Ford Taunus 1,6 ohc trimmaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja smos, 26.1.2010.

  1. smos

    smos 1st gear

    Jep, eli lähin kyselemää tuosta taunuksen 1,6 ohc:een virittämisestä. Eli mitä muutoksia pitää tehä että tuosta koneesta saa yhteensä plus 100 heppaa? Mites paljonka tulisi maksamaan noin suunnilleen?? Budjetti pyörii siinä 500 euron hujakoilla.
     
  2. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Tanarista tai Riesasta 2.0 ohc tilalle. Siinähän on se 100+ heppaa.
     
  3. Jape105

    Jape105 Gearhead

    1.6gt mallissa oli 100 hepan hujakoilla,mut en muista miten oli saatu.
    Mut suosittelen 2.0 ohc pellin alle menee helposti.
     
  4. eastdriver

    eastdriver 1st gear

    ohc

    Laita 2.0 alkakerta ja 1.6 kansi saat puristukset kohilleen...

    tai fööni 1.6 kylkeen :odroll:
     
  5. Ricu187

    Ricu187 1st gear

    tolla budjetilla taitaa olla viisainta laittaa se 2.0 OHC, saat tohon hintaan jopa ruiskukoneen
     
  6. smos

    smos 1st gear

    Mitenkä ois jos porauttais/hoonauttais? Hinnat? Teholisät? Hinnan arvoista?
     
  7. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    peltisarjoilla saat sen kiertämään jo paljon herkemmin... ainakin itsellä -81 1.6 taunuksessa vaikutti todella paljon.
     
  8. smos

    smos 1st gear

    Mites olitko laittanut muuta viriä? Vaikuttiko siis ihan ajossa?
     
  9. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    oli mulla sitten 2litrasen nokka mika on kuulemma sama nokka kuin 1,6 gtssä. kyllä kiersi vaihde päällä paljon enemmän ja huomattavasti herkemmin. eihan sillä vielä mitään poskia saanut taakse venyy kiihdytyksessä mut kyllä se vakiota paremmin meni! :D ja mulla oli kone täysin vakio muuten, että jos kannet työstää ja vaihtaa kaasarin parempaan kuin vakio niin varmaan muuttuu taas parempaan suuntaan.
     
  10. smos

    smos 1st gear

    Nii että vie amis corollat? :wink:
     
  11. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    no riippuu amis corollasta!!! :rotfl:
    mut ei noilla pelkillä nokalla ja peltisarjoilla kannatanut ihan joka valoissa alkaa kaasuttelee ja haastelee.... :lol:
     
  12. volkkari72

    volkkari72 1st gear

    Mulla oli muinoin -76 1,6 taunuksessa 2,0 litraisen imusarja + progressiivinen 2-kurkkuinen vakioweber ( oisko ollu dgv? ) sekä sierran koneesta lainattu kärjetön sytkä ( jakaja+boksi ). Muuten aivan vakio kone. Kiersi myös tällä yhdeistelmällä paljon herkemmin ( ja korkeemmalle ) kuin vakiona ja maantiekulutus laski muutaman litran sataselle.
     
  13. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    itse rakentelin huvikseni '74 tanen joskus 5-6 vuotta sitten. kone oli perus 1.6 ohc. nokasta aloitin, laitoin sinne 2.0, sama keppi kuin 1.6gt nostajat vaihdoin myös 2.0:sta, olivat tuhdimman oloiset. kannen ostin käytettynä joltain virivirifordimieheltä, kanavat oli siistitty mutta muuten perus 1.6 kansi. tupla venttiilijouset laitoin myös mutta se oli vikatikki, tehosti ainoastaan venttiilien uppoamista. imusarja oli 2.0 ja kaasari perus weber dgv 32/36, löytyy sierrasta ja mistä tahansa vehkeestä mihin on joskus kaasari vaihdettu. peltisarjat oli mallia 4-2-1, oli paljon väännökkäämpi kuin lyhyellä 4-1 sarjalla. pakoputkesta raksin orkkis änkkärit pois ja suorat vaimentimet tilalle. etuvaimennin tais olla diesel primeran orkkis ja takana oli joku motonetin simoniracingturbopläjäys. tämän jälkeen ensimmäinen huomio oli polttoaineen kulutus mikä pomppasi 7,5 -> 13l / 100km. huippunopeus nousi melkein 10kmh. rupes kenkuttaan ja ostin is sierran tekniikanluovuttajaksi mutta sitten kaveri räjäytti oman sierransa ja huusi ja vinku pihassa niin kauan että olin myyny tuon riesan sille niin jäi tekemättä. olis ollu aika simppeli swappi, ruiskun hilkkeet kaikki omilla johtosarjoillansa, ainoastaan polttoainepuoli olis pitäny rakentaa ruiskun kanssa paremmin yhteensopivaksi. surgetankki tms...

    mutta oli se vaan kiva peli 8)

    muokataan nyt sen verran, että kyllä koko touhun jälkeen puhtiakin tuli lisää, alavääntö lisäänty ja jaksoi laulaa huomattavasti pidemmälle ja veti aikahyvin "loppuun" asti. vakio alakerralla ei vaan kannata yli 6500rpm repiä. oliskohan saatu samat hevot kuin 1.6gt ja 2.0. se kelle tuo auto meni, vaihtoi sinne 2.0 padan ja kehu että kulkee yhtälailla ja pienemmällä soppamäärällä
     
  14. smos

    smos 1st gear

    Meinaatko? :eek: No tämän kyllä tahdoinki kuulla, että tuosta 1,6ohc:eestä saa tehoa irti, ja kunnolla oot saanukkii näköjää :D
     
  15. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    kyllähän siitä potkua saisi, mutkun se ei tuu ilmatteeks :p :poff:
     
  16. smos

    smos 1st gear

    No onneks täs on vielä tuo 2 vuotta korttiin :D Kyl siinä ajas ehtii tuota laittelee. Ja sit pääsee amiscorollojen kans viivoille 8)
     
  17. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    joo, 500 tuntuu kyllä aikas pieneltä budjetilta...... :lol:
     
  18. street and race

    street and race Gearhead

    Ostat 2.0 moottorin ruiskulla ja siihen kireä nokka, peltisarja ja parin tuuman putki alusta loppuun ja varmasti liikkuu kolme kertaa vakio 1.6 paremmin. Varmaan toi 500e riittää ihan hyvin noihin kun ostaa osat harkiten eikä ensimmäisiä vastaan tulevia.

    Noita ohc viri osiahan on joka paikka täynnä ja perus viri osat ovat aika edullisia. Ihan hyvän kaiverretun kannenkin katu käyttöön varmasti löytää satasella parilla.
     
  19. smos

    smos 1st gear

    No tuskimpa tuo budjetti tulee tuohon jäämään... Jos kerta tuostakin (1,6) saa noi tehokkaan... :eek:
     
  20. smos

    smos 1st gear

    Eli, siis, nyt jos alan laittelee tuota 1,6ohc:eeta, niin tuota sanokaas, että mitä kannattaa laittaa koneseen? Oisko 4-2-1 hyvä pelti sarja? Sitte tuo 2,0:llan nokka-akseli. Mikä putkisto? Yhdellä vai kahdella änkällä? Mikä kaasari? Ja mitä muuta? Olen kiitollinen, jos jaksatte vastata kymysykseeni :D
     

Kerro tästä muillekin!