Ford Kent viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja k-jettiläinen, 31.10.2024.

  1. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Äla osta uutta imusarjaa. Sen näkee jos on rikki.
    Osta ennen uusi (käytetty) kaasari! Siinä voi olla piikovikoja joita ei helposti näe.

    Jos on välipala kaasarin alla niissä on joskus ura tai reikä. Jos panit reilusti massaa voi olla tukossa ja se pilaa alakierrokset. En tunne sinun kaasaria.
     
  2. fmila

    fmila Gearhead

    Oon hämmästellen seurannut tätä lankaa nyt viikon. Kukaan ei tartu nyt kerrottuihin tosiasioihin. Kone siis toiminut tuplilla hyvin, mutta kun nyt vaihdettu imusarja/kaasutin, ni oireet selkeesti viittaa imuvuotoon melkein kaikkien mielestä ja myös näillä tiedoilla minunkin. Eihän tässä voi muuhun päätyä kuin siihen imusarjaan, sen vaihdon myötä on nyt jossain kohtaa imuvuotoa aiheuttava ongelma/vika. Kaasuttimen itsessään pois sulkisin, kun siinä on niitä useampaakin kokeiltu, ei ne kaikki voi olla samalla tapaa rikki. Totta, kaasuttimen tiiviys imusrjaan voi olla se ongelman ydin, mutta luokittelisin sen myös "imusarja ongelmaksi" tässä kohtaa. Keskittyisin nyt siihen imusarjaan pelkästään. Joku tuolla jo aiemmin kyseenalaisti imusarjan sopivuutta kanteen kanavien kohtaamisen osalta. Kun tuossa lienee joltisenkin verran portattu kansi, kun sinne aiemmin oli tuplatkin laitettu, niin ei kait se kannen puoli ole portattu "ohi" imusarjan tiivistys pinnan???

    Omat vähäiset kent kokemukset yli 40 vuoden takaa käyntiongelman osalta liittyi vain vuotavaan bensapumppuun. Se taas teki seoksista liiankin rikkaan ja sen myötä laakeritkin "punastuivat". Bensa öljyn seassa voitelee vähän huonosti. Mutta siitä ei nyt näytä olevan kysymys tällä kertaa.

    t.AM
     
    k-jettiläinen tykkää tästä.
  3. minorv8

    minorv8 Gearhead

    Heitän tähän pikkuisen ilkeän kysymyksen mutta onko "toiminut hyvin tuplilla" myyjän kommentti vai onko nykyinen omistaja kuullut moottorin käyvän ennen kauppaa ? Ei ole eka moottori joka on myyty toimivana ja todellisuus on aivan jotain muuta.
     
  4. hantta

    hantta Double Gearhead

    Tuommoisessa kenttiläisessä ei ole montaa osaa, jotka saa väärin, mutta sekin on mahdollista; ostin omaan välikoppaescortiin eräältä rallihepulta hiukan piristetyn 1,6l koneen, ja aloin heti ihmettelemään pientä klapinaa kiihdytyksessä, mielenkiinnosta purin koneen, ja jokainen mäntä perse menosuuntaan. Mäntien kääntö ja kone hiljeni huomattavasti.
     
    Seevu tykkää tästä.
  5. Ehkä siellä on haettu jotain samaa, kuin vanhat Mopar -virittäjät:



    ..tai sitten on haettu kaupasta muutama asennusolut liikaa..;)
     
  6. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    ostaessa jotain käytettyä en luota kuin itseeni. Myyjällä voi olla eri käsitys mikä on huono, hyvä ja käyttökelpoinen sekä erinomainen. Osa ei jopa tunnista mitä on myymässä. Irtomoottoreita on tullu joskus aukastua että näkee mitä on ostanu. Kaikkia en, joskus on onnistanutkin. Jossain harrasteasiaan liittyvässä myymälässä sanottiin kerran että kaasutin kannattaa ostaa uusi. Käytätkö muka jonkun käytettyä hammasharjaakaan? Niitä voi ronkkia vaikka millä ja kanaviin tunkea vaikka mitä ja millä. Ultraääni taitaa paineilman kanssa ainoat jolla niitä kannattaa puhdistaa. Tai laser on tullu kehiin nyt.

    verstaalla ollessani nuorna miesnä neuvoi vanhat asentajat että jos ei selviä vika niin jossain vaiheessa palataan alkuun. Lähdetään alusta: puristukset, ajoitus, niin venttiilien kuin sytytyksen, venttiilin välykset.

    jos se on puristukset ja sytytys oikeaan aikaan ja jako kohdillaan niin se käy vaikka bensaa kaasuttimen kurkkuun liruttelemalla. Tommoset 2/4-tahti moottorit kaasuttimella on niin yksinkertaisia että ykskään ei ole jääny tulematta kuntoon itellä, muistaakseni.

    nii, siitä vielä että jotkut on vittuilu minulle että homma kestää ja ei tartte niin puhdas ja hyvä olla ennen kasausta. Kyllä tarttee. Yleensä teen kerralla kunnolla, niin koneet kuin muutkin. Konetta kasattaessa jotkut työntää vitusti silikonia joilla on saatu tukittua öljykanavia etc. Tiivistepinnatkin hion vesihiomapaperilla tai akkukoneella kiilloitusrullalla. Ilman liimaa. Tiiviste ei sitä tartte. Silikoni on joissain koneissa suositus ilman tiivistettä joihinkin kohtiin tai hätäkorjaus jos tiivistettä ei ole saatavilla.
     
    Muokattu: 13.11.2024
    Seevu ja 6PPC tykkäävät tästä.
  7. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Ihan hyviä ohjeita.
    Nyky koneet jo tehtaalla ilman tiivisteitä, esim Toyotan.
    Olisko ollut n 40v sitten kun aloin kasata samalla tavalla.
    Otin oppia Yamahasta jossa oli "TREE BOND" massa liitospinnoissa, ei tiivistettä.
    Sitä sai ostaa Yammulta ja MP kaupoista - mainiota kamaa.
    Sit tuli Japanilaiset autot samalla tavalla. Toyota kasasi samalla tavalla ilman tiivistettä.

    Tuohon Kent'tiin samaa kamaa. Ei vuotoja.
    PS. Silikooni ei pidä yhtään painetta. Sopii paineettomaan paikkaan.
     
  8. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Gasgacinchia tullut jonkin verran käytettyä, sopii hyvin paprutiivisteille.
     
  9. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Mie olen käyttäny papru ja kannen tiivisteessä copper gasget cement spraytä eikä ole vuotoja ilmenny, ja irtovat tarvittaessa ilman helkutinmoista hinkkaamista;)
     
  10. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Paperitiivisteitä suosin, olen sivelly molemmin puolin vaseliinia. Ei tartu kii ja heleppo irrottaa esmes alumiinisista tiivistepinnoista sun muista. Moottoripyörän ja mopojen lohkojen välissä näin aina. Ei tietenkään käy joka paikkaan. Suorat tiivistepinnat ei ihmeitä tiivisteitä tartte. Muistaakseni moparin 440 magnumissa on kansien väkissä peltinen tiiviste jossa kuparispray molemmin puolin.
     
  11. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    998 Minin koneessa tuli vastaan että ykkönen olikin nelonen mutta se ei kyllä käyntiinkään lähtenyt ennen kuin oli järjestys käännetty sytytyksessä:)
     
  12. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Imuvuoto se sitten tosiaan olikin. Imusarjaan menevä huohotinletku tuotti liikaa ilmaa. Jännä kun sama ratkaisu toimi edellisellä koneella, joka on samanlainen, mutta erona vaan vakionokka ja vähemmän puristuksia.

    Piti vaihtaa edellisestä koneesta alipainesäätimellinen jakaja, että alkoi vetämään isommilla vaihteilla. Lisäksi bensapaineensäätimen poisto vaikutti tähän positiivisesti myös.

    Eipä tuo tosiaan mikään tykki ole vieläkään, että ehkä hienoinen pettymys. Tuplakaasuttimia kaipaisi. Edellisessä koneessa on isoventtiilikansi tuplajousilla ja muokatuilla kanavilla. Se sitten seuraavaksi kiinni tuplakaasuttimien kanssa. Myös kärjetön jakaja suunnitelmissa.
     
    taunusstyle, eeko, KohtalainenPaja ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  13. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Kiitos kun kerroit. Auttaa muita kun/jos tulee samanlaisia ongelmia.

    Joo, pulttaa 40 tai 45DCOE't kylkeen niin herää eloon.

    Kai pakosarja ja putkisto on hyvä? Sieltä saa usein halpoja heppoja.
     
    k-jettiläinen tykkää tästä.
  14. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Peltisarja on
     
  15. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Uutta kysymystä. Tänään pätki kiihdyttäessä ylemmillä kierrosalueilla. Toimi eilen paremmin, mutta pätki välillä silloinkin. Tänään paheni pikkuhiljaa ajellessa ja loppumatkasta ei enää oikein ylemmille kierroksille suostunut menemäänkään.

    Paikallaan ottaa kierroksia, mutta ajaessa alkaa pätkimään. Kuulostaa, että pamauttelis välillä putkessa, joka viittaisi liian myöhäiseen sytytykseen? Voisiko olla jakajasta kiinni? Ennakko alkaa vaeltamaan kun alipainesäädin tulee mukaan? Kuitenkin sama oire oli jakajalla, jossa uudehkot sisuskalut ja alipainesäädin poistettu. Vaihdoin sitten alipainesäätimellä varustetun jakajan, jolloin alkoi toimia paremmin. Nämä kokemukset toimienpiteineen eilen. Tänään oireet ilmenivät aivan eri mittakaavassa.

    Kaasutin on isommalle moottorille tarkoitettu Fajs (Weber kopio) 38/38 Dges. Siinä ei varmaan lähtökohtaisesti liian pienet suuttimet kuitenkaan ole? Kierrosluvuista en osaa sanoa kun ei ole mittaria. Perusennakko alipaineet irroitettuna ja tukittuina 15-18 asteen luokkaa.
     
    Muokattu: 18.11.2024
  16. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Vaikuttaa että pumppu on huono. Ei anna tarpeeksi löpöä yläkierroksilla ja pinnat putoaa kaasarissa.
    Onko mekaaninen vai sähkö?
    Voihan se olla sytkäkin. Tai molemmat.

    Sulla kun on muutama jakaja tee koe; lukitse alipaine säätäjä pois.
    Ja vedä keskipakosäätö maximiin ja poraa reikä limppuihin ja siihen peltiruuvi.
    Noin on lukittu. Pane 36-38 astetta ennakkoa. Lähtee hyvin käyntiin ja käy tyhjäkäyntiä.
    Sit koe ajolle. Jos vetää puhtaasti kaikki OK.
    Jos yhä rykii on kaasari ja/tai pa syöttö, pumppu ym

    Kun tein EFI Corolla GT koneet Webruille tein kiinteäksi sytytyksen ja 38 ennakkoa. Toimivat loistavasti.
    Mutta, kun veivät "asiantuntialle" tuli ongelmia - "Ei noin voi tehdä!"
    Jopa kun autolla/koneella oli voitettu jopa mestaruuksia,,,
     
    k-jettiläinen, eeko ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  17. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Ilmeisesti sytytysennakko oli liian myöhäisellä. Vaihdoin koneen mukana tulleen jakajan, jossa myyjän mukaan uudet sisähilut. Alipainekello on poistettu ja alipaine-ennakko lukittu noin puoleenväliin. Ennakkoa saattaa olla nyt melkoisesti, en vielä tarkistanut. Käänsin jakajaa niin kauan kun käynti parani, ja siitä vähän takaisin. Koeajon jälkeen käänsin vielä hiukan ja auton käyttäytyminen parani lisää. Mitään nakutuksia tai muitakaan outoja ääniä ei kuulu ja lähtee hyvin käyntiin.

    Ennakko on varmasti reilusti päälle parikymmentä, koska olin säätänyt sen aikaisemmin valmiiksi noin 15 asteeseen. Nokan "duration" on kuitenkin 290 astetta eli varmaankin tarvitsee aikaisemman sytytyksen. Sitä en tiiä paljonko alkuperäisen vakionokan vastaava luku on kun tuota tietoa ei mistään löydy.

    Toistaiseksi autossa kaikki ok.
     
  18. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Jos sulla on extra jakajan kansi sahaa yläpuoli pois ja asenna ja katso onko pyörijä ja kannen napa kohdallaan. Jos heittää viilaa jakajan lovea tms lukitusta.
    Noissa on paljon heittoa. Sen täytyy olla kohdallaan hukkakipinän vuoksi. Kiinteällä ajoituksella saa aivan kohdalleen. Täkeää jos on tehopuola.
    Toimalla alipainekellolla ja toimivilla keskipakolimpuilla heittää aina.

    Video kuinka "phasing" tarkastetaan ja muutetaan (kotikonstein);


    Hyvä että pääset eteenpäin, opit uutta ja tehoja löytyy!
     
    Muokattu: 24.11.2024
    kerkko ja k-jettiläinen tykkäävät tästä.
  19. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Aloittelin 80-luvun alussa autojen ja koneiden kanssa näpräämään. Tuo ”facing” juttu ei ollut tuttu. Eikä tosin kiinteä ennakkokaan vaikka muutama auton moottorikin on tullu viritettyä ja oltua pari vuotta autosähköasentajana firmassa missä oli jakajapenkkikin. Mukavaa että tässä iässäkin oppii uutta, kiitos.
     
    k-jettiläinen ja kerkko tykkäävät tästä.
  20. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Mulla oli tekeillä Volvo B20 kisakoneeseen Chevy V8n jakaja sovellus.
    Mitä isompi jakajan kansi sen suurempi nastojen väli = vähemmän hukkakipinää. Siitä hioin pois joka toisen nastan = tosi suuri väli. 4-syl = 4 nastaa.
    Muutostyöt tuli liian kalliiksi vierastyönä koneistamoissa joten se jäi tekemättä valmiiksi.

    Kun ohjelmoitavat ruiskut & sytykset tuli idea ei ollut kaupallisesti kannattava.
    Nyt kun wanha on taas muotia ehkä olisi ostajia?

    Buick'in rullakeinut taas myi hyvin. Sopivat B20'een suht' pikku muutoksilla ja olivat 1:6 välityksellä.
    Ainut asia joka hiersi mua oli 90% osti näön vuoksi... saivat näyttää öljykorkista muille ja kehua "on rullavivut". Mutta rahaa tuli ja asiakas oli onnellinen.
     
    k-jettiläinen ja eeko tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!