Ford Crown Victoria

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 1purehell, 13.2.2007.

  1. mcmies

    mcmies Gearhead

    Tästä sen verran, että autossa lienee FMVSS-ovitarra ja EPA-päästötarra jossain konehuoneessa? Jos näin on, niin silloin mitään vaatimustenmukaisuuslappuja ei muutenkaan tarvita. Tokihan joku niitä mielellään silti myy...
     
  2. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tuo on jotain CRC:n ainetta joka on nimenomaan tarkoitettu MAFfin puhdistukseen, ei siis Bräkleeniä tai vastaavaa. En usko tuon vaikuttavan itsekään, mutta kokeilen nyt kaikki konstit yksi kerrallaan helpoimmista ja halvimmista aloittaen. Läträän "maltillisesti".

    Konehuoneesta löytyi se EPA-päästötarra muttei siinä lukenut tarvittavia grammoja. Ovessahan on se tyyppitarra mutta onko se FMVSS vai mikä niin siitä en tiedä.
     
  3. Beach

    Beach 2nd gear

    Valmistajan ohje MAF:in testaamiseen on, että otetaan piuha irti, ja käydään ajamassa lenkki. Jos laihan seoksen oireet loppuvat, pitää uusia MAF. Vikavalo sammutetaan testilenkin jälkeen irrottamalla akunkenkä hetkeksi.

    Ihan ton kuvion mukaan meni mulla, ja edelleen nykäisee satunnaisesti.

    OBD-tietojen mukaan ei käy laihalla, ja seoksen säätökin vaikuttaa aktiiviselta ja nopealta. Että tiiä näistä. Imuvuotojen mahdollisuus sulkeutunee pois mun tapauksessa sillä, että vaihdan varmaan jossain vaiheessa ennaltaehkäisevästi imusarjan.
     
  4. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Ihan vaan sivusta seuraten... Tapahtuuko nykiminen cruise päällä vai jalka kaasulla??
     
  5. Beach

    Beach 2nd gear

    Mulla sitä nykimistä oli jo ennen kuin asensin vakionopeudensäätimen. Nyt en muista nykiikö vakkarin ollessa päällä.

    Mutta silloin kun nykäisee, niin kaasua on erittäin vähän. Eli niin että auto melkein rullaa.

    EGR venttiiliä en ole vaihtanut, mutta puhdistin samalla kuin kaasuläppäkotelon ja imukurkun puhdistin.

    Mahdolliset löysät letkuliitokset on tarkastettu ja korjattu luonnollisesti.
     
  6. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Hyvin satunnainen, yksittäinen terävä nykäisy tasaisessa vauhdissa. Cruisella ja ilman, OD:llä ja ilman.
     
  7. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Testeri saapui, näytti olevan seuraavat vikakoodit muistissa:
    P2106 (Throttle Actuator Control System - Forced Limited Power ---> käynyt vikatilassa)
    P061B (Type: Powertrain - Computer and Auxiliary Outputs - ISO/SAE Controlled. Description: Internal Control Module Torque Calculation Performance).

    Tuolla on joku Amerikan Janne saanut samanlaisen koodin ja nykäisykokemuksen, päästäsköhän tällä jo jäljille :) http://www.crownvic.net/ubbthreads/ubbthreads.php?ubb=showflat&Number=3823602

    Maahantuontikatsastus hoidettu ja veropäätöstä nyt sitten odotellaan. Oli muuten astetta kovempi homma meistää runkonumero Fordin runkopalkkiin kuin mitä se oli aikoinaan Novaan, liekkö tuossa runko jo jotain suurlujuusterästä.

    Uudet umpiot saapui eilen Rockautosta sekä uusi ikkunannostin hajonneen tilalle. Tuli siellä se kaasuläpän asentoanturikin, katsellaan josko sen vaihtaisi jos ei joku muu lääke tepsi jo sitä ennen.
     
  8. masafi

    masafi 1st gear

    Toissa päivänä ajoin Kemistä Utsjoelle vicillä.Joku nelisen kertaa nykäisi ja kolahti.Mut muuten toimi tosi hyvin.Vähän säikytteli et mitäs nyt?Ja mulla ei ole vakkaria.
     
    Muokattu: 5.1.2018
  9. Beach

    Beach 2nd gear

    Varmaan täytyy kohta uskotella itselleen, että se on ominaisuus, eikä vika. :D

    Tai sitten lähettää moottorinohjausyksikkö uudelleen ohjelmoitavaksi, silleen ettei varmasti ainakaan laihalle pääse. :p
     
  10. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    hmmm... Mielenkiintoinen jutska,onko kiekkamittaria? Näkyykö nykäys siinä?
     
  11. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Oon päässy kehumaan ettei samanlaista autoa ole nähty ennen täällä päinkään, ja nyt käy ilmi että toissapäivänä olet täällä ajellut :D Ois voitu pitää vaikka "ladakerhon kokoontumisajot" Kummelityyliin...

    Mielestäni keikkamittarissa ei tapahdu tuolloin mitään, ei ainakaan isoa liikahdusta, mutta toisaalta se on koko "nykäisy ja kolahdus" niin nopeaa ohi muutenkin että ehtiikö se edes reagoida. Nykiminen niin satunnaista että katse on silloin aina muualla kuin kiekkamittarissa. Se veto tosiaan katoaa ja palaa takaisin niin terävästi että tuntuu kuin voimalinja nimenomaan "kolahtaisi".

    Tänään oli melkoinen lumipyry taas Kemissä. Kävin nakkaan tuttavapariskunnan "poliisiautolla" illanviettoon niin Ford nyki varmaan 7 kertaa 10km aikana ku ajelin tallille. Siellä käytin MAFin irti ja siellä oli pieni roska, poistin sen ja suihkin CRC:n Air Sensor Cleaneria sekä kokosin ilmanputsarikotelon huolellisesti takaisin. 8km kotimatkalla ei taas nykinyt - eikä kyllä tuiskuttanut luntakaan - mutta se ei välttämättä vielä kerro mitään.

    Ikkunannostimen vaihdoin moottoreineen vänkärin oveen, siellä oli vanhasta nostimesta ainakin vaijeri irti ja amerikan pojat pönkänny lasin jollain puutikulla ylös.
     
  12. masafi

    masafi 1st gear

    Joo,yövyttiin villa kemi hostellissa vain.Lähdettiin pirkanmaalta.Pirkanmaalta Kemiin oli aika kirkasta ja sateetonta.Ja silloin ei nykimisiä esiintynyt.Nyt vois näillä näkymin sanoa että on Suomen ja euroopan pohjoisin cvpi :) Mut eihän sitä tiedä mitä täällä on jemmassa.Mut sitten Kemistä Utsjoelle oli jatkuvaa pyryä ja silloin alkoi nykimiset.Käyn ma Ivalossa,kattoo jos nykii sillä reissulla.
     
  13. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Jaa,onko niin,että aina kun on ajaessa vähän "vastusta" tapahtuu nykimistä? Noin ainakin par edellistä kertonu... Tulis mieleen turbiinin lukitus venttiili...?? Tai sen ohjaus..
    Meinaan sitä,että heittelis turbiinin lukitusta poies kun on vähä enemmän vastusta,mut lykkää sitte heti takas päälle..???
     
  14. masafi

    masafi 1st gear

    Tänään ajoin 326 km ja ei nykinyt yhtään.Vikat 100km oli lumimyrskyssä :) Voisko tuo lumi tukkia jotain mikä laittaa tuon nykimisen ja kolahduksen?Ja kannattaako jotain pahvia laittaa syylärin eteen talveksi?
     
  15. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Eikai nyt 2000-luvun bensa-autoihin mitään pahveja tartte enää viritellä..
     
  16. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Joo en usko myöskään että ruiskukoneinen bensa-auto tarvii pahvia keulaan. Kyllä kai tuolla aivan hyvin on tarjennut nyt ajella vaikka ollu pakkastakin, ja varmaan vielä paremmin ku vaihdan uuden termostaatin.

    Mulla ei ole nykiny enää sen jälkeen ku otin MAF-anturista sen roskan pois, toki otanta on vielä aika lyhyt joten en ole vielä shampanjapulloa avannut tämän kunniaksi. Seurataan. Siellä oli semmonen pieni puun lehden palanen tms. tarttunu tiukasti siihen "lankaan" kiinni. Putsasin kyllä sillä CRC:n aineellakin.

    Lumipyryn jälkeen kun avasin konepellin niin konehuoneeseen näyttää kerääntyvän vähän lunta just siihen ilmanputsarikotelon reunamille, eli jos se kotelo on huonosti kiinni niin vois kai se vetää sieltä lumihiutaleita suodattimen ohi ja se sitten häiritsis MAFfia, en tiedä?
     
    Muokattu: 9.1.2018
  17. Beach

    Beach 2nd gear

    Sierrassa tuli lumi joskus jäähdyttimen läpi, ja kertyi jakajan kylkeen niin, että alkoi käydä kolmella. Ja omassa etuvetoisessa bensa-autossa on maskisuoja tälläkin hetkellä. Vähenee se ajoviiman jäähdyttävä vaikutus lohkon kylkeen, ja ei ihan niin paljoa mene pikikuraa suolan kuorruttamana jäähdyttimeen. Jäähdyttimeen kiinni en laittaisi mitään pahveja, kun tulee sekin päivä jolloin jäähdytystä tarvitaan. Mutta maskiin saattaisin jotain laittaa, jos Vicillä talvella ajaisin.

    Omassa vicissä piti ilmanputsarikoteloa lämmittää ja muotoilla takaisin alkuperäiseen muotoonsa. Kotelon alaosan seinämä oli vääntynyt ulospäin, eikä siksi tiivistynyt kunnolla suodattimeen. Pitäs joku kestävämpi ratkaisu siihenkin laittaa.
     
  18. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Monessa katiskassa ei haittaa yhtään,vaarana huohottimen jäätyminen.. Varsinki poikittais koneisissa. Jos nyt sattuu pakkasta olemaan...
    Tosin parista 2000-luvun puolen jäljen BMW vehkeestä jääty huohotin ,kun oli pakkasta enemmän kuin -20. Tosi työläs purkaa ja putsata kaikesta "kermasta" jota lyhyt ajo tekee....

    Ei kait se muute haittais mut aina ku jäätyy ,kone lykkää kaikki öljyt ulkopuolelle paineella jostain,mistä helpommin pääsee..
     
  19. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tuttu ilmiö, mulla oli M52B28-koneinen BMW pari vuotta. Tuo huohottimen jäätyminen tapahtui molempina talvina, tai käytännössä mulla jäätyi se venttiilikopan etuosasta imusarjassa olevalle separaattorille menevä putki. Se tarkoitti kahta asiaa:
    1. Paine venttiilikopassa kasvoi --> venakopan tiiviste pullahti ulos ja öljyt pitkin konehuonetta
    2. Separaattori ei saanut imettyä höyryä venakopasta, eli se imi sitä sieltä mistä sai --> öljypohjasta mittatikun putkeen menevän kanavan kautta --> öljyt imusarjan kautta öljypohjasta moottoriin. Ekalla kertaa ku tuo tapahtu, niin kolme litraa piti laittaa koneeseen öljyä ennen kuin tikku kastui. Auto savutti varmaan kaks viikkoa ku katalysaattorissa ja vaimentimissa oli kolme litraa moottoriöljyä. Ihme ettei mitään hajonnut. Vaaranahan tuossa on se, että kone nielaisee öljyt niin nopeaa sisuksiin ettei ne ehdi tulla poistotahdin aikana ulos vaan kone menee jumiin täydestä laukasta jolloin kiertokanget menee mutkalle.

    Toisen näytöksen jälkeen uusin sekä sen separaattorin että kaikki sen letkut ja rassasin sen mittatikun putken oksankin pulloharjalla puhtaaksi.

    Ei mulla oo onneksi ollu tota ilmiötä missään muussa autossa, en itseasiassa oo ees kattonu miten Fordissa on tuo huohotus järjestetty. On kai siellä talvet amerikassakin, on kai nuo jutut otettu huomioon...? :)
     
  20. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Ainakin siellä kanaatan puolella on oikeaa talvea..
    Eka jenkkinä mul oli kanadassa tehty vai oliko kanadassa ollut el camino. Oli muute ainakin riittävän lämmin vekotin.Ilman pahveja.. Sillo tuli käytyä sillä joulu-lomalla etelän kyliltä täällä pohjoisessa päin,pakkasta oli -25 parhaillaan.Ei jäätyny,kokeilin muka mihin lämpö nousee pikku hytissä,mut piti luovuttaa ku lämpö läheni 35...
     

Kerro tästä muillekin!