Ford Kent viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja k-jettiläinen, 31.10.2024.

  1. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Terve!

    Auto on MK2 Cortina. Ostin tällaisen koneen ja laitoin paikalleen:

    1300 Kent

    -Porattu 0.30 tuumaa ylikokoon
    -Lohkoa laskettu 1mm
    -Kent Cams BCF2
    -Korkeapaine öljypumppu
    -Tasapainotetut ja kuulapuhalletut kiertokanget
    -Kevennetty vauhtipyörä
    -Kansi avarrettu ja vähän laskettu, omat venttiilit jäykillä jousilla
    -Boschin kärjellinen jakaja

    Nyt yritän saada sitä toimimaan. Ongelma on, että ei käy kuin kaasua pumppaamalla. Tasakaasulla ei toimi. Ottaa kyllä kierroksia, mutta ei pysty ajamaan. Imuvuotoja ei pitäisi enää olla.

    Kaasuttimena on Weber 32 DFM, joka on ilmeisesti liian pieni. Aikomuksena olisi hakea 32/36 dgv, kannattaako? Saako sitä pelaamaan?

    Jakajassa ei ollut oikeastaan ollenkaan perusennakkoa, mutta ei auttanut mitään vaikka kokeilin mutulla vähän säädellä. Käynnissä ollessa ei onnistu säätäminen ollenkaan. Jakajassa ei ole alipainesäädintä. Kaasuttimen tyhjäkäyntiruuviakin olen eri asennoissa käyttänyt, mutta ei auta mitään. Johtuisiko vain väärästä kaasuttimesta? Kone on säädetty vaakatuplille, mutta en ajatellut sellaisia aivan ensimmäiseksi hankkia kun maksavat rahaa. Mutta kertokaas kokemuksia, että kannattaako tuo dgv ja jos kannattaa niin minkälaisilla sisuskaluilla?

    Terveisin Cortina-amatööri
     
  2. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Ensimmäisenä tulee mieleen bensansaanti ongelma. Onko pumppu kunnossa että toimittaa riittävästi ainetta kaasuttimelle asti
     
    k-jettiläinen ja Concarne tykkäävät tästä.
  3. Tuskin on liian pieni, kun Ford on käyttänyt isommassa Kentissä:

    Webcon supplied service kit, part number 9300620500 for the 32 DFM Weber carburettor as fitted to the early Ford 1600 x/flow Ford engines. It is also suitable for the 32 DFE fitted to early 1300 GT Ford engines.
     
    k-jettiläinen ja hantta tykkäävät tästä.
  4. Concarne

    Concarne Gearhead

    Ainakin tuo mekaanisella toisiolla oleva dgv on hyvä laitos. Pitää sekin tietysti säätöihin laittaa.
     
    k-jettiläinen tykkää tästä.
  5. hantta

    hantta Double Gearhead

    Käynti ei yleensäkään ole kiinni kaasarin koosta, itsellä oli Angliassa 1,7l kairattu kenttiläinen, koeajot tein tonnisen kenttiläisen imusarjalla ja kaasarilla, se toimi ihan sinällään hyvin.
     
    k-jettiläinen tykkää tästä.
  6. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Bensaa vaikuttaisi kuitenkin tulevan hyvin. Pumppu on uusi sähkötoiminen. Toimi sillä hyvin edellisellä koneella. Katsoin myös kaasarin suuttimet läpi. Tarkistan vielä jarrusprayllä ilmavuodot.

    Jakajan pyörijä osoittaa nelospytyn tulppaa kohti ajoitus merkkien ollessa kohdakkain ja ykköspytyn männän ollessa yläkuokokohdassa. Onko asialla merkitystä kun tulppien johdot on kuitenkin oikein eli 1243 ja vastapäivään. Ja ykköspytyn tulpan johto on pyörijän osoittamassa kohdassa.
     
    Muokattu: 1.11.2024
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Jos toimii vaan kaasua pumppaamalla niin kertoo siitä ettei suuttimet tarjoa riittämiin bensaa ilman sitä kiihdytyspumpun pumppaamalla tarjoamaa lisää. Tai sitten se kaasutin on tukossa esmes suuttimet tai muuten rikki. Kokemusta on kentin 1600gt koneista joita oli viritetty kun ostin ne autoissa. Toinen toimi loistavasti 32/36 dgv kaasuttimella joka siinä oli ja toiseen autoon ostin semmoisen uuden, kun siinä oli ollu tuplat ja ostohinta olis karannu budjetista niillä. Uusi dgv oli yllättävän halpa ja kulutus tippu sekä pelas loistavasti. Tämä mihin ostin pelas hienosti alakierroksilla mutta yläkierroksilla loppu soppa. Ajoin järki päässä enkä vinguttanu. Seuraava ostaja ei ajanut järki päässä ni kävi liian laihalla ja kansi halkes. Purettaessa selvis että siinä oli englannista tilattu kilpakansi. Shit happens vaikka vannotin moneen kertaan asiasta.

    Eli tyhjäkäyntisuuttimet pitäs olla aina oikeat. Niillä se pelaa sekä seosruuvilla ehkä noin 2000rpm asti. Pääsuuttimet ehkä noin 4000rpm asti. Lisäilmasuuttimet sitten siitä loppuun asti niillä korkeilla kierroksilla.

    On noita moottoreita on tullu säädettyä persdynolla nuorempana jonnin verran. Suuttimia jonnin verran, bensaa, hermoja ja yöllä tyhjä tie.

    Löyty tommonen dgv:stä

    https://projektit.biz/kuvat/Amazon3/DGV_ohjeet.pdf

    Nii, sytytyshetken ollessa oikea 1.pytyn kohtaa se pyörijän nokka pitäs osoittaa. Perussäädön saa remontin jälkeen vaikka virtakynällä. Sytytysmerkit kohdalleen, kääntää jakajaa vastapäivään ja kun lamppu syttyy kynässä ni jakajan kiinnitys kii. Eli kärkien alasimeen kynän pää virrat päällä. Kaikki koneet on yksilöitä. Ennakot ja muut säädöt konekohtaisia. Alipainesäädintä ei edes tartte jos on kilpakäytössä moottori.
     
    Muokattu: 1.11.2024
    68corvette ja k-jettiläinen tykkäävät tästä.
  8. tapsah

    tapsah 3rd gear

    noissa sai rutun kohdalleen tasapäisillä männillä ja tasasella kannella, valitettavasti oikeat kenttiläisten tekijät ovat jo poistuneet keskuudestamme, homma vaati paljon muutakin kuin edellä mainitut seikat...mm.ennakkokäyrä oli tärkeä, jopa salaisuus..nokkia teki joku ruåtsissa..
     
  9. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Kannattaa lukea vaikka Wikipediasta millo tuli mitäkin kenttiin muutoksia. Alkupään ei ollu läpihengittäviä 67=> on. 70 => vahvemmat lohkot ja pukit/pultit etc. Palotilat on ollu kannessa, männässä tai molemmissa riippuen versiosta. VM lehessä oli aikoinaan ryhmä 2 ralliautomoottorin rakennusohjeet escortille. 1,3 oisko ollu 105-107hp ja 1,6 125-130hp jossen muista väärin. Vaikka tekijämiehet ois jo kuolleet tai kunnalliskodissa vegetatiivisessa tilassa ni onneksi on lukutaitoa ja jos on halua ni tietoa pitäs löytyä. Ja tiijän monia jotka on kisannu kenteillä eikä vielä muistisairaita.
     
  10. Bukero

    Bukero Double Gearhead

    sori siitä että muokkasin viestiäsi.
    itsekin eurofordien kiusaamisella aloittaneena olen onnellinen että olen "selvinnyt" elämässä tähän asti.
    lisäksi ooteena voin todeta että vielä löytyy hyllystä "pikkulohkokentin" eli ford valencia myllyn (900-1100cc) tuplapystyjen imusarja....
    jos jotain "hullua" kinostaa niin yv toimii.
     
  11. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Dgv 32/36 saatu käsiin plus pieni suutinvalikoima. Viikonloppuna kokeillaan tuleeko käyntiin muutosta tai sopiiko edes samaan imusarjaan kuin DFM. Osaako joku sanoa sopiiko ennen kun ehdin kokeilemaan?
     
    Muokattu: 1.11.2024
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Sama kiinnitysjako on niissä.
     
    k-jettiläinen tykkää tästä.
  13. Rane 66

    Rane 66 Gearhead

    Käsittääkseni JP Kuuranne on vielä hengissä . On aika guru kenttiläisten kanssa.
     
  14. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Ei lähtenyt toimimaan isolla kaasarillakaan. Mikä tuossa voi olla? Käynnistäessä ottaa itsestään kierrokset hetkeksi ja sammuu. Pumppaamalla pysyy käynnissä. Ottaa kierroksia pumppaamalla, kierrokset jää leijumaan hetkeksi ja taas sammuu jos ei pumppaa kaasua. Imuvuotoja ei löydy, bensaa tulee, sytytys pitäis olla ihan ok, tosin ei pysty enempiä säätämään kun ei käy tyhjäkäyntiä. Venttiilikoneisto ei pidä minkäänlaista ääntä. Olen tottunut, että kenttiläisissä on äänekkäät venttiilit. Voisiko käyttäytyä noin jos venttiileissä ei jostain syystä ole juurikaan välyksiä?
     
  15. fmila

    fmila Gearhead

    No just siltä toi kuulostaa, et venat kantaa tai vuotaa, jos ei missään imuvuotoja ole. Säädön jälkeen mittaa vielä puristukset/ohivuodot, ellei selkeetä vikaa löydy aiemmin.

    t. AM
     
    k-jettiläinen ja Concarne tykkäävät tästä.
  16. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Pyöriihän sulla nyt se bensa pumppu silloin kun auto käynnissä?
     
  17. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Vaihdoin takaisin mekaaniseen pumppuun.
     
  18. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Voisiko käyttäytyä noin jos öljy ei kierrä moottorissa riittävästi? Öljyvalo ei kyllä pala missään vaiheessa, että sen puoleen pitäis olla kunnossa. Jouduin muokkaamaan öljypillit hitsaamalla kun piti öljypohja vaihtaa. Silloin jäi vähän epävarma olo hitsaussaumojen ilmapitävyydestä vaikka yritin kyllä hitsaussauman tehdä mahdollisimman huolellisesti. Ei kai auta muu kuin tarkistaa venttiilien välykset ja mitata puristuspaineet.
     
  19. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Edellisen omistajan mukaan koneella on ajettu rakentamisen jälkeen vain viime kesä, noin 7000km ja toimivana otettu irti ja laitettu myyntiin. Siinä mielessä ihmetyttäis jos välykset olisi pielessä.
     
  20. tapsah

    tapsah 3rd gear

    selkeesti kone ei saa öljyä, käy sen aikaa kun suodattimessa on öljyä, vaihtaisin mineraaliöljyyn syntisiä ei saanu vielä sillon kun kenttiläiset tuli.
     

Kerro tästä muillekin!