Ford kaikkien esikuva

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja 1Coupe, 29.9.2005.

  1. tapiiri

    tapiiri 1st gear

    PÖTYÄ! Dodgen veljekset toimittivat alkuaikojen Fordeihin moottorit ja korinosia.Valitettavasti John ja Horace Dodge kuolivat 1920-luvulla keuhkokuumeeseen ja sen jälkeen Fordien laatu on tasaisesti laskenut.
     
  2. rustbucket

    rustbucket 3rd gear

    Ames T ei tullut Fordin liukuhihnalta. Ames teki koreja ja muita kisaosia T-hoppaan ruuvattavaksi ja myi niitä mm. postimyyntinä.
     
  3. B 50

    B 50 Gearhead

    No, hyvä. Sitte kai Buick keksi muskeliauton `37 kun laitto isokorisen Roadmasterin koneen pikkukoriseen Specialiin. Eikös näillä kriteereillä väitetä GTO:ta ekaks muskeliksi.
     
  4. Fastback

    Fastback Gearhead

    Eiköhän se eka muskeliauto ollut se ensimmäinen polttomoottoriauto, jossa vaan oli edes jonkinlaiset hallintalaitteet. Uskon kaikkien toimintojen vaatineen voimaa, kuten ohjaamisen, jarruttamisen ja kiihdyttämisen. Siitä syntyy se perimmäinen tarkoitus sanalle muskeliauto.
     
  5. Bob

    Bob 1st gear

    Ranskalaisella De-Dion-Boutonilla oli V8 vuonna 1910. Jenkeissä Cadillacilla oli V8 1914.
     
  6. 1Coupe

    1Coupe 1st gear

    Ei tainnut olla "massatuotannossa" :wink:
     
  7. 4dFunClub

    4dFunClub 1st gear

    Massatuotantokin on suhteellinen käsite. Oikeana massatuotantoautona voisi pitää ainoastaan autoa, joka on tehty alusta loppuun yhdessä tehtaassa. Cadillac Allantea rahdattiin ristiin rastiin Juurooppa Ämerikkä-väliä, ennenkuin se oli valmis. Toisessa ääripäässä Taunuksen pohjalle tehtyä Sumo-Cobraa tehtiin Suomessa muutamassa vuodessa melkoisen monta.
    Esikuva? Mikä on kenellekin esikuva. Ford, Chevy bros ja Dodge bros, autoilun alkuajan suurmiehiä. Myöhemmin Ghia, Frua, Pininfarina etc. autonsuunnittelijat. Pienimmillään esikuva voi olla vaikka Timo Hersti tai Cossu Koskinen. Äijät tehtailee autoja tyyliin metsälöytö/talliprojekti/katsastuskonttori/Veekasin kansikuva ja keskiaukeama miltei liukuhihnalta. ja onhan ko. suomalaisia sankareita muitakin.
    Edistyksellisyys? Oikein kun historian kirjoja kaivetaan, niin eiköhän ekan airbagin, vähäpäästöisyyden ja ajonhallinnan suunnittelijat löydy jo 1800-luvun lopulta. silloin ei vaan ollut Tuulilasia tai mainostoimistoja, jotka olis hehkuttanut uutuuden puolesta. Joku teki jotain ja katsotaan miten se toimii. Vähän niinkuin roddari tänä päivänä.
     
  8. HerkkuJerkku

    HerkkuJerkku Gearhead

    "The company became the first with a mass-produced V8 engine, a 35 hp unit in 1910." http://en.wikipedia.org/wiki/De_Dion-Bouton
    35hp ou jeah 8)
     
  9. Tupis

    Tupis 3rd gear

    Keksihän Ford jo ensinmäiset "lukkiutumattomat" jarrut. Kaikki mekaanisilla jarruilla ajaneet tietävät kyllä, mitä tarkoitan :lol:
     
  10. KajS

    KajS Gearhead

    Vähän sidetopikkia tähän tuikivakavaan aiheeseen:

    4dFunClub mainitsi sanan Edistyksellisyys.

    1960-luvun "hienoihin" keksintöihin kuului jakopään hihna, joita käytettiin sitten ihan urakalla ja käytetään vieläkin, mutta moni valmistaja on hylännyt tuon edistyksellisyyden ja palannut ketjuun. Toyota jopa käytti ketjua markkinointikeinona, BMW siirtyi 1993 vähin äänin takaisin ketjuun neloskoneissa, Fordin Durateceissa on ketju, vaikka autojen suomenkielisissä ohjekirjoissakin puhutaan vielä hihnan vaihdosta.

    Samaten hydrauliset venttiilinnostajat, nuo nerokkaat laitteet, jotka vähentävät välyksenmittaustarvetta tai jopa poistavat mittaustarpeen (esim Chrysler LA-engines late 80-luku). Joopajoo, Fordin Zeteceissä oli taipumusta hydraulisten nostajien sekoamisiin, niinpä ne korvattiin mekaanisilla joskus 1998. Nykyisessä Fordin Duratecissä on mekaaniset nokat.
     
  11. Puli-Song

    Puli-Song Gearhead

    eihän ne oo jarrut, vaan laahaimet!? :eek: :rotfl:
     
  12. 4deeSdn

    4deeSdn 1st gear

    ...se Fordi mitään liukuhihnaa keksiny, ottipa vaan käyttöön autojen kokoonpanossa...
     
  13. petu54

    petu54 2nd gear

    hyvä ku huomasit. muut on hokannu ton jo ekalla sivulla :rotfl:
     
  14. 4deeSdn

    4deeSdn 1st gear

    :oops: Oho, enpä huomannut... Hyvä että ojensit! :rotfl: :rotfl:

    Mutta eikös kuitenkin Henryn ansiota ollut että alettiin käyttään keskenään vaihtokelpoisia "vakio-osia"?
     
  15. B 50

    B 50 Gearhead

    Ei. Cadillac - standard of the world.
     
  16. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Tietääkseni Ford keksi ensimmäisenä autoteollisuudessa käyttää Mafiaa liiton johtohenkilöiden taivuttelussa.

    Ford maksoi ensimmäisenä Amerikan autoalalla samaa palkkaa etniselle vähemmistölle(Neekereille).
     

Kerro tästä muillekin!