Ford Crown Victoria

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 1purehell, 13.2.2007.

  1. Beach

    Beach 2nd gear

    Jakoavain viittaa vaihteiston ongelmiin.

    Mulla se nykiminen on samanlaista kuin liian laihalla käyvässä koneessa. Ja huonosti toimiva EGR voisi aiheuttaa samanlaista ongelmaa.

    Talvisin en ajele Vicillä, joten tutkimukset jatkuu keväällä.
     
  2. kapa73

    kapa73 2nd gear

    Cadilacissä ainaskin EGR:n nykiminen ilmoitti laatikon lukon vikaa
     
  3. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Vikakoodiksi antoi P2106, kaksi kertaa. Eli se kertoo vain auton käyneen limp-modessa nyt ja joskus aiemmin, muttei varsinaista vikaa. Täytyy ottaa vikakoodinlukija autoon ja lukea koodit uudestaan jos se jakarin kuva taas syttyy.

    Näyttäs tuo jakari olevan "powertrain malfunction" ja amerikan Joet usein kirjoittaa siihen kokonaisuuteen vikamielessä liittyvän myös TPS eli kaasuläpän asentotunnistin.

    Oon tässä googlaillu ja tuo vois periaatteessa olla vaikka turbiinilukon tai jonkun vaihteen solenoidi joka vikoo. Jos ajatellaan että turbiinilukko käväsee vaikka pois ja jytkähtää takasin päälle, tai jotain semmosta. Kierrokset ei vaan sen rykäyksen aikana nouse tai laske mihinkään, se tässä vähän ihmetyttää. Mutta voisko siellä käydä kolmonen ja nelonen yhtäaikaa päällä? Rockautossa nuo solenoidit oli 20-30€/kpl ja varmaan vaihtus vaikka öljynvaihdon yhteydessä, eli sinänsä ei vielä iso tai kallis homma. Seuraillaan ;)
     
  4. Beach

    Beach 2nd gear

    Kaasuläpän asennontunnistinta olen itsekin pohtinut. Nykiminen kun ilmenee yleensä niin, että kaasua on painettu erittäin vähän, niin kuin pintakaasulla yleensä on. Jo hapettuma asennontunnistimessa saattaisi aiheuttaa epäselvää tietoa kaasuläpän asennosta.
     
  5. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    200km kotimatkalla eilen taisi nykäistä ehkä 5 kertaa, keltaista jakaria ei kuitenkaan tällä kertaa näkynyt.

    Suihkuttelin tänään kaasuläpän ja EGR:n liittimiin CRC:tä ja tilasin eilen laatikkoon huoltosarjan, jossa on suodattimen ja öljypohjan tiivisteen lisäksi kaikki kolme uutta solenoidia. Satasen paketti rahteineen, mikä minusta on halpa. Öljyt hankkia vielä niin vaihtais ne jossain vaiheessa suodattimineen ja solenoideineen. Laatikkona tuossa on 4R75E.

    Toisaalta se TPS:n anturikaan ei tuossa ollu kovin kallis joten mietin vielä, tilaisko senkin samaan Rockauton pakettiin kun lasinnostin ja umpiot täytyy sieltä kuitenkin lähiaikoina hankkia.

    Mun vikakoodinlukija ei osannu keskustella Fordin kanssa joten täytyy hankkia sellainen jossa on tarvittava protokolla, mikä se sitten tässä tapauksessa lieneekään.

    edit: Niin ja tuo raitisilmansuodatinhomma, aika kovaan ne väittää tuolla jenkkifoorumeillakin ettei tässä semmosta ole, joten ei kai se auta kuin uskoa... :/
     
    Muokattu: 28.12.2017
  6. CVLX2004

    CVLX2004 1st gear

    Mistä löytyisi 2004 crown vicciin fordin workshop manual elektroonisena? Toki vuosimallilla ei ole niin suurta väliä. Jos jollain sattuisi olemaan niin voin vaikka laittaa sähköpostiosoitteeni privaattiviestillä tms.
     
  7. Beach

    Beach 2nd gear

    Mistäpä mä sen raitisilmasuodattimen puuttumisen olisin voinut tietää, kun vasta niin vähän aikaa ollut tällä foorumilla? Ehkä siitä, vuoden pidempään seurannut niitä ulkomaisia foorumeita? :D

    Vicin raitisilmasuodatin ja poliisilastu on samaa sarjaa, eli vitsi.
     
  8. Beach

    Beach 2nd gear

    Sähköistä korjaamokäsikirjaa en löytänyt mistään. Siksi ostin eBaystä oikean kirjan. Samassa paketissa tuli kytkentäkaaviot-kirja. Myöhemmin hankin myös voimalinjan hallintaan ja päästöjen valvontaan liittyvän kirjan. (Powertrain Control / Emission Diagnosis)
     
  9. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  10. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Nyt kun tuon videon kattoo tarkemmin niin jälkiasenteinen suodatinhan tuossa on tosiaan kyseessä :D

    Nämä tuntuu toisilla nykivän amerikassakin ja näyttäs että vialliset puolat on aiheuttanu porukalla ongelmia, niin kuin tosin täälläkin on jo todettu. Vaihtelen ne tässä joku päivä tallilla kun kerran MSD:n uudet puolat on auton kontissa odottamassa. Raportoin sitten mitä nykimiselle tapahtui, eilinen CRC:n suihkiminen ei tuota "hikkaa" poistanut.

    Jos muuten joku tarvii näiden automaattivaihteistoon sähköistä korjausopasta tai haluaa sellaista mielenkiinnosta lukea niin multa lyötyy ATSG:n AODE/4R70W/4R70E/4R75E -korjausmanuaali, privalla lisää tietoa.
     
  11. Beach

    Beach 2nd gear

    Mulla oli harkinnassa toi jälkiasenteinen sisäilmansuodatin, mutta taidan säästää nekin rahat uuteen imusarjaan. Näyttää siltä, että mulla on tehtaalla asennettu imusarja, niin ennakoiden ajattelin vaihtaa, ennen kuin suurempaa harmia aiheuttaa.
     
  12. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Vaihtelin MSD:n puolat. Ehdin jo hetken olla varovaisen optimistinen mutta niinhän se kuitenkin lopulta nykäisi kerran 70km/h vauhdissa. Muuten kone käy ja vetää ehkä vielä aiempaakin tasaisemmin, tai sitten se on vain uusien puolien placebo-vaikutus.

    No vaihtelen seuraavaksi sen kaasuläpän asentoanturin jahka se saapuu Rockautosta. Jos se ei auta, niin vois ottaa sitten ohjelmaan sen lootan öljynvaihdon ja vaihtaa sinne samalla ne uudet solenoidit. Tilasin myös uuden bensapumpun sekä suodattimen - ne vois vaihtaa vaikka jo ennakkoon, jos kerran originaaleilla pumpuilla on tapana simahtaa 150tml paikkeilla niin tässähän ollaan sen kanssa mahdollisesti jo jatkoajalla.

    Kyllä se hikka saadaan vielä kuriin. Hyvä kyytihän tuossa muuten on ja varmasti vaan paranee kunhan päästään testaileen autoa kesäkelillä ja kesänopeuksilla.
     
    isalmela tykkää tästä.
  13. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    No see Forscan 2.2.4 beta saat ilmaiseks netist latatu http://www.forscan.org/download.html
    ja siittä http://www.ohp.ee/et/a/elm327-usb-ford-mazda-taielikuks-diagnostikaks saat piuhan, lähetävät tietäkseni myös suomen. En lähtis kokeilema vaihta osia, saata tul kallis ennen kun natsa oikea palika, tai sit ei. Mut hyvää tätä vuottaaaa...[​IMG]
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Kiitti vinkistä. Tilasin tuosta bluetooth-version ebaystä. Näköjään Fordilla on erikseen vielä tuo oma protokollansa jota ei joka purkista löydy.

    Se solenoidien osuus oli vain n.50€ siitä sadasta eurosta jonka tiiviste+suodatin+solenoidit maksoi yhteensä, kaasuläpän asentoanturi saman 50 euroa joten ei tämä vielä ole kovin kalliiksi tullut, mutta tottahan se on että täsmäkorjaus olis aina halvin kun vaan löytäisi oikean vian :cool:

    Toivottavasti saan jonkun vikakoodin kiinni ja pääsen sen kautta oikeille jäljille. Toisaalta on ihan mielenkiintoistakin päästä "monitoroimaan" autoa. Hyvää uutta vuotta! :D
     
    isalmela tykkää tästä.
  15. Beach

    Beach 2nd gear

    Mulla on bluetoothilla toimiva satasen maksanut palikka vikakoodien hakuun, mutta en kertaakaan ole löytänyt mitään vikamuistista, joka antaisi vihiä ajoittaisesta nykimisestä.

    http://www.obdlink.com/mxbt/
     
  16. Beach

    Beach 2nd gear

    Joulun jälkeen käytin koneen lämpimäksi, ja tarkkailin samalla ilmastoinnin kompuran toimintaa. Kompura ei pyörinyt muutoin kuin ilmastoinnin ollessa päällä. Vielä vuosi sitten syksyllä kompura pyörähteli kaikissa muissa asennoissa paitsi "OFF"- ja "VENT"-asennoissa. Eli jos kylmällä kelillä halusi auton lämpimäksi sisältä, onnistui se parhaiten Vent-asennossa.

    Sillä kyselen, että onko joku teistä seuraillut miten kompura kytkee päälle? Eli onkohan mun vuosi sitten huomaama toiminta normaalia, vai tämä nyt jouluna ilmi tullut toiminta. Nyt jouluna ulkolämpötila oli nollan paikkeilla, kun käyttelin moottoria.

    Kesällä ainakin kompura pyörii myös siellä suuntauksen säätönupin oikeanpuoleisella asteikolla. Floor, def, ja mikä se yksi oli? Mix?
     
  17. ls1978

    ls1978 Gearhead

    Noissa vähän vanhemmissa USA-Fordeissa logiikka on ollut se että ilmastointi on päällä myös huurteenpoistoasennossa (def), mutta ei floor, eikä vent. Mix (tuulilasi / jalat) asennosta en muista ihan varmaksi, mutta melkein varma että ainakin 88 Thunderbirdissä käyttää kompuraa siinäkin. Idea tässä se että ilmastointi toimiessaan kuivaa ilmaa jolloin lasit kuivuu paremmin. Sama logiikka taitaa olla käytössä valtaosassa nykyautoissa.
     
  18. Beach

    Beach 2nd gear

    Euroautoissa on yleensä se oma katkaisija ilmastoinnille. Ja yleensä kyllä saa pidettyä ikkunat kirkkaina ilman ilmastointiakin. Onhan semmoisiakin autoja, joissa ilmastointia ei ole. Mutta ilman sitä ilman jäähdytystä kone ja sisätilat lämpenee nopeammin.

    Sitten se, että pakkasella ei taida kompura pyöriä muutenkaan, ettei jäädy kenno. Jenkeistä en tosin tiedä, pyörittävätkö vai eivätkö.
     
  19. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Käytin tänään Fordia maahantuontikatsastuksessa. Perjantaina jatketaan, täytyy se runkonumero meistää runkopalkkiin siihen mennessä ja heillä oli juuri nyt melumittari ja tarvittava OBD2-palikka hukassa. Valoihin ei tarvi tosiaan mitään muutoksia. Eli ei tarvi asentaa niitä sivuvilkkujakaan. Kyselin samalla, miten '85 suomi-Capricen valot saa "entisöidä" alkuperäisiksi, niin kehotti vaan tuomaan auton normaalisti katsastukseen, eivät ainakaan täällä jaksa alkaa niitä erikseen enää muutoskatsastamaan jos valot muutankin takaisin USA-tyylisiksi.

    Vaatimustenmukaisuustodistuksen toimittamiselta vältyin, kun oli esittää nettiautosta rekisteritunnus vastaavalle autolle. 150€ ois maksanu konttorin kautta hommata kyseinen lappu. Tuossa siviilipoliisimallissahan on 2-osainen sohvapenkki edessä ja siinä keskimmäisellä paikalla lannevyö, mutta katsuri aikoi vielä selvittää, riittääkö lannevyö tuon ikäisessä autossa etupenkin keskellä vai tuleeko tuosta otteeseen 5-paikkainen.

    Pari päivää meni jo nykimättä mutta tänään taas nykäisi kerran, niin ikään pintakaasulla ~8okm/h vauhdissa. Ostin jäänestoa purkillisen ja lorotin sen tankkiin, lisäksi ostin MAFin puhdistuspraytä. Seurataan.... :)
     
  20. Beach

    Beach 2nd gear

    Juttujen mukaan sen ilmamassamittarin puhdistusaineen kanssa pitäisi olla maltillinen. Mittarissa alunperin jokin suoja-aine, joka lähtee jos puhdistusaineella läträä. Tästä ei muuta todistetta ole, kuin että "netistä luin". :)

    Mulla ei auttanut puhdistusaine, eikä edes uusi alkuperäinen ilmamassamittari nykimiseen.
     

Kerro tästä muillekin!