Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^ Tälläsen pakinan kirjoitin aiheesta kohta 2 vuotta sitten:

    Tulppien ja venakopansisäisten [tulpan-]piuhojen kunnon voi mitata [venakopan tiivisteen] liittimistä avaamatta [itse] koppaa, niistä [on alla linkki kuvaan]. Tulpan pinnin (tiivisteen liittimessä) ja maan (syl. kanteen) välillä pitääs olla vastusta noin 0.7-1.2 ohmia. Jos ei ole vastusta ollenkaan niin tulppa on risa [tai karva oikarissa kanteen kopan alla], jos vastusta on joku iso lukema, on tulppa risa tai johto/liitin sulanut tiivisteen sisäpuolelta [poikki]. Samalla tuleep katsottua onko sulaneita liittimiä tiivisteen läpivienneissä ulkopuolella, ja sen kyllä näkee helposti jos on.
    http://i220.photobucket.com/albums/dd16 ... _3_2_1.jpg

    ps nyt on kaikki palikat jäähysuodattimen asentamiseen, jännitys kohoaa... :rotfl:
     
  2. rammi

    rammi 3rd gear

    Mullakin olis hilut kasassa, jos tässä viikonloppuna rakentelis suodatinhässäkän kasaan... mitä muuten maksoi sulla suodatin+jalka?
     
  3. bbford

    bbford Gearhead


    Kiitos. :wink:
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Jalka oli 21 ja suodatin 15 kanadan taalaa = yhteensä noin 23 euroa. Mites siellä?

    Tollanen siitä tuli tässä tapauksessa:

    [​IMG]
    Pitää joku kiinnitysrauta vielä kehitellä. Meinasin tohon laturin jalan pulteihin kiinni kahdella pätkällä vaakasuoraa lattaa tai vaan yhdellä levyllä. Pultit taitaa olla tasan samalla etäisyydellä toisistaan laturissa ja suodatinjalassa. Suodatin on Donaldson P552072 niinkun näkyy, se on tommonen lyhyt malli (pidempikin mahtuu), 6 DCA yksikköä.


    [​IMG]
    Tuloletkulähtö vesipumpusta.


    [​IMG]
    Taidan vielä laittaa pidemmän letkun tulopuolelle niin saa sen pois laturin takaa ja siististi lämppärinletkun rinnalle. Tietääkö muuten kukaan mikä anturi (vai ilmausnippa?) tohon suodatinjalan yläpintaan tulee? Siihen on valettu paikka jollekin mutta mitään ei ole koneistettu.

    Tuntuu toimivan (kuumenee). Kyllähän tohon suodatin kuuluu kun kerran kaikissa muissa ton mosan sovelluksissa sellanen on. Yhtään alkuperästä letkua ei tarvinnut katkaista tai poistaa, joten ton saa purettua pois viidessä minuutissa jos niinkseen tulee, tulppa vaan takas pumppuun ja menoks.
     
  5. rammi

    rammi 3rd gear

    Samat suodatin+jalka itelläkin ja maksoin varaosaliikkeessä 58e. Ois pitäny tilailla vaan suoraan ebaysta ... noh, olkoot. Ihan hyvältähän tuo asennus näyttää ja jos kerran toimii niin vielä parempi :D Katotaan tuleeko asenneltua nyt viikonlopun aikaan, autossa on vähän muutakin työn alla: etuakseli pudotettuna ja jouset irti, pitäis hammeroida lehtijouset takaisin iskuun ... tai jostain kehittää uudet tilalle, ovat pääässeet "hieman" kuoleentumaan :poff:
     
  6. hoge

    hoge 1st gear

    Rupeaa voorti koettelemaan. Eilen aamulla loppui meno kehä 3:selle. Ei varoitusta, ei mitään merkkejä antautumisesta. Sammui kuin avaimesta olisi vääntänyt. Pyöritti kyllä, wts valo ei syttynyt ollenkaan, eikä luvannut käynnistyä ollenkaan. Hinurilla taas lysimoxiin. :mad:
     
  7. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Naftalämmitin todennäköisesti meni oikariin ja poltti sulakkeen. Sillä lämmittimellä niin väliä, mutta kun tietokone on samassa sulakkeessa. Suodatinkupista (lämmitinvastus on siellä sisällä) vedät ylimääräiset johdot irti, laitat uuden sulakkeen ja unohdat koko jutun.
    Mulla on tuhkakupissa varalla 30A sulake jos tekee ton.
     
  8. hoge

    hoge 1st gear

    Juuri näin oli, kuten powerstroke kertoi. No tietääpähän seuraavan kerran. Saattaa olla että lysimoxilla repivät johdot irti.
     
  9. jylppy

    jylppy Gearhead

    Mikäs sulake se on? Onko jossain saatavilla kuvaa sulakeboksista, missä näkyis kaikki paukut ja mitä ne o? :eek:
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Kuva saatavilla omistajan käsikirjasta, löytyy hanskalokerosta :eek: .

    Mulla se sulake on konehuoneen boxissa no. 22.
    Uudemmassa pikkarissa se oli joku muu, no. 24 tai 27?
    En tiedä minkä vuotinen vani sulla on, mutta -97 vanissa no. 8, boxi/taulu jossakin auton sisällä? (ylempi kuva).

    [​IMG]
    [​IMG]
     
  11. rammi

    rammi 3rd gear

    [​IMG]

    Tuossa tuo oma patentti nurkista löytyneellä reikälevyllä viriteltynä :lol:
     
  12. jylppy

    jylppy Gearhead

    Ei oo kyllä mun kotterossa tuon näköstä päätaulua... Se on 95 mallinen.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    No höh. Tehtaan manuska väittää että konehuoneessa pitäis jotain olla. En tiedä sitten, eri vuosimalli.


    Hyvältä näyttää rammin suodatin, ihanku netin kuvissa...Yllättävän erilainen konehuoneen arkkitehtuuri. Onhan se välijäähyllä, vaikka ei yhtään putkea näy?
     
  14. rammi

    rammi 3rd gear

    Juu netistä apinoin suoraan tuon ... ja cooleri löytyy myös, just sopivasti on kuvassa rajattu ahtoputket pois.
     
  15. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tuli mieleen kun tongin konehuoneessa, että kun ainakin jylpyllä tais olla koneessa pykimistä joissain tilanteissa, niin kannattaa pakokaasun vastapaineanturista ottaa johto irti. Vaiva ei nyt mitenkään välttämättä liity tuohon systeemiin, mutta se on kokolailla turha ja voi aiheuttaa kaikenlaista turhaa närästystä. Liitin vaan anturista irti, niin saa eliminoitua kokonaan sen mahdollisuuden. Anturihan on koneen etuosassa pienen putken päässä (kuva). Pakokaasun sulkuläpän voi myös varmuuden vuoksi deaktivoida, solenoidille menevästä johdosta liitin irti, siinä turbon vieressä sopivasti esillä. Ja saahan ne takas jos siltä tuntuu.

    [​IMG]
    Pakokaasun vastapaineanturi (EBP, exhaust back pressure)
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Onkos kellään voorttiukolla 7.3 turbokikkaran DB2 pumppua osina tai muuten vaan irtonaisena. Tarttis saada tietää syöttömäntien halkaisija!!
     
  17. jylppy

    jylppy Gearhead

    Pitääpä riuhtasta tuo töpseli irti, ja fiilistellä että miltä tuntuu. Tuo turpon läppä mulla jo onkin pois käytöstä...

    Nyt on ilmaantunu hauska vika, tyhjäkäynnillä se saattaa itsekseen sammuttaa ittensä. Sitte vaan avaimesta käyntiin ja menoks!? mielenkiintoista esim valoihin pysähtyessä.
     
  18. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Olihan nokka-anturi Camshaft Position Sensor jo uusittu? Vai olisko virtalukossa jotain? Ja sitten on tietty se IVS eli Idle Validation Switch. Kriittinen anturi, on kaasupedaalissa ja kertoo tietokoneelle että kaasu on ylhäällä=tyhjäkäyntiasennossa. Jos ei kerro-->ei käy. Ainakin sen liittimen voi irrottaa ja puhdistaa ja kattoa onko vaikutusta, ja varmistaa ettei siellä ole mitään muuta paskaa.
     
  19. jylppy

    jylppy Gearhead

    No ei kai tuohon nyt mitään ole uusittu. Mites se CPS oirehtii? Pitääpä mittailla tuota IVS kytkintä. Kyllä petaalista kuuluu semmonen vieno naks kun painaa kaasua, mutta eipä se vielä kerro että se varmasti kytkee...
     
  20. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    CPS oireet on yks kaks sammahtelua ja pätkimistä...sopis hyvinkin (kts tämän topikin sivu 1). Olen sen omasta ehtinyt jo vaihtamaan uudestaankin. Ei tarvi kun 10mm avaimen ni jo vaihtuu, se on mosan etusivulla, alakautta pääsee ainakin pikkarissa hyvin käsiksi.
     

Kerro tästä muillekin!