Ford Elite 1976

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja NorthElite, 18.11.2016.

  1. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Tuohan on aikansa tuote. Onhan vaikka -55 Buick Centuryssä aikas hulvattomat tisulit puskimessa... ja aikansa tuote.

    Anna palaa vaan hyvä siitä tulee.
     
    FUKK, Gary Grand, palontie ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  2. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Lomat ja jetlägit vietetty. Sain vihdoin askarreltua takapahvitkin valmiiksi. Klipsut kun saapuu postissa, niin saa poksautella paikoilleen.

    [​IMG]

    Ovenpielissä luikertelee mystinen mato, ja alkuperäiset oli aika kehnossa kunnossa. ...ja väärän väriset. Eiku askartelemaan. Liimasin alumiiniputken päälle vinyyliä ja puristuksiin...

    [​IMG]

    Tuotos...

    [​IMG]

    Alkuperäinen oli täytetty vaahtomuovilla, mutta tällä nyt mennään... Tulee siis ovenkarmiin takapahvin etureunaan.

    [​IMG]

    Puuhastelin myös oopperaikkunoiden Sail -paneelit paikoilleen ja tein uuden pahvin takaikkunalle. Penkkien verhoilut asentaa verhoilija, kun altistuin liikaa verhoiluhommille. Jotain ehkä on lupa ulkoistaakin :rolleyes:

    Työlistalla on vielä aika paljon pikkuhommia. ...ja sähköhommia. Sähkö on tosin projektin ainoa asia, johon mulla on ihan koulutustakin :D

    Ei vapuksi valmistu, mutta kesäksi kuitenkin :)
     
    Rahikainen, palontie, isalmela ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  3. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Pahvit paikoillaan, lattiamatto viimeistelyä vaille, RST -kynnyslistat sain peltiliikkeestä ulos, asennettua ja naputeltua ruuveille kolot (...kun kopiot alkuperäisistä oli budjetin ulkopuolella ja alumiinia.)

    Turvavyöt ja akkutelineen pelti saapui tontille. Pieneksi menee...:)
     
    zuinula tykkää tästä.
  4. isalmela

    isalmela Gearhead

    No niin se vaan näyttää, että siitä tulee aivan väkisellä valmis ;)
     
    palontie ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  5. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Jakkarat ja takapenkit sai uudet kuteet. Verhoilun materiaalin varastoinnin vuoksi ruttuja jäi, vaikka verhoilija teki kaikkensa... No, ehkä oikenee vielä o_O

    Hytti onkin enää penkkejä vailla...


    [​IMG]
     
    LPV, palontie, Gary Grand ja 7 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Konepellin säätö ei ihan onnistunut tai emme sitä osanneet. Pitkä ilta puuhattiin sen kanssa. Kuskin reuna jäi vielä vähän koholleen saran kohdalta. Ilman jousta pelti istuu nätisti paikoilleen, mutta jousen kanssa jää vienosti koholleen. Tuo saa nyt tällä erää riittää, kun ajatus katsastuskonttorilla käynnistä on houkuttelevampi kuin ajan käyttäminen pellin hienosäätöön.

    Pelitilanne on aika mukava. Käynnistyy avaimesta, verhoilut kasassa, lasin pesimestä ruiskii vettä ja äänimerkki toimii. Vielä seisontajarrun säätö ja koeajolle :)

    [​IMG]
     
    hevimies, Dusturecarn, Holley ja 20 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. Make500

    Make500 Gearhead

    On se vaan komeen näköinen! Kyllä kelpaa kesän nyt tulla.
    Olisiko konepellin saranoissa vaan kulumaa niiteissä. Silloin ei tahdo istua jousien kanssa, ja säätövarakin loppuu monesti kesken tulipellissä. Sitä klappia ei tarvitse olla paljon saranassa, kun lakkaa istumasta.
     
    NorthElite, Gary Grand ja isalmela tykkäävät tästä.
  8. Chevette

    Chevette 3rd gear

    Kyllä hieno tuli,kelpaa päästellä menemään
     
    NorthElite ja isalmela tykkäävät tästä.
  9. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    On se komea. Jokos turkkia ja käätyjä on soviteltu ?
     
    NorthElite ja Gary Grand tykkäävät tästä.
  10. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Kiitoksia kommenteista,

    ...ei projektia ilman viimehetken ongelmia. Ohjaustehostin ei suostu tehostamaan. Tunkkasin keulan pukeille ja veivailin rattia koneen käydessä. Ei auttanut. Käytin paluuletkua irti ja tarkistin että öljy virtaa.

    Lopulta irrotin tehostimen pumpun ja avasin sen, kun olin siihen aiemmin vaihtanut tiivisteet. Tarkistin, että onko pumpun runko oikeassa asennossa. Olihan se. Simpukka on USA korjattu vaihto-osa, niin voi olla ongelmaa siinäkin.
     
  11. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Onkos pumpussa mitään ylipaine vast. venttiiliä? Voisiko päästää paineet "läpi"?

    Ite turasin aikoinaan Polaran pumppua kun vaihdoin tiivisteet ja laakerit. Eipäs enää kehittänyt painetta. Heitin vaihtopumpun tilalle.
    Eipäilys jäi että olisi joku pumpun lamelleista jäänyt puristussuuntaan väärin päin. Avaamatta mutta joskus tarkastan niin sekin selviää.
     
  12. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Voi hyvinkin olla pumppu vaurioitunut "kunnostuksessa".
    Shoppailin Rokkiautossa... Simpukan ja pumpun. Jos vika jää pumppuun, niin ylimääräisen Quick Ratio -simpukan saa myytyä eteenpäin.
     
  13. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Uusi ohjaustehostimen pumppu tuli ja hyvin lähti tehostamaan. Olikin ainoa moottorin apulaite, jota en ollut vaihtanut. Yritin säästää ja kunnostaa itse…

    Pikainen koeajo ja jännitti tietysti. Pelkäsin että ns. ”nopea” ohjaus vie autosta tunnelman. 3,5 kierrosta ylitehostettuna tuntui onnistuneelta valinnalta tuohon laitteeseen. Alkuperäinen 4,5 kierrosta nurkasta nurkkaan oli liikaa ”mukavuutta” oman makuun.

    Alustan jousitusta on vaihdettu vähän jäykempään. Jousien kiristyminen on sopivan maltillinen. Tunnelma on edelleen vähän lullaava mutta äärimmäinen pehmeys on poissa. Makuasioita…

    Pintakaasulla poksutteli pakoputkeen. Oliskohan 2v vanhat polttoaineet päässeet vähän ottamaan kosteutta ja mennyt parasta ennen päiväys umpeen. Kylmänä poksutteli tallissakin, mutta kun kaadoin kannullisen uutta polttoainetta, poksuminen loppui. Tosin sitten koeajolenkillä ilmeni jälleen. Lueskelin foorumeilta juttua poksumisesta, ja onhan tuohon muitakin syitä, kuin polttoaine, mutta jos nyt kuitenkin tankkais auton ensin…
     
    Visa ja tooke tykkäävät tästä.
  14. hevimies

    hevimies Gearhead

    hyvännäköistä rakentelua. Pistetään projekti seurantaan. ;)
     
  15. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Taitaa se amerikkalaisen HD jousitus olla aikas "löysä" verrattuna eurooppalaiseen makuun. Mulla oli -65 Waldossa edessä BB- koneelle tarkoitetut 0.89" sauvajouset ja nokalla normi 318 pikkulohko. Ei ollut yhtään kova ajettava.
     
    NorthElite tykkää tästä.
  16. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Mulla on pikkasen vahvemmat jouset Torino MOOG -valikomasta edessä, jotka lyhensin. ...ja takana pehmoset farmarin jouset. Korkeammat, mutta pehmeät lienee.

    Poksuttelu löytyi. Ei kestä olla alipaineletkua virranjakajassa. Tuo kun on vesihiihtomoottori ja väännöt tasaiseen 600NM alkaen 2000rpm. ...keskipakosäätö toimii lampulla katsottuna. Pitää viedä jollekin Ford -gurulle, kun ei oikein perimätietoa omalla kylällä ole :rolleyes:
     
    isalmela tykkää tästä.
  17. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Eiköhän sitä tietoa ja taitoa löydy sinunkin tallistasi 100km:n säteeltä. Ei kai se voorti gurua vaadi, kunhan on vaan säätänyt riittävästi näitä maamoottoreita ja miksei hiukan napakampiakin maamoottoreita.

    Mulla on onneksi tuossa Lahden kirkonkylän kupeessa Ojalan Jukan BB-motors. Jukka sääti Polaran 2015 kohdilleen ja toimii. Jätettiin hiukkas rikkaalle ja tän kuun lopulla tsekataan jos saisi inan laihempaan suuntaan.

    Joskus olen hihitellyt kun isännät säätää...ostaa kaasareiden suutin / neulasettejä. Manaavat kun ei pelitä ja lisää hankitaan osaa ja taas palaa aikaa ja tupakkia. Ei toimi..paskan möivät.
    Mä tuumittelin, että Jukka ottaa säädöstä palkkansa ja kone pelaa eikä nurkissa loju turhia settejä. Ekan kesän ajoilla "tienasin" varmaan Jukan kulut ja on kiva ajaa kun pelittää.
     
    jariha, Kalu, NorthElite ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Jos se sytty on muuten kohdallaan niin kokeile rajoittaa alipainesäädintä.
     
  19. NorthElite

    NorthElite Gearhead

    Kun ei oikein ymmärrä... Millä tuo rajoitetetaan?
     
  20. grantorino

    grantorino Gearhead

    Sulla virranjakajassa keskipakosäädön puntit jumittaa, voitelua, öljyä peliin niin lakkaa poksuminen, normaalia pitkän käyttämättömyyden jälkeen.
     
    isalmela ja NorthElite tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!