Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Helvetin perse. Taas kypsy laturi. Kuparlangat sinisenä ja kuuma ku perkele. Olihan se vajaan vuoden.
     
  2. Sidney

    Sidney 2nd gear

    Taas opiskellaan,

    Remmiveto, tai jos joku muukin tietää, niin mikäs tuo DUTY CYCLE % on, mitannee sitä kuinka paljon IPR venttiili on auki. 0% tarkoittanee että on kokoajan auki. Mitä se tarkoittaa jos se on esim 70%, eli 70% ajasta kiinni, miksi se on huono asia, ja mitä se merkitsee. Onko HPOP kulunut tai injektorien o-renkaat?

    Vastaukseksi riittää sekin, että laskeeko IPR korkeapainetta sinne injektoreille päin vai laskeeko se sitä öljyä ohi jottei paine nousisi liikaa?
    HPOP kuitenkin pumppaa kokoajan öljyä mottorin kierroksien mukaan.

    Siis meneekö sen nyt niin, että ICP anturi mittaa sitä korkeapaine öljyn painetta ja kertoo sen PCM:lle, joka sitte tarpeen mukaan säätää IPR säätö venttiiliä, avaamalla sitä sopivasti. Mutta, mihin se laskee painetta, ohi vai injektoreille?



    Mulla on kuitenkin toistaiseksi ollu ne korkeapaineet ihan ok tasolla, siis tuossa aiemmin REMMIVEDON mainitsemia paineita.
     
  3. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    DS% on paljonko venttiili on auki. Tai siis sitä ohjataan pulssilla mutta kuitenkin. Paine vuotok pumpun sisällä eikä liika mene esim suutimille tai alas öpohjaan.

    ICP mittaa painetta, PCM valvoo sitä ja IPR säätää sitä.

    Jos DS on korkea, se tarkoittaa et venttiili täytyy olla lähes auki jotta saadaan tarvittava paine. Eli pumppun tuotto huono. Samalla ajatuksella kuin bensa ruiskusuutinkin ruiskun säädössä.. Jos joku on tehny.
    Jos 100% tai 0% tai jokin muu muuttumaton ni venttiili jumissa/ rikki. Joi arvo toki muuttuakin vaik venttiili olisi rikkikin.
     
  4. Sidney

    Sidney 2nd gear

    OK, kiitos.
    Mutta mietityttää, et jos kerran IPR säätää sitä painetta, niineikös sen paineen pitäs pysyy aika vakiona kierrostenkin muuttuessa?
    Katsoppas liitteen video, siinä kylmä startti.
    tarkottaako että IPR jumissa, ja HPOpressure hyppii kierrosten mukana?
    http://1drv.ms/1m0I3f5
    Vai onko tuo normaalia?
     
  5. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    No ei.
    Ajattele että ruiskutussuutin toimii kuin iso injektioruisku.
    Polttoaine tulee matalapaineisena suuttimeen ja ruiskutuspaineinen öljy on kuin käsi joka ruiskua painaa.

    Korkeamilla kierroksilla pitää ruiskuttaa kovempaa...

    Kiinnostaa miltä starttauspaineet näyttää silloin kun vika ilmenee...
     
  6. Sidney

    Sidney 2nd gear

    OK, siis toistaiseksi nuo paineet on ok.
    Palaan astialle kun se vika ilmenee. Laitan vielä mittarin myös sinne polttoaine suotimen kylkeen kertomaan löpön paineista.
     
  7. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Olipa sidneyllä pitkä startti.
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ niinpäs olikin. Näytti että pärähti heti kun paineet pyyhkäs siitä 500psi korvilta.

    Mikkä öljyt on koneessa, ihan uteliaisuudesta?

    Miten käyttäytyy jos kone ollut lohkiksessa 3 tuntia?

    Miten käyttäytyy jos kone kuuma ja seissyt vaikka puoli tuntia?

    Ja jälleen kerran, tämä ohjelma on hyvä, voi kerätä dataa ajon aikana ja tehdä aktiivisia testejä. Esim HPOP/IPR testi missä ohjelma käyttää konetta ja ohjaa IPR:ää ja analysoi onko kaikki kohillaan:
    https://www.autoenginuity.com/products/ ... -ei01.html

    Ja joko otit kokeeksi ICP pistokeen irti ja ajoit autoa silleen?
     
  9. Sidney

    Sidney 2nd gear

    Joo, startti piteni kun laitoin sen hydraulimittarin siihen.
    Voisko startin pidentyminen johtua hydrauliletkun (pit 1,5m) tilavuuden lisäyksestä?
    Öljyt on mobil delvac super 1400 10W-30.
    Kokeilin käyttää paikallaan ICP piuha irti (En kyllä siis ajanut), toimi mielestäni suht tasaseen, ja anturi on kuiva sisältä.

    Siinä videolla mustat lukemat on baareja, ja punaset Psi.

    Koitan laittaa sinne videopätkän lämpimästä startista.

    Jos kiinnostaa, niin koeajoin EXCURSIONISTIn autoa, siitäkin video siellä. Tasaisella kaasulla ajaessa kone ryntäilee lievästi parin sekunnin intervallilla. Ei vikakoodeja eikä service engine light pala.
    ICP töpseli on kuiva, ja CPS juuri vaihdettu.
     
  10. Jülppü

    Jülppü 2nd gear

    Oisko siinä kursioonistin kaasupedaalin potikassa häikkää?
     
  11. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead




    Laittasin 15w-40 Delvacia, Rotellaa tms, kenties jopa syntistä. En sano että vika sillä välttämättä lähtee, mutta aika pliirumplaarumia alkaa 10-30 olemaan lämpimillä keleillä. Sutiahan ei ole mikään pakko vaihtaa jos vaan haluaa äkkiä uudet öljyt.

    Ihmeen rötköttävä käynti oli siinä viimesessä videossa, kuulosti ihan samalta kuin oma silloin kun siinä oli IDM kakkana.

    Olettaisin että 1.5m letkua jo vaikuttaakin jotain?

    Antureista, sieltä voi irrottaa ainakin ICP, EBP ja MAP anturit, ja varmaan IAT:n myös mitä ei omassa ole, niin voi eliminoida ne virhelähteinä ja kokeilla miten kulkee.
     
  12. Sidney

    Sidney 2nd gear

    15W-40 DELVAC, mutta niitäkin näkyy olevan erilaisia, MX, super, jne
    en ole öljyihin niin paneutunut, mikähän näistä delvaceista, vai onko yhdentekevää mikä niistä?

    Se rötköttävä ääni muutes tulee siitä mittarista.
    Eikös IDM vika antaisi jotain vika koodia tms?

    Mulla ICP on kait ok, ainakin kuiva sisältä, ja viimekesänä uusittu (Standard merkkinen kylläkin), ja se pakokaasun paineanturi eli EBP on uusi motorcraft, samoin se putki siihen.

    Odottelen nyt että TILTtaa ajossa, sitte katsotaan kumpi paine katoaa, HPOil vai polttoaineen paine. SItten olen viisaampi.
     
  13. Sidney

    Sidney 2nd gear

    Tänään se iski, mutta lyhyesti, ei käynnistyny, pyöritin suht pitkään, ja HPO viisari ei värähtänykkään. Eli tarkottanee että IPR vena on kiinni.
    Vika meni nopiasti ohi, kun vaino soitti ja nalkutti turhuuksista. En sitten ehtiny lukee vikakoodeja kun se vika tila oli jo ohitse.

    Jos nyt vika on tämännäköinen, onko mahdollisia syitä IPR tai IDM?
    Eikö kummastakaan jää vikakoodia muistiin mikäli ovat viallisia?
     
  14. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    IDM tuskin liittyy mitenkään tuohon.
     
  15. Sidney

    Sidney 2nd gear

    Nyt kokeilin äsken uudelleen, vika uusiutu.

    Service engine valo ei syty (Se on toimintakuntoinen)
    vikakoodeja ei tule
    startatessa korkeapaine öljyn mittari ei hivahdakkaan vaikka kuin sahaisi pitkää starttia.

    http://1drv.ms/1m0I3f5


    Moottori pyörii startatessa todella hyvin.
    Ja aiemmin tänään tyhjensin polttoaine filtterin, polttoaine pumppu täytti sen ihan ok ja auto pelitti hyvin.

    Eli siis vian ilmetessä sylinterin kansille ei tule painetta. Eli IPR on ymmärtääkseni suljettuna. Miksi? Oisko se rikki, et menee ajoittain jumiin?

    Ja PCM käsittääkseni käskee IPR venaa, mut jos vika olis PCM:llä, eikös siitä ilmaantuisi vikakoodi ja SES valo palaisi=????
     
  16. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Siis IPR jää auki ja kaikki paineet häviää sieltä.
    Minä lähtisin nyt irroittamaan HPOP:n ja tutkimaan sitä ja venttiiliä..

    Joko nyt saa sano et minähän sanoin?
     
  17. Sidney

    Sidney 2nd gear

    Heh, mitäs mä sanoin.....
    käkätän ääneen. :D

    Mut osaaks Remmiveto sanoo, et miten tää voisi olla vain satunnaisesti tapahtuvaa?

    Rockautossa esim on näitä pumppuja vain kahta versioo, STANDARD ja A1-CARDONE. Onks nää susia?
    Vai löytyyks HPOP:iin jotaa huoltosarjaa?
     
  18. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Jos siel pyörii jotain roskaa joka jumittaa venttiiliä. Myös alkaa jumittaa iän myötä.
    Ekaks ota vaan venttiili irti ja tutki..
    Tai voihan pumppukin olla piloilla, ei olis eka vehe jossa se kävis.
    Kumpaakaan pumppua en ostas, ostasin jenkeistä viripajan tekemän parennetun version.
     
  19. Aki_A

    Aki_A 1st gear

    Katos ekana esim. jos auto on seisonut ennenkuin starttaat että kun avaat HPOP päältä sen torx kantasen öljyropun että onko siellä ylipäätään öljyä mitä pumppu alkaa startessa suuttimille lykätä vai onko tyhjä, jos ei oo oo yhtään laskenu öljyjä takas niin öljypinta on n.1/4" kannen alapuolella. Se selittäis pitkän startin.

    Jos arvaus osuu oikeaan niin syynä voi olla niinkin yksinkertanen kuin ns. "check valve" joka pitää sen öljyn sielä säiliössä, jos se päästää läpi niin vuotaa tyhjäksi sammuksissa. Jousikuormitteinen venttiili joka päästää öljyn säiliöön öljynpaineen voimalla ja pitää sulkeutua kun koneen sammuttaa ja öljynvirtaus säiliöön lakkaa.
     
  20. Sidney

    Sidney 2nd gear

    Ok, katson nuo öljyt.

    Jos ny pumppu pitäs vaihtaa, ni oisko täl USAn viripajalla nimee. DIESELPOWERPRODUCTS? Siellä jotaa BOSCHin pumppua, terminator jne?

    Ja kun sen venttililin (IPR) irrottaa, ei varmaan vaadi pumpun irrotusta. Mut öljyt varmaa olis hyvä saada vege, ettei valu sinne kansien väliseen monttuun.
    Onks siihen muuta tapaa ku pumpulla sieltä HPOP päältä tulpasta?
     

Kerro tästä muillekin!