Ford Crown Victoria

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 1purehell, 13.2.2007.

  1. Beach

    Beach 2nd gear

    Napakat vaihdot säästää vaihteiston kitkalevyjä. Suosittelevat sitä J-mod:ia samasta syystä, jotta tulisi entistä napakammat vaihdot. Oon tässä ihmetellyt, että voiko ne tämän napakammat olla. Siksi en ainakaan ihan heti ole sitä J-modia tekemässä. Pitäisi päästä kokeilemaan ennen päätöstä.
     
    COP-5 tykkää tästä.
  2. Beach

    Beach 2nd gear

    Oon jo jonkun aikaa tuskaillut, kun ei Suomesta meinaa löytyä tolkullisen hintaista Mercon V -öljyä. Teboil Fluid-s on sidettävän hintaista, mutta häiritsi se, että täyttää mercon ja mercon v -luokitukset. Jäänyt sellainen vaikutelma, että useamman luokituksen täyttäviä öljyjä ei pidä käyttää. Että pitää olla nimenomaan Mercon v, jos öljytikussa niin lukee. Kunnes tänään aloin etsiä mercon öljyä ohjaustehostimeen. Selvisi, että jo aikoja sitten mercon on korvattu mercon v:llä. Edes Motorcraftin sivuilta ei enää löydy mercon öljyä, vaan mercon v öljy.

    Taidan silti hankkia sen Motorcraftin mercon v:n vaihteistoon. Ohjaukseen jokin halvempikin kelvannee.

    Vaihteistoöljy näytti ihan hyvältä tikun perusteella, mutta kun sitä imi purkkiin, olikin jo aika tummaa. Ei mitään käsitystä milloin vaihdettu. Ajattelin vaihtaa pienissä erissä, imemällä ensin öljyä pois mittatikun putken kautta, ja täyttämällä saman verran takaisin. Tätä toistaen jokusen viikon toivon mahdollisen venttiilirungossa olevan töhnän lähtevän liikkeelle pikkuhiljaa. Ja jossain vaiheessa sitten öljypohja pois, ja öljyjen ja suodattimen vaihto sitä kautta. Tämä siksi, että on peloteltu aiheutuvan öljynvaihdosta ongelmia, jos pistetään kerralla kaikki öljyt uusiksi. Semmoiseen vaihteistoon johon ei ole koskaan öljyjä vaihdettu.

    Mitä mieltä?


    Lisäys klo 11.45: No nyt löytyi jo melko edullinen mercon v, tuotemerkillä "Comma". En vaan tiedä tosta öljymerkistä mitään. Onko muilla kokemusta, tai kuka uskaltaa kokeilla ensin?

    http://www.motonet.fi/fi/tuote/590329/Comma-MVATF-5l-automaattioljy
     
    Muokattu: 9.3.2017
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jumalauta. CV päätti hajota! Ihan tallin pihalle, onneksi. Olin laittamassa kärryä perään, kun yhtäkkiä huomasin, että sehän ei käy enää. Starttasi kyllä, mutta ei edes luvannut. Vikakoodi näytti P1233, eli Fuel pump offline. Mittailin ja vaihtelin releet ja sulakkeet. Tarkistin "inertia switchin" ja pumpun ohjausmodulin maadoituksen. Pumppu tekee käynnistyksessä omituisen "junks" äänen, eli ei surahda. Auto nyki taas alkuviikosta aika tavalla, jota se on tehnyt edelleen aina silloin tällöin ostamisesta lähtien. Oliskohan nyt lopultakin vika löytynyt, eli polttoainepumppu rikki? Tilasin parikin pumppua eri paikoista. Katsotaan kumpi ehtii tänne ennemmin.

    Aika hyvin, kun noiden pumppujen keskimääräiseksi kestoiäksi on havaittu 150t. mailia. Auton mittarissa on just nyt 149939.
     
    Muokattu: 24.3.2017
  4. Beach

    Beach 2nd gear

    Mulla ollut bensapumppu hankintalistalla. Ennakoivasti meinasin vaihtaa. Valinnanvaraa tuntuu olevan aika paljon. Uskaltaakohan muuta tilata kuin Motorcraftia? :odroll:
     
  5. masafi

    masafi 1st gear

    Hatuttaa kun ei saa eu hyväksyttyä koukkua tuohon mun 2007 crown viciin rek.otteessa on kyllä ensimmäinen käyttöön otto päivä 27.12.2006.Katsuri ei laittanut edes mitään vetopainoja rek.otteeseen.Olis peräkärryy,pyörän kuljetus aparaattii ja solifer 500 vm 84 vaunu mit olis kiva välillä retuuttaa perässä.Jotenkin ei ole fiilistä lähtee mamman c-maxilla ajelee.Tahtois vicillä ajella kaikki ajot.
     
  6. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

  7. masafi

    masafi 1st gear

    Joo kyllä saa americasta.Mietin noita laillisuus näkökulmia täällä.Kun rek otteeseen ei merkannut katsastaja mitään painoja.
     
  8. mcmies

    mcmies Gearhead

    Painojen osalta katsastaja menetteli väärin. Ford on suunnitellut CV:n tietyille kytkentämassoille, ne pitäisi merkitä otteeseen riippumatta siitä, onko kytkentälaitteita asennettu vai ei.

    Kytkentälaitteet ovat tässä se laillisuusongelma: Suomessa kaikilta kytkentälaitteilta vaaditaan direktiivin tai E-säännön mukainen hyväksyntä. Mukaan lukien koukku ja koukun kiinnityskorvake, ts. se mitä on koukun ja auton rungon välissä. Hyväksyntää ei jenkkimallin kytkentälaitteisiin ole saatavissa yleensä mistään, joten laillisuuskysymykseen vastaus on ei.

    Mutta ei se hyväksynnän puuttuminen siitä vaarallista tai oikeasti hinaamiseen kelvotonta tietenkään tee - 300 miljoonaa amerikkalaista ei ole jatkuvasti vakavassa hengenvaarassa siitä syystä, että Amerikassa ei vaadita E-hyväksyntää vetokoukulta. Siispä ostat siihen vaikka ton U-Haulin koukun ja ajelet myös yhdistelmäajot onnellisena CV:lla etkä onnettomana C-maxilla. Niin ne muutkin tekee.
     
    masafi tykkää tästä.
  9. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kuten myös allekirjoittanut. :D Mullahan otteessa lukee jarrullisen kärryn vetopainoksi 3300kg. (meni vissiin paunat ja kilot sekaisin, vaikka kysyin, että ootko tosissasi) Inssi katsoi koukun ja tuumasi, "kai tuo kelpaa." Koukku oli tosin hitsattu runkoon kiinni ja sen inssi vaati varmistamaan pulttiliitoksilla. Sitten kelpasi.
     
    masafi tykkää tästä.
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

  11. masafi

    masafi 1st gear

  12. masafi

    masafi 1st gear

    Täytyy käydä konttorilla että saa asianmukaiseksi merkinnät.Varmaan tulee normaalille vetokorkeudelle tuo amerikan koukku.Ettei tartte mitään korotettua kuulapäätä tai adapteria hommata.Näyttäisi olevan aika yksinkertainen asentaa.
     
    Muokattu: 5.4.2017
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Käytin tänään Fordin merkkikorjaamossa sen takaisinkutsun takia. Mulla oli oikea versio, joten modulia ei tarvinnut vaihtaa. Luettiin muutkin vikakoodit, kun kerran merkkikorjaamon lukulaite pääsi syvemmälle, kuin mitä mun oma purkki. Mitään ihmeellisiä ei löytynyt. Alhainen akun jännite herjasi, vaikka akku ei ole kuin 2-3 vuotta vanha. o_O Tuli sitten mieleen, että alhainen akun jännite saattaa aiheuttaa tuon katkoksen polttoainepumpun ja moottorin ohjaimen välille. Jospa se pumppu ei olekaan sökö?
     
    Beach tykkää tästä.
  14. mcmies

    mcmies Gearhead

    Ainakin viimeisimpien CV:n vetomassa on muuten aika pieni: 1500 paunaa, eli noin 680 kg.

    Yleensä ne amerikankoukut tulee sinne 420 +/- 30 mm.
     
    masafi tykkää tästä.
  15. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Jarrulliselle kärrylle 680? :eek:
     
  16. Degenerated

    Degenerated Gearhead

  17. Beach

    Beach 2nd gear

    Sen mitä netistä löysin, niin:

    "Mikäli kytkentämassatiedot eivät selviä auton rekisteritiedoista, noudatetaan yleismääräystä, jonka mukaan jarruton eli O1-luokan perävaunu saa kuorman kanssa painaa puolet vetoauton omasta eli ilman kuormaa olevasta massasta, mutta kuitenkin enintään 750 kiloa.

    Jarrullinen eli O2-luokan perävaunu saa kuorman kanssa painaa vetoauton kokonaismassan eli täyteen lastatun painon verran, mutta kuitenkin enintään 3 500 kiloa."

    Lähde: http://www.savonsanomat.fi/teemat/autot/liikenne/Perävaunun-vetäminen-on-melkoista-matematiikkaa/767400

    Mulla ei ole tässä nyt otetta saatavilla, mutta tuo "vetoauton kokonaismassa" riittänee jonkinlaisen vaunun vetämiseen?
     
  18. mcmies

    mcmies Gearhead

    Jep.

    Kun nyt asiaa tuli pikkuisen pengottua, niin havaitsin, että uudemmilla Amerikankinnereillä ei näköjään millään saa vetää yli 2000 paunaa riippumatta siitä, onko kärry jarrullinen vai jarruton. Vasta SUV- ja Pickup-osastolla saa kiskoa jotain painavampaa.

    Ajoneuvon valmistajan ilmoittamat kytkentämassat ns. rulettavat tohon yllä mainittuun yleissääntöön nähden. Kun Ford ilmoittaa CV:n kytkentämassaksi 1500 lbs, sitä ei saa ylittää, vaikka auton omamassa onkin suurempi kuin 2*1500 lbs.

    Tämä siis lain mukaan. Katsastajat nyt merkkailevat vähän kuka mitenkin noita.
     
  19. masafi

    masafi 1st gear

    Eli kun mulla ei ole merkintää rek.otteessa niin menisin yleismääräyksen mukaanTämän mukaan.Meillä on tuo 84 solifer kok.paino n.900 kg mut pitää harkita mitä tekee.Koukku tuli kyllä tilattuu.
     
  20. Beach

    Beach 2nd gear

Kerro tästä muillekin!