Ford Crown Victoria

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 1purehell, 13.2.2007.

  1. kpj

    kpj 3rd gear

    Ihan tyytyväinen olen ollut tuohonkin, just tuon 1,5-2h jälkeen kun käyntiin laittaa, niin heti lähtee ikkunat sulamaan. Kannattaa kysäistä tulevatko vastaan hinnassa, jos ostaa uuden, tosin takuuseen tuo pitäisi silti mennä.
    Tuo kyllä kiinnostaisi kanssa tietää saako tuon luistoneston toimimaan helposti. Ihan mukava lisävaruste se olisi oikein liukkaalla. Kannatan kyllä tuon perämurikka vaihtoa. Itelle tuli samalla tavalla auton mukana Ford Racingin perä ja ainakin tähän meni mutikka sisään ilman suurempia säätöjä, samalla kun olin siellä, niin laitoin uudet poskilaakerit ja pyörän laakerit, vanhat rattaat tosin jäi, mutta eipä nuo kulunut ollutkaan. Kyllä se vaan mukavammin lähtee eteenpäin, kun molemmat vetää. Siihen vielä luistonesto, niin ei tartteis niin varovasti lähtee.
    Jossain oli, että toisiin olisi pelkkällä napin laittolla alkanut toimimaan, uudempiin pelkkä nappi ja ohjelmointi ja sitten toisiin pitänyt vaihtaa lisäks nuo mainitsemasi osat. Tiiä sitten mikä pitää paikkaansa, mutta ei oikein kehtais lähtee vaihtamaan toimivia osia uusiin, varsinkin kun auto on joka päivä käytössä...
     
  2. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Pellin reunaan hinkannut johtosarjahan se osoittautui lopulta syylliseksi
     
  3. oceanic7

    oceanic7 Gearhead

    Pystytkö tarkentamaan että missä kohtaa?
     
  4. ossa250

    ossa250 Gearhead

    Kaverin puolesta kyselen, eli auto on -03 p71 ja abs jarrut ei toim, pyörät menee lukkoon.
    Abs:n merkkivalo toimii normaalisti.
    Vikakoodiks anto abs modulin joka on abs pumpussa kiinni. Ebaystä tilattu käytetty pumppu jossa on myös moduuli jossa on takuu. Uuden modulin hinta on aika suolanen n:600 taalaa + verot. Onks ton pumpun vaihdon kans mitä pitäs ihmetellä kun sen tekee? Mites jarrujen ilmaus kun pumppu on vaihdettu, meneeks normi ilmaamisella eli löytyy tommonen millä imetään nesteet ulos.

    Kiitos
     
  5. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Onko näissä tuossa jäähdytysjärjestelmän ilmaamisessa mitään erikoista? Aattelin että jos vaihtas ton TT Thermon ens vapailla ite vaikka oon aika laiska käyttöautoja korjaamaan. Pystyasentoon tuo tulis tietysti saada. Letkut irti ja uus TT Thermo väliin, sitten paisariin lisäillä ainetta ja käytellä jotta termostaatti aukeaa, sitten täydentää paisuntasäiliö ja kattella vielä seukki päivänäkin että onko nestettä riittävästi, vai onko näissä joku ilmausventtiili?
     
  6. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Mulla oli ihan vastaava keissi ja vaihdoin varaosasta sen pelkän modulin.

    Jos auton oma pumppu on ehjä, niin tekisin noin. On nopea homma, eikä tarvitse ilmailla mitään.
     
  7. 1purehell

    1purehell Gearhead

    Ei tuossa muistaakseni ollut mitään ihmeellistä, kun letkulämppärin laitoin, ja mitä olen termostaatteja vaihtanut. Uudet nesteet sisään ja lämpimäksi käyttö. Se on riittänyt.
     
    Petri R. tykkää tästä.
  8. Beach

    Beach 2nd gear

    Ohjeen mukaan, muistaakseni, ilmaus tapahtuu niin, että termari kotelo auki, ja sen kautta nestettä niin paljon kuin saa. Vaatii sitten uuden termarin tiivisteen.

    Saattaisin silti kokeilla ilmata niin, että kotelo on kiinni ja paikallaan.
     
  9. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Omani teki tänään ekan kerran sen että avainta sai vähän herkutella reikään ennen kuin starttasi. Näyttää '06:ssa olevan erilainen systeemi, onko tämän vaihtamisesta kokemuksia?

    https://www.rockauto.com/en/catalog...l-switch+&+relay,ignition+starter+switch,4700
     
  10. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Liekköhän tuo sittenkin akku sönder kun tänäaamuna startti vain naksahti ja sai lähteä taksilla töihin. Täytyy iltasella mittoa akun varaus ja latausteho ja jos vika löytyy akusta, niin hakea nuilla mitoilla mahollisimman tehokas uusi akku jostain. Tuossa on paikallaan vielä amerikan poikien Motorcraft, joka ilmeisesti päästää vähän happoakin ulos kun plus-kenkä kerää reilusti turkoosia köhnää (vähentyi rasvaamalla akun napa).

    Sama se on silti se virtalukon pohja ostaa öljynsuodattimen ja akkukaapelin kylkeen Rockautosta kun on noin halpa, ompahan sitten varalle sekin jos hajoaa. Akkukaapeli hapettunut rumasti ja kenkäkin kärsinyt - vikahan voi olla nyt siinäkin.
     
    Muokattu: 3.1.2019
  11. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    16” peltivanteita jos jollekin jäänyt 4kpl, niin ostaisin pois. Ruosteet ei haittaa, suorat pitäisi olla
     
  12. Hertta08

    Hertta08 1st gear

    Terve, lainaan cv topiccia kun täällä myös ollut tuota nykimistä auton (tc) hankinnasta lähtien:vajaa vuosi. Aluksi pienenpientä nykyä sillointällöin ja nyt viikon päivät lisääntyen kunnes käymään vajaalla. Syylliseksi löytyi tulpanhatun sisältä poikki mennyt/palanut johto siis se itse johdin ennen tulppaa muutaman sentin matkalta, Johtosrja reilu 2v vanha ja vajaa 20000km ajettu, liekö ollu kuraa tai kipeää saannu jossain kohtia.. Ehjättynä toiminna toistaiseksi eri hyvin.. Nii puolat, pcv uusittu viime kesänä ja mahdollisia imuvuotoja jahtailtu.. Pidetääs peukkuja josko olisi oireetonta autoilua jatkossa..
     
  13. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    On jäänyt Fordin käynnistysvaivojen selvitys tässä vähä sivurooliin. Yli 20 asteen pakkanen ei suoranaisesti houkuttele autokatokseen konepellin alle tutkimaan, etenkään kun sattuu vaimon kanssa menot niin sopivasti että talviautojen kuningas Volvo 960 on ollut käytännössä aina myös minun käytettävissä.

    No sen verran tutkin asiaa, että minusta vaikutti että akku tyhjenee melko paljon yön aikana ja hain kaupasta uuden Optima Red Topin kun tuossa vanhassa akussa ne navatkin vuotaa happoa. Autohan lähti sitten komeasti käymään ja kävin sillä heittämässä lenkin, mutta tänäaamuna oli taas tilanne se ettei auto starttaa vaan startin suunnalta kuuluu vaan kova naksahdus/kolahdus. Akun varaus oli 12,1V.

    1. Paljonko akun varaus "kuuluu" laskea 20 asteen pakkasessa? Eli syökö tuossa nyt jokin tuota akkua. Pitäis kai se startata vielä noilla volteilla.
    2. Startti sökö?
    3. Joku muu?
     
  14. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Youtubesta löytyi video jossa oli täsmälleen samat oireet. Sen mukaan vika on startissa, ja tarkemmin sellaisessa suojaamattomassa johdonpätkässä startin ulkopinnalla joka hapristuu säie kerrallaan pois ja lopuksi ei enää kykene välittämään riittävästi virtaa jotta startti lähtis pyörimään. Lämpötila, kuun asento ja varmaan se akun varauskin vaikuttaa milloin lyö tulille ja milloin ei. Eli tilasin uuden startin, katsotaan jos se joskus kelien lauhduttua taas starttaisi niin pääsis lämpimälle tallille nosturille vaihtamaan starttia :)

     
    belair66 tykkää tästä.
  15. Petri R.

    Petri R. Gearhead

    Nostellaampas tätäkin. Eli tuli tuo startti vaihdettua jo jokin aika sitten, aika nätti homma oli. Ainoa jännitysmomentti on niiden kolmen pultin aukeaminen. Ainakin amerikan pojilla on ollut ongelmaa, että pultit irtoaa alumiinisesta vaihdelaatikosta kierteiden kera tai että hankalimman pultin kanta pyöristyy, mutta laittelin alkuun huolella WD40:stä eikä ollut ongelmia vaan lähtivät kaikki suosiolla. Takaisin laittaessa laitoin kevyesti lukitetta kierteisiin, oli aika pieni momentti johon ne tuli kiristää.

    Akun kenkä oli niin kärsinyt että lienee alkuperäinen vika ollut siinä, mutta ompahan nyt sitten starttikin vaihdettu vähän niinkun ennakoiden... Tosin 59€ vain maksoi ja rahdit päälle.
     
  16. Beach

    Beach 2nd gear

    Saattaa olla pulttien aukeamiseen vaikutusta silläkin, että minkälaisissa olosuhteissa autoa on käytetty. Mua hirvitti, että miten saan takapään abs-anturit irti, kun ne pitää irrottaa saadakseen vetarit irti. Olen tottunut siihen, että antureita ei ehjänä irti saa. Niin Vicissä riitti pieni anturin pyöräytys, niin lähti nätisti käsin vetämällä irti. Vain vähän pölyä oli välissä, ei yhtään korroosiota.

    Takapyörien korjauslaakerit ja eteen alapallo on hankittuna. Ne pitäis laitella paikalleen ennen kesää, niin pääsee sitten kesän tullen kurvailemaan Vicillä pitkästä aikaa.
     
  17. Beach

    Beach 2nd gear

    No nyt on SKF:n korjauskaakerit paikallaan. Otin vanhan laakerin rullat pois laakerin irroituksen jälkeen, niin näytti pahemmalta se laakerin ulkokehä, kuin miltä vetarit näytti.

    Peräöljyn määrä kummastuttaa. Korjauskirjan mukaan öljyä pitää laittaa 1.8 litraa. Ja niin että öljytaso on 6-13mm täyttöaukon alareunan alapuolella. Miksi ihmeessä? Miksi ei voi laittaa täyttöaukon alareunaan asti?

    Alapallo eteen tuli vaihdettua myös. Oli helpompaa tälleen toisella kerralla, kun toinen puoli tuli vaihdettua vuosi sitten.

    Kun nyt vaan saisivat kurat pois maanteiltä, niin vois ajokausi alkaa.
     
  18. kpj

    kpj 3rd gear

    Samaa mietin itsekin, kun peräöljyjä vaihtelin. Aika hankala kuitenkin katsoa pienestä reiästä, kun taso saavuttaa tuon korjausoppaan tason. Tuli sitten laitettua perinteisesti hieman alle täyttöropun kierteiden ja ei ainakaan nyt kohta 20k km aikana ole ihmeellisempää tapahtunut...
     
    Beach tykkää tästä.
  19. Tseitsei2

    Tseitsei2 3rd gear

    Noista ilmanputsarin koteloiden irvistelyistä yms muistui mieleen, että multa taitaa löytyä yksi ylimääräinen ehjä kotelo suotimineen, jos jollain tarvetta
     
  20. Beach

    Beach 2nd gear

    Silmäilin sitä täyttöaukon sijoitusta suhteessa vetarien putkeen. Jos täyttöaukko olisi niin ylhäällä, että vetarit uisivat öljyssä, niin sitten olisi huono. Mutta täyttöaukko näyttäisi silmämääräisesti olevan ihan järkevällä tasolla. Vetarit ei ole upoksissa öljyssä, ja kaarteissa pääsee öljyä pyöränlaakereille.

    Ettei vaan olisi jotain polttoaineen säästämiseen liittyviä juttuja? Vähemmän öljyä, vähemmän vastusta. Pitää tota nyt seurailla. Jos alkaa kovasti huohottamaan, niin saahan sitä öljyä imaistua pois.
     

Kerro tästä muillekin!