Ford rullakeinut?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja C5_Z06, 26.9.2019.

  1. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Kyseessä ovat ovat ilmeisesti 2.3 Pinton rullakenuvivut, tai jenkkiläksi "cam follower". Cleviten osanumero 214-2144. Käytetty mm. Ford Rangerissa.

    Nämä 214-2144 -versiot eivät kestä asiakkaan kertoman mukaan virimoottorissa:

    [​IMG]

    Mutta nämä kestävät:

    [​IMG]

    Vaan mistäs tollaset? Keinussa ei ole minkäänlaista varaosanumeroa.

    Perimätiedon mukaan voisivat olla jostain letukan mottorista, mutta mutta...
     
  2. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

  3. puna niska

    puna niska Gearhead

  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Harland Sharp niin luulis kestävän...
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Pidempään ajelleena, todennu että ei noi HarlandSharpit tee autuaaksi, tankoihin kulun iso ura jo 7tkm kohdalla.... en tiedä auttaisko kovemmat akselit jos teettäis jossain Suomessa.

    https://gyazo.com/e4ea1b1d173df94e726b9b3cae7375ad

    Ja kyllä asennettu oikeaan momenttiin, öljynä on 10w-60 täyssynteettinen ja käytetty sinkin lisäainetta vielä. Niin ja oli ajettu sisään alle 3000rpm ajoa 500km remontin jälkeen. Jousipaineet ei mahdottomat tuplajousilla ja 11mm venttiilin nostolla.
     
  6. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Noissa akseleissa on ollut laatuongelmia pehmeitä paikkoja jäänyt karkaisussa kaverin sb mopariin tuli yhdet akselit takuuseen ja sama homma niissäkin. Tein ihan hiljattain uudet uddeholm arne teräksestä. Ainakin vielä ovat kestäneet ja jousipainettakin on
     
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Minulla tuli noi keinut käytettynä ja ekat akselit oli 16tkm ajettu ja pinnat aivan karheita. Laitoin takaisin väittivät että väärinpäin asennettu. Käänsin toisin päin öljyreiät. Nyt 7tkm ajettu ja taas karkeaa pintaa. Mun piti maksaa siis niistä uusista ei ne mitään takuuseen antannu ilmaiseksi, kuulemma ok vielä.... Pitänee varmaan teettää jostain uudet.

    Tässä oli tilanne 16tkm ajon jälkeen.
    https://gyazo.com/45e05ff53bfa1fece0b624d03629c84e
    Kuulemma ok.... odotin että tämä kestäis 100-150tkm. Vakiotkin kesti kauemmin...
     
  8. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Tuossa SB moparissa akseleihin kului urat muutaman tunnin käytöllä mutta jostain kohdin kestivät hyvin kuluneeseen kohtaan pystyi viilalla tekeen uran ihan pehmeetä oli
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Onkohan neulalaakeri oikee ratkasu tollaseen kohtaan missä palikka keikkuu, ei pyöri, paine muutaman neulan varassa.
     
  10. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Laakeriholkki on huoleton mutta kyllä noi neulaversiotkin kestää kunhan ovat laadukkaat ja kunnolla tehdyt. Yhdessä sb moparis oli TD vipat 14.3mm akselilla neulalaakeroidut. Jousella aukipaine luokkaa 500-600lbs monta vuotta varttimailia ajettiin ei mitään ongelmia
     
  11. Weijari

    Weijari Gearhead

    Eiks noi akselit pysty lämpökäsittelemään kovemmaksi?
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tuskin kannattaa missään grillissä tai kaasutoholla vedellä kuumaksi....

    Lahden kansityö tms saattaisi ehkä pysty tekemään jostain kovemmasta kamasta ja käsittelemään pintoja vaiko?
     
  13. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Jos uudet tekee niin sorvaus työvaroille ja reikien poraus sitten läpikarkaisu 58-60hrc kovuuteen lopuksi pyöröhionta mittaan. Ihan simppeli työ koneistamossa
     
  14. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    ^Mistä materiaalista teillä oli vippa-akselit?
    Yhtä harvinaisemman koneen akseliprojektia tarjottiin joku vuos takaperin, ja en otttanut kun hiomamahkua ei mulla ole, ja epäilin vähän Imatra moc410 materiaaliakin? Vaan olis se voinut menestyäkin, kuitenkin umpipölkky olis ollut kyseessä....
     
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    :D oliko tää vihje että haluisit tehdä mallia vasten xD
     
  16. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Mä tein Uddeholmin arnesta jos sitä kysyit. Harland käyttää 100cr6 laakeriterästä se on kallista siksi valittiin toi arne ja sen saa riittävän kovaksi halkaisia 25mm 2 metrin pätkä maksoi kaikkineen kuluineen 70e
     
  17. Weijari

    Weijari Gearhead

    En mä ollu nuotiota sytyttämässä :) vaan soittamassa johonkin metallien lämpökäsittelyyn erikoistuneeseen firmaan. Vois ehkä onnistua jopa Vallilan takomossa..
     

Kerro tästä muillekin!