Ford Explorer 4.0 kokemuksia ?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja kariboy, 7.2.2005.

  1. Tippi

    Tippi 3rd gear

    Hemmetin hemmetti... Explorerista hävis nelikko. Siis nappia painamalla ei tapahdu mitään. Nää perkuleen sähkövimpstaakelit on p...iistä :mad:

    Onko kellään kokemuksia, mikä sitä mättää?
     
  2. PA-LA

    PA-LA 1st gear

    Kerrankin voi ny sanoa että on kokemusta kun tapahtui mulle sama tossa viikko sitten. Ensin meinas tulla kauhea vitutus kun tuli kaveri kysymään kun kynti auton perä ojassa että "eikö sieltä pääse nelikolla pois".Mutta soitto täälläkin kirjoittelevalle jamantille joka neuvoi ensin tutkimaan kytkeytyykö neliveto päälle ja sitten toimiiko napalukot ja eihän ne automaattinapalukot tietenkään toimineet. Pari soittoa south west tradelle hämeenlinnaan josta löytyi manuaaliset napalukot ja asennussarja ja eikun kiertämään kiinni eikö ollut edes paha homma vajaa tunti ja olivat molemmin puolin paikoillaan. Napalukot heti kiinniasentoon ja menee vaikka puuhun kuluneilla 31"10,5" renkailla. Jamantin niinkuin nyt minunkin mielipide on/oli että ei kannata ostaa uusia automaattilukkoja kun halvemmalla saa varmemmin toimivat manuaalilukot.
     
  3. Jake Hammer

    Jake Hammer Gearhead

    Mites kun mulla ei tullu auton mukana käyttäohjekirjaa. Kuinka noita napalukkoja käytetään? Sähköiset on, ja vielä ihme kyllä toimii. Napistahan ne menee päälle ja pois, mutta voiko vaihtaa ajaessa, ja jos voi, millä nopeudella? Voiko olla talvella aina päällä, vaiko tarpeen vaatiessa, vai miten??
    Entäs toi pikku D ja OD? Missä milläkin?
    Auto on tähän asti toiminut OK, toivotaan että pelaa jatkossakin :D
     
  4. TTA

    TTA 1st gear

    Kuinka painavaa kärryä saa vetää Explorerilla?
     
  5. PA-LA

    PA-LA 1st gear

    Jarrullista kärryä 2400kg näytti lukevan otteessa. Noista automaatti napalukoista sen verran ja tää on sit mun mielipide ei välttämättä faktaa että niitä ei ainakaan tässä mulla pystynyt erikseen laittamaan pääälle ja pois vaan kytkeytyivät päälle kun neliveto kytketään napista päälle. Eli mulla ei ainakaan ole mitään nappia napalukoille vaan nelikon kytkentään ja low range hitaaseen maastoajoon. Nykyiset manuaalilukot on mulla kokoajan päällä niinkuin melkein nelivetokin kun ei noi käytetyt 31" oikein takavedolla meinaa pitää.
     
  6. TTA

    TTA 1st gear

    Kiitos tiedosta 8)
     
  7. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Niin olikos kellään tietoa noista lootien särkymisistä?

    Ainakin parissa nettiautossa myynnissä olleessa on jo lootat korjautettu. Vuosimallit muistaakseni -96. Yhden myyjän kanssa juttelin ja se meinas että varsinkin Saksassa ei lootat kestä kovaa ajoa autobahnilla mutta ei sekään tienny että mikä sieltä lootasta oikeen särkyy ja miksi.
    -97 malleista alkaen noissahan on 5-vaiht. automaatti ja tehoja V6:ssa 205hv.

    Itselläkin kovasti haussa maasturi ja Grandi ja Explorer on listalla kärkipäässä. Saksanmaalla näyttää olevan siistejä 96> 98 myynnissä n. 5000 hintaa, siihen verot 4500-5000.
     
  8. Tippi

    Tippi 3rd gear

    Joo, ja meillä se käyttis on saksaksi, revi siitä sitten... Siinä kuitenkin lukee, että nelikko pitäisi laittaa päälle N:n kautta.
    Meillä on ollut nyt pahemmilla keleillä päällä koko ajan, kun kitkat on alla ja se perskulen sähkövika tuli. Ilman nelikkoa ei tule pihamäkeä ylös liukkaalla kelillä. Jatkuvalla nelikolla vaan vie himppasen paljon ainetta :odroll:, joten on hyvä saada se poiskin päältä :oops:
    Matka-ajossa käytetään OD:tä, ts suuremmilla nopeuksilla. Kaupungissa ja painavaa kärryä (2 tonnista) vedettäessä pelkkää D:tä.
    80-90:n vauhtia tuli tyhjä kärry perässä OD:llä hyvin, kun sai laskettaa kesäkelissä menemään, eikä isoja mäkiä ollut vastassa.

    Kiitti 88-sportside vihjeestä hajonneen nelikon suhteen. Ei nyt kuitenkaan laiteta manuaalista tilalle. Vika löytyi ja se korjataan.

    77s10: Meillä se vannekikkailu jää tältä vuodelta. Toisaalta sain vihjeen, mistä niitä vanteita saisi, mutta vaihdetaan noi kitkat nyt nastoiksi näille vanteille.
    Se tarkoitus, mihin meillä toi maasturi on melkeinpä vaatii nastat alle.
     
  9. Jake Hammer

    Jake Hammer Gearhead

    Juuh, siis huonosti selitetty. :oops:
    Napista menee nelikko päälle ja napalukot sitte tietty automaattisesti. Täytyy tunnustaa että mä oon vähän pihalla vielä ton 4wd systeemin kanssa. jeepissä oli paljo selkeempi! :lol:

    Ja onko siis neliveto todella laitettava päälle/pois vaihde vapaalla? Ettei se vaan koske sitä hidasta puolta? se kun ei käsittääkseni edes mene päälle ilman N:ää?!?
     
  10. explorer

    explorer 1st gear

    98vm 4.0 sohc mallissani jatkuvan nopean nelikon voi kytkeä vauhdissa mutta hidas nelikko pitää kytkeä auton ollessa paikallaan ja vaihde N:asenossa sen verran saksan kielisestä ohje kirjastani ymmärsin ja mallissani on automaatti nelikko jos takuset sutasee etuset lähtee mukaan auto on siis automaatti nelikolla varustettu. aijemmassa ford bronco 2:sessani oli myös hidas nelikko kytkettävä auton olessa paikallaan vaihde vapaalla. että varminta on että ainakin kytket hitaan nelikon paikaallaan vaihde vapaalla enkä nopeatakaan suosittele 100 km vauhdissa kytkemään omaani olen kyllä heittänyt nopean nelikon päälle 80 km vauhdissa eikä tapatunut mitään ihmeellistä. hitaan kerran kytkin vahingossa D asennossa pikkasen ilmeisesti jakolaalikko jorahteli mutta ei muuta
     
  11. Ahti

    Ahti 3rd gear

    Minä hautasin tän explorer projektin ja ostin jotain aivan muuta.
     
  12. bathory

    bathory Gearhead

    Nostetaas vähän vanhaa topikkia kun on taas ajankohtainen (ainakin omalla kohdalla)

    Eli tälläistä kyseistä peliä olisin nyt hommaamassa. -96 vuosimalli olisi ajatuksissa. -97-> on se 207hp mutta en viitis maksaa n. 3000e enemmän noista 50 hepasta.

    Mitä kannattaisi ottaa huomioon kun autoa menee katsomaan. Näillä parilla vaihtoehdolla kun olen katsellu on rullattu n. 150-180000..

    Ja näistä varustelu-jutuista puheenollen. Mitä ihmeellistä on Black Night-veriossa?
    Olen varmaan täysin väärässä mutta itse päättelin, että Karjapuskuri, astinlaudat ja ilmastointi automaattinen kun yleensä se on manuaalinen ollut.
     
  13. pylsja-1

    pylsja-1 1st gear

    Juu ainakii kannattaa katsoa millä öljyillä on ajettu koneella-myös onko vaihdettu laatikon öljyt.Onko kaksilla vanteilla,ja kannattaa kysellä onko talvella kovilla pakkasilla ollut hälytin ongelmaa,ainaskii nuo enpä tässä nyt muista muuta tähän hätään :cry:
     
  14. bathory

    bathory Gearhead

    Ok! kiitos tiedosta! Pidetään mielessä kun huomenna meen katsomaan. Ja luultavasti tekemään kaupatkin. Jos on yhden renkaat vaan niin se maksaakin sitten pitkän pennin jos joutuu uudet renkaat ja vanteet ostamaan..
     
  15. sikakoppa

    sikakoppa 3rd gear

    miult löytyy vanteet jos jolla kulla tarvetta 040-5913382
     
  16. hot rod

    hot rod 1st gear

    Mukava maasturi ajella.Kannattaa katsoa laatikkoöljyt ja alustan ruostesuojaukset.Joissakin Saksasta tuoduissa ei ole tehty pohjan suojausta ja ruosteet on hirveet.
     
  17. Jza

    Jza Double Gearhead

    Uppista. Olis yks -98 kiikarissa. Tsekkasin sen verran taustoja tuosta vehkeestä ja vuosimallista, että ei sitä hirveästi ainakaan kehuttu. Ilmastoinnissa, kansipahveissa, sähköissä, lukoissa, laatikossa ja vaikka vähän sun missä on ollut sanomista...

    http://autos.msn.com/research/vip/Relia ... l=Explorer

    http://www.epinions.com/auto_Make-1998_ ... y_~reviews

    http://www.edmunds.com/ford/explorer/19 ... eview.html

    http://www.carsurvey.org/reviews/ford/explorer/1998/

    :eek: Uskaltaako tuommoiseen oikeasti rahojaan laittaa? Onko jollain kokemusta pidemmältäkin ajalta ja vaikka sadalta tonnilta?

    Tai onko heittää jotain vastaavaa, millä vois kiskoa reilua paria tonnia perässä, maksais ehkä ton kympin ja löytys jotain muitakin varusteita kuin ratti?
     
  18. SIR_R

    SIR_R 1st gear

    EN kyllä exploreria kellekkään voi suositella......Mulla autosta meni kuukauden sisällä bensapumppu, no sit piti tankkikin uusia kun oli päältä ihan ku ois haulikolla ammuttu, jakolaatikko ja vaihdelaatikko samassa rytäkässä....saatana, auto oli mulla 4kuukautta josta se oli pajalla 3 odottamassa osia......Autoliike josta sen ostin onneks korvas jotain osista, ne meinas et loota ja jakoloota ois hajonnu sen takia kun autossa oli 31" "mutarenkaat", en tiedä sit onks siinä mitään totuuden perää.....Vaihdoin Fordin heti pois, Volvoon.....
     
  19. eikkis

    eikkis 1st gear

    Minkäslaisia kulutuksia teillä on explorereissa ollu?
    Itellä ollu nyt kuukauden -95vm ja matkassa nyt menny 11,8 litraa sataselle keskimäärin.
    Mukava autohan tuo on ollu ajella, alkuun vaan ei meinannu lämmöt nousta moottorissa ja kabiinissa, mutta kun termostaatin vaihto niin johan alko lämmintäkin olla :)
     
  20. elgato

    elgato 1st gear

    ford explorer -96/ 95 limited

    Tulihan lumien tultua ostettua explorer 96 limited...(jenkki-malli)
    Mukavahan tolla on mennä =)
    Lappi reissu takana, kylmää ja paljon lunta, 2000km, No problem, kulkee kun ajatus, miinuksena kulutus 13.2-19.8L/100km, ruuhkassa jopa noussut keski kulutus 25l/100km, hyi!!!

    oisko kellään kokemuksia seuraavista ongelmista

    -takaovien lapsilukot koko ajan päällä
    -lämmityslaite puhaltaa pelkkää kuumaa
    -stereoiden vaihtaminen euromalliin/ minkäkokoiset kaiuttimet eteen/taakse, saako surround-kaiuttimen koteloa käytettyä esim bassolle
    -keypadin avulla ovien aukeaminen ei onnistu, vaikka takakontista löytyi (uskoakseni) yleiskoodi, yleis-komento sulkemiseksi toimii (eli mistä saan varmasti oikean koodin)

    Hyvää perushuolto paikkaa esim Öljyn-vaihdoille helsingin alueella?

    Kiitos etukäteen jos dataa löytyy...
     

Kerro tästä muillekin!