Ford Kent viritys

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja k-jettiläinen, 31.10.2024.

  1. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ja voi olla että tarvii suurentaa vielä siitäkin. Viimeks ku ohc konees tämmöstä säädin, niin paikalleen jäi 60 tk suuttimet, ei voi toki verrata tähän ku tilavuuseroa,ym. Hommaa se seosmittari.
     
  2. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    k-jettiläinen tykkää tästä.
  3. eeko

    eeko Gearhead

    Me tehtiin hienomekaanikkokoulussa tuo niin, että sorvattiin akseliin pieni ura ja laitettiin siihen sopiva o-rengas.
    -eeko
     
  4. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Parani ainakin tyhjäkäynti ja kulkee muutenkin nyt kevyemmällä kaasulla. Muistin nuo pääsuuttimet ihan väärin. Oli 150:set ja nyt on 160, ja tuntuu, että kulkee pirteämmin. Tulppien väri on ollut kokoajan sellainen vaaleahkon maitokahvin ruskea, eli ei rikkaalla. Ajattelin kokeilla vielä 60 tk. suuttimia ja 170 pääsuuttimia vaikka joku varoittelikin, että voi olla liian isot. Miettimsongelma ennallaan. Eli aivan pintakaasulta kun laittaa niin nyökähtää/ on sellainen tyhjä alue. Mutta kyllä tuo ihan eri kulkuinen on verrattuna edelliseen mottiin ja tykkään noista isomman nokan tyhjäkäyntiäänistä. Uskon, että vielä kun laitan kärjettömän sytytyksen ja ison kannen niin kyllä niilläkin varmasti vaikutusta on.
     
    Muokattu: 6.12.2024
  5. Commodåren

    Commodåren 3rd gear

  6. 57 Firedome

    57 Firedome Gearhead

  7. TopyCa

    TopyCa Gearhead

    Kun nyt tutustuin tuohon malliin se ei ole paras sinulle.
    Se on V6 koneesta ja molemmat läpät aukeaa yhtä aikaa. Se on liikaa pienelle koneelle. Kiihdytyspumppua muuttamalla antamaan apua pidemän aikaa voi saada paremmaksi mutta ei hyväksi.
    Asiaa pahentaa jos on kireä nokka = ei hyvä alipaine signaali alkuvaiheessa = ei saa bensaa kuten pitää.

    Paras olisi 38/38 ADL malli jossa eri aikaan aukeavat läpät, kuten DCD etc.

    PS. Hanki DCOE niin tulee lisää tehoa kun saat imu - pakopuolen pulssit mukaan. Ja on potenttiaalia tulevaisuudessa vaikka mihin saakka.
     
  8. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Tuo 38/38 taitaa olla jossain Fordin 2,8 tai 3l v6 alkuperäisenä,noissahan on rattaat akseleiden päissä mitkä avaa yhtäaikaa toisiaan, mutta jos vaihtaisi jostain dgv/dgav kaasuttajasta sen aukasumekanismin niin silloin siitä sais vaiheittain aukeavan
     
  9. Ollut esim 3 -litrasessa Essexissä. Tässä sellasen säädöt:

    [​IMG]
    En tiedä, onko tossa modissakaan paljoa iloa. Toisinpäin modatun olen nähnyt. Siinä DGV on muutettu mekaaniseksi. Syynä on Formula Fordin säännöt. jotka vaati alkuperäistä kaasaria, mutta sitä sai modailla.

    Olen noin ekalta sivulta asti ollut sitä mieltä, että se alkuperäinen Weberin 32 DFM olis hyvä valinta, mutta..
     
  10. Commodåren

    Commodåren 3rd gear

    140 hevosvoimaisen Lancia Gamman 38ADL taitaa sekin olla liian suuri, ja siinäkin on halkaisijaltaan isohkot kiinteät sisäkurkut. 36DCD vaihdettavine sisäkurkkuineen voisi toimia, uuden hinta vain on turhan korkea. Joku 32/34DMTL tai 34DIR voisi myös olla hyvä vaihtoehto katukäytössä.
     
  11. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Ehkä järkevin vaihtoehto jos kaasarin vielä vaihtaa, olis weber 32/36 dgv. Tämä on vaiheittain aukeava, pienemmästä koosta huolimatta sisäkurkut 26/27, tossa 38 kaasaris on 27/27. Näitä vielä löytyy ja saa myös uutta kiinankopiota.
     
  12. Siitä on ollut sellasta versiota, joka on 23/24 sisäkurkuilla. Sitä on ollut pikkukoneisissa Fordeissa ymmärtääkseni ja sitä tuskin löytyy uustuotantona.
     
  13. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Vaiheittain aukeavat on tarkoitettu taloudelliseempaan ajoon. Yhtäaikaan aukeavat kilpakäyttöön lähinnä jossa muutenkin kaasu pohjassa aina.

    ihmetellykin aikoinaan 3.0 caprin kaasutinta kun siinä aukee yhtäaikaa.

    sivuimuissa tai pystyimuissa jotka kilpakäyttöön tarkoitettu ne aukee yhtäaikaa.

    Aikoinaan weberiä mainostettiin autolehden toimittajan palstalla että siinä voi kaikki säätää mitä voi säätää ja tarkasti.
     
  14. Commodåren

    Commodåren 3rd gear

    Fordeista kun en mitään tiedä, niin olisiko Essexissä imusarja jaettu kahtia niin että yksi kurkku ruokkii kutakin moottorin puoliskoa ? Opelin 30H koneessa on vastaava järjestely jossa tosin nelikurkkuisen kaasuttimen yksi puolisko ruokkii kolmea ensimmäistä sylinteriä ja toinen puolisko kolmea viimeistä.
     
  15. Löysin pari kuvaa Ebaysta:

    FORD ESSEX 3.0L V6 INLET MANIFOLD 38 DGAS CAPRI GRANADA SCIMITAR TVR

    [​IMG]
    [​IMG]
    Viimeistä sanaa en sano, mutta luulen, että molemmat kurkut palvelee molempia puolia. Saa korjata..
     
    Muokattu: 7.12.2024
  16. Ponu84

    Ponu84 2nd gear

    Ja olikohan 2,3 vai 2,6 sitten taas 34/34 weber yhtäaikaa aukeavilla kurkulla, mutta tossa vois se 32/36 toimia myös
     
  17. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Fordin 2.6 colognessa ei ainakaan aukea yhtäaikaa. Tosin kokemusta on vaan -73 mallista.
     
  18. k-jettiläinen

    k-jettiläinen 1st gear

    Nyökähtämis oiretta lukuunottamatta tuo kaasari toimii ihan hyvin. Kiihtyy rivakasti alhaalta saakka ja ainetta tuntuu saavan riittävästi. Saa olla tuo kaasutin vaakatupliin asti. Pykälää isompia tk. ja pääsuuttimia vielä mielenkiinnosta kokeilen. Ja läppäakseleihin tulee kyllä ne rc auton laakerit jossain vaiheessa. Voi löytyä jo valmiiksi kun on noita rc autojakin ollut.
     
    taunusstyle tykkää tästä.
  19. taunusstyle

    taunusstyle Gearhead

    Onkohan ollu sitten ruotsin tai norjan tuontia, niissä ollu erikoisia ratkaisuja verraten suomi malleihin. Omissa kölnin mosissa kaikissa ollu yhtäaikaa aukeavat läpät ja kaasareina ollu solex. Taunuksessa on 2.0 kuutosessa nyt weber 38 dgas.
     
  20. fairlane -67

    fairlane -67 Gearhead

    Yleisin v6 kaasari mitä on tullu vastaan on solex eeit, pienemmis koneis 32/32 ja joissain 2.6 koneis 35/35. Näissä on samalla lailla yhtäaikaa aukeevat läpät ku 38 weberis.
     

Kerro tästä muillekin!