Ford F250 7.3D

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja GM4WD, 13.9.2006.

  1. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Kaartoharitus eli ackermann, jos suoraan ajaessa aurauskulma tapaa olla muutamia asteen kymmenyksiä niin tiukempaan kääntäessä haritusta on helposti yli 10 astetta, noin se pitäisi olla käytännössä kaikissa autoissa ihan oletuksena.

    Mut, ossaako kukaan vastailla tuohon mun edelliseen kirjoitukseen...
     
  2. nudi

    nudi 1st gear

    Minkäs verran muilla nostaa lämpöjä? Meinaan myös reiluilla plussakeleillä.
    Itsellä (f350 -99) nostaa vain kolmanneksen,oli keli mikätahansa, liekkö normaalia? tai aukeeko termari liian aikaseen?
     
  3. SamiL

    SamiL Gearhead

    Minulla nousi vain 55 asteeseen, kun termostaatti oli jumiintunut auki. Termostaatin vaihto pudotti kulutusta 3 l/100 km.
     
  4. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Mulla -97:ssa oli kans silleen että neula nousi kolmannekseen alkuperäsellä 195 F asteen termarilla. Vaihdoin sitte 205 F asteiseen HiPo ( :rotfl: ) termariin, ja neula nousi pystyyn. Testasin alkuperäisen kattilassa, ja avautuminen oli tasan oikein. Tehdas vaihtoi termarin tuohon viileempään jossain vaiheessa päästojen takia. Olisko jäänyt mittari päivittämättä, tiedä sitten.
     
  5. mcen

    mcen 1st gear

    Eilen purin koko starttimoottorin. Yhden hiilen jousi ottaa moottorin runkoon kiinni, joten kaikki virta johtuu sitä kautta maihin.
    Pitää vielä koittaa ehjätä tuo ja tilata sitten vasta uusi.

    Onko muuten mitään käytännön merkitystä laittaako 2.5kw vai 3.6kw startin?
    Ainahan se tehokkaampi on parempi.

     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Ainakin se vaatii enemmän virtaa.
     
  7. KKop

    KKop 3rd gear

    Minullakaan ei lämpömittari koskaan nouse edes puoleen väliin, olipa sitten kesä tai talvi. Termostaatin vaihdoin alkuperäiseen samalla kun asensin Eberin ja nesteet meni vaihtoon. Termostaatin vaihdolla ei ollut mitään vaikutusta lämpömittarin näyttämään.

    Onko kukaan harkinnut tai toteuttanut puhaltimen siipien poistamista talviajaksi ?

    Siinähän on kyllä viskokytkin joka luultavasti on ehjä koska moottorin ollessa sammuksissa puhallinta voi pyörittää vapaasti (pyörii tosin vähän nahkeasti, mutta pyörii kuitenkin). Mutta ainakin tyhjäkäynnillä puhallin pyörii ja puhaltaa tosi voimakkaasti vaikka moottorin on täysin kylmä eli jos se pyörii moottorin mukana ajossa, se jäähdyttää kyllä moottoria melko paljon.

    Mitä haittaa noiden siipien poistamisesta voisi olla ? Lämpömittaristahan näkee jos lämmöt rupeavat nousemaan liikaa ilman tuuletinta.
     
  8. käkkyläjuntti

    käkkyläjuntti Gearhead

    Re: Startti

    Mie ostin omani paikallisesta autosähkö-liikkeestä! Kuitti sitten tarkasti talteen. Miun piti vaihtaa startti toukokuussa ja heti perään syyskuussa! Nyt vähän jo jänskättää että kuin pitkään tää nykyinen kestää!
     
  9. Hai

    Hai Double Gearhead

    Ei oo tullu mieleen vaihtaa mittarin anturia? Sekin on vain vahapatruuna, joka kuolee ajankanssa.
     
  10. KKop

    KKop 3rd gear

    Piti oikein tarkistaa että mitä kaikkia antureita onkaan tullut vaihdettua. Eipä ollut tuota moottorin jäähdysnesteen lämpötila-anturia vaihdettua. Moottoriöljyn paine ja lämpötila sekä molemmat ilmuilman lämpötila-anturit on uusittu samoin EBP ja ICP. Tuo lämpötila-anturi ei varmaan kovin kallis ole joten voisihan senkin varalta tilata kun seuraavan kerran tilaa tavaraa Rockautosta.

    Voihan lämpötila-anturi toki olla viallinen sekin, mutta toisaalta, voihan se pata käydä oikeastikin liian kylmänä.Eikös joku ollut saanut kulutusta pudotettua jopa 3 litraa satasella kun termostaatti oli juminut auki ?

    Ajattelin vain että jos tuo siipien poistaminen auttaisi tuon moottorin käyntilämmön nostamisessa ja samalla pienentäisi tehontarvetta eli kulutus putoaisi kahdesta syystä. En vain ole vielä edes katsonut pystyykö siipiä käytännössä poistamaan järkevästi ja sen vuoksi kyselin onko kukaan poistanut siipiä omasta autostaan.
     
  11. SamiL

    SamiL Gearhead

    Semmoisella infrapuna-pistoolilämpömittarilla tarkistaa hetkessä, paljonko sen moottorin lämpö oikeasti on.
     
  12. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Kyllä anturi voi olla viallinen mutta siitä tulis kai vikakoodi ilmi?

    Siipien poisto? jos visko on kunnossa niin siipienhän ei pitäisi pyöriä kun kone on alilämpöinen. Ja taas siipien poisto ei paljon auta, kone kun kuumenee niin tietokone vähentää tehoja ja siten lämpöä.
     
  13. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tästä tulikin mieleen että -89 IDI:ssä on sama juttu, eli mittari nousee vain kolmannekseen mutta tollaisella pistoolilla katsoen on koneesta tuleva neste on 93 C asteista vai oliko 95 siitä syylärin ylävesiletkun nokasta katsottuna. Varmasti kaikkein kätevin keino tarkistaa asia!

    Ainaskaan 94-97 7.3 PSD:ssä kojetaulun mittari ei ole tietokoneen kanssa yhteyksissä, vaan se on pelkkästään kuskin (epä)tiedoksi.

    Kyllähän se ropelli siellä pyörii kylmänäkin mukana, mutta sen saa pysähtymään melko helposti jollain pehmeellä esineellä jarruttelemalla. Eli kuvittelisin että tehoetu poistosta on kylmänä vaatimaton. Koneen lämpenemisen suhteen mulla on kyllä sellainen aavistus, että se viilentää kylmää konetta huomattavissa määrin. Senhän huomaa jokainen jos kurkkii pellin alle pakkasella kone käynnissä kun se arktinen viima iskee naamaan.

    Aika hiton harvoin olen sen edes huomannut kytkeytyvän, yleensä vain jossain pirullisessa helteessä kovassa ajossa, ja silloin sen olemassaolo on hyvä asia.
     
  14. rammi

    rammi 3rd gear

    Viime talvena ihmettelin myös tuota, että ropeli pyörii vahvasti vaikka ulkoilma on -25C.. tuntui ettei visko paljon pelannut, liekö ollut jumissa koko laitos. Ei ois uskaltanut kokeilla kepillä, ois tullu säleitä. Muutenkin Excursionilla ajo oli kuin arkkupakastimessa ois istunu, sai lämppärit puhaltaa täysillä ja ei siellä tosiaankaan hiki tullut. Ois varmaan pitäny tehrä jotain asialle.
     
  15. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Viscohan on tavallaan kuluva osa, ohutta öljyä ja kaksiosmetalli systeemi sisällä.

    On niitä vaihdettu ennenkin. Ja rikkinäisen vaikutus kulutukseen on melkoinen.

    Ohjaus asiasta vielä: Tos yöllä kävin venäjällä tankilla ja taas tapani mukaan laskin menemään tasasen reilusti. Tuli mietittyä sitä juttua ja kaikille tapauksille on yhteistä isot(+35") pyörät ja ulospäin levittävät vanteet.

    Omassa nykyisessä ei ilmene edellä minitsemaani ongelmaa.
     
  16. musse67

    musse67 3rd gear

    Eilen oli eka vähän pitempi reissu termarin vaihdon jälkeen, niin hieman alle puoleen väliin nousee lämpömittarin viisari koneen ollessa lämmin. Enpä nyt muista että mitä mittari näytti ennen termostaatin vaihtoa.
     
  17. KKop

    KKop 3rd gear

    SamiL kirjoitti:
    Hyvä vinkki, mulla sattuikin olemaan sellainen yleismittariin liitettävä Fluken IR-mittari jolla jo mittailinkin, en tosin älynnyt mitata tuosta letkulähdöstä vaan koneen päältä. Sain korkeimmaksi lukemaksi 75 C kun kone oli normaalilämmöissä eli mittari näytti reilusti alle puolenvälin kuten se aina näyttää.

    Pitää mitata tänään uudelleen tuosta letkulähdöstä. Sieltähän pitäisi löytyä suunnilleen 89 C joka on termarin avautumislämpö (oli leimattuna termostaattiin).

    Ajattelin kylmästi kokeilla tuota viskon/puhaltimien siipien poistamista koska minulla on ihan samat havainnot kuin Rammilla eli että puhallin pyörii täydellä teholla kovallakin pakkasella ja puskee kylmää ilmaa koneeseen vaikka kaiken järjen mukaan sen ei tarvitsisi pyöriä lainkaan. Tietenkin se väkiselläkin pyörii moottorin mukana, mutta ei sen puhallustehoa pitäisi saada aikaiseksi jos visko toimii kuten pitää.

    Toivon tuolla siipien poistamisella olevan positiivista vaikutusta koneen/auton sisätilojen lämpeämiseen, eikä haittaisi vaikka kulutuskin vähän putoaisi.

    Tuolla IR-mittarilla ja tietenkin auton omalla mittarilla voi sitten tarkkailla ettei kone pääse ylikuumenemaan, jota en kyllä ainakaan näin talvisaikaan usko tapahtuvan.
     
  18. musse67

    musse67 3rd gear

  19. KKop

    KKop 3rd gear

    joo, ei tuota tuolta kannata varmaankaan tilata. Monessa autossa on valmiina vastaavia tehdastekoisina ja esim. Sprinterissä on puhaltava flekti eli sen voisi viritellä jäähdyttimen etupuolelle. Olen jossakin foorumilla nähnyt hyvät rakennusohjeetkin tuolle puhaltimen sähköohjaukselle, oliko sitten suoraan sellainen anturi joka toimii kytkimenä vai pitikö siihen rakentaa jotain kytkentöjä, sitä en tähän hätään muista.

    Mutta uskon että tuo himmeli toimisi näin talviaikaa (ulkolämpötila alle +5 C astetta) täysin ilman mitään puhaltimia, nuo laitteet kun on mitoitettu aika paljon kuumempiin olosuhteisiin. Ja jos osoittautuu että puhallin tosiaan tarvitaan myös talviaikaan, niin silloin pitää alkaa harkitsemaan joko viskon uusimista tai tuota sähköflektiä.

    Tämänhän ei selviä kuin kokeilemalla, laitoin alunperin kyselyn juuri siksi että olisiko joku jo testannut tuota, mutta ainakaan vielä ei kukaan ole ilmoittautunut.....
     
  20. MikkoV

    MikkoV Gearhead

    Kysäistäänpä uusiksi...

    Mikäs.. Tyhjäkäyntiä käy nätisti, samoin siitä asti kun alkaa ahtamaan. Mutta tyhjäkäynnin tuntumasta 1500rpm paikkeille asti jotain häikkää, sellaista pientä nytkytystä tuntuu ajossa ja epätasaisuutta käynnissä. Nokan asentoanturivioista oli ketjun alkuvaiheilla juttua, pitäskö sytyttää service engine valoa?

    Ahtokäyttäytyminen: Alkaaa ahtamaan vasta 1500rpm paikkeilla, onko tuo ihan normaalia. Max. joku 1.2-1.3bar? Ja yllättävän laiskan tuntuinen on alle tuon 1500rpm siihen nähden mitä olisin kuvitellut.

    Ja manuaalivaihteinen -99 auto kyseessä.
     

Kerro tästä muillekin!