Ford Torino GT ´70 429cid+blower

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja JB, 7.1.2004.

  1. FURY BB

    FURY BB 3rd gear

    Kyseinen torino kiinnostaa minuakin,koska tämä kyseinen yksilö antoi alku sysäyksen jenkkiautoilun pariin ollessani nuorena nöösinä ihmettelemässä Blower hirmua useaan otteeseen kemissä:rotfl: Torinon huima käyntiääni on jäänyt kun tauti takaraivoon :rotfl: Auton rakennus projektissa oli paljon mukana V-Peen ja Jonen kaveri Masa joka oli melkoinen opel yms virittäjävelho (ONKOHAN VIELÄKIN KEHISSÄ).
    Eli jos joku osaa kertoa tämän hetken tilanteesta,ja kenties näyttää kuvia nyky kunnosta olisin kiitollinen :ps,Tietääkö FASTBACK oikeesti missä kyseinen torino luuraa :eek:
     
  2. pekkakarvoen

    pekkakarvoen 1st gear

    eikös nascaria ajettu sillä vanhemmalla kopalla kun tää 70-koppa kyllä näytti liukkaalta mutta se vanhempi oikeesti oli enämpi aerotynaaminen?
     
  3. Fastback

    Fastback Gearhead

    '70 Torinon myyntiesitteessä lukee "shaped by wind". Kannattaa muuten huomioida ainaki GT mallin pisaran muotoinen radioantenni - todella hieno yksityiskohta. Kaunis ja linjakas koppa, mutta ei pärjännyt aerodynamiikassa '69 Talladegalle tai '69 Cyclone Spoiler II:lle. Lyhyillä radoilla '70 ajettiin uuskoppaisella, mutta superovaaleille '69 aero autot kaivettiin esiin. '70 vuodelle kaavailtu jatkettukeulainen (datsun keula) King Cobra karahti kiville Fordin katkaistaessa kisatouhuilta rahoituksen. '71 vuodelle kaivettiin vanhat '69 Cyclonen kisatouhuihin, kun aero auto kielettiin. Ah, se oli aikaa kun kaikki nascar autot eivät näyttäneet toistensa kopioilta ja Pettykin ajoi Fordilla Grand National hopealle 1969.

    Minulla ei ole enää tuon blower torinon omistajan yhteystietoja. Viitisen vuotta sitten kun etsin tarkoituksiini sopivaa Torinoa niin kaivoin nykyisen omistajan yhteystiedot (nainen) ja kyselin Torinosta. Siellä oli silloin sama alakerta matalaruttusilla takomännillä mikä oli blowerin kanssa. Sistusta oli vissiin vaihtunut ruskeaksi salmiakkikuvioksi tms. En mä sitä sitten halunnut ja jotenkin kävi ilmi että omistaja tiesi jotain auton historiasta ja hinta saattoi olla sen mukainen. Auton rekisteriotteessa ei ole merkintää ahtimesta - oikeastaan annoin sen lannistaa itseni taannoin - ääliö!!! Olishan se remmiahdettu isolohko Torino ihan jotain muuta mitä isolohko mustangi. Aina ei voi onnistua, mutta jos ensi kerralla.
     
  4. FURY BB

    FURY BB 3rd gear

    blower

    Jännä juttu ettei näkyny enään mainintaa ahtimesta otteessa.oli aikoinaan kyllä luvallisesti leimassa :(
     
  5. Fastback

    Fastback Gearhead

    Re: blower

    Siihen aikaan ei taidettu tarvia merkintää rekisteriotteeseen (?), eli ajeli ihan laillisesti, mutta otteeseen asti bloweri ei merkitty. Tämmöinen käsitys mulle jäi aiheesta.
     
  6. superbird

    superbird Gearhead

    Viikonloppuna oli Talladegassa aero car meet. 36 Talladegaa ja Cyclone Spoiler:a, 8 Charger 500, 14 Daytonaa ja 37 Superbird:a, yhteensa 95 aero autoa. Paikalla myos Datsun keulaiset King Cobra ja Cyclone Spoiler 2 Ilma oli hieman liian vetinen, muuten hieno tapahtuma.
    Kuvia tapahtumasta,
    http://kuvablogi.com/blog/2662/92/
    http://kuvablogi.com/blog/2662/93/
     
  7. PPRCuda

    PPRCuda Double Gearhead

    Torinon ja mm. Ilokaasu-Opeleiden jälkeen Matti keskittyi jo 1980 -luvulla kaksipyöräisiin. Hyvällä menestyksellä...
     
  8. 383

    383 Gearhead

    pumppu on varmaan poistettu 90 luvun alkupuolella.koska näin imusarjan silloin se oli menossa yhteen projekti 70 falconin 429
     
  9. FURY BB

    FURY BB 3rd gear


    Joo muistan et sovitteli jo torino projektin aikoihin turboa z1000 kawaan :rotfl: :rotfl:Ja nopia ilokaasutettu coupe kadett jäänyt mieleen :odroll:
     
  10. 6v92

    6v92 1st gear

    Vaihdoin moottorin vuonna -87 kiertokanki vaurion seurauksena, veivi katki,sylinteriputki halki. Dyers 6v71 ahdin meni mattavihreään c 10 letukkaan,herttoniemeen, en tiedä tuliko ikinä käyttöön? carter comp 750 kaasarit oli käytössä monta vuotta muissa vehkeissä. Kampiakselina oli hank the crank joka taisi mennä pöydänjalaksi? Moottoriksi tuli smogi 429 johon laitoin weiandin single plane imusarjan ja blowerkoneen vanhat kannet millä se ei tietenkään toiminut kunnolla. Auto vaelsi Hyrylän jobbareilla (Mustekala osku?) 87-88 jonka jälkeen en sitä ole nähnyt.
     
  11. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

    Ford Torino GT

    Mulla oli 80-luvun alussa Ford Torino GT -70, tekniikkana oli 351 Cleveland ja automaatti. väri oli musta kultaisilla raidoilla. Muistelen vieläkin kaihoisasti kyseistä autoa, missähän mahtanee nykyisin olla. Kyseisiä 70 kymppisiä oli kuuleman mukaan suomessa silloin vain pari kolme kappaletta. Paikka siis oli eteläpohjanmaalla...
     
  12. Torino69

    Torino69 3rd gear

    92-93(?) paikkeilla autoa esiteltiin minulle Hyvinkäällä muistaakseni nurmijärveläisen omistajan toimesta. Silloisella 'KOP:n' parkkipaikalla toistemme Torinoita ihmeteltiin. Heppu oli ostanut auton tuolloin vasta vähän aikaa sitten ja puheet olivat pojalla kyllä kovat erinäköisten laitteluiden suhteen. Ahtimen reikä taisi olla peitettynä läpinäkyvällä pleksillä. Sisustus oli vaalea salmiakkiruutu kuten takavuosina.
     
  13. 6v92

    6v92 1st gear

    plexi tuli peltiin tosiaan jo -87 ja blowerin alahihnapyörä jäi käyttöön kun se oli ainoa missä sopi laturin remmi kohdalleen. Autokauppiaat puhuivat hihnapyörän takia koneen olevan vain pumppua vailla.Blower oli enemmän melua tyhjästä kuin olisi luullut.
     
  14. Futurage

    Futurage Gearhead

    Mullakaan ei enää ole nykyisen ( tai se oli 2004-2005 kun ne vielä mulla oli) omistajan yhteystietoja. Mutta jos rekkari on tiedossa niin omistajan tiedothan ovat vain tekstiviestin päässä( 16400).
    Oma Torino GT tuli mulle fastbackin vinkistä, löytyi Ruotsista noin 4 v sitten. Aito 429 SCJ Dragpack C6.
    Orkkis moottori oli tosin häipynyt mutta olen tässä pikku hiljaa paikallistanut ja hankkinut SCJ moottorin osia. Nyt on löytynyt jo oikea lohko, pako- ja imusarjat sekä lähes ajamaton oikeakoodinen Ford / Holley kaasari joka sijaitsi muuten Suomessa erään Mopar harrastajan tallissa.Suomesta löytyi myös sokkomaski.
    Laatikko ja perä ovat auton alkuperäiset.
     
  15. TORINOGT

    TORINOGT Gearhead

    Redneck61:lle. Torinosi oli kyllä hieno. Poikkesit meilläkin pariin otteeseen. Ihmetys olikin suuri kun huomasin sen olevan myynnissä. Näin jälkiviisaana olis pitäny ostaa pois. Jos olen samassa autossa ja rekkari alkaa H:lla niin taitaapa olla edelleen Vaasassa, mutta ei ole ollut liikenteessä moneen vuoteen. Toivottavasti palaa pian ajoon. :D
     
  16. Torino GT 71

    Torino GT 71 1st gear

    hyvä homma että aiheen nostaminen, aiheuttaa näin paljon keskustelua täällä.
     
  17. Redneck61

    Redneck61 Gearhead

     
  18. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Olen kuullut joskus Vaasassa toimistolla käydessä, että tälläinen 429? Torino olisi olemassa (omistajalta itseltään) Ei ole ollut liikenteessä pitkään aikaan (ainakin 15 vuotta) , vaikka omistaja on jo palannut Suomeen. Enpä ole kylläkään nähnyt omistajaakaan vuosiin, mutta viimeksi kysyttäessä (vuosia sitten) ei myynnissä.
     
  19. Juppee

    Juppee Gearhead

    Kyllä moinen vaasasta löytyy, eikä ole myynnissä. Tein vernando tommosen hätäisen johtopäätöksen, että meillä taitaa olla sama työnantaja...
     
  20. vernando de hoto

    vernando de hoto Gearhead

    Niin on ja olemmepa jopa tavanneet. Kylläkin vuosia sitten.
     

Kerro tästä muillekin!