Ford kaikkien esikuva

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 1Coupe, 29.9.2005.

  1. 1Coupe

    1Coupe 1st gear

    Ootteko hokannu,että että Ford
    on autoteollisuudessa toiminut esikuvana
    kaikille muille tehtaille?
    -valmisti ensimmäisen kasikoneen
    -vamisti ensimmäisen kansiventtili kasikoneen
    -valmisti ensimmäisen pony car/muskeli auton
    -ja ensimmäinen joka muuten keksi palauttavan
    suuntamerkin ohjauspylvääseen.(rattiin).

    "pieniä"asioita,mutta kaikki muut
    ovat matkineet :wink:
     
  2. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Myös siirtyi viimeisenä käyttämään muuta väriä, kuin mustaa.

    Fordin sivuventtiilikonetta valmistettiin vielä yhdekskytluvulla.
     
  3. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Fordin sivuventtiilikonetta valmistettiin vielä yhdekskytluvulla.[/quote]

    Niin no mitäs sitä uutta keksimään ku vanhakin on niin hyvä :rotfl: :rotfl:
     
  4. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

     
  5. Muki

    Muki Gearhead

    Höh, eiks oldsin rocket tullu markkinoille 53 tai 54 ? Siis kansiventtiilikasi ?

    "Fordilla kun ajaa, niin jokaisesta kilometrista saa olla iloinen"

    :rotfl:
     
  6. KajS

    KajS Gearhead

    Ymmärrän kyllä, että tämä oli ameriikkafoordvetoinen topikki, mutta tuo on totta:

    "Fordilla kun ajaa, niin jokaisesta kilometrista saa olla iloinen" vaikka alkuperäinen kirjoittaja viitanneekin fordin työllistävään vaikutukseen.

    Tsiigaa allekirjoitus. Pidän "nykyeurofoordeista" koska niissä on jo uutena jotain nostalgista :)

    Joskus kakarana luin jostain huonon fordvitsin:

    "Miksi fordissa on magnetoitu taka-akseli? No siksi että se kerää tielle pudonneet osat"
     
  7. platuart

    platuart Gearhead

    The Oldsmobile Over-Head-Valve (OHV) Rocket V-8 was first produced in 1949. Originally named for its principal designer, Charles Kettering, as "Kettering Power". Corporate GM policy disallowed that, so the powers that be, opted for "Rocket Power". The plant where these engines were built was named "The Kettering Engine Plant". The Olds OHV V-8 was the first to be produced in a sustainable quantity.
    It was the second mass produced OHV V-8. In 1917 to 1919, Chevrolet produced a 265 CID OHV V-8, but production ceased. In 1955, Chevrolet introduced another, the 265 CID OHV V-8. The first Ford OHV V-8 was produced in 1954.
     
  8. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    Onhan niitä muitakin suunnan näyttäjiä, kuin Ford. Tosta alkulistasta puuttuu ehkä se tärkein, eli sarjatuotannon esikuva. Esim. Chevroletilla oli jo (ainakin) vuonna 1933 nestejarrut, kun Ford otti ne käyttöön vasta -39. Samoin kansiventtiilirakenne oli Chevyllä jo 1917, tosin 4-koneessa, mut silti. (toisaalta sivuventtiilikone vastaa venttiiliensä puolesta kierrätettävyydeltään OHC-konetta, koska venttiilikoneiston massat ovat huomattavasti pienemmät, kuin työntötankokoneissa. Myöskään ylikierroksilla tapahtuva venttiilien sekoilu ei aiheuta isoa harmia).

    Vaikka itellä onki noita Fordeja melkee 10kpl, ni en silti oo mikää fanaatikko. Ts mun kanssa ei saa aikaseks kinaa siitä, et mikä auto on paras. :soosoo: :rotfl:
     
  9. URPO

    URPO 1st gear

    Täähän on ihan trolli mutta ei voi olla tarttumatta. Moparihan kuitenkin teki ensimmäisen auton...
     
  10. petu54

    petu54 2nd gear

    Ja tästäkin voidaan olla montaa mieltä. Ku esim ensimmäinen höyryAuto valmistu kaiketi muistin mukaan jo 1700-luvulla. Mut Cadillac, myöh gm:n perustaja oli Henry Ford. :wink: Siittä lähetään. Ja kaikkein tärkein asia autojen valmistuksessahan oli, että henripoika keksi liukuhihnatuotannon käyttämistä noitten romujen tekoon.
     
  11. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Joo, niinhän se oli. Ford savustettiin ulos Henry Ford Company (?) nimisestä firmasta Lelandin toimesta ja nimi vaihtui Cadillaciksi. Sitten myöhemmin tämä "Cadillacin perustaja" Leland lähti itsekin firmasta ja perusti uuden tehtaan jonka nimesi Lincolniksi ja se puolestaan päätyi Fordille, heh. Pienet piirit on olleet siihen aikoihin. Chevroletin veljekset muuten ryhtyivät valmistamaan viritysosia lähinnä Fordeihin kun olivat luopuneet omasta autotehtaastaan.
     
  12. Rocket engineer

    Rocket engineer 1st gear

    Olds Rocket tuli markkinoille jo 1949 samaan aikaan Cadillacin kansivena 330(?) pin kanssa..
     
  13. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    Lue mitä Platu kirjoitti!
    Caddyn oli 331cid, mut Olds oli näistä eka. Buickin naulapää kauan kauan ennen foordia..

    Kyl tosa vähä trollin aineksia oli, ja sorruin tieten siihen itsekin.
    Heh, aina kun joku hassuttelija (tai vakavissaan niiku OCC RULES) lopettaa täällä niin samantien alkaa samoja kysymyksiä tulla uudella nimellä. Hassu sattuma, eikö vain? :rotfl:
     
  14. BigBlock-V8

    BigBlock-V8 3rd gear

    Niinku Rebel58 sanoki jo, eka pony ei oo yhtä kun eka muskeli. Mun tietääkseni ensimmäiset oikeet muskeliautoiks laskettavat autot teki Mopar vuonna -55 jolloin mallisarja 300 sai alkunsa.
     
  15. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Millonkas se oli kun Buick ymppäs Specialiin vähän isompia myllyjä, ne kai voi myös luokitella "early-muskeleiks"?
     
  16. B 50

    B 50 Gearhead

    "Valve in head 8" mainoslausetta on käytetty vuodesta `36. Ja ennenkuin Fordistit koittaa tarjota eka-yhdessä-osassa-valettu-v8 teoriaa, niin sekin oli jo `28 Vikingissä. Millonkas se oli kun Fordiin tuli erillisripustus eteen? Kaareva 1-osainen tuulilasi? ht? 4-kurkkuinen? automaatti? hydrauliset nostajat? ohjaustehostin?
    Muskeliauto vänkäyksessä on kai yleensä päästy siihen, että Ford T Ames on ensimmäinen. Se on pelkkää plussaa, että Ford keksi kompaktin urheilullisen automallin, joka perustuu pappamallin alustaan. Entä jos kunnia olis annettu Barracudalle, MoParin leiriin? Olisko ne kaikki nyt kala-autoja?
     
  17. petu54

    petu54 2nd gear

    Kiinnostais tietää, kuinka paljon noissa vanhoissa erimerkkisissä vessoissa on alunperin hevosvoimia. Pistetään vuonna -50 valmistuneet merkit vertailuun. Jääköhän mun Lincolni tässä kisassa viimeiseksi, ku siinä ei alunperin ole ku 154 hv. :eek:
     
  18. B 50

    B 50 Gearhead

    154:llä on vahvasti kärkisijoilla. Buick 152, Caddy 160, Chrysler 135, olds 135, Packard 160, Hudson 128.
     
  19. kariboy

    kariboy Gearhead

    Katotaanko, kuka tekee viimeisen muskelin tai kasin tai liukuhihnan tai...
    just before big bang :lol:
     
  20. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    ei kun fisuautoja
     

Kerro tästä muillekin!