Ford FE rakentelu

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja amerikanrauta, 21.9.2014.

  1. amerikanrauta

    amerikanrauta 1st gear

    Miten saisin parhaiten rakennettua FE;n
    varmaan toimintakuntoon uhraamatta liikaa rahaa ?
    Tavoittena on tuo 320 heppaa pienellä piristyksellä,
    Aihio on mustang 390 Fe Gt kansilla,
     
  2. Eliminator

    Eliminator 1st gear

    Eikös tuo pitäs jo tulla ihan vakio osilla?
     
  3. amerikanrauta

    amerikanrauta 1st gear

    Jos laittaisi 410 männät ja 428 kampuran ja 428 levyn niin saa
    410 cid koneen helposti.
    katselin hintoja
    410 männät 130$
    428 uusi kampura 400$
    428 flywheel 250$
    kaikki loput noin 500$
     
  4. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Jos kone on tikissä ja sitä ei ole tarkoitus nostaa pois, niin itse laittaisin nokaksi esim. crane engizer 272 nokan, tuplaratas(esim.compin magnum) jakopää, performer imusarja, kansille kevyt porttaus, sekä tasoista hieman pois,tai ohkasemmat kansipaffit. Enemmänkin voi ottaa jos tiedät ettei ole aiemmin jo otettu. Peltisarjat ja 650-750 kaasari. Näillä eväillä pitäisi olla +300 nyky hepoa ellei kone ole jo väljä. Jos tästä eteenpäi mennään niin männät esim. trw takoversiot molyrenkailla kestää hyvin.
     
  5. Eliminator

    Eliminator 1st gear

    Mistä löysit 428 kampuran noin edukkaasti? Mikä on lohkon valu? Jos oikee valu, ni miks ei myös 428 männät?
     
  6. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Jos lähdet stroukki linjalle niin muista päivittää myös yläkerta. Muuten saat vain vääntöä alas lisää hupputehon pysyessä lähes samana. Käytännössä sutii viivalla herkemmin ja kierrosten noustessa meno puutuu kun yläkerta ei hengitä tarpeeksi.Vakio 428 tuottaa vaivoin 300 nyky kaakkia takapyöriltä. Uusimmassa V-8 lehdessä oli hyvä juttu kahdesta hienosta faikusta. Toisessa juurikin 390gt kone joka suht normi bolt on osilla tuottaa n.400hv. Tosin tri power imusarjaa en luokittelisi enään "ihan" normi osaksi ;-)
     
  7. Jouskari

    Jouskari 1st gear

    Millainen muuten on vakio/perus 428 moottori?
    1 kpl nelikurkkuinen kaasari, vakio valupakosarja, nokka astetta jotakin? Puristukset noin suunnilleen?
    Tarkoitan tällä, että eikös noita FE koneita ollut vielä enemmän eri versiota 428 koossa kuin 390koossa?
    Ilmeisesti nuo cobra jet yms tehdasversiot lasketaan "ei vakioiksi"?
     
  8. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Parhaaseen lyöntiin FE:n saa tekemällä sen KERRALLA kuntoon kukkaroa säästämättä !
    Asiantunteva työ ja hyvät osat tuppaa maksamaan aina rahaa, eikä niissä ole syytä säästellä !

    Kevyt piristys:
    -Nokka-akseli nostajineen tarpeesi mukaan. Hommaa myös tukevammat 3/8" työntötangot
    perinteisten 5/16" tilalle.
    -Rautaimusarja veke, tilalle esim. Edelbrock Performer 390 tai Performer RPM.
    -Kaasariksi 750cfm vakuumi.
    -Peltisarjat valurautaisten tilalle ja pakoputket väh. 2,5".
     
  9. Futurage

    Futurage Gearhead

    Terve,
    se uusimman veekasin punainen GTA on mun. Tein siihen tosiaan sen orkkis 390 GT:n.Täysi totaaliremppa, katuajettavaa tehoa löytyy 430-450 heppaa.
    Pari yleisohjetta moottorin ja FE:n rakentamiseen. Ensinnäkin: hyvää ja halpaa ei yleensä saa samassa paketissa.Jos sitä yrittää, yleensä joutuu tekemään rempan 2 kertaa, kaksinkertaisella vaivalla ja ylimääräisillä kustannuksilla verrattuna siihen että tekisi sen kerralla kunnolla.Lisäksi tulee aikaviive, stressi ja ketutus.Nämä melko usein aiheuttavat koko projektin myymisenkin keskeneräisenä kun voimat loppuvat.
    Edelläoleva pätee hyvin FE:hen koska kyseessä on harvinainen moottori jonka osavarastot kuten 428 kampurat ja lohkot on kaluttu loppuun jo vuosikymmeniä sitten.
    Jos ajattelet 390 stroukkaamista 410:ksi 428 kampuralla : en suosittele.Ensinnäkin mistä saat hyvän kampiakselin 400 taalalla ja männät noin halvalla- ei kuullosta uskottavalta. Tutkin näet samaa asiaa oman moottorin kohdalla piitkään ja hartaasti. Lisäksi saat vain 5 % lisätilavuutta ( 390 vs 410), saman asian ajaa kun pyydät kaverin pois kyydistä, eroa teho/painosuhteessa et huomaa.Ongelma on myös männissä; muistaakseni kaikissa halvoissa männissä oli ongelma dekkikorkeuden kanssa- jäivät runsaasti alle kansitason: vähemmän vääntöä / tehoa ja lisää detonaatioherkkyyttä.

    Jos moottorisi on hyvässä kunnossa voit saada siitä kyllä ihan kelpo katumoottorin vain hoonaamalla / uusimalla männänrenkaat, laakeroimalla ja tekemällä kansilla halvan rempan. Performer imusarja, 750 vakuumi Holley, kotiporttaus kansille, esim. Performer nokka+nostajat ja paremmat pakosarjat. Näin saat noin 320-350 vääntävää ja ajettavaa katuheppaa.

    Jos taas puhutaan totaalirempasta TRW takomännillä,stressihoonaus, tasapainotus, rullanokka tykötarpeineen, CJ rosteriventtiilit ym ym niin tällöin omakustannushinta nousee varmaan tuonne 6000-7000 € tienoille.
    Oman moottorin hintaa nosti luonnollisesti toi tripower imusarja/kaasarisysteemi, yhtä hyvin toimii kyllä ihan perinteisellä 4V systeemilläkin. Itse halusin vaan ton 3 x 2 ihan nostalgiasyistä.

    Mulla on muuten ylimääräiseksi jääneitä uusia 390 osia: Comp Cams rullajakopää, 428 CJ valupakosarjat, Compin beehive jouset, työntötangot, 0.020" ylikoon Speed Pro molymännänrenkaat.Myyn sopuhintaan.

    Soittele 0400 834 819 Ville jos siltä tuntuu !
     
  10. Futurage

    Futurage Gearhead

    428 moottoreista haaveilemisen voi kyllä lopettaa...ellei sitten satu olemaan niin satumainen onni että sellaisen löytää !
    428 valmistaminen loppui muistaakseni 44 vuotta sitten 1970. Tehdas suurteho FE osien löytyminen loppui jo 80-luvulla.80-luvun lopulla kun suunnittelin omaan 66 -Fairlane farmariini isolohkoa perkasin aiheen totaalisesti ja totesin ettei kannata, osia ei löydy ja/tai ne ovat kalliita. Tällöin päädyin 460:een.
    FE tietoutta löytyy kuitenkin paljon kirjallisuudesta ja moottori nauttii edelleen ( suhteellisesti ottaen ! ) laajojen kansalaisryhmien suosiota.
    390 ja sen destroukattua 360 versiota tehtiin muuten trukkiversiona 70-luvun loppupuolelle asti.
    Jos asia kiinnostaa suosittelen googlaamista tai kirjallisuuden hankkimista. Erinomainen teos on esim. Jay Brownin 2010 julkaisema kirja The Great FE intake comparo.Kirjassa testataan kaikki noin 50 FE:hen saatavaa imusarjaa eri moottorekomboissa.Lisäksi kirjassa on paljon " sisäpiirin" FE-moottoritietoutta. Hieno kirja.
     
  11. Jouskari

    Jouskari 1st gear

    Saahan sitä haaveilla :)
    Kyl ainakin SOHC ja tunnelport ja muutama muu malli on jouduttu laittamaan sinne korkealle haaveiden ylähyllylle.
    Vakio 428:sta.
    Juur vastikää oli Ruotsissa moottori/laatikko kaupan.
    Noin paritonnia euroina oli hinta.
    Olisi kait pitäny ymmärtää ostaa jos on jo kovin harvinainen?
     
  12. litres

    litres 2nd gear

    tommosta juttua löyty kuuklettamalla
    diyford.com/category/ford-fe-engines-max-performance/
     
  13. Fastback

    Fastback Gearhead

    Ruottissa ollut 428 on 99,9999999997 % todennäköisyydellä 390cid, joka ollut autossa paikalla ostettaessa ja myyjä on sanonut että on 428 cid. 428 cid jahtiin ei tarvittu edes Futuragen vihjaamaa "satumainen onni" vaan Harrasteauton Onni. Onnilla oli mm. 428 cid passenger eli ei Cobra Jet, mutta stanu hlöauto lohkoinen alakerta. Kaikki meni parempiin suihin ja alle kahteen tonnin ei liikahtanut niistä mikään.

    Silti täytyy sanoa, että hienoa että sitä ollaan kiinnostuneita Fordin FE moottoreista. Minä totesin jo kymmenen vuotta sitten, että minulla ei ole niihin rahaa ja siirryin suoraan 429/460 cid perheeseen. Jos sinulla on toimiva 390cid niin menisin Futuragen "vanhat kamat kuntoon" suunnitelmalla.

    Kaikkia näitä FE motteja kyllä saadaan, 428 Cobra Jet, 427 Sideoiler, tunnelport tai SOHC Cammer - you name it. Rahaa se vaan sitten kysyy ja koneesta riippuen PALJON.

    Fe mottia ei parane väheksyä, 2014 big power meetissä oltiin 428 cid ladatulla Galaxiella ja se lähti vetämään 80kmh nopeuksista aika asiallisesti. Siinä koko joku uusikorisen Camaron kuljettaja vähintäänkin nöyryyttävän hetken kun omistaja talloin motarin rampilta lapun lattiaan ja museovankkurit jättivät iloisen välimatkan camaroon.
     
  14. FeV-8

    FeV-8 Gearhead

    Kerrompa tässä jutun omakohtaisesti FE:n piristyksestä. Auto oli '65 galaxie, eli omamassaa lähes 1800 kg. Vakio C6 ja lukoton 9" ja 3.00:1 välitys. Kone oli vakio 352 rautaimusarjalla ja autoliten 4-kurkkuisella kaasarilla. Tälle tehdas ilmoitti 250 hv.Kaveri takapenkillä olan takana kellotti useamman vedon mittarivirhe huomioituna 0-100km 10sek aikoja. Renkaina pyöri 255/50-15.

    Talven aikana otin yläkerran auki, paransin kansista kanavia, höyläytin 0,5mm tasoista pois+kiillotin venttiilit. Nokaksi tuli cranen engizer 266 uusilla nostajilla ja jousilla sekä uusi jakopää ja paksummat työntötangot. Imusarjaksi performeri ja 600 holley. Ilmanputsarin korvasin kromatulla edelbrockilla ja virranjakajaan hipo kärjet vakioiden tilalle, tehopuola ja 8mm johdot. Valusarjojen tilalle peltirännit, 2,5" tuplaputkisto H-putkella.

    Näillä toimenpiteillä moottori muuttui täysin. Paikaltaan jarrulla lähdettäessä piirsi toinen takafillari jopa 5m mustaa.... Samalla kiihdytyspaikalla ja tavalla 0-100 mentiin 8sek molemmin puolin. Veikkailtiin että vartilla olisi voinut mennä matalia 16/korkeita 15 aikoja.

    Kone toimi hyvin ja nälkä kasvoi. Vaihdoin nokaksi cranen engizer272, laatikkoon tci; n 2800 stallisen turbiinin ja 750 kaasarin. Serauksena oli se että 0-100 mentii enään 9sek pintaan. Nokka oli liian raju harvalle perälle ja raskaalle autolle sekä n.9puristuksille. Kokeilin monenlaista kaasaria mutta meno ei muuttunut. Olin myynyt vanhan nokan heti uuden saatuani, mikä oli virhe eikä paluuta vanhaan hyvään enään ollut. Mieli maassa ajelin kesän loppuun ja myin auton syksyllä pois.

    Jälkeenpäin monesti spekuloin että vanhalla nokalla, ja 2800 stall turbiinilla olisi kumi kärynnyt varmasti iloisesti ja 0-100 ajat olleet reilusti 7 alkavia.
     
  15. speedy

    speedy Gearhead

    Kaverille on nyt tehty 390 Roukkerimoottori, ja se on -67 Mustin keulalla,saatetaan ehtiä vielä asvaltille ennen kuin lumet saapuu. Sitä on muutamavuosi rakennettu osia keräillen, ei mitenkään kiitollinen lähtökohtana tuollainen osiltaaan vajaa malmikasa, mutta nyt se hörskyttää viimeinkin!
     
  16. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    390:stä on eri variaatioita ollut saatavilla huomattavasti enemmän mitä 428:sta!
    390:ä tehtiin vuodesta 1961 aina vuoteen 1976 asti ja oli melkoisen monikäyttöinen pata useilla eri viritysasteilla,aina NASCAR-kisakoneesta truck-moottoreihin saakka. 428:n elinkaari 390:iin verraten on varsin lyhyt: 1966-70.
    Miten nyt ajatellaan tuo "ei vakio"-moottori???
    Jos moottoria on saanut tilattua optiona autoon suoraan tehtaalta "rasti ruutuun menetelmällä" ko. vuosina, niin kyllä se jonkinlainen "hyllymoottori" on silti ollut.
     
  17. Jouskari

    Jouskari 1st gear

    Kirjoitin sitten vasten parempaa tietoa.
    428 & 427 eri kilpa ja viritysmoottorit saa niin paljon palstatilaa kirjoissa ja keskusteluissa että 390 jää hieman varjoon.
    Itselle nämä Fe390 moottorien kaasutin, puristussuhde,nokka-akseli, kampiakseli yms erot ovat hieman haastavia.
    Jo sekin että esim Japanissa ja Saksassa tehtyissä autoissa mallimerkintä ja vuosimalli kertoo yleensä aina mitä pellin alta pitäisi löytyä; niin USA autoissa pitää taas kaivaa valmistenumero ja sittenkin vielä voi olla jotain poikkeuksia. (dealer optiot käsittääksi pistettiin paikalleen myymälän korjaamossa, eikä se aina näy auton tyyppi/sarjanumerosta että mitä siellä on?)
     
  18. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Kyllä tässä hilse lentää muillakin noiden osanumeroiden kanssa jne, että et ole yksin ! Piti vielä lisätä kysymyksiisi muutama juttu:
    Vuonna -66 ensiesitellyt 2kpl eri 428:a olivat:
    Q-koodi: 345HP@4600Rpm / 462ft-lb@2800Rpm, 1 X 4V 480cfm, 9,7:1 puristus,valurautaimusarja- ja pakosarjat.Nokka-akselina: C6AZ-A, Duratio: IN 256/EX 256 ast. LIFT: IN .437"/.437"
    P-koodi(police interceptor): 360HP@5400Rpm / 459ft-lb@3200Rpm. 1 X 4V 600cfm, 9,7:1 puristus,alumiini-imusarja ja valupakosarjat(en vielä tiedä minkälaiset?).
    Nokka-akselina mekaaninen C3AZ-D: Duratio IN 306/EX 306 ast. LIFT: IN .500"/EX .500"
    Seuraavana vuonna ko. moottorien puristukset nostettiin 10,5:1:een.Tehot ja vääntö ilmoitettiin samoina. PI-motin nokka vaihtui C6OZ-B:hen:
    Duratio: IN 304/EX 324 ast. LIFT: IN .481"/.487"
    Huh-huh, montaa opusta saa lukea silimät ristissä, että jotain ees tajuaa?
     
  19. hzemax

    hzemax Gearhead

  20. jakemon

    jakemon 1st gear

    Jatketaanpas tähän niin ei tarttee tehdä montaa fe topiccia. Elikkä tuli hommattua -67 galaxie 390 koneella. Tässä alkuhuumassa ei ole autoa kerennyt enempää tutkia kuin pakolliset korjaukset vaan saatu tehtyä.

    Mieltä askarruttaa tän auton kulkupuoli kun muuten auto toimii hyvin, mikä näillä vakio tekniikalla on normaali kiihtyvyys esim 0-60mph? Kyseinen kulkine tuntuu vaan pirun tahmealta kiihtymään, voi kyllä johtua siitä kun ennen oli alla 400hp/800nm diesel auto.

    Sitten itse asiaan, auto menee elokuun lopussa talliin ja tarkoituksena nostaa kone laatikoineen pois keulilta. Ajatuksena tehdä isompaa huoltoa/tarkistusta ja piristystä tekniikkaan.

    Hankinta listalla mielessä ainakin seuraavaa
    -Alumiini kannet
    -imusarja
    -kaasari
    -vahvemmat työntötangot
    -peltisarjat/putkisto 3"
    -laakerointi
    -hoonaus ja uudet renkaat, tarvittaessa porataan mikäli ei ole viimeisessa koossa ja uudet männät
    -kampi,veivit ja keinuvivut pidetään vakiona ellei projektia venytetä ensi kesän yli.

    Tälläisiä suunnitelmia olisi syntynyt tässä parin viikon aikana talvi päivien ratoksi.

    Mistä nyt alkaa selvittämään tarkempaa tietoa moottorista, siis mikä "versio" tarkemmin kyseessä, laatikosta ja perästä ei ole haisua mitkä siinä on, mikä malli ja välitys, vai selviääkö se edes avaamatta?
    Kuten sanoin että nyt on vaan ajettu ilman isompia tutkimisia niin kaikki vinkit ja neuvot ovat tervetulleita.
     

Kerro tästä muillekin!