Ford Explorer 4.0ohv vm.96

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja Hukka86, 23.12.2023.

  1. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    tollanen tuli hommattua 2022 loppukesästä
    [​IMG]
    tolla oli tarkoitus vaan ajaa talvet siihen asti kun tarviin darttiin perän (joskus hamassa tulevaisuudessa) mutta mutta alkanut tuntuu että vois totakin harrastaa kun varaosa auto tuli mukana mistä saan sitten joskus perän dodgeen.
    ongelmiahan tossa on ollut vähintään tarpeeksi viime talven oli lämpöongelmia (ei keittänyt kertaakaan vaan humppas) ja jos auton sammutti kun lämpömittari oli korkeemmalla niin teki painetta niin että syylärihyppi no sillon oli tarkoitus vaan päästä talvi niin mentiin paikkaaineilla kevääseen asti kunnes ei enää töistä lähtiessä liiku taaksepäin millään.
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    no dodge ajoon ja kesän aikaan laatikko levälleen. takimmainen planeetta räjähtänyt noooh varaosa autosta laatikko höh sehän onkin takaveto?
    molemmat levälleen ja vanhasta ulostulo akseli ja häntä problem solved toimii.
    seuraavaksi lämpö ongelman kimppuun kannet irti enkä löydä mitään takaskasaan+imu sarjaan tein yhdysletkun kansille.
    marraskuussa leimalle ja ajoon lämpöongelmat edelleen ja kovilla pakkasilla palelee ohjaamossa nooh koitetaan pestä kenno viemärirakeella(kenno antaa vettä vähän aikaa läpi ja menee tukkoon).
    tämän jälkeen hän siellä rupesi tarkenemaan ja kappas lämpöongelmat katosi samassa eli eli noi vaatii lämppärin kierron.
    visco:han tossa ei toimi niin kuin pitäisi (huutaa kylmänä ja aloittaa ennen termaria).
    hyllystä omegan sähkö flektiä
    [​IMG]
    [​IMG]
    tohon vielä 3d tulostimella tilkkeet tpu:sta
     
    Stugenaattori ja Kustom STW tykkäävät tästä.
  2. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    tolle flektille tilailtu lämpökytkimiä
    calorstat TS2442 80/85C
    FAE 36545 85/90C
    kumpihan ois parempi (myöhemmin molemmat esivastuksella) sijaintina alavesiletku koska siellä jo syylärin vaihdon takia putken pätkä valmiiksi.
    sähkö flekti siksi koska mielessä käynyt paineistaa toi ohv niin saa yhdelle hihnalle tilaa.

    moottorin ohjaushan on eec-v mitä vissiin pääsee ropailee OBD2 portinkautta ja löytyy kess v2 (joo tiedän tweeser yms. ois parempi)

    elikkä jos oikeen oon ymmärtänyt niin tarttee suuttimet,laajakaista,ahtomittari ja säätö tunerpro:lla?
     
  3. AVRO

    AVRO Gearhead

    Mitenkä mahtaa toimia alaletkussa noin kuumat anturit?? Ite laittaisin 60/40 anturin jos sellaisen jostain sais.
     
  4. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tenu-Dartissa oli suunnilleen samat asteet termostaatissa ja alavesiletkun termostaattikytkimessä. Toimi kohtuuhyvin. Kaupunkiruuhkassa lämmöt hieman pumppasi ja liikkeellä ollessa pysyivät vakiona. Noista kahdesta laittaisin tuon kylmemmän ja siihen 80 astepuolelle jonkun etuvastuksen siten, että flekti pyörii aika hiljaa.

    Semmoisena se on aika lähellä sitä, miten mun flektin ohjaus on nyt. Aloittaa 82 asteessa 10% pyörityksellä ja käy ihan täysillä 90 asteessa, eikä käytännössä koskaan joudu käymään täysillä. Mittarissa ei näy liikettä muualla kuin kesäkuumalla maantiellä, jolloin säätö jää termostaatille.
     
  5. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Termostaatti muistaakseni 88c
    Täytynee tehä paikka molemmille ja pakko kytkin ohjaamoon testailujen ajaksi.
    Minkähän kokoinen etu vastus ois hyvä?
     
  6. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Citikoista näkys löytyvän halpoja vastuksia
    1267A8 0.23Ohm
    1267A9 0.54Ohm
    Oudon pieniä vastus lukemia mielestäni ilmoittavat ?
     
  7. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Etäarviointia. Se flekti ottaa aika paljon virtaa, kymmenen ampeeria ja enemmänkin. Tavallinen perusyleismittarin virta-alue loppuu todennäköisesti kesken ja voi palaa mittarista shuntti tai sulake tuon virtaa mittaillessa.

    Jos on käsillä ylimääräinen H4 polttimo, niin kokeilee siitä joko yhtä hehkulankaa tai kahta hehkulankaa rinnakkain poltella sarjassa flektin kanssa ja kuuntelee, kumpi nopeus on mieleisempi. Sitten mittaa yleismittarilla, mikä virta piirissä kulkee ja paljonko on jännitettä flektin moottorin yli. Niistä voi ratkaista, kumpi noista sitikan vastuksista osuu lähemmäs. Se voi olla tuo puoliohminen.
     
  8. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Juu ja releet ajamaan flektiä. Se letkuun tuleva kytkin hajoaa tosi nopeasti jos sillä kytkee flektiä suoraan. Olen testannut.
     
  9. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Taidan jossain välin tilata molemmat citroenin vastukset kun virossa vajaan 10eur kappale ja kokeilla kuhan on muutakin tilattavaa.
    Releet tulee luonnollisesti väliin
     
  10. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    [​IMG]
    FAE 36545 85/90C olikin pitkä niin ei onnistunut putkeen niin vaihtui FAE37540 joka sopivan lyhyt mulla oikeestaan noissa lämpötila kytkimissä kriteerinä m16 kierre niin rajoittaa huomattavasti (omistan sopivan tapin)
    [​IMG]
    [​IMG]
    etuvastukseksi citikan 1267.A9 0,54Ohm kuulostaa hyvältä
    näitten toiminnasta ei oikeen vielä kokemusta kun ei ole tarvetta ollut vielä jäähdytykselle
    [​IMG]
    [​IMG]
    samalla tuli tehtyä syylärille suojaa puskurin taakse jos tarvii mennä lumipenkkojen läpi kun toi 1rivinen tarvike syyläri on 5cm korkeempi alaspäin kuin alkuperäinen niin tulee omien runkojen alapuolelle
     
    Stugenaattori tykkää tästä.
  11. Stugenaattori

    Stugenaattori 1st gear

    Aina yhtä mukavaa löytää täältä tarinaa uudemmista, tavallisemmistakin vehkeistä. Niitä ns. kunnon jenkkejä tullaan aina harrastamaan ja pelastamaan, mutta nykymaailmassa kasari- ja ysärilaitteet ovat pirun uhanalaisia.
     
    isalmela tykkää tästä.
  12. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Kiitos.
    Tuli testailtua tota flektiä niin toimii hitaalla hyvin lähtee käyntiin 90:asteessa ja jaksaa puottaa lämmöt joutuin tällä kelillä +3astetta eikä juurikaan kuule konehuoneen ulkopuolelle pitää ihan kuunnella ajatuksella että huomaa
     
  13. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    tääkin sai alustaan 5L kotelosuoja-ainetta ja viimesessä litrassa seassa 0.5kg massaa josko ei lahois kokonaan pois. sai tohon leimankin jälleen. sekä tässä 2kk sisään uuden lämmityslaitteen kennon.
    [​IMG]
    kennohan on helppo vaihtaa tässä vaiheessa
    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]
    moottorin ohjaintahan ei ois ollut pakko irroittaa
    [​IMG]
    [​IMG]
    kessillä otettu softat pihalle tämän ja varaosa auton bokseista (RWD jossa evapilla paine tunnistin tässä ei) lähtee käyntiin molemmilla mutta koodit evapin paineesta tolla RWD boksilla.
    mutta mutta kumpaan kaan ohjaimeen en löydä käypästä XDF tiedostoa tunerpro:lle
    EEC-V
    LID0 (4x4 boksi)
    MKK1 (RWD boksi)

    jääköhän ainooksi vaihto ehdoksin TWEECER RT jos tota haluu sorkkia
     
  14. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    tässäkin ollut vähän taas ongelmia kun herjaillut nokkaakselin tunnistinta. ekan kerran kun herjas niin pysy kuittaamalla viikon poissa vikavalo
    toisen kerran nokan tunnistimen ja kampuran liittimien putsaus niin pysyi pariviikkoa poissa vika valot
    kolmannella kerralla totesin että kun vika päällä niin olisi enemmän voimaa hmm.
    [​IMG]
    synchronizer ja anturi joskus vaihdettu ja taas väljä merkkinä numerosarja ja china teksti
    [​IMG]
    thingiverse sivustolta löytyy 3D mallinnettu oikeanlainen työkalu tohon asennukseen
    [​IMG]
    joo no tolla työkalulla ei sovi asentamaan tota paikoilleen jos ei irroita imusarjaa joten tollaseen asentoon paikoilleen käsikopelolla (netti videoittenkin mukaan asento toi kun kampura 0 merkissä) toikiinan osa oli jo aika väljä niin varaosa autosta alkuperäinen parempi paikoilleen.
    selvis purettaessa jotta toi oli aikaisemmin kasattu 90astetta kampuralta mitattuna liian aikaiselle ihme että ei ole aikaisemmin sytytellyt valoa ja mennyt mullakin jo 3 kertaa päästöitä läpi.
    voimaa tuli huomattavasti enemmän jonka huomaa myös pidossa suoralla ja vastaa kaasuun aivan eritavalla varmaan puolet tuli lisää
    aikaisemmin oon vaan luullu että se on noin laiska
    ps. tarkastin myös kampuran merkin ettei oo vulganointi luistanut
     
    Kustom STW tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!