Ford Fairmont

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja vespa68, 3.3.2006.

  1. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Suomen henkilöautokanta 31.12.1980
    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic.php?t=75719

    Ford Fairmont 14

    Onko tuossa kaikki, mitä noita on tuotu?

    Mistähän löytyisi tietoa minkäverran mitäkin kone/varustevaihtoehtoja noissa on ollut?

    Kartoitus käyntiin, montako vielä löytyy?

    Mulla ´79, 4-ovinen, 302+C4
     
  2. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    ihmettelin kans tuota vähyyttä.

    itse olen bongannut sen sinisen joka rikottiin forssassa, punaisia sedaneita 2 kpl yhellä laanilla nokialla (paalattu?) pari farmaria ja tuo vespan (on meillä kans puumerkit) huippuyksilö
     
  3. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Joku 2d fairmontti 70-80-lukujen vaihteessa on näkyny pariin otteeseen vantaalla ja sittenhän on tämä ford-freak-sivuillakin oleva 2d kanssa, fairmont futura.
     
  4. vespa68

    vespa68 Gearhead

    "Varkauden kaksipyöräiset" :rotfl: , onhan meillä molemmilla konepyörätkin.
    Mutta ei tuolla minun nimimerkillä ole mitään tekemistä kyseisen ajoneuvon kanssa. Vaikka olisihan Vespa kiva kesäkulkine, vaikka vaimolle.

    Vai huippuyksilö. :eek:
    Ennemminkin klassikkotermin mukaan "ikäisekseen siisti".
    Reilun 26 vuoden aikana on kuitenkin jo ajan hammas ehtinyt puremaan.

    Muistankohan oikein, että Freakien sivuilla olevasta luettelosta löytyy toinenkin Futura.

    Edit:
    Freakien jäsenluettelon mukaan
    2 Futuraa
    1 2d sedan
    1 josta ei tarkempaa koppamallia

    Viimeisimmässä V8:ssa oli yksi myyntipalstalla.

    Syssyllä tuli Helsingistä Laden suuntaan vastaan vaalea farmari trailerin tai kuljetusauton kyydissä.
     
  5. pontso

    pontso Gearhead

    meidän vanhalla miehellä oli pitkään -80 fairmont 4d hopean värinen ja kasilla ja automaatilla ( foordin mukaan ainoa sillä koneella oleva suomessa, 4,2l) tampereella sieverssin villellä on (oli) 2d ja ripee sellanen
     
  6. vespa68

    vespa68 Gearhead

    ´80 vaihtui kokomoottori 4,2 litraiseksi.
    Montakohan noita 302:lla olevia sitten on?

    Toi mun on musta, vinyylikatolla ja listat menee puolessa välin kylkeä pyöränkarten yli.
    Muissa kotimaassa näkemissäni ei ole ollut edes noita listoja kyljissä.

    on (oli)??
    Mitähan tuo tarkoittaa?
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Mihinkähän päin sievers on myynyt upean futuransa?
     
  8. yfreak57

    yfreak57 Gearhead

    Varmaan tarkoittaa sitä, ettei ole niin ripeä enää kun ennen...
    Ja 2d Fairmont ei ole Futura vaan 2d Fairmont.
     
  9. vespa68

    vespa68 Gearhead

  10. 19Ford59

    19Ford59 Gearhead

    Vantaalla Korsossa on Aaltosen Villellä ´78 Fairmont. Harmaa/hopea?
    Ajossa joka kesä.
     
  11. mercuryblues

    mercuryblues 1st gear

    Juu.

    " 2 dee Fairmont on vain 2 dee, ei mikään tulevaisuus."

    2,3L + C3.


    -Mano-
     
  12. vespa68

    vespa68 Gearhead

    Näinhän se on.

    VIN koodin 3. ja 4. merkit
    Body Style
    91 = Fairmont 2 dr Sedan
    92 = Fairmont 4 dr Sedan
    93 = Fairmont Futura Sports Coupe
    94 = Fairmont 4 dr Wagon
     
  13. pontso

    pontso Gearhead

    en ole nyt ollut villen kaverin kanssa asiasta puheissa , mutta pitää kysyä ensikerralla että onko se viellä villellä ja millä tekniikalla . pitää kattoa että miten ne listat kyljissä meni valokuvista , kun käyn ensi kerralla vanhan miehen luona , eiköhän muutama kuva löydy kun n. 10v. kaverin veljellä oli samanlainen mutta tais olla futura ja 6 kone
     
  14. Futurage

    Futurage Gearhead

    Kyllä Futura on edelleen mulla. Viime kesänä olisi todennäköisesti mennyt 10 sekan puolelle, mutta lisätehon myötä meni Alastarossa kardaani poikki ekoilla V8/GTI päivillä.Uuden Strangen kromimoly kardaanin ja Super Victorin asennuksen jälkeen kulkuun tuli edelleen uutta puhtia ja moottori kiersi entistä pirteämmin.A vot, 7000 rpm rajoittaja lastu vaihtui 8000 rpm lastuun.Nämä kierrokset olivat hieman liikaa, öljynpaineet alkoivat laskea ja päätin ottaa moottorin auki ennenkuin mitään hajoaa. 1.sylinterin kiertokangen laakeri oli pyörähtänyt.Tästä selvittiin kaulan hiomisella ekaan ylikokokoon.
    Näistä kokemuksista viisastuin sen verran että täksi kesäksi moottorin viritysastetta lasketaan 1-2 pykälällä.
    Siihen tulee Rekosen Jyrillä kauden lainassa olleet ekat AFR 185 kannet ja Järvisen Jounilla lainassa ollut, Futuraan Comp Camsilla teetetty Extreme Energy hydraulirullanokka. Imusarjaksi RPM AirGap ja kaasariksi 830 mekaaninen Demon.
    Näillä palikoilla moottorin tehoalue on noin 1200 - 6500 rpm ja huipputeho noin 530 hv/ 6200 rpm.
    Tällä kombinaatiolla ajoin Porissa 2003 11,5 / 201 kmh loppunopeudella surkealla 1,85 sek. 60 ft ajalla.
    Eli kulku tulee olemaan käytännössä ennallaan mutta vääntävämmässä ja ajettavammassa muodossa.
    Olen lisäksi suunnitellut perävälityksen muuttamista nykyisestä 4,11 3,5:een. Tällöin auton nykyinen rajoitettu( 7000 rpm 5.vaihteella helposti) huippunopeus 270 kmh nousee tuonne 300 tuntumaan.
    Olen harkinnut Futuran myymistä sillä olosuhteet eivät oikein sovellu 3 harraste Fordin pitämiseen(hain Ruotsista viikko sitten 70 Torino GT:n ja ennestään mulla on jo 66 Fairlane GTA).Asia on tällä hetkellä perheneuvoston harkinnassa...
     
  15. kime2

    kime2 Gearhead

    Jahaa,vai tuommoinen on auton nykytila! Luulis tuolle ainakin ostajaehdokkaita piisaavan,mutta toivotaan perheneuvostolta myönteistä päätöstä auton suhteen!
     
  16. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    vaaleensininen stw oli nokian essolla perjantaina 8)
     
  17. hate-67

    hate-67 1st gear

    Mulla ois tarjolla Fairmont -79. Korimalli ois 4d sedan ja tekniikkana 200cid ja C4. Auto on muuttoauto Kanadasta, ajettu n. 120tkm, käy ja kukkuu. Leimattu viime elokuussa, ruostettakin löytyy ja nettohinta on 1000 euroa. Yhteydenotot numeroon 0400-277951
     
  18. kime2

    kime2 Gearhead

    Laitapa tänne pari kuvaa fairmontista!
     
  19. hate-67

    hate-67 1st gear

    Ei valitettavasti ole mahdollisuutta lähettää kuvia kun ei ole tarvittavaa välineistöä. Auto on kuitenkin päällisinpuolin kohtalaisen siisti eikä sisustuksessakaan ole paljon huomauttamista. Ainoastaan pohja vaatisi hieman huolenpitoa. Pääväri on metallivaaleansininen ja korin alaosa hopeanharmaa. Listoitus on täydellinen. Käyttö vain on niin vähäistä, että tulisi halvemmaksi ajaa taksilla. Auto on täällä susirajan pinnassa, Lieksassa.
     
  20. Ranchero-78

    Ranchero-78 1st gear

    Mulla olis tuossa "melkein Fairmontti" eli -81 fox alustainen USA Granada, 4d, 99.999% ruosteeton, vähän ajetulla 302 2k koneella (vaihdettu n. 10v / alle 30tkm sitten) Meinasin ite tuosta jotain tehdä mutta suunnitelmat ne vaan muuttuu...
     

Kerro tästä muillekin!