Ford FE nokka-akselista

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja lincci, 28.1.2008.

  1. lincci

    lincci Gearhead

    Onko hyviä ehdotuksia/kokemuksia Fordin FE-koneen nokka-akseliksi?
    Vaatimuksena olisi 1500-6000 kierroslukualue mutta silti "pieni" kulutus.
    Hydrauliset nostajat.Maantiellä kierroksia olis 1500-1700 paikkeilla,mutta tarvittaessa sais ryökyä oikein kunnolla=tulee sixpack ja 4-v manuaali.
    Onko tosi juttu että jos on samanverran asteita imu- ja pakopuolella,niin kulutus on suuri?
     
  2. kantri64

    kantri64 1st gear

    Minkälainen kone muuten? Juuri tänään penkissä parkui 390 FE performer RPM yläkerralla 420 hp/ 5600rpm ja 450 ft/lbs/4300rpm. En suosittele ainakaan RPM-nokkaa jos on iso lulla liikutettavana. Itse haen parempaa vääntöä pikkasen loivemmalla nokalla.
     
  3. karjalai

    karjalai Gearhead

    Ainakin tuohon kulutukseen vaikuttaa paljon nokan overlap ja sitä kautta myös LSA. Omassa FE:ssä juurikin tuo edelbrock RPM jossa tiukahko LSA = 108 => heikko tyhjäkäynti, alipaineet heikot ja kulutus miehekäs.

    -Mitkä puristukset? Mikä perävälitys? Minkä kokoinen moottori? Onko nokkamerkillä väliä?

    -Tsekkaapa tuommoinen osoite: www.fordfe.com sieltä löytyy hakemalla paljon tietoa.
     
  4. lincci

    lincci Gearhead

    Autolla painoa karvan alle 2000kg.Koneen koko 352,(vai onko 390parempi?).Perävälityksestä ei vielä tietoa.
    Puristuksi varmaankin jossain 9,5 paikkeilla.
    Nokka olis ehkä joku Crane,CompCams tai Edelbrock.
     
  5. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Täytyy sanoa että tuo 352 kone kannattaa unohtaa. Ex Galaxieni 352 pataa piristin bolt on osilla, mutta en saanut mielestäni vastinetta rahalle.

    Kerronpa tähän oman tarinani.

    Seuravat osat vaihdettiin:

    *Edelbrock performer imari
    *Crane cams nokka 0,516 imu sekä pako ja asteita 266. 1400-4800rpm
    *Uudet jäykemmät cranen venttiilijouset
    *Käytetyt peltisarjat joita piti muokata ja lytistellä
    *Uusi virranjakaja + kärjetön ignitor
    *Holley 600 sekä 750 vac kaasareita vaihdeltiin ja säädeltiin.
    *Edelin 14" kromiputsari (pakollinen kaikissa +300hv koneissa :rotfl: )
    *C-6 vaihteisto rempattiin ja vakioturbiini vaihtui tci brake a way versioon.

    Perä oli Fordin 9" ja välitys tasan 3,0:1 Ei lukkoa.
    Puristukset n. 9,0
    Kone vuosikertaa 1966. Vakio poraus. Ei harva mutta ei enään tiheäkään.
    Mitäs siitä sitten irtosi?

    Vakioon verrattuna ehkä +/-30 HV
    Kiihtyvyys parani: Vakiona meni 0-100 n.9,5sek, "viritettynä" karvan alle 8sek. Kiihdytystuloksissa otettiin huomioon nopeusmittarin virhe. Eli lukemat olivat olikeita.

    Paikoiltaan jarrulla pidätellen toinen puoli piirsi n. 1 metrin 255/60/15 takarenkaalla. Risteyksestä käännyttäessä sai toisenpuolen piirtämään piiitkään +20metriä. Auto oli 65 galaxie ja painoa ~1800KG

    Auto toimi hyvin ja jätti taakseen ´89 525i käyttis bemarini.

    Sitten tuli nälkä ja tehoja piti saada lisää. Nokaksi vaihdoin cranelta vähän häjymmän nokan. imu: 0,533. pako 0,563. Asteita: imu 272/pako284. Kierrosalueeksi ilmoitettiin 1800-5200.
    Valitettavasti alakierrosvääntö meni surkeaksi, vaikka kokeiltiin monia eri kaasareita, vaihdeltiin virranjakajan sisää keskipakojousia ym. Lopulta 750 vac holley antoi parhaan suorityskyvyn ja valitettavasti myös suurimman polttoaineenkulutuksen.
    Suorituskyky parani yläkierroksilla, mutta 0-100km/h huononi yli puoli sek. Kyllä vitutti. Enään ei takarengas vinkunut kuin risteyksessä kovasti yrittämällä.
    Puristuksia olisi pitänyt nostaa jotta häjymmästä nokasta olisi enemmän apua. Myös perävälitys olisi saanut olla tiuhempi.

    Rahaa meni senverran että niillä olisi ostanut 390 koneen. Vakonakin 390 olisi tarjonnut potkua ehkä enemmän kuin piristämäni 352. Samoilla bolt on osilla olisi 390 tarjonnut jo ihan mukavasti vetoja.Jos autosi painaa n.2000 kg ja haaveilet korkealle kiekuvasta 352 koneesta, siihen saa varata ison nipun euroja. Jos kuitenkin haluat pysyä 352 koneessa, on ahtaminen yksi varteenotettava vaihtoehto. Olisi samalla jotain erilaista.
     
  6. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

  7. kantri64

    kantri64 1st gear

    Laita tuo minun sisäänajettu Crane sinne nostajineen. 2200-5600 rpm, nostot .534

    Hydraulic Powermax H-288
     
  8. lincci

    lincci Gearhead

    Ei taida olla oikea nokka mun koneeseen. :(
    Kierroslukualue lähtee liian korkealta ja loppuu kuitenkin liian alas. Ja ei taida olla mikään economy-nokkakaan.
     
  9. Hoppa 1

    Hoppa 1 1st gear

  10. lincci

    lincci Gearhead

    Juuri tuo on ruksattu yhdeksi vaihtoehdoksi :D
     
  11. Hoppa 1

    Hoppa 1 1st gear

    Samaa olen itsellekin katsellut, jos saat koneeseen mieluisan nokan niin kerrohan sitten että minkälainen siitä tuli. :eek:
     

Kerro tästä muillekin!