Ford Explorer 4.0 kokemuksia ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kariboy, 7.2.2005.

  1. kariboy

    kariboy Gearhead

    Minkäslainen ajopeli otsikonmukainen kulkine on?
    ´90-luvun alkupuolelta, automaatilla ?
    Onko vakio ruostepaikkoja, entäs tekniikan toimivuus ja kestävyys?
     
  2. kariboy

    kariboy Gearhead

    Eikö kellään ole kokemusta tommosesta?
     
  3. Jake Hammer

    Jake Hammer Gearhead

    Kait niitä kokemuksia nyt jollain on! :eek:

    Jokos kariboy on moisen ostanut? Kiinnostaisi itseäänkin jonkin verran tuo malli! 8)
     
  4. GeeÄmmä

    GeeÄmmä 3rd gear

    n. kuukauden omistaneena paha sanoo vielä mitään, itellä 92- ja isälle haettiin 95- uudempi korinen, hyvinpähän ovat vielä toimineet, ei mitään sähkövikoja, kaikki lisävarusteet toimii, tekniikassa ei muuta murhetta kuin ohjaustehostin "ulvoo" melko äänekkäästi, ääni on vähän kuin olisi pumppu "kovilla" koko ajan.Jenkkien foorumilla lueskelin, että ääni on aika monella vaiva, tarvis kuulemma "ilmata" niin, että auto sammuksissa etupyörät ilmassa rattia veivata laidasta laitaan, ei kuulemma ilmaannu niin ku letukan pumppu, eli ei saa öljyn vaihdon jälkeen pistää käyntiin, ennen ku pumppu ilmattu...Ford ukot, kommentteja...mitään ihmeempi ruostekohtia en tiiä, omassa helmanpäistä maali pois, mutta niihin syy väärin asennetut astinlaudat, hieroo maalipinnan rikki...92:sessahan on jo sinkitty kori.Muuten tykänny autosta vaikka voortti onkin :lol:

    Nii toi 4wd kantsii testata,automaattilukot noissa kuulemma voi kiukutella, mut ei vissii oo pahan hintaset uudetkaan, omasta just pesin ja rasvasin, kannatti, homma helppo ja halpa, ja sinne kyl voi päästä hiekkaa, tuostakun ottaa eturenkaan pois, ni napa tulee mieluusti mukana, ja pikkusen hiekkaa siihen ni , avot.....
     
  5. Tippi

    Tippi 3rd gear

    Mites teidän autojenne vanteet ja renkaat? Meillä ja ilmeiseti monella muullakin ongelmana saada 17/18" vanteita? Nyt alla 15". Aikaisemmassa aiheessa joulukuulta, nimimerkki 77s10 oli löytänyt 17" vanteet jostakin. Olisiko vinkkejä?

    Meillä auto ollut vasta muutaman viikon, joten kokemuksia ei vielä ole juurikaan muusta. Mukavalta peliltä vaikuttaa ja vm oli siis -93. Meillä automaatti. Kaikki sähköt toimii, ei ruostevikoja vielä. Ei mitään ylimääräistä natinaa tai kolinaa. Siisti kaikin puolin.
     
  6. 77s10

    77s10 3rd gear

    Ei ollukkaan toi vannehomma niin helppo. Tällä viikolla pitäis homman selvitä lopullisesti, niin voin sitten kertoa tarkemmin..
     
  7. Muki

    Muki Gearhead

    Jos explorerissa on samanlainen etupyörän laakerointi kuin Aerostarissa, niin mainittuun seikkaan kannattaa kiinnittää huomiota. Hankintaan 12-pt hylsyt ja varoen ne pultit auki mitkä pitää napaa kiinni, sillä niitä pultteja ei sitten saa ihan mistä vaan, mekin jouduttiin niitä sitten romikselta etsimään kun Fordilta ei enää saa. Itse napa tai siis pyörän laakerin vaihto on aika ripeä homma, *kunhan* ne 12-kantaiset pultit saa sieltä joviaalisti liikkeelle.

    Ainakin Aerostarissa tuntuvat olevan vähän kulutustavaraa etup laakerit. Voihan tietty olla että Explorerissa on erilaiset ? Eiks siinäkin ole IFS edessä.
     
  8. jadeville

    jadeville Gearhead

    Mulla oli -93 malli puolisentoista vuotta, myin sen 4 vuotta sitten. Oli hyvä auto ajaa, mutta pohja ja helmat oli jo aika ruosteessa, ei ollu suojattu koskaan. Varaosat on aika kalliita, esim. imusarjan tiiviste oli markoissa 1000 paikkeilla. Etupään automaattilukot oli mulla kans rikki, ei tullu niitä korjattua, en tiedä onko herkät hajoon. Mutta oli se kyllä mukava ajella. Ehkä vielä joskus hommaan sellaisen uudestaan.
     
  9. Jake Hammer

    Jake Hammer Gearhead

    Mites toi sähkönappula nelivedolle? Onko toimiva, vaiko vikaherkkä? Kun noissa vanhemmissa(kin) autoissa tota sähkövikaa tuppaa joskus olemaan.
    Olis toi kyllä aika menevän näköinen peli, just sopivan kokonen meikäläisen tarkotuksiin! 8)
     
  10. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

  11. kariboy

    kariboy Gearhead

    Höh, oon unohtanu tämän viestiketjun :oops:
    Explorer on hankittu syksyllä jo, ja monta tuhatta ajettu jo.
    ´95 on ja 4.0 koneella, automaatti, ajettu noin 145 tkm nyt.
    Vikaa on ollut vain yksi palanyt sukake ja kuskin ovi ei aukea aina kakella.
    Ruostetta on hieman takakaarien etualaosassa.
    Aski vaihtaa pehmeän mukavasti, öljyt ja suodatin vaihdettu.
    Sähköhimmelit toimii muuten kaikki, voihan se olla että iän myöten tulee ongelmia ja tuleekin.
    Bensan menoa talvirenkailla 11l/100 maantiellä, kaupungissa 15-17.
    Todennäköisesti kesärattailla vähemmän, en ole mitannut.
    Eipä talvella penkat ja tiekarhun tekevät polanteet haitanneet :rotfl:
    Peräkärry kulkee myös kivutta perässä kuorman kanssa...
    Kulutusosat ei pahan hintasia alkuperäisinä tilattuna.
     
  12. explorer

    explorer 1st gear

    :oops: mulla ollu exploreri 3kuukautta hyvin pelannu ja mukava ajettava mun vm98 ainoa joka vähän askarruttaa että miten hoituis kuskin puolen vääntövarsi jousen säätö kun saksan maalla on edelinen omistaja ollu kai hiukan ylipainoinen kun kuskinpuoli on 1.5-2cm alempana.onko kellään kokemuksia ko säädöstä
     
  13. Jake Hammer

    Jake Hammer Gearhead

    Mites ois tollanen? http://www.blocket.se/vi/8523281.htm?ca=15_s
    On aika helmen näkönen! Mites toi Eddie Bauer Edition eroaa muista? Ainakin toi maski on erilainen? Pirun komeen näkönen mun mielestä! Onko se mentävä länsinaapuriin hakemaan AUTOa? 8)
     
  14. 77s10

    77s10 3rd gear

    Eipä meinaa vannehommat selvitä. Syksyllä kävin ostamassa vanteet ja keväällä rengasliikkeessä huomattiin, että soviterenkaat ja mutskut on väärää kokoa. ilmeisesti eurofordiin. Mulla oli vanteita ostettaessa auto mukana ja asentaja sovitti yhtä paikalleenkin ja selvitti vielä, että kyseinen vanne käy maasturiin ja painavan kärryn vetoon.
    Keväällä sitten soittelin ja valitin, että vanteet ei sovikkaan mun autoon.
    Kolme kertaa jouduin soittamaan, vaikka äijä lupas aina selvittää ja soittaa takas.
    Vikalla kerralla otin sitten äijän nimen ylös ja sanoin, että tuun paikan päälle selvittämään asian.
    Astuin liikkeen ovesta sisään, ni äijä sanoo puhelimeen: tääl olis nyt se foorditapaus.(oikein vittuuntuneen olosena)
    Käski sitten meneen hallin puolelle testaamaan eri soviterenkaita.
    Siellä jäbä rupes nostaa autoa ja tipautti sen heti ekaks tunkilta :mad: :mad: Siinä vaihees aattelin, et mitähän tästäkin tulee.
    Ekaks se yritti antaa liian isoja rinkuloita ja väitti niitä sopiviks(ei osannu käyttää mauseria. Ei muka saa mitattua milliä pienempiä mittoja). Kun ei sitten löytyny sopivaa rinkulaa, niin se rupes snurralla hiomaan pienemmästä renkaasta sopivaa.
    Sillon oli pakko viheltää peli poikki.
    Sain sovittua, että sorvaavat sopivat renkaat.
    Nyt oon kyselly kerran niitten perään ja huomenna vissiin pitää taas soittaa.
     
  15. 77s10

    77s10 3rd gear

    Yhtään ongelmaa ei oo vuoden aikana ollu(paitsi toi vannekikkailu).
    Automaattineliveto on ihan ykkönen talvella :D
    Oli melkonen yllätys kun laitoin ekaa kertaa painavan kärryn kiinni.
    Ensin perä laski, mutta nousi sitten ittestään takasin vaakaan :D :D
     
  16. Jake Hammer

    Jake Hammer Gearhead

    Mites toi varaosapuoli? Mistä porukat on ostanu niitä, ja minkälainen saatavuus?
    Tässä itse pähkäilen Grand Cherokeen ja Explorerin välillä. EX olis halvempi hankkia, mutta varaosien hinnat/saatavuus hiukan askarruttaa.
     
  17. Rodman

    Rodman Gearhead

    Minulta sais pihasta hakee ton 2 paikkasen vanin. 1300.- € . VM -87
    Itse ajoin viimeksi talvella ja kulkeehan toi hyvin muttei oikein jaksa innostua ton laittamiseen.
     
  18. 77s10

    77s10 3rd gear

    Ei oo tarvinu vielä paljon osia ostella.
    Jarrulevyt ja vetoukun ostin just RP:stä.
    Itse kanssa katselin Cherokeeta ja Grand cherokeeta, mutta kun osu hyvä Explorer kohalle..
     
  19. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Exploderiin saat osia esim. Auto-Kivitilasta, Janilta saa väliin yllättävän hyvään hintaa foordi/motorcraft osia, kun Foordi hinnoittelee osat eurooppaan kai samaksi joka maahan. Jani pystyy hankkimaan myös samat korvausosat kuin muutkin osamyyjät.
     
  20. Jake Hammer

    Jake Hammer Gearhead

    Tämä homma selvä. Eli ei tartte liikaa pelätä varaosien saantia.

    Sitten kysymys tosta takaluukun aukeavasta ikkunasta. Milloin on tullut Exploreriin, ja onko toimiva ratkaisu?

    Onkos tossa Eddie Bauer mallissa jotain spesiaalivarustusta jolla on käytännön merkitystä?

    Millaset renkulat tohon saa laitettua? Ruottissa on yhessä mielenkiintoisen näköisessä autossa 31 renkaat. Meneekö suomessa läpi? Kait ny ton kokoset vielä?
     

Kerro tästä muillekin!