Ford Ranchero

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja hannux, 10.6.2006.

  1. hannux

    hannux 1st gear

    Mistäs löytäsin tietoa Ford Rancherosta?
    Lähinnä vuosimallit 1977-1979.
    Millanen runko ja pyöränripustukset?
    Moottorivaihtoehdot?
    Vaihteistot AOD vai C6 vai mikä?
    Sisustukset sohva/erilliset?
    Ulkomitat?
    Paino(t)
    Lavan pituus ja leveys? Mahtuuko talliin?
    Osien saatavuus/hinnat

    En oo V8-magazinestakaan löytäny juuri mitään.
    Caminoista kyllä on tietoa monessakin paikassa.

    Tarttisin kuljetuskonetta siis, mutta Camino vai Ranchero

    hannu
     
  2. retro

    retro Gearhead

    Tuolta foorumilta kannattaa kysellä. http://www.ranchero.us/ Lisäilen lisää noita osoitteita, jos tuolla toisella koneella on kirjanmerkeissä. Itellä kun -75 Ranchero on. Ja siitä talliin mahtumisesta, niin itä-helsinkiläiseen autotalliin kun sen laitoin, niin takapuskuri seinässä kiinni ja etupuskuri tallin ovessa kiinni, eli hyvin se sinne mahtuu! :lol:
     
  3. Rüsselsheim

    Rüsselsheim 1st gear

    Nätti auto, kaverilla on just tommonen -78 GT, mittareita on kun lentokoneessa, koneena 351C ja laatikkona C6, sekä peränä 9".

    Mukava ajaa, (olen ajanut monta monta kilometriä) ja kulkee sekä kiihtyy mukavasti.
     
  4. hannux

    hannux 1st gear

    Enpäs paljon löytänyt tietoa, enkä oikein osaa amerikaksi kysellä, siis kyselen suomeksi:
    Olisko jollain digikuvia 77-79- Rancherosta, joista saisin selville sen rakenteesta. Kysymyksen ovat edelleen samat kuin aloittaessani. Oon Seinäjoella, enkä muista hetkeen nähneeni semmosta autoa.
    Mulle sais myös tarjota Rancheroa!
     
  5. retro

    retro Gearhead

    Siinä mitä wikipedia kertoo tuon ikäisistä Rancheista:

    1977-1979

    With the Torino ending production after 1976, the Ranchero needed a new platform. This was found in the somewhat unlikely guise of the Ford Thunderbird personal luxury coupe, which was undergoing a reincarnation that year also, and sharing features with that year's Ford LTD II full-size car. The same three models available since '68 were still offered, and the Ranchero could be ordered in quite luxurious form. Engines fitted went up to the 400 in³ (6.6 L), a small-block despite its greater cubic capacity than some big-blocks.

    Production ceased in 1979. Cars were getting smaller, and the increasing restrictions on a car-based pickup truck made such a vehicle less and less attractive. Meanwhile, light trucks had to meet much less stringent requirements for emissions and fuel economy. Ford saw the way the market was going and decided that light truck sized pickups were the way ahead.

    ..En sitten tiedä, miten pitää paikkaansa, jouduin vähän muokkailemaan ainakin sitä 72-76 tietoa tuolta wikipediasta.
     
  6. Granaatu

    Granaatu Gearhead

    http://www.overdrive.fi/forum/viewtopic ... ht=#442210
    Oli taannoin juttua niistä mitoista ja painoista.

    Katsoppa MuscTorin projektisivut http://www.torinoproject.com/index.htm Sieltä tietoa ihan suomeksi. Auto on Ford Torino, mutta esim. alustasta ja muutenkin tekniikaltaan hyvinkin yhteneväinen, vaikka onkin muutaman vuoden vanhempi. Hänellä on myös tietoa Rancheron rakenteista.
    Erillinen järeä runko, kierrejouset joka kulmassa...
    Itsellä on samantyyppiset alustaratkaisut omaava 73 GranTorino, joka on oikein mukava ajettavuudeltaan. En ole Rancheroa ajanut, mutta empä usko liiemmin poikkeavan ajettavuudeltaan, ehkäpä tyhjällä lavalla kevytperäisempi .
    Laitoin muuten juuri 77-79 Rancheron takajouset autooni, nekin menee heittämällä paikoilleen. Ovat hivenen paksumpaa kierrettä ja näin alustasta tuli pikkuisen jämympi.
    Muutama kuva löytyy tuosta www-sivuilta.
     
  7. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Höh, kasin paras juttuhan ever oli juuri Pettersonin Rancherosta. "Turha luulo". :rotfl:

    Ota kuljestuskoneeksi Camino, yleensä halvempia ostaa ja halvempia osiakin eikös niin. (ja säästyy Ranchut paremmassa kunnossa).
     
  8. hannux

    hannux 1st gear

    Kummaa !
    Mulle yks Rancheron myyjä kertoi että siinä on pitkittäiset lehtijouset takana!
    Millä eri koneilla sitä on? 302 / 351 / ... ja milloin on C4 / C6 / FMX /AOD ?
    Kuka mittais lavan sisämitat?
    Tuo vanha linkki ei aukee enää millään mulle.
     
  9. garagektc

    garagektc Gearhead

    omat kokemukset vuodesta -72 ettepäin ja niissä kierrejouset takanakin. ehkä vanhemmissa malleissa lehtipakat...?

    ja se veekasin juttu petterssonin rancherosta on kyllä lukemisen arvoinen, ajoi sitten harrasteajot vaikka helkamalla!!

    googleta vaikka ford ranchero 1977 ja sitten linkkejä kelaamaan. tietoa on tarjolla aivan tuhottomasti.

    mukavia ajella, tietysti pitää olla nivelet ja puslat kunnossa, mutta eipä se caminokaan tässä suhteessa ole poikkeus...
    osien saatavuus paikallisilta varmasti hankalampaa kuin caminossa, muuten löytyy vaikka ja mitä.
    kumpikaan vaihtoehdoista ei ole varsinaisesti mikään raskaan taakan kantaja, mutta pikkusiirtelyyn soveltuu ja isolohkolla nautintoa saa sitten paskankuljetustenkin ulkopuolella...
     
  10. hannux

    hannux 1st gear

    Missäs V8:ssa tää Petterssonin FR on ja minkä vuotinen?
    Linkkejä löytyy kyllä, kuvia etu-yläviistosta ja väri vaihtelee tai sitten jotain muuta myytävää Amerikassa. Yleensä näyttää olevan Chevyä/osia tarjolla 5-10- kertainen määrä Fordiin verrattuna. Kait sinne nyt moottorin tai vaihteiston voi panna kuljetettavaksi lavalle; kunhan panee puuta alle ettei tuu lommoja. Paskankuljetuksesta puheen ollen tavara puhdistetaan ennen kuljetusta. Aukeekos takaluukku muuten sivulle, vai vain alaspäin?
     
  11. bdr529

    bdr529 1st gear

    Mitens se menikään, norjalainen myyjä suditteli koeajolla vielä kolmosellakin vaikka edellä näkyi astmainen tipparellu joka oli sammumassa poikittain keskelle risteystä mutta sai sitten yskänkohtauksen ja hyppäsi viime hetkellä ratkaisevat metrit pois tieltä.
     
  12. garagektc

    garagektc Gearhead

    alaspäin aukeaa luukku.
    ihan heti en arkistosta tuota veekasia löytänyt mutta luulis että kohta joku löytää, se tarina on legenda!!

    ja harvinainen herkku vielä koeajossa, ei ole pelkästään vihreät ikkunat millä valmistusmäärä on saatu pieneksi :poff:

    takajousethan on kaikissa eurooppaan tuoduissa malleissa ollut käsittääkseni mallia heavy duty, mikä ei ole kylläkään ihan mahdottomasti. ovat semmoiset tynnyrin malliset vieterit mutta ainahan voi teettää suorat ja sitten saa pönnää.
    omaani teetin aikanaan etupäähän uudet vieterit ja johan tukevoitti. paksut vakaajat vielä niin ihan mukava on mutkitella. mitä nyt välillä vähän tehostin panee hanttiin kun sladi menee pikkuisen leveäksi...
    takajouset oli vakiot ja iskareina konit. en kylläkään kuskaillut raskasta tavaraa erästä pihakeinua lukuunottamatta. onneksi siitä reissusta ei ole kuvia muistona, voi olla että on muitakin rikoksia kuin henkirikos jotka ei vanhene 8)


    kait chevyjä on enemmän tehty, eihän siinä muuta syytä voi olla että niitä on enemmän myynnissä :wink:
     
  13. hannux

    hannux 1st gear

    Ranchero

    Löytyihän se juttu multakin hyllystä (vuonna 85 kö se nyt oli). Nyt ei vaan oo tarkoitus pelotella pikkuautoja tai niiden kuskeja. Pikkuhiljaa kyselemällä alkaa rakenteetkin selvitä. En oo V8:stakaan löytänyt juttua 77-79- Rancherosta. Vanhemmista kylläkin. Voikun näkis elävänä yhden, niin saisin vastaukset kysymyksiini. Tai jos jollain on paljon kuvia eri paikoista, niin se auttas kans.
    Sisustus-ja varustusvaihtoehdot? Onko se GT aina paremmin varusteltu? Onko ilmastointi ja vakkari aina kaikissa? Ohjaustehostin lienee aina? Sähkölasit, -lukot, -penkit?
     
  14. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    http://www.themotorbookstore.com/foramupo19.html

    Osta tollainen niin eiköhän asiat selviä. Ja onhan muistaaksen kasissa esitelty yksi keltainen '77-'79 Ranchero mustilla raidoilla ja takaluukussa luki vielä "Fuck the fueleconomy" Tai saattoi se olla kyllä Street & Racessakin. Ei saata kaikkea muistaa. :eek:
     
  15. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Oli veekasissa, ei meidän kylän kirjastoon street&racea tullu
     
  16. metriläinen

    metriläinen Gearhead

    http://s43.photobucket.com/albums/e370/ ... 0ranchero/

    Tuolla on muutama kuva mun entisestä Rankkurista. -77 gt brougham. Siin on sähköllä lasit ja kuskin jakkarat. Kaikin puolin hyvä laite ja ainut mikä jäi harmittamaan että myin sen pois. Nyt kun kaverini ilmoitti että olisi ehkä valmis luopumaan voortista niin mulla ei tietysti ole tarpeeksi valuuttaa lunastaa sitä takaisin. Onneks systerillä on -79 ranchero niin pääsee tarvittaessa pöristelemään sillä.

    Tossa keltasessa oli 351C(M)+ FMX+ 9lukoton
    systerillä on 351W+ FMX+ 9lukoton
    ja mitä myynti-ilmoituksia olen selaillut niin aika monella eri kombinaatioilla näitä on tehty.
    Kierrejouset tosiaan joka nurkassa ja molemmat tehostimet. Omapaino noin 1900kg. Kulutus näissä yksilöissä maantiellä 12-14l, kaupungissa 20l tai yli riippuen ajotavasta.
    Leveyttä oli muutaman sentin yli 2metriä ja pituus siinä viiden ja puolen metrin korvilla. Kapeeseen talliin jos ajat niin voi olla hankaluuksia päästä autosta ulos koska ovet ovat reilun metrin pituiset ja vaativat tilaa auetessaan.
    Etupenkkinä ainakin noissa molemmissa yksilöissä kaksiosainen (kuski/appari) sohva.
     
  17. Mulla olis -78 GT:stä jäljellä runko, jossa on simpukka ym. helyt vielä kiinni. Muutakin osaa on, esim. ruosteettomat etuovet, sisustan nippeleitä, puskurin kävyt ja hyvät ovipahvitkin löytyy. Lukkoperä 3.00L on kanssa vielä kotosalla samoin kuin alkuperäiset 7" Magnum vanteet. Eipä nää kovin kiinnostavaa tavaraa oo, mutta jos joku tarttee, niin kannattaa soitella numeroon 050-5117192.
     
  18. Unohtu edellisestä viestistä, mutta perä on 8".
     
  19. hannux

    hannux 1st gear

    Ranchero hommattu!

    Kuka sanois että mikä optio se liukuva takaikkuna on -78 Rancherossa?
    Näyttää olevan aika harvoissa, kun kuvia katselee.
    Onko kaikissa aina ne pienet pisarapailit?
    Entäpäs cruise control, kun se on ilman resume-toimintoa; millonkas Fordin cruiseen on se nopeuden palautus saatu?
     
  20. Hollow Head

    Hollow Head Gearhead

    Kuuinkas leveä tai kapea se Aspen Lappalaisen 8" perä oikein on? Jos olisi mahdollisimman kapea, niin voisin upottaa sen pirun kapeaan '63 Falconiini. Ja noi Magnumithan kiinnostaa, kunhan vain hinta selviää... :eek:
     

Kerro tästä muillekin!