Ford Thunderbird 1992 V6 nostaa lämpöjä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja puumis75, 24.10.2016.

  1. puumis75

    puumis75 3rd gear

    Moikka,

    Juuri hankkittu T-bird nostaa lämpöjä normaalin puolivälin yli. Ei mene punaiselle alueelle kuienkaan.
    Matka-ajossa huomasin, että ylämäessä nostaa enemmän lämpöjä. Eli, kun moottori tekee enemmän töitä ja rasittuu, niin lämmöt nousee enemmän.

    Edellinen omistaja nähtävästi 2006 teettänyt ison remontin, mitä auton papereita selasin. Kansipahvit, vesipumppu, moniurahihna jne.

    Ajettu tuon 2006 remontin jälkeen noin 10000 mailia.
    En siis itse usko, että olisi kansipahvit menneet, tai vesipumppu sökö.

    Termostaatti?
    Jäähdytin tukossa?

    Jotain tuolla TCCoA fooorumilla tästä tukitusta EGR ventiilistä myös höpötetään, että sen tukkiminen vaikuttaa lämpöihin? Voiko tosiaan EGR vena siihen vaikuttaa?
    Löytyy uusi asentamaton EGR venttiili takakontista.

    Myös viskoflektin toimivuudesta höpötetään TCCoA foorumilla. Että se joku silikoni tms siellä viskon sisällä heikkenee, ja se visko ei ota kiinni.
    En vain tähän teoriin usko, kun nyt on noin alhainen ulkolämpötila ja silti lämmöt nousee sen yli puolenvälin.

    Tilaan US partsista uuden termostaatin nyt.

    Ajatuksia ja vinkkkejä kuunnellaan ja otetaan vastaan. Kiitos.
     
  2. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Jäähdytin tukossa, vesipumpun siivet loppu, hihna luistaa.
    Ajoviima jäähdyttää paremmin ajossa kuin flekti, mutta hyvä sekin on tarkistaa, koita käsin pyöriikö flekti herkästi.

    Onko nesteet minkä väriset?

    EGR vaikuttaa lämpöihin, toimiessaan nostaa moottorin lämmöt nopeammin ylös. Jos tulpattu, ei vika ole siinä.
     
  3. puumis75

    puumis75 3rd gear

    Kiitos Mikkis tiedoista.

    Kuten kerroin, niin on isompi remppa ollut noin 10 vuotta sitten ja sen jälkeen mailien ja edellisen omistajan mukaan todella vähän ajettu.
    Hihna ei ainakaan nyt minun omistuksessa ole mitään ääntää pitänyt ja mitä sitä kokeilin, niin tiukalta (sopivan) se tuntui.
    Vesipumpun nykyisestä kunnosta en voi sanoa mitään. Se tosiaan vaihdettu tuossa isossa rempassa.

    Nesteen väri kirkas vihreä, mitä tsekkasin ostotilanteessa siitä jäähdyttimen korkkia avatessa.

    Kantsiiko mitään jäähdytinjärjestelmän pesuainetta työntää pyörimään? Auttaisiko, jos jäähdytin mahdollisesti tukkeessa?
    En ole alaletkua kädellä kokeillut vielä, että onko lämmin/ kylmä.

    Summitin sivuilla suht edullinen uusi jäähdytin 102 USD ennen rahteja ja Suomen riisto Tullia.
     
  4. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Hommaa putsausainetta ja toimi ohjeen mukaan.

    Toinen on tyhjentää järjestelmä, vedellä täyttö ja konetiskiainetta mukaan. Ajelua ja kuumaksi käyttöä.
    Huuhtelut ja uudet nesteet.

    Paljonko se mittarin neula nousee?
     
  5. puumis75

    puumis75 3rd gear

    Se nousee sen "normaalin" eli puolenvälin vähän yläpuolelle. Ei siis lähelle punaista. Onneksi.

    Entä mootttorin lämpötila-anturi? Ei siis lämpömittarin se pikku anturi, vaan ECUn anturi? Voiko se rikki ollessaan tätä aiheuttaa? Ei minun pähkäilyllä olisi tämän lämmön nousun kanssa tekemisissä.
     
  6. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Missä lie anturi? Jos vaikka termarikopassa niin pieni vaihtelu voi olla ok, mutta joku jolla samanmoinen kampe tietää varmaan missä neulan pitäisi olla.
     
  7. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Kun kaikki oli kunnossa, mulla oli mittari aina alle puolivälin, seilasi yleensä tasaisessa maantieajossa siinä NORM-teksin M-kirjaimen molemmin puolin. Kansirempan jälkeen ja vähän sitä ennen tuli tuota lämpömittaria tiirailtua enemmän kuin nopeusmittaria...

    Vähän ennen muita kansivian oireita jäähdytinnesteen joukkoon ilmestyi sellaisia mustia klimppejä ja nestettä alkoi pikkuhiljaa hävitä. Seuraavaksi alkoi paisarissa kuplia. Lopulta kun kannentiiviste tosissaan petti, seilasi lämmöt enemmän, neula meni ääriasennoissa tuon NORM -tekstin ulkopuolelle suht vikkelässä tahdissa.

    Jos ei paisarissa kupli ja jäähdytinnestettä häviä, niin ei taida kannentiiviste olla. Joku siellä jäähdytysjärjestelmässä nyt ei taida munkaan mielestä suoritua tehtävistään? Termari, jäähdytin? Jos tarvitset kuvan lämpömittarin anturin sijainnista, niin voin sellaisen käydä ottamassa.
     
  8. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Aukeaako termari reippaasti? Neulasta pitäs näkyä selvästi milloin termari aukeaa kun kylmällä koneella lähtee ajoon. Eli neula nousee ensin, ajosta riippuen jopa yli puolivälin, ja putoaa sitten reippaasti ja äkkiä. Jos tämmöstä dynamiikkaa ei näy, voisi olettaa että termari ei aukea kunnolla tai esim syyläri osin tukkeessa.

    Paljon seisoneessa autossa kokeilisin jo mainittua huuhtelua, varovaisesti. Eli ei mitään happoja aleta kaateleen sinne. Jos ei tokene niin seuraavaksi termarin vaihto (senkin voi testata kattilassa niin näkee pelaako se vai ei. Jos pelaa niin vika ei sen vaihdolla korjaannu)

    En alkais mitenkää hötkyilemään sen kanssa eli yksi asia kerrallaan ja välillä harkiten.

    Todellisen käyntilämpötilan kyllä tarkistaisin infrapunamittarilla ettei kyse ole vain viallisesta anturista/mittarista.
     
    Muokattu: 24.10.2016
  9. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Muijan GM tuotteessa luisteli melko uuden vesipumpun siipi akselin päällä, oli varsin mielenkiintoista käytöstä, ennen ku alko pyöriä tyhjää lähes koko ajan. Siinä lopussakin kerkes epäillä jo vaikka mitä.
     
  10. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    ^mun suburbanista meni pumppu juuri noin. Lämmöt seilas aivan holtittomasti, ja välillä ok, kunnes lopulta jäivät tappiin...alatappiin koska vesi ei enää kiertänyt mutta kone keitti.
     
    Muokattu: 24.10.2016
  11. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Jos kaikki edellä ehdotetut tsekattu ja OK niin sehän enteilee legendaarista kansipaffien menoa. Onko tietoa oliko kannet tsekattu/höylätty rempan yhteydessä? Ettei vaan pelkät paffit vaihtunu...
     
  12. puumis75

    puumis75 3rd gear

    Kiitos poijjaat hyvistä vinkeistä ja ehdotuksista. Asiallista meininkiä täällä :)

    2006 ja noin 10000 mailia sitten on tehty molempien kansipahvien vaihto ja samalla myös kansien plaanaus. Myös kansipultit vaihdettu.
    Se vesipumppu samalla myös.

    Menen tänään US parts: sta hakemaan termarin ja muita varaosia perushuoltoa varten.

    Teen termarin vaihdon yhteydessä huuhtelun ja tai tuon pesuaineen kanssa lämpimäksi käytön.
    Annan pesuaineen pyöriä ilman termaria.
     
  13. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Tuli vielä sellainen mieleen, että usein kun pakkasnestettä rupeaa jostain syystä häviämään, niin moni alkaa ensiapuna käyttämään syylärisementtiä yms. paikka-ainetta. Jos näin olisi edellisten omistajien toimesta tehty? Liikaa käytettyinä tuppaavat tukkimaan jäähdyttimen pillit aika tehokkaasti, on nähty puretuja jäähdyttimiä joista suurin osa putkista tukossa. Taskulampulla täyttöaukosta tiirailemalla voit katsoa, jos kennon putkien juuressa näkyy kerrostumia.
     
  14. puumis75

    puumis75 3rd gear

    Moro taas kaikki,

    Kesä, kärpäset ja ulkoilman lämpötila kun nousee, niin nousee myös Teeböördin lämmöt.


    Olen tarkistanut termarin. Se avautuu oikein.
    Viskotuulettimen kytkin on uusi.
    Runsaasti jäähdytysainetta järjestelmässä ja paisuntasäiliössä. Järjestelmä on ilmattu imarin päältä olevasta pultista oikein.

    Vielä tarkistaa syyläri. Ei näkyviä vuotoja tai korroosiota.
    Otan irti ja huuhtelen.

    Oireet:

    Moottori lämpenee ja autoa voidaan ajaa jonkin aikaa normi lämmöillä.
    Jonkin ajan kuluttua (liikenneruuhkassa ja pysäytysvaloissa) lämpötila alkaa nousta ylös eikä jäähdy vaikka liikenne avautuu.
    Lämpö nousee vaarallisesti ylös ja minun on pysäytettävä, sammutettava moottori ja jäähdytettävä useita minuutteja.

    Molemmat jäähdytysletkut (ylempi ja alempi) ovat yhtä kuumia. Kokemuksessani, jos kaikki toimii, alemman pitäisi olla hieman vähemmän kuuma?

    T-lintu läpäisi vuotuisen katsastuksen eikä näkyviä vuotoja löytynyt. Myös päästötesti ei antanut mitään hälyttävää viitaten huonoihin päästöihin tai venttiilivuotoon jne.

    Kun T-lintu ostettiin, löysin useita kuitteja, joissa mainittiin perusteellinen moottorin yläosan remppa. Uudet kansipahvit, jäähdytyspumppu jne. Kuten kerroin alkuperäisess viestissäni.

    En voi ajaa T-linnulla pitkiä aikoja, eikä varmasti ruuhka-aikoina. Tämä veetuttaa suunnattomasti.

    Interwebistä löydettyä:

    Voiko lämpömittarin anturi todellakin oireilla niin että se joko näyttää liian alhaista, tai liian korkeaa lukua?
    Omat kokemukset ovat, että ei ollenkaan toimineet, tai heittivät lämpömittarin neulan suoraan HOTiin.

    Entä varsinainen lämpötila-anturi imusarjassa, joka lähettää tietoja moottorin hallintaan?
     
  15. SauliK

    SauliK Gearhead

    hommaa infrapunamittari niin saat seurata lämpöjä mistä tahansa koneen osasta.
    mulla esim oldsissa käyntilämpöisenä taisi termarin kopassa olla yli 90 ja alavesiletkussa reilu 50

    jos sulla on alavesiletku yhtä kuuma kuin yläletku niin asiahan on erittäin selvä, syyläri ei jäähdytä. sisältä tai ulkopuolelta tukossa
     
  16. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Sitä ylä ja alavesiletkun lämpöeroa ei oikein käsipelillä saa arvottua. Molemmat on kumminkin turhan kuumia käsin pitkään pideltäväksi, varsinkin termostaattiohjatulla sähköflektivehkeellä olevat(ei tämä siis). Viskokin kiihdyttää vasta kun saa lämmintä. Tarvitaan joku oikea lämpömittari. Joka tarvitaan myös auton oman lämpömittarin tarkistukseen, ne kun voi näyttää lopuilleen ihan mitä vaan. Viasta riippuen.
    Onko se ihan oikeesti keittänyt jo, vai oletko vaan seurannu auton mittaria?
     
  17. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Varoisin infrapunaa. Kerran cadillacista mittailin, ihan sama mitä tietä niin näytti joku 60-70 letkun pinnalta vaikka oli oikeesti liki sata. Eikä ollut halpa mittari.
     
  18. Jussi289

    Jussi289 Double Gearhead

    Jep, en kanssa käyttäisi sellasta oikean tiedon hankintaan. Pikareferenssinä tai suhteellisena kyllä kätevä. Tai kerran varmennetun lukeman toistomittauksessa samasta pisteestä. Se on niin arka eri materiaalien poikkeaville emissiokertoimille kuitenkin.
     
    Karpov tykkää tästä.
  19. Karpov

    Karpov Double Gearhead

    Näppituntumallakin oikeesti ylävesiletkusta saa jotain irti...

    Jos vitun polttava eikä sormet kestä kuin käydä siinä, niin ollaan satkun tienoolla. 90 ast kestää aavistuksen kauemmin pidellä.


    Myös jos ylävesiletku on vain lämmin tai haalea, niin sillon ei ole termari auki. Ja veden virratessa eli termarin ollessa auki vois kuvitella jo siitäkin että se 90 tienoolla ollaan.
     
  20. HendriXXX

    HendriXXX Gearhead

    Onko näissä kahta vesipumppumallia pyörimissuunnaltaan? Eli jos ois laitettu vääräänsuuntaan pyörivä pumppu..
    Voihan siellä kokeilla erillistä lämpömittaria, joko mekaanista tai sähköistä. Vertaa sitte omaan mittariin lukemia näyttääkö samoja lukemia.

    Kaverilla oli yks pikkubuickki ja siinä oli vastaavaa ongelmaa, pitkään kaikkea pähkäiltiin ja kokeiltiin. Koskaan se ei keittäny yli kuiteskaan vaikka mittari näytti 115°C parhaimmillaan. Kaveri ajeli lopulta vaan menemään sillä ja ei ollu koskaan ongelmia. Siinä tais olla sähköflektille ohitus kytkimellä että sai ruuhkassa hieman apuja jos alko hirvittämään lämmöt..
     

Kerro tästä muillekin!