Ford T5-loota - miten kestää?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja Capri26i, 22.4.2002.

  1. OpaS

    OpaS Gearhead

    Aivan kyllä. MT-75 löytyy Sierra RS Cosworth 4x4 vm. -90-> :stä. Mutta on sitä tavallisemmissakin malleissa ollut. Jopa tuon 8V DOHCin perässä käsittääkseni (...vetoa en löisi asiasta silti :smile:)
     
  2. -TH-

    -TH- Gearhead

    no miten ne t5:sen ja mt-75 tunnistaa? onko kellään kuvia tms?
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Borg-Warnerin T5 on kestävämpi loota kuin MT75. Miksipä muuten olisi T5 laitettu 2wd cossun koneen jatkoksi. Kyllä toi Teevitonen kestää vielä yli 400 heppoja. Jos koneessa on enemmänkin henkeä, niin 6-lovinen T6 on sitten seuraava vaihtoehto. Ne on vaan tolkuttoman kalliita suomessa...

    Kuukeliin vaan hakusanaksi Borg-warner, niin rupeaa osumia ja tietoa löytymään...
     
  4. laari

    laari 1st gear

    hello mun täytyy myös kysästä t5 liittyvä kysymys!!
    eli mulla on mustangissa tuo t5 mutta mistä tunnistaa sen kestävyyden elikkä olisi tuollainen koodi: E6ZR-6494-AA ja vaihteen siirtäjässä olisi tuollaiset nro: R3 borg warner 13-52-066-919 jos noihin löytysi jotain vastausta!!!
    tuo mustangi oli vuosimallia -76
    terveisin laari..
     
  5. autoilija

    autoilija Gearhead

    Ei kait sitä kestävyyttä mistään koodista voi lukea?Jos rahisee on loppu liki ja jos ei on vielä paljon kilomtrejä edessä.
     
  6. KST2

    KST2 3rd gear

    Tuntuu sierran 5-vaihteinen vakiolaatikkokin suht hyvin kestävän. Kaverilla on 86 is sierra turbolla. Kolme kuukautta sitten siitä jarrutettiin 290 hepoa. Ei ole koskaan ollut mitään ongelmia laatikon kestävyyden kannalta.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    GM ei Camaroon/Firebirdiin tarjonnut 5.7 TPI (HIPO 245hp!!) koneen perään ko. laatikkoa kun epäilivät kestävyyttä, 5.0 TPI:n kanssa sai optiona.
    Kestävin edm. kärryissä ja Mustangeissa käytetty on ns. World Class versio joka poikkeaa vakiosta esim. niin että sivu(?) akselilla on "vinot" laakerit kun vakiossa päittäisvälys säädetään/pidetään shimmilevyillä normaalien rullalaakerien kanssa.Pää(?)akselilla käytetään neulalaakereita rattaiden "alla", normaali versiossa ei laakereita ole.
    WC:t ovat 2.95 tai 3.35 ykkösen välityksellä hipo kaseissa, pienemmissä koneissa jenkit eivät WC:tä ilmeisesti käyttäneet ja lyhyemmällä välityksellä olevat ovat jo senkin takia heikompia.
    Ulkoapäin pitäis askit erottaa siitä että jos laatikon etupäässä näkyvässä sivuakselin laakerinpäädyssä lukee TIMKEN se on WC, jos lukee TORRINGTON niin "better luck next time".
    Euro/Nippon vehkeistä ei oo käsitystä mutta saattaa Cossussa tai Nissanin 300:ssakin olla WC jos välitykset on edm.??
    Eiköhän se jokatapauksessa kölniläisen perässä kestä jollei ihan pirusti ahtopainetta käytä.(tähännauravanaama!)
     
  8. jaszu

    jaszu Gearhead

    Joo, siis taas mä putosin langoilta.
     
  9. Razorass

    Razorass 1st gear

    MT-75 takavetoisiin ja MTX-75 nelivetoisiin.
    MT-75 löytyy tietääkseni kaikista ?85->? 5 vaihteisista sierroista (ei v6?), tosin tuon jälkeen nelivaihteisia ei enää ollutkaan. Vanhemmissa 5-vaihteisissa tiettävästi Type-9 askia, eli Vanha kunnon Rocket, mutta 5V.
    Uudemmissa V6 malleissa tuota type-9:iä oli myös ilmeisesti käytössä?

    en nyt tätä ihan varmaksi sano, mutta muistelisin näin.
     
  10. blazer

    blazer 1st gear

    juu tossa ois cossun T-5 laatikon välitykset 1.vaih 2,95 2.vaih 1,94 3.vaih 1,34 4.vaihd 1,00 5.vaihd 0,80.MT-75 laatikko on heikompi kuin T-5 laatikko.itselläni on T-5 laatikko ja tahtovat olla aika meluisia eristämättömässä autossa.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    MT-75 on DOHC koneisten sierrojen ja Scorpioiden laatikko, sekä 4x4 kossujen. Käytössä vuodesta -89. Sitä on myös tehty 6-koneisiin sopivana. MTX-75 on etuvetolaatikko. Nämä tiedot kyllä löytyy jos vähänkään kehtaaa niitä etsiä.
     
  12. jallu

    jallu 1st gear

    Jos B&W T5:ttä laittaa colognen perään, kannattaa pistää transitin vauhtipyörä ja 242mm kytkin. Niillä rojuilla kestää ja kustannukset ei nouse pilviin, vaikeaa silti on... en tiedä ketään joka olisi cossun lootan kutvosen perään tunkenut.

    Noi vanhat type-9 ja -n ei kestä juurikaan mitään ja on onnettoman hitaita. Lyhyellä kepillä saa kyllä pykälän vaihtumaan, mutta myöskin laatikon nopeasti paskaks. T5 sen sijaan kestää, kunhan on kunnossa ja oikein koottu. Tosi mukava ajaa ja pykälät hyppii paikoilleen kuin ittestään

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: jallu 2003-01-05 15:36 ]</font>
     
  13. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    eikös kaikissa cologneissa ole tuo isompi kytkin? jostakin oon kuullu että pienemmissä olis 229mm kytkin mutta ainakin kaikissa joihin ite oon törmännyt on ollut tuo isompi.
    se laatikon hitaus ei varmaan juurikaan katukäytössä haittaisi, vaan kestävyys kylläkin. mulla on nyt menossa Type 9 ainakin väliaikasesti paikalleen, katotaan miten kestää ne sellaset 300 nyyttonia. pitäs kai se normaaliajoa kestää hyvinkin.
     
  14. country sedan

    country sedan Gearhead

    Eikös Cossun T5 aski ole vastaava kuin nelos Mustangin, eli ohuemmalla ulostulo akselilla ja ohuemmalla sisäänmenoakselilla, nomaali euro Fordin 1/23 poorilla eikä sillä kasin isolla/harvalla poorilla ja jokeksikin pitäis käymän euro mallin normaali iso joke.
    Mitä siihen T5/Tremec kestävyyteen tulee, niin kaverilla on tossa levällään kesän ajettu Tremekki josta ehjäksi jäi keissi, häntä ja pääakseli. Ei kestä stroke Windsorin perässä Fairmontilla kumia poltaa täys lasti päällä...käytöllä lienee ollut osuutta tuntien täyttymiseen. Kyllähän se Cossun askikin säällistä käyttöä kestää vaikka kuinka.
     
  15. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Kaikenhan saa aina lopulta rikki. Tremecin on varmaan tossa tapauksessa hajottanut kytkimen paukuttelu, valmista lupaa kestävyyttä niin että 10sekan 1/4mile musseissakin pitäis kestää.. olikos muuten kyseesä TR-3550 vai vahvempi TKO versio?

    Mut niin "kestää" kovia aikoja vedellä prepattu T-5, ainoo ongelma et niitä pitää sit kuitenkin remontoida säännöllisesti, eikä silti voi oikein luottaa.

    Et kyl kait se tremec on kertaluokka kestävämpi looda kuin T-5.
     
  16. country sedan

    country sedan Gearhead

    Tässä Fairmont tapauksessa lienee kuljettajan osuus välineiden poikimiseen oleellinen. Tosin koneessa on kyllä ryhtiä, muistaakseni 398 cid, kunnon alukannet, teräs alakerta jne. kallis pata. Ja onhan se myönnettävä että täydellä pokalla se jo painaa ja välitys on jotain kolmosen korvilla. Ettei ehkä täysin voi verrata niihin 10 sek. Musseihin joissa on varmaan paukkua enemmän, mutta kopat on kevyempiä ja välitykset tiheämpiä. Ensi kesäksi on kuulemma jo tullut TKO.
    Kuten jo aikaisemmin tuli esiin, kaikki saa rikki, mutta toisaaltaan kaikkea ei kai vasiten tarvi rikkoa.
     
  17. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Näinhän se on...
    mites muuten se tremekki pelas, siis oliko nopea vaihtaa pykälää ja menikö pykälät nätisti päälle?(siis kunnon kiihdytyksessä)

    Oon harkinnu (loikkari-)manuaaliin paluuta parin vuoden TH-350 automaatilla ajelun jälkeen. T-5 on jo testattu ja se oli tosi makee niin kauan ku kesti. Tremekki on ollu toistaseks parhaimman kuulonen vaihtoehto mut lisä yllytys ois viel tarpeen.. :smile:
     
  18. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Tätä minäkin epäilisin. :lol: Terveisiä vaan Manseen.
     
  19. 67

    67 1st gear

    heeeetkinen.siis toi t5 laatikko?missä käytetty ja onk ne kalliita?
    meinaan tilaisin keisleriltä a-body muutos sarjan,mut2800 dollarii on mun budjetille nyt just mahdottomuus.
    ja manuaalia tekis valianttiin mieli laittaa.
    ja sit vielä se juttu,et sain käsityksen et t5 ja tremec ois samoja,periaatteessa.
    käsitinkös väärin?vai?
     
  20. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Jenkkilässä T5 noin $1100. Mutta se on pelkkä loota. Siihen päälle sitten mallikohtaiset muutospalikat.

    T5 on alun alkaen Borg Warnerin malli, josta on useita versioita. Tremec on firma, joka tekee Tremec 3550, Tremec TKO ym lootia. Tremec tekee nykyään myös T5 laatikot. En muista ostiko ne koko B&W vai vain jotain laatikkoleikkejä.
     

Kerro tästä muillekin!