Ford Taunus 1,6 ohc trimmaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja smos, 26.1.2010.

  1. Raider

    Raider 1st gear

    Joka kylästähän löytyy kavereita, joiden olisi pitänyt olla Mikkolan tilalla Mexicon puikoissa, mutta oli lehmän poikiminen tai heinänteko juuri kesken silloin...

    No joka tapauksessa osa tällaisista tyypeistä on ihan oikeasti laittanut näitä koneita ja yksi paikallinen "Mikkola" sanoi, että aika pitkälti Fordin koneista saa vaparina sen, mitä litratilavuuten lisättynä yksi nolla tekee hevosia. Eli 1.6 -> 160 hv ja 2.0 - 200 hv. Kai tuota voi jonkunlaisena rajana pitää sille mitä voi odottaa näiltä moottoreilta.

    Helposti ei kyllä nuokaan lukemat tule.

    Jarmo, tuo 11.9 on jo melkoisen kovaa kyytiä (virallisesti mitattuna) ja sillä ei tarvikkaan ihan joka isolohkoa kumarrella.
     
  2. Jarmo Y

    Jarmo Y 1st gear


    Oon ite penkittäny lukuisia fordin 1.6-2,0 koneita ja todella harvassa on 100hv/litra tehoiset koneet, tottakai siihen pääsee ja ylikin mutta helposti ei..
    80hv/litra on keskimääräinen hyvä tulos.

    90 luvun alussa huomasin kyllä että 11 sek. katuautoaika on aivan kelvollinen tulos, nykyään 4-koneisetkin kulkee järjestään samoja aikoja..
    Samana syksynä kun pontiacin kans kisattiin kadulla, käväisin Vaasassa ajamassa 200m virallisen kisan kadulla, Sunrice Cruisersin järjestämä.

    Sitä ennen treenattiin salaa tiellä 200m matkaa :D suoralle tasaiselle tienpätkälle mitattiin 25m rullamitalla 1/8 mile matka, yöllä, ja aina kun auto sattui ohi ajamaan, nakattiin mittanauha pusikkoon ja tutkittiin muka voikukkia ojas, aivan kuten mr. Bean olis saattanu tehdä..:poff:
    7.5 sek ajat vakiintui taskunauriilla mitattuna kun lähtöä oli riittävästi harjoiteltu, sillä kehtas jo lähteä kisaan.
    Voittohan sieltä tuli, suurena yllätyksenä, 50 auton joukosta, 7.70/146 ajalla, ja täydessä katukunnossa tietenkin, uus kisaennätyskin tuli siinä kuulemma..jonka Timo Suojanen sitten rikkoi seuraavas kisas 7.62 ajalla..ylämäkeen ajettiin ja tie vieläpä kaartoi pahasti vasemmalle, rystyset punaisena sai puristaa rattia.. ei isoa, löysäalustaista lotjaa oo tarkoitettu ajamaan mutkaan 150 lasis.. :rotfl:
    Seuraavana vuonna siitä kisat siirtyikin sitten Vaasan lentokentälle..
     
  3. kime2

    kime2 Gearhead

    Täällä on tainneet parhaat 2,0l ohc:sta tehdyt antaa 230+(vaparina siis),oliko jopa n.250hp(Kokkolan Autohuollon penkissä).

    Kyllä se 11sek auto on kova yhä tänä päivänäkin,silloin muutama vuosi sitten kun ajettiin kaverin Malibulla molemmat Pudasjärvellä 13sek puolelle,ei malibua pessyt täällä kukaan,muuta kuin kaveri itse pihallaan ja sama peli on jatkunut toistaiseksi,noutajaa odotellessa :poff:

    Tämä kerta oli muuten se kun kaveri pieksi radalla M6 bemarin ja sen jälkeen tuntui kyllä kavereita pyörivän meidän varikkopilttuussa,kiitoksia vaan sinne pohjoiseen kannustajille,eiköhän sinne tulla taas "olosuhteiden niin salliessa" taas päristeleen :D

    Viime kesänä jouduttiin kerran kokeilemaan kiihtyvyyttä pahaa ääntä pitävän M16 pösön kanssa ja alussa jopa jäätiin puoli auton mittaa hyvärikkaiden sutiessa vimmatusti,mut pidon löytyessä mentiin sit "ampumalla" ohi 8)

    Ai jaa tuota 1/8mileä on siis harjoiteltu muuallakin :eek:
    Mä myös silloin oliko nyt -93 harjottelin Kemoralla pidettyjä "paikkakunnan nopein" kisoja varten vetäen varovastikin arvioituna satakunta lähtöä,öisin kun silloselta muijakaverilta kotiinpäin ajelin niin ei kun tiellä auto seis ja armotonta vedättämistä monta kertaa joka iltayö ja sit omalla kylätiellä kelloa vastaan useita(kymmeniä) kertoja,mä en tosin voittanut kemorassa kuin itseni et ylipäätään olin ajamassa :rotfl:
     
  4. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Eikö noissa F escoissa ole aika useasti se 200-230hv?mitä ite noita seuraillu.mut miten ne koneet sen kestää?
    Jos palataan alkuperäiseen aiheeseen niin:

    -Taunus monta sataa kiloo painavampi kun ralli esco.
    Eikö tämä kuitenkin tulisi käyttikseen.
    -Alavääntö
    -Luotettavuus
    -Talvella käyntiinlähtevyys
    -Juuri kortinsaaneen tulot.
    -Ja tuo 500€ budjetti

    smos
    Liity: http://www.cosworthrsclub.com/jaseneksi.php
    Siellä saa paljon apua ja jäseniäkin on sieltäpäin ihan hyvin.
    Sitten ostat sen sierran ja laitat sen taunuksen viereen ja rupeet nosteleen osia sierrasta taunukseen.
    Ja sitten hommaat KUNNON alustan jos haluaa että se teho menee sinne tiehen eikä korin keinutteluun.
    Alustoja esim tuolla: http://www.rallyracefin.fi/
     
  5. jake74

    jake74 1st gear

    nämä koneet ei oo alle 2.0l koneita vaan vähä yli 2.0l koneita.
    mäntinä on 92mm mäntää ja jokku poraneet jopa 94mm männille.

    kaverilla on tommonen kone missä on vähä yli 200hv. on muuten kestänyt mutta yhen kerran on lohko haljennut.
     
  6. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    onko muuten smosilla minkä laista taustaa tekniikan parissa? et ootko siis yleensä ottaen pelaillut autojen kanssa tai tekniikan kanssa?
     
  7. smos

    smos 1st gear

    Jhu... Eipä kyllä ole, kuten olen tuolla jo aiemminkin sanonut. Ainut tekniikka jonka osaan on mopedin tekniikka :wink:
     
  8. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    no tossa tapauksessa kun kokemusta ei ole autoista juuri ollenkaan(ja enkä nyt halua masentaa :D ) niin suosittelisin että unohtaisit ne is tekniikat ja turbotukset..... ne ei kuitenkaan ole ihan mitään viikon asennus juttuja vaikka tietäisikin mitä tekee.... ja ymmärtääkseni et hae mitää vuoden tai useamman projektia. pysy vaan siina 1.6 tai max siinä 2.0 ohcn koneessa. pikku hiljaa kun oppii niin sit voi alkaa tekee vaativampia juttuja ja säästää niihin samalla! mut kuten sanoin niin en halua lyödä harrastusta lyttyyn!!!! :D usein vaan muiden kertomat vaihto hommat ei olekaan käytännössä niin helppoja miltä kuulostaa.......... :lol:
     
  9. smos

    smos 1st gear

    Jep, kyllähän mä tuon tiesin, ettei varmaankaan tule turbotukset taikka ruiskutukset onnistumaan... Menee vaan mielenkiinto kun alkaa miettimään noin monimutkasia hommia :odroll: Jep, eihän tästä autosta tule kuin 2 vuoden projekti, luultavasti :rotfl: jonka jälkeen alan ettimään jotain sopuhintaista jenkkia, esim. monaco tai joku muu vastaava, kunhan saan siihen jostain rahnaa :lol: Mutta nyt keskityn kokonaan tähän taunuksen rakentamiseen.
     
  10. elcamino0365

    elcamino0365 3rd gear

    joo jos alkaa tekee heti aluksi liian vaikeita hommia ja sit kun se alkaa urakalla tökkii kun ammattilaisetkaan ei aina muista kaikki asioita kuitenkaan kertoa, niin tarpeeksi kun tulee taka pakkia niin kyllä se mielen kiinto äkkiä lophtaa... ja jollekin ammattilaiselle päivän selvä homma mitä ne ei muista kertoa ei välttämättä ole aloittelijalle päivän selvää... mut tzemppiä vaan rakentelun aloitteluun!!!! :wink:
     
  11. Essex

    Essex Gearhead

    Uutta buhtia Taunukseen

    Ainut oikea tapa piristää Taunusta on vaihtaa kaksilitraiseen moottoriin.
    1,6:ssa on muistaakseni 72 heppaa, ja kakslitrasessa 99.
    Minä viritin porautin ja tein virimoottorin kakskuskkusella kaasarilla. Kallista oli. Kaveri osti MkIII Corttiinaan (käytännössä sama auto) 2-litraisen moottorin. Vähemmällä rahalla ja vaivalla Corttiina oli nopeampi.

    2,3 litrasella kuutosella sais sit jo raaserin ääni 8)
     
  12. duster73

    duster73 Gearhead

    kuinkahan tämä projektin kanssa on käynyt?
     

Kerro tästä muillekin!