Ford Duratec 1.8 huohottaa ja vie öljyä, päästöt tapissaan

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maverick999, 11.11.2018.

  1. zuinula

    zuinula Gearhead

    En saanut mitattua mutta otin letkun irti niin tuottaa ainakin hyvin ja venttiilistä roiskasee bensaa starttauksen jälkeen.
    Pitää kehitellä joku mittauskeino tuolle bensanpaineelle.
    Bensapumppu on tähän kapistukseen vaihdettu aiemmin syksyllä, voihan se olla susi.
    Kipinän katsoin, on hyvä. Akkuvika on poissuljettu myöskin.

    Mikä tieto voisi puuttua, että moottori ei saa jäädä käyntiin. Öljynpaine tms?
     
  2. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Jääkö mittaristoon valot kun sammuu? Öljynpaine,lataus... Arvaus,virtalukonpohja?
    Onko boxin liitin ok? Moottorinohjauksen johdot yhdistyy boxiin etulattian/seinän lävitse pistokkeena,vänkärin puolella. Joissakin diesel malleissa ollut koseteutta liittimessä...
     
  3. DslCat

    DslCat Gearhead

    Siltä vähän vaikuttaa.
    Ainakin tuolla Ford-vcm:llä voi lukea real-dataa "miljoonilta antureilta". Oma mondeon Duratec ei ole vielä kasassa, en pääse tarkistaa mitä kertoo esim. ö-paineiden osalta käydessä.
    Ettei olis kiertokanget lakru karannut, niin kuin monessa näissä..
     
    Muokattu: 4.11.2019
  4. zuinula

    zuinula Gearhead

    Tänään pääsin tuon kimppuun ja mittasin bensanpaineen, viisari ei edes värähdä. Pumppaa kyllä mutta ei tee painetta. Suodattimenkin vaihdoin. Kait se voi olla susi tuo pumppu? Narisin tarvikeliikkeessä ja tilasivat uuden ilman mutinoita. Valittiin aiemmin laadukkaampi (kalliimpi) Bosch. Saisi jo pumpunvaihdolla lähteä pelittämään, välillä katto vuotaa tallissa ja tuulee sekä on pimiää
    Noh, menköön harrastuksena:)
     
  5. zuinula

    zuinula Gearhead

    Terveiset Aasiasta me teemme täällä Boschin tuotteet. Osta kaksi, ehkä yksi toimii:mad:
    Tarinan opetus on, että älä oleta mitään. Tarkasta, selvitä ja mittaa ennen johtopäätöksiä. Ja mittaa vielä uudelleen.
    Harhaannuin, kun pumppu kävi ja tuotti mutta en heti saanut mitattua painetta, joka sitten lopulta puuttui.
    Kai tääkin joskus naurattaa :p
     
    Karpov tykkää tästä.
  6. DslCat

    DslCat Gearhead

    Nyt on tämä kone purettu ihan atomeiksi - pojalle opetusmielessä :D saa olla rattimies ite mukana, niin osaa ite jo seuraavalla kerralla. Toisaalta mullakin edellisestä aikaa 20v, ja näkyy sen aikaiset koneistamot kuopatut..
    Tämän outo muna-kana -tilanne: katkesko eka kk vai venttiilit jäi auki (sekosko jako) :rolleyes: Kaikki tapahtu 1 pytyssä. Imuvenat pahiten kippurat (ohjuri murtu), pakovenat vain takerteli, mutta poisottaessa näky kierous.
    [​IMG]
    Mäntä meistannu kantta aavistuksen, eli ollut ihan irti ja irmeisesti kampuran vastapainot löynyt ja alhaalla vielä murskaksi..
    [​IMG]
    ..ja kiertokangesta reikä lohkossa. Alupuikolla ajattelin liimata umpeen.
    Muutama arpi sylinterissä, mutta ovat renkaiden liikkeiden alapuolella - josko hoonaten silottelis. Kuopat ei siitä poistu, haittaiskohan..
    [​IMG]
    Moni muu varmaan heittäis koko projekin romulavalle, mutta minibudjetilla tehdään kun auton arvo ei häävi. Näitä Duratec HE koneita ei suomi-markkinoilla juuri ole (Ford/Mazda/Volvon raadoissa) - >300tkm savuttajaa en vaihtokoneeksi ottas ilmatteekskaan
     
    Muokattu: 14.11.2019
  7. DslCat

    DslCat Gearhead

    Olihan villiä "hitsata" alupuikolla (IKH) - sulaa käsiin tavara ja puikko.. Ei automatikalla menny, vaan oli puikon poikki palamista. Hotstarttia ja pientä palovirtaa, kaaritehoa ylös, niin rupesi jäämään. Juottamista melkein muistutti sula alu kun ei pysy kuin vaakasuoralla pinnalla, ainakaan noilla säädöillä.. tunkeutumaa hain (liekö huokoiseksi jääny)
    Laakeripukkien välipienat piti yhdistää kanssa takas ja orkosen täyttö.. irtaallaan toki.
    [​IMG]
    Ikinä en ole näin limasta/ruskeaa koneen sisusta tavannut. Fordin spkeksien öljyjä näkyy käytetyn, mutta aika max kilsoilla menty huoltovälit. Metallipesulla väri palautui kirkkaaksi alumiiniksi o_O
     
  8. DslCat

    DslCat Gearhead

    Projektin loppuraportti; korjattu, hoonattu, rengastettu ja laakeroitu 1.8 HE (125hp) valmistui ennen joulua jo. Välipäivinä yläkautta tommosenaan takas. Vetarit ja tukivarret paikoillaan. Laatikon tuki irti niin puuttuvat sentit löytyi.
    Osien odottelua kovasti. Ensiksi postinlakko, nyt joulupyhät. Samalla kaikki huollot tehty. Sekä lohkiksen ja sisähaaran asennus kun kerranki oli tilaa :confused:

    Vielä yks pohjamuovi jossain Virossa kiertää, niin laskis alas. Sumuvaloja ehjiin joutaa nyt vaihdella..
    [​IMG]
    Koskaan en ollut kuullut tämän Mondeon pyörähtävä edes puol kierrosta, saati käyvän. Sen verta hyvissä kunnoissa ja mitoissa oli monet osat, ettei budjettiremppaan kuluja otettu.
    Tänään kun poika öljynpaineita startilla nostatteli, ennakoin jo, että mitenhän huonosti lähtee tai käy - vaan kun bensapumpun sulake takas, 3 paineen keräystä virta-avaimella, niin tokalla lähti ja nätisti käy, ei värinöitä, mutta hiljainen (imuläpät ja egr toiminnassa).

    Rikkonaista oli siis 1. mäntä (käytetty briteistä), kk, 4 venttiiliä, 1 ohjuri, lohko ja laakerikansi
     
    maverick999 ja Vuppe tykkäävät tästä.
  9. Zejk1

    Zejk1 2nd gear

    Miksiköhän fordi korvasi mainion zetecin noilla surkeilla durateceillä ? Omia kokemuksia kolmesta dura-mondeosta jotka jokainen vei öljyä...yksi jopa niin paljon että poltti karstoittumisen vuoksi venttiilin. Kaksi zetec mondeota myös ollut ja moottorit aivan toista luokkaa. Tosin ne vanhemmat kakkoskoppaiset herkempiä ruosteelle.
     
  10. Vuppe

    Vuppe Gearhead

    Ennen oli kaikki paremmin.
     
    Sounderi tykkää tästä.
  11. maverick999

    maverick999 3rd gear

    Entisenä Duratecistinä voi todeta, että
    ”I’ve been there... seen some shit”

    Vähän toista laatua ollut tuo Fordin 4.6 :D
     

Kerro tästä muillekin!