Ford V6 Turbo Projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Vermilion, 30.8.2016.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Pitää kattoa kun saa purettua osat irti, vähän joku flunssa iskenny niin veto pois.Jos ensi viikolla olis kunnossa, sais noita irroitettua tutkiskeltua lisää. Varmaan tulee kannet vielä siistittyä ja käytettyä tarkistuksessa(Lahden kansityö).

    Mulla on jossain iso säkillinen vakio jousia, pitäis varmaankin mitata paljon on ero vakiossa ja HD:ssä.
     
  2. Sultzi

    Sultzi Gearhead

    Mitä itse mittasin, niin ei ollut juurikaan eroa vakioilla ja kentcamsin "hd".
     
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Nokat
    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVhlz0K6b_Pc8yAeBv (ks. V6T21)

    Ventiilit+ Jouset
    https://1drv.ms/f/s!Ak0ev910-aPVtXH7ufxcVTORUdiW (38,1&44,5 ja TV416&VS42
    )
    http://www.burtonpower.com/valve-spring-ford-taunus-cologne-v4-v6-single-hd-tv416.html
    http://www.burtonpower.com/kent-cams-valve-spring-set-ford-cvh-sohc-hd-duplex-vs42.html

    Kentcams laitto viestiä että HD on 25% vakiojousta jäykempi.
     
  4. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Oisko jollain viisaalla kielitieteijillä kertoa mitä toi Rolled Fillets on? Mitä se tarkoittaa
    ja miksi 84Tm on parempi kuin 78Tm. Mulla ois ainakin 2kpl 84Tm kamppareitakin...
    vai oliko toinen jopa 88Tm...
    https://1drv.ms/f/s!Ak0ev910-aPVtXVhlPwM-6aGDQYb
     
  5. Gary Grand

    Gary Grand Double Gearhead

    Rolled fillets on mankeloimalla tehdyt pyöristykset. Muokkaa metallia ihan samalla tavalla kuin takominen.
     
  6. Substitute

    Substitute Gearhead

    Se mankelointi näkyy pienenä säännöllisenä hakkausjälkenä siinä pyöristyksen urassa. Hiottu ura tai pyöristys on sen sijaan sileäpintainen.
     
  7. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    https://1drv.ms/i/s!Ak0ev910-aPVtXakT1qDRp58-fI_

    Hitsin pimpulat pultit vähän tiukalla. Metrin pituisilla putkitongeilla pitää irroitella...
    ja sitte menee vielä katkemaan. Auttaiskohan jatkossa näiden kanssa joku kupari/alumiini pasta vai?
     
  8. Vermilion

    Vermilion Gearhead

  9. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Varmaan lähtee pultit kansista jos ne vaikka kuparitahnalla laitat läjään.
    Tollaset katkenneet pinnapultin nysät lähtee monesti huokeimmalla sillain että hitsaat isolla virralla vähän isomman mutterin sisältä tohon nysään. Jos ei ekalla irtoa niin tokalla tai kolmannella....
     
  10. Substitute

    Substitute Gearhead

    Onko noissa ura siinä liukupinnan ulkosivuissa? Buickin turbokampiakseleissaa se ura näkyy selvästi ja siinä urassa takomisen tasainen jälki. Koneistomakaveri selitti että rauta kovenee kun sitä taotaan ja se on se juttu mikse tuo suojaa paremmin murtumilta vaikka se heikommalta sen uran takia näyttääkin.

    http://www.gnttype.org/techarea/pictureguides/cranks/crankguide.html[​IMG]
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Juu hitsaamalla lähti tosin kuumana aina irtos vaan mutteri, piti jäähyttää mutteria vedellä että karkaistui ja aukesi RST mig lanka ei varmaan ollu kuitenkaan parasta.... 5 yritys tuotti tulosta.
     
  12. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    ...Jos nyt järjen kanssa ajattelee niin tolla karkasulla juuri ole tollasessa kohtaa mitään väliä.. VAAN että pultti on kuumana turvoksissa ja siksi jumissa, jäähtyessään irtoaa seinistä. Ei kuulu availla kuumana. Kuumaksi -> pultti turpoaa ja tekee tilaa väkisin itelleen, jäähtyessään on se tehty tila ja aukeaa.
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Just noin kuin VooDoo selvensi. Unohdin tuohon aikasempaan sepostukseen laittaa että anna jäähtyä ennekuin väännät....
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hmm tariskohan mun hankkia isompi hukkaportti? Yleensä miten noi hukkaportit oikein mitoitetaan? Mulla on vaan niin hiton ahdasta että ei tahdo mahtua. Joku kysyy mihin vehkeeseen niin seuraaville spekseille hukkaportti.

    -Ford 2.8V6
    -2 bar
    -A/R 70 M24

    Nykyinen ahdistelee jo nyt vähän... onko toi joku 32mm tai jotain...
     
  15. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Nyt sieltä tuli se pahoin pelätty vastaus...

    "Tavan mukaan mäntä on tehty mahdollisimman kevyeksi joten patin alla ei ole liikaa materiaalia. Jos patin sorvaa pois (2,92mm korkea) keskikohtaan jää vahvuutta vain 3,81mm – ei kestä.
    Nyrkkisääntö turbossa ja etenkin E85 ahdetussa on n 6,0mm paksu männän laki.
    Patista voisi ehkä millin sorvata pois hieman, paksuus olisi 5,7mm, mutta kaikki tälläinen on aina asiakaan vastuulla.
    Fiksuinta olisi varmaan hankkia uudet tasapäiset männät, niitä saadaan noin 230,00 €/kpl hintaan."
     
  16. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Laske se oikeapuristusuhde niin pääset vähän jyvälle että montako cc:tä tarvii saada lisää?
    Oliko niissä palotiloissa paljealuetta? Jos ei niin paksummalla kannentiivisteellä puristuksia pystyy säätämään...
     
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Kannetiivisteitä ei ole olemassa kun yksi järkevä vaihtoehto tai noh toinenkin on mutta..

    http://www.burtonpower.com/felpro-head-gasket-left-hand-ford-2-8-v6-taunus-cologne-tv1475.html

    tai

    https://gyazo.com/b7c29bb986a9aa3d83decfe4a309bfe6

    Kerran käytettynä vanha FelPro tiiviste oli 1.3mm paksu. Puristettuna varmaankin 1.2mm...
     
    Muokattu: 22.9.2016
  18. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Tällä viikolla tulee varmaankin porattua kansiin ylimääriset vesireijät jotka poistavat ns. 2.8 V6 moottorin HotSpotin, (2 vierekkäin olevaa pakoventtiiliä).

    Sain viikonlopun aikana kiillotettua toisesta kannesta palotilasta karstat pois. Juuri ns. hotspot
    kohdan pakoventtiilit olivat muuttaneet väriä verrattuna muihin ventiileihin, mutta niin vähän, että tuskin kannattaa huolestua.
     
  19. sbm396

    sbm396 Gearhead

    Moparin pikkulohko ajettu metanolilla ja etanolilla ollaan ahdettu yli 2 baaria. Mäntinä diamondin tekeleet eikä niissäkään oo edes 5 milliä lakea
     
  20. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    93,5mm bore
    1,2-1.3mm paksu kannetiiviste (Vapaan ilman puristusta 1.3mm ja puristettuna varmaan 1.2mm.. (veikkaus)
    Jossain Usa foorumilla luki, että 40-45cc... aika vaikee mitata tarkasti, erojakin on palotiloissa
    vähän. (Tossa laskin että 45cc kuulostais aikalailla oikeelle)
    Männän laki kun on tasan sylinterin kanssa vakio porauksella (93.03mm) ja ventiileillä
    tehdas ilmoittannu 9.2 puristukseksi.

    Nyt näissä männissä on 11cc ylimääräistä. Jos vakio moottoriin tasalakiseen lisätään
    11cc tilavuutta puristus on mun laskujen mukaan noin 11,7
     

Kerro tästä muillekin!