ford v6 2600cc

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tanari, 23.4.2002.

  1. tanari

    tanari 1st gear

    niin kun itellä ei ole mitään hajua että minkä koneen kannet käy mihinkin ja missä koneissa on samat kannen ja minkälaisia mäntiä on myynnissä?

    ajattelin että onks 2000cc ja 2300cc koneissa samat kannet? entä 2600cc?

    mä oon ajatellu että noissa 2000 ja 2300cc kansissa on pienemmät palotilat.. vai onks? entä venttiilien koko?

    männät onks noihin koneisiin myynnissä jotain kuvullisia mäntiä millä tulis enemmän puristusta..?

    elikkä mikä olis paras ratkasu että sais "sopivat" puristukset.. koska eikse oo niin että mitä isommat puristukset sen enemmän vääntöä?
     
  2. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    kaikki saksalaisten V6-fordien kannet käy keskenään eli voit ottaa kannet 2.8:sta 2.0:aan jos siltä tuntuu. 2.3 ja 2.6 venat samaa kokoa, 2.8:ssa isommat.
    puristussuhteen korotus ei onnaa v-koneessa kovin pitkälle kansia laskemalla, imusarja ei mene enää paikalleen. vaihtoehdot siis kupumännät, pidemmät veivit tai pisempi-iskunen kampura. kampurat käy myös kaikissa keskenään.itselläni on 2.6:ssa 2.8:n akseli mutta lähinnä siksi että sain puristukset kohalleen kun männät on kuplan takomännät jotka on 1mm matalammat kuin vakiot. eli loppuveto: saksal.ford V6:ssa kannet käy keskenään 2.0-2.8 koneissa ja kampurat 2.0-2.9 koneissa. kannet ei käy 2.9:stä koska venajärjestys eri ja nokka pyörii erisuuntaan. muuten ne kyllä olisivat paremmat esim. kolmen pakoaukon ansiosta. puristussuhteen korotus lisää tehoa ja vääntöä ja myös koneen kulumista. ja liika puristussuhteen korotus alentaa tehoa nakutuksen säveltämänä, ja saattapa siinä sivussa palaa reikä mäntäänkin. malttia siis..10.5:1 on vielä turvallinen suhde ja tehon kasvu on jo selkeästi havaittavissa vakion 9.0:1 verrattuna.
     
  3. V6

    V6 Gearhead

    Käsittääkseni myös palotilan koko kasvaa
    esim. jos laittaa 2.3 koneeseen 2.6 kannet.
    Näinollen menetetään se hyöty mikä
    saadaan isommista venttileistä ,koska
    puristussuhde laskee.
     
  4. tanari

    tanari 1st gear

    eikun ite just ajattelin että olisko hyötyä 2.0 kansista 2.3litrasessa koneessa?

    tai vaikka 2.3 kansista 2.6 koneeseen?
     
  5. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    palotilojen koossa ei eroa 2.3 ja 2.6 koneissa sillä niissä on sama poraus, molemmissa 90mm, vain iskunpituus muuttuu. itseasiassa noiden koneiden kannet on samat eli sama valutunnus löytyy molemmista.
    2.0 kannet saattavat olla pienemmät, en tiedä.
    2.8 kannet on himpun isommat, itselle laitoin koska siirryn turbotekniikkaan ja puristukset tippuvat sopivasti siinä.
     
  6. V6

    V6 Gearhead

    "Normaali käytössä" selviää hyvin kyseiseen
    koneeseen tarkoitetulla kansilla. Puristuksia
    voi nostaa ysistä kymppiin höyläämällä kansista millin pois.Kisakoneet on asia erikseen.Kannet on kaiken tärkeimmät osat V6 moottoria viritettäessä.Niihin saa helposti uppoamaan 10 000 mk.Kansiin käytetty raha on suoraan verrannollinen koneesta saatavaan tehoon.
     
  7. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    Onko jollain käytännön tietoa/kokemusta 2.8(i) kansista? Mitä, missä ja milloin kannattaisi tehdä? Onko jotain muuta pullonkaulaa kuin siiamilaiset pakokanavat?
     
  8. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    mä en menis ihan ekana höyläämään milliä pois.. taannoin kun virittelin 2.6:en kansia niin höyläsin 6 kymppii pois niin imusarjan väliin jäi nii iso rako ett piti pistää 2 tiivistettä ettei vuotanu.
     
  9. V6

    V6 Gearhead

    Kannattaa lukea kirja "How to built and modify Ford 60 degree engines".
    Siellä on esim. valmiiksi lasketut kaavat montako milliä pitää höylätä imusarjasta jos madaltaa kansia.
     
  10. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    aivan olin juuri lisäämässä että mikäli laskee kansia niin on laskettava imusarjaakin. kyseistä kirjaa en jaksa ostaa enkä lukea, mielummin selvitän kaiken itse ja kantapään kautta. siinä oppii vuorenvarmasti vaikka käykin lompsan päälle..
     
  11. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    ainakin 2.8i ja 2.6 kanavat on presiis sasmoissa kohissa. 2.8:sta oon kyl nähny kuvia joissa ne ois eri paikoissa, tosin kaasarimallin kansia en oo käsissäni pitänyt.. http://www.mercurycapri.com/technical/e ... toffy1.jpg löytyy ainakin yks kuva. sivulla on muutakin kätsyä capri-asiaa..
     
  12. OpaS

    OpaS Gearhead

    Tuollaisessa 3-pakoaukkoisessa Jenkkilän 2.8:ssa joka tuolta mercurycapri.comista löytyy on imukanavat eri kohdissa ja eri muotoiset kuin euro-2.8:ssa, jossa sitten taas on samanlaiset kanavat kuin 2.6:ssa. Aamen.
     
  13. MouTine!

    MouTine! Gearhead

    Miten on pakoaukot tällaisessa jenkkilän 2.8 koneessa? Onko niin kuten joissakin kuvissa olen nähnyt että kahdet aukot on hyvin lähellä toisiaan ja kolmas on hieman erillään näistä kahdesta???
     
  14. OpaS

    OpaS Gearhead

    Kyllä vaan. Samoin kuin imukanavat...
     

Kerro tästä muillekin!