Ford Thunderbird 1992 base model seisontajarru tehoton

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja puumis75, 23.3.2017.

  1. puumis75

    puumis75 3rd gear

    Moikka kaikki,

    Vuotuinen katsastus Teeböördille ja pomppas seisontajarrusta. Ei tarpeeksi pysäytysvoimaa.
    Kävin jälkitarkastuksessa, kun olin (muka) herkistellyt ja säätänyt takajarrut (muka) hyvin. Alle sen vaaditun prosentuaalisen (16% tjsp) verran pysäytysvoimaa jarrudynossa edelleen auton massaan nähden.
    Olikohan jotain 1kN arvot nyt uusintatarkastuksessa. Tasainen, mutta heikko.
    Pitäisi tuon malmikasan painon mukaan olla jotain 3kN tjsp.

    Tein ennen tätä uusintatarkastusta seuraavaa:

    Purkasin molemmat takajarrurummut osiin ja putsasin varsinkin sen seisontajarruun liittyvän jarrukengän linkun. Liikkui jo ennen putsausta vaivattomasti.
    Karkealla hiekkapaperilla tein X-kuvion rummun jarrupintaan ja jarrukenkiin myös.

    Säädin (ehkä) oikein käyttöjarrun esijännityksen niin, että hieman jarrukengät koskevat rumpuun, kun pyörittää jarrurumpua. Kuitenkin niin, että jarrurumpu pyörii ilman vastusta.

    Se taka-akselin alla oleva keskipalikka seisontajarrulle tuotti päänvaivaa ensin, ennen kuin tajusin, miten se seisontajarrun esisäätö tehdään.

    Ensin polkaisin vähän seisontajarrun poljinta käyttöjarrun polkimen vasemmalta puolelta, että se polkimen räikkä otti kiinni. Varmaan yksi tai kaksi naksua kuului räikästä.
    Sitten auton alle ja se U-klipsi lukittamaan sen keskipalikan ison jousen oikeaan kohtaan (ehkä).

    Samalla tsekkasin kaikki vaijerit rummuilta asti seisontajarrun polkimelle asti. Kaikki liikkuu vaivatta.

    Yhden huomion tein.
    Takajarrujen jarrukengät melkein niiteillä. On ehkä noin 1-2mm kitkapintaa ennen niittejä. Onko tämä nyt kaiken alku ja paha? Sain kuitenkin seisontajarrun ottamaan kiinni (liian heikosti kuitenkin).

    Tilasin juuri uudet jarrukengät ja saan ne päivän toimitusajalla.

    Olenko tehnyt jotain väärin?

    Kiitos etukäteen taas vastanneille!
     
  2. mika.p

    mika.p Gearhead

    Laitat ne uudet kengät niin luulen että uusi kitkapinta on riittävä parannus että jarrut toimivat oikein.

    Omia huomioita on että kun ollaan kulutus pinnan lopussa ja säädöt tapissa niin ei tehotkaan ole enää uusien jarrujen veroiset.
     

Kerro tästä muillekin!