Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. Gummisti

    Gummisti Gearhead

    Johtojen liitin venakopan alla on se kuuluisin 20cent vika. Google kertoo videoita myöden. Korjaus on sopivasta kolikosta reunasta sipasu pois ja työnnetään liittimen kynnen väliin johon se lukittuu eikä liitin enää itsestään pääse aukeamaan. Näin korjasin omastakin aikoinaan ja hyvin toimi sen jälkeen.
     
  2. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    Mä myönnän heti että en tiedä. Ihmettelen jos ei sitä Excursionis oo, mutta myönnän että oletin pitkäs autos se olis. Lava voortis ainakin 2 osainen kartaani jonka liitos kohdassa sijaitsee tuo kannatinlaakeri. F250 se oli kardaanin etummaisessa putkessa. Vastaavanlainen ku esim. mersus. Etupätkä oli mulla kiinni 4:llä 12 mm 12kantaisella pultilla vaihdelaatikos, toinen pää ristikosta kiinni taaempaan kartaanin pätkään + kannatinlaakeri autonpohjasta kiinni 2:lla pultilla. Laakerin ympäröivän kannatin kumin kunnon näkee silmällä(onko repeämiä) ja pystysuunnas heiluttamalla kartaania. Uudella kannattimella ei juurikaan liiku pysty suunnas. Mulla vanha ei pahasti väljä liikku luokkaa 1cm.
    Laakeri itessään voi olla tiukkaan painettu, ulosvetimellä lähtee. Ja sen edes oleva laippa on todella tiukas. Mä avasin 1,5m jatkolla, annoin eka lämpöä ja iskua. Samoin kiristysmomentti on aika miehekäs.
     
  3. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    Välillä jarruttaminen aiheuttanut mulla värinää. Nyt toivottavasti liittyy tohon auton täristämiseen ajossa eikä ole uus vika.
    Eli ajoin työpaikan pihaan parituntia sitten auton ja ruutuun piti peruuttaa hitaalla nelivedolla ku pakkia tarjotes auto pysähty hiukan liikkeelle päästyään. Eteen lähti ok. Takavedolla suti vaan tyhjää pakilla. Eli joku jarru jumittaa. Ainoastaan kuskinpuolen levy oli hiukan lämmin, muut kylmiä.
    Kierot levyt, jumittavat satulat +liukutapit(vaihdoin tapit napojen kanssa kylläkin).
    Mitä mieltä muut ovat? Ratkeeko tärinä tähän vai onko vaan uus vika?
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kyllä jumiva mäntä on osannut aiheuttanut kaikenlaista värinää, tärinää, jurinaa, pompotusta ja savuakin. Männät pitäs aina jaksaa herkistää kunnolla kun mitään jarruhommaa tekee.
     
    pimeroolis tykkää tästä.
  5. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    Tänään purin etujarrut ja vaihroin levyt,palat ja liukutapit. Levyt oli todella uraset, lähteny paloja irti yms. Lämpösenä on siis käynyt. Apparin puoli olikin se ongelmallisempi. Menee satula vaihtoon, mäntiä herkistelles tuli nesteet kummien läpi pihalle. Kummit haurastuneet, ja männät erittäin ruosteiset, oli ruostunut paloihin kiinni. Samoin toinen jarrupala oli murtunut poikkipäin sekä haljennut pitkittäin 2 osaan. Ihme että ei ollu pudonnut.
     
  6. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Mistä ootte hommannu jarrulevyt ja palat? Ite tilasin taakse Saksasta levyt ja keraamiset palat, tais olla noin 180 euroa kotiovelle toimitettuna pari.
     
  7. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    Tilasitko Ebayn kautta? Ja minkä niminen firma? SWT:ltä hämeenlinnasta makso 277€ levyt ja palat eteen.
    Yleenstä oon tilannut rockautosta jos ei oo akuutti tilanne. Ebayn kautta Venturestruck parts:ilta on tullut tilattua vetaria, stefaa yms. voimansiirto kamaa. Toki Suomestakin sai mm.ristikot rapiat 25€kpl, hintavertailua kannattaa harrastaa.
     
  8. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Taisi olla tämä kauppa eli Saksan Ebayn kautta:

    https://www.ebay.de/itm/2x-Bremssch...elaege-Ford-Excursion-2000-2005-/262501584977

    Oliko muuten millaiset nuo levyt SWT:n kautta? Mikä merkki ja missä tehdyt? Tuossa Saksan setissä palat oli Raybestos, made in USA kun taas levyt oli kiinalaiset(Centric muistaakseni), joskin ihan asialliset ja tähän saakka en mitään erityistä ole merkille pannut.

    Venturesilta juurikin olen ainoastaan Danan alkuperäisosia tilannut. Hyvin on homma pelittänyt.
     
    Muokattu: 27.3.2018
  9. juhamann

    juhamann 3rd gear

    Vielä tuohon kolinaan liittyen; ainakin taka-akselin kulma hieman muuttui uuden palikan myötä. Etuakseli ei niin järin paljoa edes noussut, jos ottaa vertailukohjdaksi F250/350, jossa siis jousia lukuun ottamatta sama etupää. Jakolaatikkoon on syksyllä vaihdettu uudet Motorcraft jakolaatikkoöljyt.
     
  10. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    Jarrulevyistä en osaa sanoa kun olivan valkoisessa loodassa jossa ei lukenut mitään. Liukutapit ja palat oli raybestosia. Osa saatto olla eri merkkiäkin, ihan ok laatu kamaa siis.
    Mulla noi tärinät ja vetelyt loppu jarrujen läpikäynnin jälkeen. Takana oli palat kuskin puolella raudalla.

    Toi akselin kulman muuttuminen voi aiheuttaa ropleemia, toki uskoisin sen näkyvän kartaanin ristikoissa että on osunut metalli metallia vasten. Pyöriikö takapyörät ja kartaani tasaisesti kun on pyörät ilmas ja vaihdevapaalla?
     
  11. TOM

    TOM 1st gear

    Morjesta pöytälaatikkoon. Ostin tuossa vuosi sitten Cursionin ja olisin kanssa kiinnostunut tuosta tärinästä. EX 6.0l 2003 mulla tuo jyrinä/tärinä on ollut satunnaista, eli ei joka päiväistä, mut sillon kun alkaa niin viisari näyttää 80 ja kun loota vaihtaa 4vaihteen, loppuu heti kun polkasee ja kun se vaihtaa pienempää. jyrinä loppuu yleensä 100 jälkeen kun pääsee motarille käskeen, eikä pidä enään minkäänlaista meteliä. kylillä ajaessa kun painaa tow nappia niin ei jyristä. Oon pienessä mielessäni miettinyt voisko vika olla laatikossa et kun öljyt lämpee/paineet nousee niin se loppuu. Jos auto seisoo työpäivän 8h niin sama ralli alkaa varsinkin pakkasilla. Kyllähän sen saa yleensä loppuun, kun oikein käskee, mut kun ei viitsis rikkookkaan ehdointahdoin. Jos jollain olis jotain vinkkiä mitä tehdä ,niin kiitoksen saa ja kahveet keittelen jos ylöjärvelle tulee käymään.
     
  12. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    moro.
    Onko toi tärinä ollut autos koko tuon vuoden vai ilmestykö esim. talvella?
    Helpoimmat ja halvimmat eka, renkaat. Tasapaino tippunut tielle taikka kuraa&jäätä vanteis.
    Kardaanin ristikot. Joku ristikko jämähtänyt kiinni, tuntee parhaiten kun kardaani on irtoinaisena kädessä.
    Vaihteisto öljyn vaihto. Lähinnä onko metallia öljyjen seas. Jos on niin suuri mahdollisuus että liittyy vikaan ja loota pajalle. Ei noi öljyt kaikkea kerro mutta on ihan fiksua tarkistaa. ellet oo ihan just vaihtanut.
    yks tuli viälä mieleen että voi siellä joku suutinkin vuotaa ja kone tärisee vasta kunnolla kun on lujemmalla isolla vaihteella. Ei nyt se kaiken loogisin mutta mahdollista silti.

    Tän päälle pallonivelistä jumittavaan jarruun kaikki mahdollista.
     
  13. TOM

    TOM 1st gear

    Onhan tuo jyrissyt sillontällön siitä asti kun ostin. kesälläkin mutta ei oikein oo merkitystä sää oloilla satunnaisesti sitä tekee. Öljyt ja suodattimet vaihdatin JM garagella ja sanoivat et loota oli ihan puhdas. Meinasivat kans et saattais suutin jumittaa. Renkaat on kylläkin epätasapainossa, tarttis laittaa varmaan hiekat sisälle, ja katsoo helpottaako. Leimasin sen tossa marraskuussa ja siellä katsottiin kaikki nivelet ja kardaani ym ym , ei sillon ainakaan löytynyt muuta kun jumittunut liukutappi taka jarrussa.Mulla on noita vanhoja suuttimia 3 kpl mut en tiedä niiden kunnosta. Mahtaakohan noita suuttimia huoltaa/korjailla suomessa kukaan, vai tartteeko tilata uudet.ainakin tammerdieselissä oltiin huulipyöreenä että kaikkea ne amerikkalaiset on keksinyt. Ainiin nyt kun tuli mieleen niin, jos ottaa tuon äänenvaimentimen vallan pois, niin käykö se jonkun viranomaisen päälle. ihan vaan työ(kaverin) ecohybridsähkökulkuneuvon kiusaksi, kun on kuulemma niin kovat äänet.
    KIITOKSIA avusta.
     
  14. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Jos on 6 litranene, sit niitä suutimia ei täl korjataan. Ja ennen kun rupeet vaihtaa niitä. Sarja saatta maksa lähemmaks 3000 oiroa täällä. Diagnoosin koneen päähän! Sit sellaisen mika osa lukee foortin live data. Pelkaat vikakoodit ei vie vältämät eteenpäin. Ne suutimet on sen koneen vahvimmat osat, jos paikalla on MOTORCRAFTIN suodatimet, että polttoaineen, että öljyn. Molemmat vaikutaavat suutimin toimintaan. Jos käytät tai on jo käytössä jotain muuta paskaa, sit ihan omaalla vastuulla tietenkiin. Pihistely ei oo vältämät säästö. Oon monta sellaist konet nähny ja korjanu, missa on noi korkeat tornit paikal olnu. En usko että tärinä lähtee vaihestosta. Noh vilkaise ooks siel tarpeeks öljyä. Ei saa ol myös liika. Tyhjäkäynnillä tasaisella alustalla, vaihe parkkiasenossa laatikko lämpöisenä. Tietenkiin netin kaut on eritäin vaikeeta sanoo mika jyrisee, kun ei sitä täält kuulle tai tuntee. Jos suutin rupee ns jättä väliin sit see on kiihtyessä aika selvä taaskin sellainen tietty erkoinen tärinä. Jos pöntöt poies otat, saat aikasiks aika mielenkiintoisen ja vihaisenoloisen suihkukoneen meteliin. Pitemalla matkalla saatta alkaa häiritse. Ite laitoin sellaisen Magnaflowin rosterivalmisteen missa yksi vapaastihenkitava pönttö, sopivaat pehmeat soundit, mutta ärähtää kyl jos käskee....
     
    Muokattu: 1.4.2018
    TOM tykkää tästä.
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tämmöstä kysymystä esitettiin hieman piilotetusti toisaalla:

    "Powerstroke Excursion 7.3 Miten löydän satojen viestien joukosta keskustelut käynnistymättömyyteen liittyen. sanoja? nimimerkkejä?"


    Hakutoiminto on od lla aivan kelvoton. Googlella taitaa onnistua paremmin kun laittaa hakuun overdrive.fi sen varsinaisen hakusanan lisäksi. Mitä ne hakusanat vois sitten olla tuohon ongelmaan liittyen? Noh, seuraavat ainakin voi aihettaa totaalikäynnistymättömyyttä:

    Sulakkeet (polttoaineen lämmitin, tietokone samassa)
    CPS anturi
    Polttoainepumppu
    IDM
    Akut, startti, kaapelit (vaatii tietyn kierrosnopeuden ja korkea-öljynpaineen että lähtee, vouvaus ei riitä)
    Korkeapainepumppu itse sökö tai se sähköhilavitkutin mikä siinä on kiinni, mikä se nyt olikaan.

    Muuta?
     
  16. TOM

    TOM 1st gear


    Kiitosta vastauksesta.
    öljyt on ihan OK. Onhan sitä jyrinää vaikee selittää mut jos siihen lisäis vielä helvetillisen tärinän, vähän niinkun ois perä paskana, niin saattais olla tuosta kardaanista mut eikös sen pitäis tehdä sitä kokoajan? entäs voiko tuo napalukko olla rikki kun kuskinpuoleinen lukko on helvetin jäykkä kun oon niitä aina sillontällön koittanut väännellä. lukot kylläkin toimii napista kun sisältä katkaisijasta vääntää. sitä vaan että voisko se jyrinä /tärinä johtua että toinen etupyörä yrittää mennä päälle, en oo perehtynyt näihin 4x4 niin kyselen tyhmiä .
     
  17. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kardaanin tukilaakeri voi aivan hyvin jyristää vain tietyillä nopeuksilla. Onko veto, jarrutus vai "kellutus" päällä voi vaikuttaa myös, mutta esim veto päällä 80 km jyrisevä laakeri/tukikumi pitäs jyristä suht samalla tapaa oli sitten 3 tai 4 vaihde päällä.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kardaanin tukilaakeri voi aivan hyvin jyristää vain tietyillä nopeuksilla. Onko veto, jarrutus vai "kellutus" päällä voi vaikuttaa myös, mutta esim veto päällä 80 km jyrisevä laakeri/tukikumi pitäs jyristä suht samalla tapaa oli sitten 3 tai 4 vaihde päällä.
     
  19. J-P-A

    J-P-A 1st gear

    Alkuperäiset napalukot on todella nopea irroittaa ja tarkastaa onko muovi taikka metalli silppua sisällä. Mulla oli toinen todella jäykkä vaikka voitelin lukot useasti. Lopuksi apparinpuoleinen meni muruiksi. Tätä ennen seurasi parkin kk:n ihmettely kun auto täristi ja lopuksi rupes ratti kääntyilemään laidasta laitaan varsin brutaalisti. Ennen kuin hajos vetely ja tärinä oli todella rajua. Reissussa nopein lääke tähän oli se että peruutti ja väänti rattia laidasta laitaan niin lukko meni pois päältä kunnes taas kytkeyty jarrutuksesta, kovasta töyssystä taikka jyrkästä kääntymisestä.
     
  20. pimeroolis

    pimeroolis 3rd gear

    Ok mut excursionis ei oo kardaanin tukilaakeria, noh ainaakin mun autos ei ole. Eli otas nyt ensiks toi takimainen kardaani poies paikoilt. Väänteles molempa ristikko joka suunta, pitais liiku silla tasasen tiukka, ei saa ol mita pykäliä missä eikä liian löysä. Jos on vaik pienikin pykälä, niin ristikko vaihtoon, aiheutta tietys nopeutes jyrinä. Samalla nostat takapään kokonain ylös ja pyörität murikka sit kardaanin puolelt. Jos siit on laakeri huono sit sen huomat, pyöri sillä ikään kun rutinal tai siinnä on sivutais liiket tai joitaakin epämääräisuksi. Sit käänäs etupään lukot auto(free) asentoon etukartaani pitais pysy paikal ajaessa. Sit kokeilet aja jos etupääst rupee kuulu sellaist ikään kun vaihteleva jyrinä ja montusel tiel liity sihhen jonkin sortinen klonkutus voi ol myös etupyöran laakerit huonot.
    Mun autos joskus jyristeli ainaakin takimainen ristikko. Paikal olles väänsin sitä ja ei tuntunu mitä huonoa, mut kun otin irti sit oli siinnä sellainen huomatava pykälä, vaihdoin molemmat ristikot niin hiljaisuus tuli
     
    Muokattu: 3.4.2018

Kerro tästä muillekin!