Ford Kent viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja k-jettiläinen, 31.10.2024.

  1. Hukka86

    Hukka86 2nd gear

    Tossa tuli mieleen jääkö miten iso rappu tiivisteestä kanteen jos sitä avarreltu. Siis pystyseinä virtaus suunnassa se aiheuttaa kaikennäköistä kivaa oiretta viivettäkaasuun ja tukehtumista yms. kun kerää bensaa sitä vasten
     
    k-jettiläinen tykkää tästä.
  2. Concarne

    Concarne Gearhead

    Tätä hain sillä kun kysyin ryypystä. Mikäli vetää ilmaa välistä, tarvitsee lisää bensaa ja sopivalla ryypyllä saattaa toimia
     
    k-jettiläinen tykkää tästä.
  3. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    ^Pieni rappu kanavassa suuntaan tai toiseen ei tee käyntihäiriötä. Melkein vois varmuudella sanoa, että se imusarja ei ole halki, eikä se laippakaan ole kierossa, ellei joku ole meisseli välis vetänyt ruuveja joskus kiinni. 10 asteen perusennakko ok ilman alipainesäätöä, onko jakajassa alipainesäädin ja onko se käytössä? Katso kaasarista se toisioläpän säätö ja mahdolliset imuvuodot löytyy kyllä esim. jarrukliinerillä.
     
  4. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Johan sitä on ehdotettu ajat sitte sitä jarrucleanerin suihkimista. Liitoskohdat ja imusarja kauttaaltaan käynnissä ollessa jos epäilee halkeamaa. Laipat voi kieroontua, harvemmin ne halkee. Voihan sen laipat kyllä tukkia ja paine/alipaine testi jos tuntuu helpommalta. Välykset nokalle tässä. Vakion ne tais olla 0,2/0,55

    BCF2 Camshaft Fast Road VC (mm) 0.36 mm Inlet/ 0.46mm Exhaust
    Applications Fast Road
    Power Band 2000 - 6500
    Cam Lift(mm) 6.62mm Inlet/Exhaust
    Valve Lift(mm) 9.69mm Inlet / 9.59mm Exhaust
    Duration 290 Deg Inlet/Exhaust
    Timing 37/73 73/37
    Full Lift Inlet 108 Deg ATDC
     
    k-jettiläinen tykkää tästä.
  5. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Jarrukliinerin suihkiminen oli lähes ensimmäinen asia jonka tein, on tuttu keino. Aika nopeasti ilmeni, että vuosi lohkon liitoksesta imusarjan alapuolelta. Laitoin silloin tiivistemassaa paperitiivisteen molemmin puolin. Senkin jälkeen vähän väliä suihkutellut, mutta sen jälkeen ei ole vaikuttanut kumma kyllä mitään. Molempien kurkkujen seosruuveja säätelin tänään, mutta ei tuntunut olevan juuri vaikutusta. Vähän huonommin kävi kun seosruuvit olivat aivan auki. Nyt on noin 1,5 kierrosta auki molemmat.

    Jakajasta on otettu alipainesäädin pois. Kokeilin alipainesäätöisellä jakajalla, mutta silloin röpelsi kun antoi reilummin kierroksia. Tosin silloin saattoi ennakko mitä sattuu kun en ollut vielä lampulla katsonut.

    Samat oireet oli alunperin Gt:n kaasarilla, joka toimi edellisessä koneessa hyvin. Oireet aivan samat nyt tällä aivan uudella 38/38 kaasuttimella. Jos löydän uuden imusarjan ja ei silläkään tokene, niin on kumma. Voisi vielä kuitenkin tarkistaa nykyisen imusarjan liitospinnan ja laittaa uusi paperitiiviste, jos pinta on suora.
     
  6. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Itsekkin tapellut aikanaan niitten kenttien kanssa ja yleensä ne suurimmat ongelmat oli kyllä väljät kaasarit mitkä imi ilmaa mistäkin välistä, jos vaan jakaja on kohdillaan ettei heitä sitä 180 astetta niin melkeinpä sieltä imupuolelta se vika löytyy tai alipaineista.. kyllä nuo vanhat sakemannit ja britit jaksaa aiheuttaa harmaita hiuksia
     
  7. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Oletko katsonut /säätänyt kaasarissa pa pinnat?
    Kun käy tyhjäkäyntiä ei saa vuotaa näkyvästi bensaa kurkkuun. Katso vaikka lampulla.
    Jos pinnat ovat liian alhaalla se voi vaikuttaa siihen viiveeseen.
    Jos taas liian korkealla se aiheuttaa sitä "ryntäytystä" kun nostaa monon pois kaasulta.
    Bensapumpun liika paine vaikuttaa myös ja saa seokset sekaisin kun/jos koho ei sulje neulaventtiiliä.
     
    k-jettiläinen tykkää tästä.
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Eikö noi oireet sopisi isoon imuvuotoon? Meinaan jos imaria käyttää irti ja muuten purkaa niin kriittisesti katsoo että mistä voisi vuotaa?
    Koekasaa vielä vaikka ilman tiivistettä imusarjan kannen kylkeen kiinni ja tarkastelee että kaikki näyttää siltä mitä pitää, sama juttu kaasarille, ilman tiivistettä koittaa sitä imaria vasten....
     
    k-jettiläinen tykkää tästä.
  9. Minua ainakin tässä hiukan mietityttää tuo huohotus. Jos ja kun se on alunperin hengittänyt ulkoilmaan, niin ja se nyt tökätty imusarjaan. Jos välissä ei ole PCV -venttiiliä, niin imee ilmaa tolkuttomasti sitä kautta.
     
  10. Concarne

    Concarne Gearhead

    Kai nuo viiveet ja ryntäilytkin voi johtua siitä jos vetää ilmaa välistä. Ensin ei kierrokset nouse muuten kuin kaasua pumppaamalla ja sitten kun kone saa kiihdytyspumpun kautta bensaa tarpeeksi niin että ilmavuotoineen seokset ovat jollain alueella nousee myös kierrokset. Siellä ne sitten pysyy niin kauan kun sitä bensaa riittää. Eli tavallaan toimii kunhan ilma-bensa seossuhde on suunnilleen palamisalueella mutta kunnollinen kontrolli kaasuläpällä puuttuu ilmavuodosta johtuen.

    Herkkiä nuo eurovehkeet. Cadillacin 472 käydä lotkotti siististi vaikka oli alipainesäätimen kalvo rikki ja pari muuta alipainelähtöä auki sekä sytytyksen säädöt täysin metsässä eikä kärkien välys/kosketuskulma ollut lähimainkaan kohdallaan. Bensaa paloi melkein kuin nuotiossa mutta kävi ja kuljetti paikasta toiseen ennen kuin heräsi epäilys että kaikki ei ole kohdallaan.
     
    k-jettiläinen tykkää tästä.
  11. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Jos se tosiaan noin on se on selvästi väärin!
    Helppo tarkistaa: se imusarjan letku irti ja tulppa siihen. Jos paranee, siinä vika. Saa liikaa ilmaa.
    Ennen oli kaikki huokailut suoraan ulkoilmaan.
    Myöhemmin oli imusarjaan kuten esim 1,8L Volvossa. Reikä vain 3mm imusarjan liittimessä, muistaakseni.
     
  12. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Uuvemmissa ford kenteissä esmes viimoset escortit, oli imusarjaan kyl huohotusletku mutta lohkon kylessä oli muistaakseni semmonen boxi josta lähti se letku. Eno purkanu kentistä mutta joissain samanikäisissä ne boxit on ollu metallivillaa täys.
     
    k-jettiläinen tykkää tästä.
  13. Concarne

    Concarne Gearhead

    Näin oli ainakin -78 välikoppa Escortin 1600 Kentissä. Siinä boksissa oli päällä pyöreä reikä mihin tuli PCV ja siitä letku.
     
    k-jettiläinen tykkää tästä.
  14. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Ei ole alunperinkään huohottanut ulkoilmaan. Lohkossa on jonkinlainen suodatinpalikka kiinni ja siitä lähtee kumiletku imusarjaan. Alkuperäinen systeemi.
     
  15. Ei se välttämättä silti ole ihan alkuperäinen systeemi. Edellissivun huohotusputki sopii näihin:

    Ford Anglia 105E, Ford Cortina Mark 1, Ford Cortina Mark 2, Ford Escort Mark1 / Mark2, Lotus Twin Cam Engine
     
  16. Concarne

    Concarne Gearhead

    Siinä pitäisi kuitenkin olla PCV venttiili. Vaikka olisikin niin voihan sekin olla rikki/jumissa. Oletko kokeillut ottaa letkun irti imusarjasta ja tukkia imusarjassa olevan reiän ja sitten käyntiin?
     
  17. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Kokeilin aiemmin, mutta ei vaikuttanut mihinkään suuntaan.
     
  18. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Siinä on tuo Mustapässin mainitsema systeemi. En osaa liittää kuvia, mutta tuossa osoitteessa on kuva vastaavasta: https://hak073.net/Cars/Bandit/20131022_oil_breather_4.jpg
    Peltiboksi on lohkossa kiinni ja siitä lähtee tuo kumiletku imusarjaan. Alkuperäisessä imusarjassa on samanlainen paikka letkulle kun tässä tuplakaasarin imusarjassakin.

    Uusi imusarjakin näyttäisi löytyvän, jopa ihan samalta paikkakunnalta. Ehkä loppuviikosta jo pääsee kokeilemaan kuinka käy.
     
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Siis se konehan ei välttämättä sitä pcv-venttiiliä eikä mitään boxeja tartte. Kent on tullu ekana -59 anglian nokalle. Ei ollu siinä muuta ku putki alas maata kohti mutta 60-luvulla alko joitain autovalmistajia jo kiinnostaa maaliman pelastaminen. Fordkin muitten mukana alko siirtyy vihreisiin. Jeesuksen vanhoissa opeleissa sun muissa koneissa on menny iänkaiken putkesta höyryt maata kohti. Moottorin käydessä sinne tulee painetta ja joku tiiviste tai korkki pullahtaa, jos ei pääse ulos. Sitte ku se kone kuluu ja alkaa ns. huohottamaan ni paine kasvaa aina kovemmaksi. Ihan sama onko venttiilinkopan kautta vai lohkon kylestä vai jakopään kopasta huohotus niinku minulla vai mistä. Tarpeeks vanha ni voi mennä sinne maata kohti. Uuvemmissa syyniukko voi puuttua. Silloin imusarjaan tai ilmanputsariin ne on yleensä ohjattu jo tehtaalla.
     
    TopyCa tykkää tästä.
  20. MTL1

    MTL1 1st gear

    Joo useita kenttejä ollu eikä ikinä oo huohotin imusarjaan menny.
    vaikee uskoo et ois imusarja rikki,tosin jos lekalla hakattu ni sit:D
     

Kerro tästä muillekin!