Ford Duratec 1.8 huohottaa ja vie öljyä, päästöt tapissaan

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maverick999, 11.11.2018.

  1. zuinula

    zuinula Gearhead

    En saanut mitattua mutta otin letkun irti niin tuottaa ainakin hyvin ja venttiilistä roiskasee bensaa starttauksen jälkeen.
    Pitää kehitellä joku mittauskeino tuolle bensanpaineelle.
    Bensapumppu on tähän kapistukseen vaihdettu aiemmin syksyllä, voihan se olla susi.
    Kipinän katsoin, on hyvä. Akkuvika on poissuljettu myöskin.

    Mikä tieto voisi puuttua, että moottori ei saa jäädä käyntiin. Öljynpaine tms?
     
  2. Sounderi

    Sounderi 2nd gear

    Jääkö mittaristoon valot kun sammuu? Öljynpaine,lataus... Arvaus,virtalukonpohja?
    Onko boxin liitin ok? Moottorinohjauksen johdot yhdistyy boxiin etulattian/seinän lävitse pistokkeena,vänkärin puolella. Joissakin diesel malleissa ollut koseteutta liittimessä...
     
  3. DslCat

    DslCat Gearhead

    Siltä vähän vaikuttaa.
    Ainakin tuolla Ford-vcm:llä voi lukea real-dataa "miljoonilta antureilta". Oma mondeon Duratec ei ole vielä kasassa, en pääse tarkistaa mitä kertoo esim. ö-paineiden osalta käydessä.
    Ettei olis kiertokanget lakru karannut, niin kuin monessa näissä..
     
    Muokattu: 4.11.2019
  4. zuinula

    zuinula Gearhead

    Tänään pääsin tuon kimppuun ja mittasin bensanpaineen, viisari ei edes värähdä. Pumppaa kyllä mutta ei tee painetta. Suodattimenkin vaihdoin. Kait se voi olla susi tuo pumppu? Narisin tarvikeliikkeessä ja tilasivat uuden ilman mutinoita. Valittiin aiemmin laadukkaampi (kalliimpi) Bosch. Saisi jo pumpunvaihdolla lähteä pelittämään, välillä katto vuotaa tallissa ja tuulee sekä on pimiää
    Noh, menköön harrastuksena:)
     
  5. zuinula

    zuinula Gearhead

    Terveiset Aasiasta me teemme täällä Boschin tuotteet. Osta kaksi, ehkä yksi toimii:mad:
    Tarinan opetus on, että älä oleta mitään. Tarkasta, selvitä ja mittaa ennen johtopäätöksiä. Ja mittaa vielä uudelleen.
    Harhaannuin, kun pumppu kävi ja tuotti mutta en heti saanut mitattua painetta, joka sitten lopulta puuttui.
    Kai tääkin joskus naurattaa :p
     
    Karpov tykkää tästä.
  6. DslCat

    DslCat Gearhead

    Nyt on tämä kone purettu ihan atomeiksi - pojalle opetusmielessä :D saa olla rattimies ite mukana, niin osaa ite jo seuraavalla kerralla. Toisaalta mullakin edellisestä aikaa 20v, ja näkyy sen aikaiset koneistamot kuopatut..
    Tämän outo muna-kana -tilanne: katkesko eka kk vai venttiilit jäi auki (sekosko jako) :rolleyes: Kaikki tapahtu 1 pytyssä. Imuvenat pahiten kippurat (ohjuri murtu), pakovenat vain takerteli, mutta poisottaessa näky kierous.
    [​IMG]
    Mäntä meistannu kantta aavistuksen, eli ollut ihan irti ja irmeisesti kampuran vastapainot löynyt ja alhaalla vielä murskaksi..
    [​IMG]
    ..ja kiertokangesta reikä lohkossa. Alupuikolla ajattelin liimata umpeen.
    Muutama arpi sylinterissä, mutta ovat renkaiden liikkeiden alapuolella - josko hoonaten silottelis. Kuopat ei siitä poistu, haittaiskohan..
    [​IMG]
    Moni muu varmaan heittäis koko projekin romulavalle, mutta minibudjetilla tehdään kun auton arvo ei häävi. Näitä Duratec HE koneita ei suomi-markkinoilla juuri ole (Ford/Mazda/Volvon raadoissa) - >300tkm savuttajaa en vaihtokoneeksi ottas ilmatteekskaan
     
    Muokattu: 14.11.2019
  7. DslCat

    DslCat Gearhead

    Olihan villiä "hitsata" alupuikolla (IKH) - sulaa käsiin tavara ja puikko.. Ei automatikalla menny, vaan oli puikon poikki palamista. Hotstarttia ja pientä palovirtaa, kaaritehoa ylös, niin rupesi jäämään. Juottamista melkein muistutti sula alu kun ei pysy kuin vaakasuoralla pinnalla, ainakaan noilla säädöillä.. tunkeutumaa hain (liekö huokoiseksi jääny)
    Laakeripukkien välipienat piti yhdistää kanssa takas ja orkosen täyttö.. irtaallaan toki.
    [​IMG]
    Ikinä en ole näin limasta/ruskeaa koneen sisusta tavannut. Fordin spkeksien öljyjä näkyy käytetyn, mutta aika max kilsoilla menty huoltovälit. Metallipesulla väri palautui kirkkaaksi alumiiniksi o_O
     
  8. DslCat

    DslCat Gearhead

    Projektin loppuraportti; korjattu, hoonattu, rengastettu ja laakeroitu 1.8 HE (125hp) valmistui ennen joulua jo. Välipäivinä yläkautta tommosenaan takas. Vetarit ja tukivarret paikoillaan. Laatikon tuki irti niin puuttuvat sentit löytyi.
    Osien odottelua kovasti. Ensiksi postinlakko, nyt joulupyhät. Samalla kaikki huollot tehty. Sekä lohkiksen ja sisähaaran asennus kun kerranki oli tilaa :confused:

    Vielä yks pohjamuovi jossain Virossa kiertää, niin laskis alas. Sumuvaloja ehjiin joutaa nyt vaihdella..
    [​IMG]
    Koskaan en ollut kuullut tämän Mondeon pyörähtävä edes puol kierrosta, saati käyvän. Sen verta hyvissä kunnoissa ja mitoissa oli monet osat, ettei budjettiremppaan kuluja otettu.
    Tänään kun poika öljynpaineita startilla nostatteli, ennakoin jo, että mitenhän huonosti lähtee tai käy - vaan kun bensapumpun sulake takas, 3 paineen keräystä virta-avaimella, niin tokalla lähti ja nätisti käy, ei värinöitä, mutta hiljainen (imuläpät ja egr toiminnassa).

    Rikkonaista oli siis 1. mäntä (käytetty briteistä), kk, 4 venttiiliä, 1 ohjuri, lohko ja laakerikansi
     
    maverick999 ja Vuppe tykkäävät tästä.
  9. Zejk1

    Zejk1 3rd gear

    Miksiköhän fordi korvasi mainion zetecin noilla surkeilla durateceillä ? Omia kokemuksia kolmesta dura-mondeosta jotka jokainen vei öljyä...yksi jopa niin paljon että poltti karstoittumisen vuoksi venttiilin. Kaksi zetec mondeota myös ollut ja moottorit aivan toista luokkaa. Tosin ne vanhemmat kakkoskoppaiset herkempiä ruosteelle.
     
  10. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Ennen oli kaikki paremmin.
     
    Sounderi tykkää tästä.
  11. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Entisenä Duratecistinä voi todeta, että
    ”I’ve been there... seen some shit”

    Vähän toista laatua ollut tuo Fordin 4.6 :D
     
  12. adasdasd

    adasdasd 1st gear

    En viitsinyt aloittaa uutta keskustelua joten tulin tänne kirjoittelemaan kun liittyy aiheeseen läheisesti.
    Näin ensialkuun täytyy mainita että olen melko täydellisesti peukalo keskellä kämmentä näissä hommissa, joten bear with me.

    Mulla on siis 210 800 km ajettu Ford Focus vuosimallia 2007. Varustettu 2.0 litran Duratec-HE moottorilla. Ostohetkellä oli 202 250 kilometriä, ostin liikkeestä. Enpä tuolloin ollut niin sivistynyt kuin nyt olen youtuben perehtymisen jälkeen. Hintaa en viitsi sanoa, etten saa haukkuja täällä ^^
    Syö siis öljyä. Alunperin myyjäliikkeen huolto oli kuulemma laittanut Mobil 1 5w40 öljyä. Kun tämän sain tietää, kävin vaihdattamassa öljyt (juu pitäisi opetella..) oikeisiin eli tismalleen Ford Formula F 5w30 öljyihin. Jouduin tuossa talvella lisäämään öljyä, mutta kelasin että onpahan talvi kylmä ja ajan melko lyhyttä matkaa yleensä niin kaipa se syö _vähän_.

    Toukokuussa alkoi sitten tarkempi selvittely. Yhteensä siis 3 litraa lisätty öljyä näin 8000 km matkalla, mutta alkuun en edes katsonut öljyjä (joo tyhmää, tiedän, älkää suuttuko, luotan liikaa autoon). Nyt tuntuu, että öljynkulutus on lisääntynyt. Mielestäni moottori toimii muuten normaalisti ja kyllä tarpeen tullen ralleilen.. tyhmää kun kuluttaa öljyä, vai? Täydellä tankilla ajan n. 550 km kunnes valo syttyy. Alkuun keskikulutus oli jotain 9,4 litran luokkaa, mutta näin kesällä kun Yritän ajaa taloudellisesti pääsen johonkin 8,6L/100km lukemiin nurkka-ajossa. Ymmärtääkseni kulutus on linjassa muihin duratec 2.0 moottoreihin.
    Omaksi mielenkiinnoksi opettelen juuri youtubesta ilmamassa-anturin puhdistamista.. Saan sen ehkä lähipäivinä tehtyä :)

    Kun on peukalo keskellä kämmentä, niin mikä nyt olisi paras lopputulos? Lisäilen öljyä hamaan tappiin asti? 25,90€ maksaa tuo öljy motonetissä 5 litran kannussa. Mun mielestä tän moottorin öljytikku on erikoinen. Saan aina 5 kertaa katsoa että mitä se tänään näyttää. Yritän pitää öljyn keskitasossa ja nykyään mulla on pakkomielle katsoa öljyt 2-4 kertaa viikossa, riippuen miten ajelen.
    Venttiilikopan tiiviste on vaihdettu. Se vuoti, mutta ei vaikuttanut asiaan.

    Tosiaan liikkeessä käynyt tutkimuksessa "ei öljypalojälkeä, tulpat ok" on mitä kuitissa sanotaan. Eivät mitanneet mitään puristuspaineita yms kun maksaa sekin sitten kolminumeroisen summan.

    Tällä videolla käynnistän auton lähes päivän seisseenä.


    Auto kun kävi tyhjäkäynnillä avasin öljyn täyttökorkin (ekaa kertaa ikinä avaan sen kun auto on käynnissä) niin ilmaa se sieltä puhalsi ja tietty pienesti heitti öljyroiskeita. Ilmeisesti normaalia? En huomannut mitään pulsahtelua, vaan tasaista melko kovaa puhallusta. Untuvikolle niin kovin ihmeellistä.. :)

    En käsitteenäkään ymmärrä mitä jumiutuneet öljyrenkaat meinaa, mutta ilmeisesti jossain noissa vika? Ja olisi osaavalle kaverille 8-10 tunnin homma, osat pari-sataa mut työ sitten pajalla yli 1000€? Ei kai mitään järkeä.. Luin koko tämän ketjun läpi ja googlaillut mielenkiinnosta.

    Muutama kuva, jos näistä hyötyä olisi. https://imgur.com/xYTqmXe ja https://imgur.com/GE6Txua

    Kiitän mahdollisista vastauksista.
     
  13. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    No, minä ajelin 1,8 duratecillä melko liki 40'000km. Vei oljyä jo ostaessa, ja myin juuri ennen seuraavaa leimaa parilla sataa, jollekkin joka tarvi just pariks viikoks toimivaa autoa kun työauto hajos. Syötin sille vain firman jäteöljyä niin paljon ku se halus, enkä piitannu huomisesta. Sillon ku alko ö-paine valo vilkkua mutkissa, tiesin kaataa sinne hetsillee pari litraa taas paskaöljyä sisään. Viskositeetit mitä lie, ja seassa hydy, automaagi, perä ja ties mitä öljyjä mitä nyt kuution jäteöljytynnyriin oli laskettu :rolleyes: Mutta aina toi töihin!

    Siinäpä nämä omat kokemukset moisesta :rolleyes:
     
  14. Puristuspainemittaksella saa kuvaa moottorin kunnosta:

     
  15. adasdasd

    adasdasd 1st gear

    Hmm, no vaikka tuolloin alkuun en katsonut lainkaan öljyjä niin koskaan ei ole moottorivikavalo / öljynpainevalo syttynyt mittariin. Motonetin oma öljy maksaa 2e vähemmän kuin Fordin oma niin äh.
    Katsastukseen on hetki aikaa. Uskaltaako tähän autoon panostaa enää rahaa sen enempiä? Jos syö öljyä, meinaako se että päästötestit heittää häränpyllyä? Ehdottomasti ford miehiä olen, tykkään ajaa ja on mukava auto vaikka syökin öljyä.

    Täytyy se kai autojerryssä kilpailuttaa moinen. Sitten saan tietää miten moottori voi, ja jos se voi kuitenkin hyvin = uskaltaa panostaa korjauksiin?
     
  16. maverick999

    maverick999 Gearhead

    Sieltä öljykorkista ei juuri pitäisi ilmaa puskea. Ihan pieni määrä lienee normaalia vielä. Mites kun annat kylmän koneen hetken käydä tyhjää, että pikkuisen lämpenee ja polkaiset kaasun pohjaan (ei tarvi kierrättää ihan punarajalle), tuleeko sinertävää harmaata savua putkesta? Ikävän tutulta kuulostaa, mutta oma vanha 1.8 oli tosiaan päässyt jo pahempaan kuntoon ja tarvi ainakin tuplasti öljyä sun autoon verrattuna.

    Kokeilin kaikenlaista moottorihuuhtelusta jäykempiin öljyihin ja ainut oikea vaihtoehto on avata kone ja vaihtaa männänrenkaat :confused:
     
  17. adasdasd

    adasdasd 1st gear

    No, kuvasin töiden jälkeen videon kaverin kanssa niin tässä ois nyt sellaiset. Puhunee paremmin kuin arvio.
    Auto on seissyt noin 9 tuntia ennen videon kuvaamista.

    Kaverin kanssa vähän kommunikaatio ongelmia kun ei viittitty puhua :D

    Tässä jälkimmäisessä sitten kuvataan kun antaa kaasua. Noin 2-3 min auto oli päällä ennen kuin kaasua annettiin
    Ei sinistä näy?

    Minkälaista moottorihuuhtelua kokeilit? Ostin ihan huvikseni motonetistä tämän https://www.motonet.fi/fi/tuote/608084/STP-Oljynlisaaine-450ml mutta en ole vielä lisännyt. Tuntuu yleisesti olevan käsitys, että eihän nuo lisäaineet mitään auta. Ja kun tuolla on varmasti jo se mekaaninen vika. Jospa vaan palautan..

    Tuo korjaamo silloin puhu aikanaan että BG käsittely voisi auttaa joku tällainen: https://bgprod.fi/huoltopalvelut/dynaaminen-puhdistushuolto

    Vähän skeptinen olen ja mitään ei olla vielä siis tehty moottorille - vain lisätty öljyä. Jos öljyä lisäämällä selviää katsastuksen päästömittauksista ja auto kulkee, niin se olisi myös budjettiystävällisin vaihtoehto.
    Olisiko se hyvä idea, että 3 kuukautta ennen katsastusta käyn korjaamolla ottamassa päästömittaukset? Siltä varalta, että ongelma pahenee. Samahan se ois sitten vuoden kuluttua tosin taas..
    Jos nyt haen leiman, niin tiedän että tulee muutama hylätty kulutusosista. Jarrulevyt taka-akselilla ovat kuluneet epätasaisesti muun muassa.. toisessa pintaa silminnähden enemmän.
     
  18. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Sylkeekö se öljyä maahan?
     
  19. maverick999

    maverick999 Gearhead

    En muista enää millä huuhtelin, oliko dieseliä öljyn sekaan vai jotain virallista ”pesuainetta”. Sea foamia kai yleensä kehuvat. Ei tuo ihan menetetyltä vielä vaikuta kun ei puske savua. Voihan sitä huuhtelua koittaa, mutta ei kannata asettaa toiveita turhan korkealle.
     
    Muokattu: 26.7.2021
  20. f34

    f34 Double Gearhead

    Näkyykö öljyn palaminen päästömittauksissa.
    Joissakin vw konsernien koneissa menee pari litraa öljyä per 1000km ja menee katsastuksissa läpi.
     

Kerro tästä muillekin!