Ford-o-maticin tilalle C4?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Ford Freak Club of Finland ry', aloittaja mikkis83, 1.5.2012.

  1. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Kysytääs tällä puolela, kun ei tuolla vaihteisto ja voimansiirto-puolella yhtään vastausta tullut.

    Onko ns. bolt on-homma?

    Tarvitseeko kuinka paljon muutella laatikon kannatinpalkkia? Entäpä kardaani? Mittoja vaihteistoista kun en löytänyt, painot kylläkin. Mutta niillä nyt niin väliä. Ja onko sama yoke C4 ja Ford-o-matic?

    Ja tässä tapauksessahan olisi myöskin varmaan viisainta vaihtaa moottori 6-pulttiseen? Nykyinen (221cid V8) 5:llä pultilla kiinni vaihteistossa. Mielessä 289 cid V8. 302+aod ei varmaankaan ilman lattian muokkausta mahdu? Siis se vaihteisto.

    Pakko oli avata tämä topic, en mukamas googlella löytänyt mitään faktaa.

    Niin ja auto on Ford Fairlane vuodelta 1963. Ja jos jotain mittoja saisi noiden vaihteistojen eroista :odroll:
     
  2. sbf

    sbf Gearhead

    Kyl minun kotelos on ilman peltitöitä laitettu 302 lohko aod:n kanssa keulille.
    Takapalkkia ei tarvinnu muuttaa mitenkään.Niit sarvia mihin palkki tulee piti jatkaa noin 30mm taakseppäin.
    Vanha kardaani kävi yoken vaihdon jälkeen suoraan paikoilleen.
    eli vanha joukki ei käy.
    Laitankin nyt tähän samalla ostoilmon orgis ratiosta jos jollain olis sellanen jääny jouten niin yv:tä kiitos.
     
  3. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Siirsin konetta vähän eteenpäin, niin sain vähän enemmän tilaa puljata laatikon kanssa. Vanha kardaani meni paikoilleen.
    Kannattaa valkata sen verran uusi AOD, että ei ole se throttle valve-härveli vivulla vaan vaijerilla. Pakosarjojen kanssa tulee ahdasta, jos meinaat saada 302:n valusarjat sopimaan, mutta niitäkin on kai 100 eri mallia.

    Jos en ihan väärin muista, niin jos löydät vuoden 64 C4:n niin se voisi käydä suoraan, mutta taitaa olla melko harvinainen laitos. Tämän voisi joku viisaampi varmistaa.
     
  4. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Eli kuulostaa viisaammalta, mikäli haluaa saada "tasapainossa" olevan auton, niin hankkia tuo 289&C4. Tai sellainen ajatusmaailma mulla vähän on ollutkin. Joskin ei ihan tällekään vuotta, että jos tuo f-o-m milloin antautuu, siirtyy enempipykäläiseen vaihteistoon. Tuo 302+aod piti vain "varmistaa pois mieltä vaivaamasta".

    Äkkiseltään voisi kuvitella, että tuo, kun siirtää moottoria eteenpäin, toisi kovastikin painoa etuakselille ja samalla tekisi ohjausta raskaammaksi ja muutenkin huonommaksi ajettavaksi?
     
  5. sbf

    sbf Gearhead

    Ihan just noiden pakosarjojen takia sitä mosaa ei kannata siirrellä.
    Orkkis paikalla sinne menee siististi alkuperäissarjat, early mussen sarjat ja vieläpä faikun hipo-valusarjat.näitä kaikkia saa macsilta hommattua.
     
  6. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Kyllä ne renkaat kääntyivät ihan yhtä herkästi kuin ennenkin ja laittavathan ihmiset vapaaehtoisesti leveitä kumejakin alle.
    Rallimiehille tuo n. 4-5 sentin muutos voi olla maatakaatava, mutta hepä eivät aja autoillaan moottoritietä, jossa kierrokset tarttis saada alas.
    Voihan tietenkin nelilovisen laatikon korvata leveämmän kierrosalueen omaavalla ja korkeammalle kiertävällä moottorilla, jotta pääsee samoihin tuloksiin.

    Mites manuaali? Viispulttisia kytkinkoppia saa vissiin ihan hyvin ja Mustankin 5-lovisia on tyrkyllä vaikka kuinka.
     
  7. LordMrFord

    LordMrFord Gearhead

    Ois kai sen koneen voinut pitää paikoillaankin, mutta jokin syy kai mulla tuohon oli. Onkohan noita laatikoita eri mittaisia? Mun laatikko oli '81:stä Mercuryn vanerikyljestä, mutta toisaalta tuon Y-Blokin perässä oleva AOD on TCI:n tekele ja se on samanmittainen.

    Tai sitten syynä oli laiskuus. :odroll:
     
  8. sbf

    sbf Gearhead

    Mun aski on ties mistä peräisin.tietääkseni ne kaikki on samanmittaisia.
    Tuli mieleen, sun kotelos on alunperin 221cid?
    Ne on vissiin kaikki vanhemmalla korvakkojaolla.
    Mun hylsy oli 260cid ja niissä vaihtu kesken vuotta korvakoiden jako.
    Tunnistaa siitä että vanhemmissa on 2 vesiroppua per kylki ja uudemmissa 3.
    Mulla oli 3 roppua joten korvat kävi 302 lohkoon bolt on.
    Et jos siinä oli se syy?
    Kyllä kieltämättä ylimmäiset kopanpultit tulee melkein kiinni tulipeltiin ja varsin ahtaat ruuvailla kun kardaanitunneli on suunniteltu pienelle kopalle.
    Mut mistään ei toi kombinaatio ole kiinni kolissu koria vasten.
     
  9. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Jaa? Sitten on maailma muuttunut parempaan suntaan.
    Multa särkyi takavuosina Mustankista 5-pulttinen kytkinkoppa ja hakusessa oli...
    Tosin tästä aikaa jo yli 10vee.
     
  10. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Manuaali sinänsä olisi mukava, mutta ei viitsisi lattiaa pilkkoa sen takia, se kun on ikäisekseen hyvässä kunnossa.

    Pitääkii tutkailla tuo vesiroppu-homma jahka taas löydän kiinnostuskiikarit.

    Mutta ainakin näillä näkymin tuo 289+c4 tulisi olemaan se lopullisin vaihtoehto. Ymmärtääkseni yksinkertaisin ja helpoin mahduttaa?

    aod pituuksia kun tuntuu olevan monia, vuosimalleista riippuen. Joissakin vuosimalleissa 1/4" ero vs. ford-o-matic? Ja sitten vielä raskaamman kaluston vaihteistot erikseen.

    Minä kun nöösi olen tällä FoMoCo-saralla, niin on pakko kysellä.

    Ediittiä: kuis sitten, onkos noiden moottorien vuosmalleissa mitään eroa käypäisyyden suhteen?
     
  11. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Re:

    Oon tuossa tutkinut tuota macs sivustoa ja tradepartsinkin kanssa mietiskellyt sopivia pakosarjoja, kun ei oikein noiden iskaritornien kanssa meinaa olla tilaa huonostikaan uusilla pakosarjoilla.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Mikähän mahtaisi olla oikea osanumero??
     
  12. sbf

    sbf Gearhead

    Kertoisin jollen olis omaani myyny.
    Mulla oli 65 mustin sarjat ja ne oli muistaakseni identtiset faikun orgiksien kanssa.Laitoin mustin osat kun sellaset nurkissa oli ja omat oli hitsailtu.
    Eihän sinne toki tilaa jää edes sormenpaksuutta mutta sehän riittää.
    Jos sulla on nyt sopivuusongelma uuden koneen knssa niin kato ja varmistu ettet yritä tunkee 351 konetta keulille.Se ei mahdu ilman peltitöitä.
     
  13. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Kyllä se siellä mahtuu tuolla 221:n sarjoilla olemaan...

    [​IMG]

    [​IMG]

    :wink:
     
  14. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Nytten kun tuon 302 tuonne laittelee, niin tänään katsurin kanssa, oli puhetta asiasta, niin se oli huolissaan jarrujen riittävyydestä.

    Eli onko jossain olemassa jotain faktaa, onko ollut eroavaisuuksia 221 V8 ja 289 V8 Fairlanen jarrujen välillä? Eli ovatko yhtä isot? Itse ainakin kuvittelisin olevan samat jarrut kaikissa?????
     
  15. teros292

    teros292 Gearhead

    Varaosakirjan mukaan etujarrut vain ja ainoastaan 10 tuumaset ja 2 1/4 tuumaa leveät. Rumpujen leveys 2 13/16 tuumaa. Jarrukenkien leveys 2 1/4 tuumaa, poliisit ja taksit kayttivät 2 1/2 tuumaa leveitä jarrukenkiä.

    Takana ollut kahta jarrukokoa, 10 x 1 3/4 ja 10 x 2 tuumaset. Vastaavasti rumpujen leveydet 2 ja 2 1/4 tuumaa. Tavalliset mallit käyttivät 1 3/4 tuuman jarruja ja poliisit ja taksit 2 tuuman jarruja.
     
  16. sbf

    sbf Gearhead

    jos haluat paremmat? jarrut ja päänvaivaa ajettavuuden saamiseksi edes jonkinlaiseksi niin multa voi vaikka yv:llä kysellä faikkuun käypäsiä niinsanottuja jenkkigranadan täydellisiä etujarruja levyineen satuloineen napoineen kaikkineen.Jopa ehkä sopivat uudet jarruletkut ja raidepäät löytyy.
     

Kerro tästä muillekin!