Ford Crown Victoria

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 1purehell, 13.2.2007.

  1. eekoo

    eekoo Gearhead

    Kaverille tuli -07 interceptor , ex poliisiauto, ajettu n 150000 mile, Nyt täytellään verottajalle tietoja ja homma toppas kun pitää löytää Co ja g/ km arvot... Katsurin paperissa sitä ei ole...
     
  2. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Mulla lukee 04 Town carin otteessa: Yhdistettyä kulutusta vastaava CO2 päästö: 266 g/km
     
  3. eekoo

    eekoo Gearhead

    Kiitos, katsurilla on joki nlaskenta kaava mutta katsellaan huomenna.
     
  4. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Tuli ajeltua Fordillakin pitkästä aikaa. Vaihteisto alkoi vikomaan viime talvena kuten tuolla aiemmin kirjoitin ja samaan saumaan alkoi etätyöt ja vaimon äitiysloma, niin Fordilla oli hyvää aikaa levähtää. Kesällä oli kolme muuta autoa ajossa, mutta sen verran käytin Fordia liikenteessä että laatikon korjasin ja siitä on oma topic.

    Homma meni muuten putkeen, mutta kun seuraavana päivänä lähdin tallille vielä siivoamaan jälkiä niin öljyastiasta löytyi yksi venttiilikoneiston pultti :eek: Joulun aikaan vihdoinkin sain aikaiseksi ottaa Ford uudestaan liikenteeseen ja kävin tallilla tuon puuttuvan pultin laittamassa. Mittatikun putkesta imin ensin käsipumpulla 1,5 litraa öljyä puhtaaseen astiaan ja sen jälkeen öljypohja varovaisesti pois. Tällöin öljyn pinta oli jo sen verran alempana että pohjan irroitus oli siisti homma ja sain sieltä kaataa vielä kaks litraa öljyä talteen. Olin hankkinut lootan remonttiin uudet Motorcraft Mercon V -öljyt joilla oli nyt ajettu alle 5 km niin halusin ne laittaa takaisin. Pultille löytyi paikka yhden solenoidin vierestä ja vedin sen momenttiin. Vehkeet nippuun ja öljyt sisään.

    Laatikko on kyllä pelannut sen mitä olen tässä ehtinyt ajella, tosin tiet on jäässä niin en osaa vielä sanoa miten tuo J-Mod pelaa isommalla kaasulla. Tänään kävin autoa näyttämässä katsastusmiehelle niin oli vasen yläpallonivel erittäin väljä. Ei kyllä ajossa kolahtele, mutta uskottava se on ja tilattava uus tukivarsi Rockautosta. Sais niitä tosin pelkkiä palloniveliäkin, mutta inhoan prässihommia. Katsuri ei ollut moista autoa ennen työn puolesta nähnyt ja kommentoi sitä positiiviseen sävyyn. Sen verran taas 960 Volvoon tottuneena pakko sanoa, että jos tuolla meinaa vielä talvisin ajella, niin kyllä se tasauspyörästön lukko täytyy asentaa (ei puuttus ku asennussarja ja motivaatio) ja uudet talvirenkaat. Luistonestokaan ei olis pahitteeksi. Mutta kyllähän se tuolta arkiliikenteestä edukseen erottuu ja kesällä mitä mainioin käyttis amerikanautomiehelle.

    Äänenvaimentimet kiinnostas korvata jollain virtaavammilla niin sais kasin äänet paremmin kuuluviin. Täytyy mittoa ne nykyiset takapöntöt niin tilais jotkut sopivan kokoiset vaikka US Partista.
     
    1purehell, isalmela ja maverick999 tykkäävät tästä.
  5. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Suorilla putkillakin on ihan hyvä. Mulla toinen putki vaimentimen kanssa ja toinen suora tällä hetkellä :D. Tulee kiva nuotti eikä liian kova meteli.
     
  6. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Eräs "tuttu" aikoinaan laikkas moisesta änärit auki ja tyhjens ne, ja hitsas vaan kiinni. Tyhjennys ja hitsisauma toki "lattian puolelta" änäriä. Oli oikein mukavat äänet ja leimattiinkin näin.
     
    maverick999 tykkää tästä.
  7. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Tai runnoo takaapäin jollain sorkkaraudalla sisältä yhden liitoksen auki niin pääsee virtaamaan suoraan läpi ”villojen” ohi.
     
  8. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Poista vaimentimet, jätä resonaatorit. Kelpaa inssille ja kattien ja resonaattoripönttöjen takia äänet sopivat.

     
  9. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Ainakaan mun 2006 P71:ssä ei ole resonaattoreita. Makuasioita, mutta minun korvaan aivan liian rajut äänet tulee tolla muffler deletellä mitä oon videoita katsellut. Tää on kuitenkin se auto millä todennäköisesti se kesän rengasmatka Suomeen tehdään meidän perheessä, niin pitää olla omaan sävelkorvaan sopiva volyymi.
     
    1purehell ja isalmela tykkäävät tästä.
  10. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Joo, sorry, my bad. Katselin vähän kuvia niin näköjään p71 ei ole resonaattoreita eikä joissain muissakaan malleissa.
    Itse ajelen kasilla joka on hipihiljainen ja se on jotenkin omalla tavallaan hienoa lipua äänettömästi paikasta toiseen, ehkä jos muuttaisin jotain niin sellaisen sähköiset läpät ennen vaimentimia niin saisi sitten täydellisen vastakohdan äänimaailman, vain tarvittaessa.
     
    Muokattu: 9.1.2021
    isalmela tykkää tästä.
  11. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Meneekö sulla päästöjen vai painon mukaan ajoneuvovero? o_O
     
  12. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Päästöjen: 460€/v
     
  13. Beach

    Beach 2nd gear

    Mun mielestä se hiljaisuus poliisiautossa on just hyvä juttu. Mutta jokainen saa tehdä autolleen mitä haluaa. Sen verran itsekin asiaa joskus pähkäilin, että kysyin Marteliukselta mittatilaus putkistoa Viciin. Ihan järkevän oloinen tarjous sieltä tulikin. Niillä oli näkemys miten se toteutetaan. Mutta itse kuulen kasin äänet vakiolla putkistolla, niin hankinta jäi tekemättä.
     
    isalmela tykkää tästä.
  14. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Eipä ollu tuo etuylätukivarren vaihto kovinkaan kummoinen homma. Voi sanoa, että meni kerrankin niin ku YouTubessa. Mukava homma sekin ettei tuossa ole pultit ruosteessa missään. Ei muuten tarvi ottaa jarrusatulaa, jarrulevyä eikä koiranluuta lainkaan irti kuten jotkut ovat tehneet. Iskari-jousikombinaatti vaan ylä- ja alapäästä irti, laskee sitä sen verran että voi jollain vääntöraudalla muljauttaa sen iskarin yläpään pois kolostaan niin ne tukivarren pultit saa pois kun muuten ne ei mahdu tulemaan.

    Vaihdoin samalla uuden johtosarjan joka menee akulta laturiin ja starttiin sekä sulakeboksiin (ml. maajohto). Oli sen verran huonoksi mennyt liitokset akun päässä (aiempi akku vuotanut liqumenttia navan juuresta) että ei yks päivä tapahtunut taas avaimesta mitään, jospa se tuosta oli kiinni. Toissa talvena oli samaa vikaa ja silloin vähän johdotusta paransin, mutta nyt on Ford Motorcraft original.

    Laatikkokin pelaa hienosti, kiva ajella menemään pitkästä aikaa.
     
    MJF tykkää tästä.
  15. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Eipä se tuo satunnainen starttiongelma ratkennut! 17 astetta pakkasta niin avainta kääntäessä kuului pelkkä naksahdus konehuoneen puolelta. Sama oire kun joskus aiemmin ennen uutta starttia ja johtoja. Tarpeeksi monta kertaa kun avaimesta käänsin niin lopulta lähti käyntiin kuin niin sanotusti palmun alta. Akunkengät on uudet ja kiinni, johtosarjassa olevat maadoituspisteet on kiinni ja plussajohdot laturille, sulakeboksille ja startille ovat kiinni. Startin releen ja sulakkeen käytin eilen irti ja näyttivät olevan aivan hyvässä kuosissa joten siellä tuskin kosketushäikkää on. Eilettäin en tosin nosturille päässyt niin täytyy sinne startin suuntaan vielä kurkata erikseen.

    Oleellista tässä varmasti olis nyt selvittää se, naksahtaako tuolla se startin rele konehuoneessa vai kuuluko naksaus startin solenoidilta. Ennen kuin joku ehdottaa "virtalukon pohjaa" ("ignition switch" rattiakselissa) niin eikai tuolla pitäis konehuoneen puolella mikään naksahtaa, jos virta ei välittyisi virtalukolta eteenpäin? Sama juttu jos "neutral safety switch" temppuilisi eli ei päästäisi virtaa läpi vaikka on P tai N valittuna?
    Hyvä video aiheesta: 2006 Ford Crown Vic Starter Fuse, Starter Relay & Circuit Explained - YouTube

    No ettei tarvinnu tallilta tyhjin käsin tulla takaisin, niin vaihdoin kuskin puolen takaoveen uuden ovikytkimen kun siitä ovesta ei aiemmin ole sisävalot syttyneet. Oli vähän semmonen colonoskopian kaltainen homma ja joutui kännykällä ottamaan kuvia oven sisältä että sen vanhan osasi sieltä purkaa pois, mutta valmista tuli ja sisävalot toimii nyt joka ovesta. Ovikytkin on näissä siinä lukossa, eli ovipahvi pois ja sisäkautta ronklaamaan. Kadonnutta tööttiä metsästin vähän myös mutta kun kojelaudan alle pääsin niin huomio kiinnittyi siihen, että tässä on asennettuna "Directed Electronics Inc. Auto Mate AM5 security system" eli varashäytinjärjestelmä jota pääsee kojelaudassa olevan vilkkuvalon/napin kautta vähän myös ohjelmoimaan. Löytyi netistä manuaali ja sieltähän selvisi myös se, että se on nimenomaan tuo hälytin joka mun yksilössä lyö ovet lukkoon saman tien kun kytkee virrat päälle. Ohjelmointi tapahtuu painelemalla sitä nappia tietyn sekvenssin mukaan ja vastaavasti töötti pitäis törähtää x kertaa aina tietyissä kohdissa, mutta ompa harmi että töötti on epäkunnossa :D Mutta eiköhän sekin kuntoon vielä saada, tässä hyvä video siihen liittyen: 2006 Ford Crown Vic Horn Fuse & Relay, Clockspring Wiring Explained - YouTube
     
    maverick999 ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Eli helpoin lienee lähteä siitä että startin rele irti ja kokeilee suoralla virralla kuten video ohjeistaa? Näkee ainakin toimiiko solenoidi.
     
  17. Petri R.

    Petri R. Double Gearhead

    Äsken kävin saunakaljat hakemassa niin pääsin tuota ilmiötä taas tutkimaan. Kyllä se semmonen kalahdus on, että startin bendix siellä liikkuu mutta ei lyö ite starttia tulille joka kerta. Tuntus oudolta että suhteellisen uusi startti olis hajalla, mutta kai sekin on mahdollista. Ellei sitten ole joku muu...mikä?
     
  18. Anza

    Anza Gearhead

    Mulla oli moparin isolohkossa uudehko tehostartti, joka kans jätti väliin. Purin starttia ja solenoidilla kuparinen levy joka kytkee virrat pyörittämään starttia. Tää levy oli jotenkin ottanu oikosulkuja tms likainen/rosoinen. Pyyhin pinnat viilalla siistiksi ja alkoi toimia. Oisko samaa vikaa?
     
  19. Beach

    Beach 2nd gear

    Taitaa kipinöidä aina kytkiessään ne solenoidin kontaktipinnat, eli rosoisuus siinä mielessä normaalia. Mutta saisi aika kauan kestää mekaanista ja kipinöinnin aiheuttamaa kulutusta kyllä.

    Hakuammuntaa, mutta kytkeekö solenoidi, jos startin hammaspyörä ei syystä tai toisesta pääse kunnolla vauhtipyörän kehälle? Jos ei, niin startin löysääminen ja siirto pultinreikien salliman verran kauemmas vauhtipyörästä voisi auttaa.
     
  20. Hassel

    Hassel 1st gear

    Mihinköhän tuo autovero saattaisi mennä 2011 Grand Marquisiin? -03 pollariautoon meni pari vuotta sitten muistaakseni n 1700. Saa sitä tarjota jos haluaa omastaan luopua, valmiiksi verotettunakin..
     
    isalmela tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!