Ford Crown Victoria

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 1purehell, 13.2.2007.

  1. Beach

    Beach 2nd gear

    Mulla vuosimallin -3 korjaamokäsikirja sanoo samat 5000 mailia, tai 6kk. Kumpi täyttyy ensin. Mutta öljyksihän ne suosittelee Motorcraftin osasynteettistä. Jos löytää sopivan täyssynteettisen, niin saattaisin ajella öljyillä enemmänkin. Hyvän öljyn luulisi toimivan sen 15tkm/1v. vähintään. Mutta mikä olisi se Suomesta helposti saatavilla oleva täyssynteettinen, on ainakin mulla haussa.

    Kyllä kai suodatin vaihdetaan aina kun öljytkin. Kuka haluaa jättää öljykiertoon sen suodattimen tilavuuden verran vanhaa öljyä. Suodattimeksi valitsin Motorcraftin FL-820S.

    Sen mitä olen itse netistä selvitellyt, niin jakopään ongelmia ei pidä yleistää. Vuosimallin -3 autoissa oli laahaajien kanssa ongelmia, mutta ilmeisesti suurin osa on jo korjattu kampanjalla kuntoon.
     
  2. masafi

    masafi 1st gear

    Kiitti.Netistä löysin sitten huolto suunnitelma pdf.n.Tulee vanteet vielä jenkeistä tilasin samaan kuormaan motocraftin öljyä ja suodattimet muutamaan vaihtoon.
     
  3. masafi

    masafi 1st gear

    Vielä tuosta jäähdytin nesteestä.Se taitaa olla amerkkalaista ns.keltaista voiko sen korvata vihreellä jota saa täältä?Voiko lisätä sekaan vai kaikki vaihtaa?
     
  4. Beach

    Beach 2nd gear

    Hommasin sitä Motorcraftin keltaista, koska Suomessa myytävät keltaiset eivät ole samaa kuin Motorcraft. Pitäisi olla G-05 tyyppiä, jota en Suomesta löytänyt.

    Harkitsin vihreään siirtymistä, mutta päädyin Motorcraftiin koska siinä pidempi vaihtoväli, eli 5 vuotta. Vihreässä 2 vuotta. Lisäksi keltainen pitäisi saada huuhdeltua pois järjestelmästä, ennen vihreään siirtymistä.

    Tehtaan opas lupasi, että järjestelmään jää vähintään 20% vanhaa nestettä, kun järjestelmän tyhjentää. Itse sain semmoiset vajaat 8 litraa, vaikka kokonaistilavuus on 17.9 litraa. Syylarin sivulla olevasta hanasta laskin. Olisi ollut aika läträäminen siinä huuhtelussa. Sitten vielä yrittää saada neste tarpeeksi vahvaksi, kun järjestelmässä on pelkkää vettä yli puolet.
     
  5. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Onko sulla linkkiä tuohon?
     
  6. masafi

    masafi 1st gear

  7. Bay City Bstrd

    Bay City Bstrd 1st gear

    Tänään kävin paikallisella Ford-dealerilla saamassa tuomion avoimesta valojenohjausmodulitakaisinkutsusta. Homma kesti vartin, tutkivat tietokoneella modulin version ja totesivat, että joihinkin riittää pelkkä ohjelmointi(!?), mutta tämä menee vaihtoon. Siis ilmaiseksi. Eli kyllä kannattaa kysyä, jos omassa on sama juttu.

    Huolto-osia ja ehkä muitakin kannattaa kysyä myös Mekonomeniltä. Tilaavat kamaa Ruotsista Hansen Racingilta ja hinnat vaikuttavat edullisilta. Esim. tulpat n.10e kpl ja oikea jäähdytysneste n. 45e gallona. Hinnat noin-hintoja, koska kurssi voipi hieman vaihdella. Miksikö ei voisi myös tilata itse suoraan tuolta ilman välikäsiä...
     
    1purehell ja Beach tykkäävät tästä.
  8. masafi

    masafi 1st gear

    Mistäs nuo takasin kutsut voi tarkistaa?
     
    Muokattu: 25.2.2017
  9. Beach

    Beach 2nd gear

  10. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Saitko mitään tunnusta tms, minkä tämä paikallinenkin maahantuojan järjestelmä ymmärtäis?
     
  11. Bay City Bstrd

    Bay City Bstrd 1st gear

    Eipä tuossa mitään tunnuksia tms. tarvinnut. Hommahan meni niin, että ensin tarkistin ylempänä olevasta linkistä avoimen takaisinkutsun, sitten kävelin autokauppaan vaatimaan oikeuksiani, jonka seurauksena huollon asiakaspalvelija lähetti kyselyn käsittääkseni maahantuojalle, joka sitten antoi huollolle ohjeet toimenpiteitä varten. Ensimmäinen työvaihe piti siis sisällään tuon tarkastuksen tietokoneella ja uuden modulin tilaamisen Amerikasta. Seuraavaksi odotellaaan boksin saapumista ja varataan taas aika asennukselle.

    En siis tiedä, kenen kanssa huolto asiasta keskusteli, maahantuojan vai peräti valmistajan kanssa, mutta mun ei tarvinnut oikeastaan tietää muuta kuin rekisterinumero. Thats it.
     
  12. masafi

    masafi 1st gear

    • FSA Title: STEERING COLUMN SHAFT
    • Field Service Action Number: 13R01
    • Tuollaisen takaisin kutsun antoi minulle?Mitäköhän tarkoittaa ja onko vakavaa?
     
  13. Bay City Bstrd

    Bay City Bstrd 1st gear

    Uudemmissa malleissa, olikohan 2005-2008, on ollut ongelmana ruostuva ohjausakseli tai joku siihen liittyvä nivel/pusla. Saattaa ruostua pelkästä meren läheisyyden aiheuttamasta suolaisesta ilmasta. Pahimmillaan ratti jumittaa kesken ajon ja kuolema tulee. Kandee hoitaa kuntoon. Jos siellä lukee recall incomplete, remedy not yet available tai jotain, niin sitä ei ole vielä korjattu. Toi field service action number jotenkin haisee siltä, että tilanne olisi jo hoidettu.

    Tuossa linkissä kerrotaan asiasta:
     
    Muokattu: 28.2.2017
  14. hzemax

    hzemax Double Gearhead

    Vaimon vicissä (04) ihan samanlainen kryptinen nivel/rautahässäkkä jumitti ristikkonivelistä.
    Herkistyi penetration ögällä ja ylläpitona oon laittanu kerran vuodessa tippakannulla moottoriöljyä ristikoitten juureen.

    Rattiakseli menee aika läheltä pakosarjaa ja näinollen lämpenee, joten kestovoidellut ristikkonivelet hylkää ajan saatossa rasvansa ja alkavat jumittaa.

    Oireen tunnistaa siitä, että ratti on jäykempi kahdessa kohdassa/kierros ja muuttu ikäänku epäkeskeiseksi kääntäessä.

    Täytyy olla todellinen puupää, jos "oireita" ei huomaa ennenku ratti jumii täysin.

    Sinänsä jännää, että akselissa on 2 niveltä peräkkäin, joista Ford myy vain ylempää. Alempi jumittaa ihan samalla lailla,, ts. meidän yksilössä näin tapahtui.

    Öljyämisellä oppii kuitenkin olemaan, että ei hätää.:)
     
    Beach ja 1purehell tykkäävät tästä.
  15. masafi

    masafi 1st gear

    Jep kiitti.Eikä lukenut näitä tekstejä recall incomplete, remedy not yet available?
     
  16. Beach

    Beach 2nd gear

    Entäs kuuluuko teillä vinkaisu konehuoneesta, kun vähän reilummilla koneen kierroksilla laatikko vaihtaa isompaa vaihdetta? Kuulostaa ihan moniurahihnan vinkaisulta. Ajattelin sen kuuluvan asiaan. Että varmaan laturi haluaisi jatkaa pyörimistään niillä kovemmilla kierroksilla, kun koneeen kierrokset laskevat nopeasti.

    Sitten katselin maailmalta hihnasarjoja, niin joissain mailleissa on laturin hihnapyörässä ns. yksisuuntalaakeri. Eli laturi saa laskea kierroksiaan omaan tahtiin vaihteen vaihtuessa. Oon melko varma, että mulla on ihan kiinteä hihnapyörä siinä laturilla. Ja ei se hihna jokaisessa kiihdytyksessä kiljaise, mutta jäin miettimään, että tarttisko tehdä jotain.

    Jostain luin, että poliisiautoihin olisi laitettu kiinteät hihnapyörät, mutta siviiliversioissa olisi ollut tämä "vapaakytkin".

    http://www.gates.com/products/autom...drive-system/alternator-decoupler-pulleys-adp
     
  17. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Mulla on tuo vapaakytkin. Se jäi "sutimaan" aina silloin tällöin, mutta nyt syksyllä tehdyn laturihuollon yhteydessä vaihdoin sen uuteen, joka oli selvästi vahvempaa tekoa kuin alkuperäinen. Rockautosta tilasin.
     
    Muokattu: 1.3.2017
    Beach tykkää tästä.
  18. COP-5

    COP-5 1st gear

    Juu, vinkaisee :)
    Laatikko vaihtaa liian nopeasti...
     
    Muokattu: 1.3.2017
  19. Chilli-Siili

    Chilli-Siili 1st gear

    Se Tampereen -00 Grand Marquis on minulla. On toiminut käyttöautona viime keväästä lähtien, eikä mitään valittamista sinänsä. Tuli minulle vaihdossa -64 Chrysler New Yorkeriin, koska tarvitsin sillä hetkellä käyttöautoa.

    Edellisen omistajan jäljiltä olen sitä huoltanutkin, vaihdattanut öljyt suodattimineen moottoriin ja laatikkoon, sekä peräöljyt ja jäähdytysnesteet. Jarruja myös herkistelin ja rasvasin ikkunakiskot, että pysyvät toiminnassa. Sisävalotkin sain tomimaan voitelemalla ovien lukkoja ( näissä uudemmissa ilmeisesti tavallista ). Leimallakin kävin ja raidetangonpään vaihtamalla sai taas ajoaikaa tammikuuhun 2018 asti.

    Tuli pikaisesti myyntiin, koska seuraava "varsinainen" käyttöauto ( Volvo 240 :odbiggrin: ) löytyi pian tuon vaihtokaupan jälkeen ja nyt taas haluttaisi kesäksi joku hieman vanhempi harrastepeli...
     
  20. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Siisti auto. Luulis kohta menevän kaupaksi kun hintakin näytti alkavan jo sheitsemällä.
     

Kerro tästä muillekin!