Ford V6 Turbo Projekti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Vermilion, 30.8.2016.

  1. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Haluaisin parista asiasta mielipiteitä:
    1. Kumpi on teidän mielestä järkevämpi
    - Teräsnokkapyörä
    http://www.burtonpower.com/cam-gear-all-steel-type-v4-v6-taunus-tv1419.html
    (Ilmeisesti kestää kyllä, mutta kuulemma tämä nokkapyörä aiheuttaa harminisia väriönöitä nokkaa ja saattaa aiheuttaa nokan katkeamisen korkeilla kierroksilla, "tieto saatu Westlake Caprin ylläpitäjältä elikä RickWoodilta, hän ei vai ottanut kantaa, että mitkä ovat korkeat kierrokset Westlake rata autoillahan ajaetaan sellanen max 9000rpm kierrosluvulla ja jos omassa autossa on max kierrokset 6700-7000rpm, niin onkohan pelkoa nokan katkeamisesta)
    Vissiinkin toi teräksinen nokkapyörä pitää kamalaa meteliä? Pitääkö paikkansa?
    -Alumiininen nokkapyörä
    http://www.weslake-capri.com/wordpress/?attachment_id=400
    (tämä kuulemma negatoi harmoniset värinät, mutta tässä sellainen juttu että tämä kuluu yllättävän nopeasti, kuulemma pitää Rockauton mukaan vaihtaa 100.000tkm välein.)
    (saa myös rockautosta aika halvalla Cloyes merkkinä millainen??
    http://www.rockauto.com/en/moreinfo.php?pk=4718&cc=1134807&jsn=526)
    -Sitten on vakio nokkapyörä mulla on tälläinen nytkin autossa ja kestää kyllä yksillä HD ventiilinjousilla tuonne 6200rpm asti ilman ongelmia
    http://www.burtonpower.com/oe-style-fibre-camshaft-crank-gear-set-ford-2-8-v6-cologne-tv1422.html
    (tuskin tuollaista uskaltaa tuplaventtilinjousilla ja 7000rpm rajoittimella enää käyttää)

    Toki nokkaan vaikuttaa myös öljy, elikä 5W-50 ja sitten korkeapaine, korkeavolyymi öljypumppu.

    2. Kyselin vesipumppua ja nyt niitä on saatavilla, kuulemma tossa vakio pumpussa sellainen ongelma, että se ilmeisesti kavitoi korkeailla kierroksilla, Westlake tarjoaisi vesipumppua hintaan 285£ + postit, tavallisen pumpun saa 60€:lla kotiin toimitettuna. Westlaken vesipumpusta ei ole minkäänlaisia kuvia missään, että miten tuo kavitointi on korjattu, varmaankin erilaisella siipiprofiililla tai vesipumpun kehää muuttamalla. Kun en tiedä mitä ne tarkoittaa korkealla kierroksilla, niin arvailla vain voi. Mutta jos siipikulmaa on muutettu, eikä tällöin lämmön siirtokyky pitäisi huonontoua matalailla tyhjäkäyntikierroksilla siis 1000rpm alueella? Tällä alueellahan yleensä nämä vehkeet keittävät jos keittävät tai sitten oikein tiheillä perävälityksillä mutkaisessa rata ajossa mutta minullahan ei ole tiheätä perävälitystä (3.09) ja muutenkin radalla tulee todella harvoin ajettua.

    3. Nokkapyörän kiilaa säätämällä olisi vissiin mahdollista pelata muuteman asteen verran nokan ajoitusta mitenkäs nuo menee? ATDC tarkoittaa vissiin jälkeen keskipisteen? Jos muuttaa nokkaa 4 astetta BTDC niin parantaako se silloin alakierrostoiminta, mutta vissiinkin tiputtaa yläkierrosominaisuuksia ja ATDC +4 astetta on vissiin sitten se että yläkierrokilla antaa paremmat suorituksen eikö näin?.
     
  2. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    https://1drv.ms/f/s!Ak0ev910-aPVt2L0hX3gq-m1LWNy

    3 viikkoa meni sain Lahden kansityöstä kannet, pitää harkita josko kaksi ventiiliä vaihtais oli meinaan vähän sanomista.... punaisella värittivät ne Lahden kansityössä.
    Nyt on kannessa uudet venttiilinohjurit.
     
  3. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hmmm tarvis saada vissiin kunnon ahtopainemittari -1bar/+2.5 bar mekaaninen mielellään, oisko missään kunno mittaria, kokemuksia? 52mm mittari siis valaistu.
     
  4. country sedan

    country sedan Gearhead

    Jos +2.0 riittää niin Autoracingista Stackin mekaaninen mittari.
     
  5. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Ottaisin varmuuden vuoksi 2.5 bar... mulla on nyt digitaalinen autometerin mittari, mutta se on huono todella hitaasti readoi muutoksiin, vaikka olikin kallis.
     
  6. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Mulla tossa CumminsVanissa VDO:n 0-3bar ahtopainemittari. Alipainettahan se ei näytä, jos se nyt on olennaista.
    Tarvikemotti.com:sta löyty sellanen.
     
  7. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Mulla Ramissa miinus1-5 barin nestevaimennettu teollisuusmittari. Toimii todella hyvin. Ei oo valoa mutta muut mittarit vieressä heijastaa niin näkee hyvin.
     
    Muokattu: 19.2.2017
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    En tiedä mietitkö noita aikaisempia kysymyksiä vielä, mutta muutama juttu pisti silmään:

    1.En tiedä paljonko meinaat autollasi ajaa mutta 100tkm on mun mielestä harrasteelle aika paljon, joten alumiininenkin nokkapyörä sen puolesta menisi, jos et teräksistä halua laittaa noiden värinöiden takia. Teräksinen ei mun mielestä pitänytmitenkään erikoista ääntä, kun sellasta joskus kuuntelin.

    2. Monesti noita vakiovesipumppuja hidastetaan alkuperäissitä välityksistä, ja menestyvät kyllä. Tätä tapausta en tosin niin tunne että minkälainen se kavitointiongelma on ja mentettääkö pumppu liikaa vedenkierrätyskyvystään tyhjäkäynnillä kun sitä on hidastettu? Melkein sanoisin että kokeile vakiopumppua ja vakiovälitystä, jos ei pelaa isoilla kierroksilla niin hidasta sitä. Vasta sit jos ei pelaa niin "parempaa" pumppua peliin.
    Oletuksena että syyläri on riittävä ja ilmanvaihto riittävää, ne asiat mieluummin ensin loppuu kuin pumpun kierrätyskyky....?
    Rata-ajo on kuitenkin täysillä kuormittamista(toivottavasti siihen pystyt) ja perävälitykset yms. ei niinkään siihen vaikuta.

    3. Nokkaa aikaistamalla alakierrostoiminta paranee ja myöhäistämällä yläkierrostoiminta paranee, noin periaatteessa. Vaikutukset kuitenkin on melko pieniä ja nokka tulisi valita sellaiseksi että nokkakortin ohjeistus toimisi, eli staattiset puristukset on linjassa nokan kanssa, ainakin aika liki.
    Joissain tapauksissa kannattaa laittaa nokkaa aikaisemmalle kuin nokkakortti sanoo, esim. verraten matalilla puristuksilla varustetussa turbokoneessa. Tämä kuitenkin tapauskohtaista, ja vaatii kokemusta kys. kombinaatiosta että voi sanoa siihen sen tarkemmin....
     
  9. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Juu olis kiva tosin se alipaine aluekin, kun olla ns. sykettä tossa vanhassa moottorissa 1650-1850 rpm alueella sen näkee siitä nytkähtelynä. NS. mappi seilaa tolla alueella vaikea saada hyvää seosta.

    Mulla on itellä Bilteman 2 bar mittari hyllyssä, VDO -1/+1.5 bar mittari ja nyt toi Autogauge digitaalinen mittari -1/+2bar mutta se pelaa huonosti, ja muutenkin pitäis olla vähän vartsua että ei mene ihan tappiin joku 1.7 bar on aika lähellä tossa jo maksimia.

    Saako näitä sellaisella liitännällä että se paineen otto tulee mittarin takaa eikä alhaalta, sellaistahan ei saa kiinni.... -1/+3 bar teollisuusmittarin josta tulis takaa se paineenotto voisin huoliakin.

    Olisi about tämän tyylinen suunnitelma, tiedä sitten onnistuuko...
    https://1drv.ms/f/s!Ak0ev910-aPVuAzTSMgykhVfxlJ4

    Siis mulla on tollainen alumiini tuohon, niin jos se pystyy teippaamaan tuollaiseksi puujäljitelmän näköiseksi, kun alkuperäistä puujäljitelmää ei saa mistään ainakaan ehjää.
    Muutenkin sellaisen rikkominen suunnitelman mukaiseksi harmittaisi... Tekisi tuohon nykyisen stereon kohdalle 3x 52mm mittarit ja stereon siirtää tuonne tuhkakupin alapuolelle. Josko sitä jaksais laittaa myös linelockin kun gummia ei pysty ilman sitä polttamaan.

    Mittaristo pitäisi saada jollain muulla tavalla jatkossa pidettyä paikallaan kuin noilla nykyisillä mustilla ruuveilla. Alkuperäiset kiinnikkeet on näköjään jokaisesta mittaristosta rikki, vissiin kukaan ei osaa irroittaa noita ja kiinnikkeet on muutenkin aika heiveröisiä.
    Mielipidettä suunnitelmasta otetaan vastaan.

    http://www.handh.co.uk/assets/Vehicles/45501b.jpg
    Tuon tyylinen mittaristo, mutta 2 mittarin sijaan 3 tarvis saada... mittarit näkyis tosta parhaiten. Se miten saa stereon siististi tuhkakupin alapuolelle onkin sitten eriasia..

    Kiitokset 4d sedanin pohdintoihin, päädyin jo aikaisemmin siihen että kokeilen tuota vakiovesimpumppua. Lämmöt eivät nousseet ainakaan edellisen moottorinaikana juuri missään tilanteessa hälyttävästi. Parikierrosta vanhalla moottorilla ajettu Ahveniston mikkihiiri radalla, ei oikein sinne sovi kun käytännössä 1 ja 2 vaihteella ajetaan ylipuolet radasta ja jos ahtojapidetään yllä vielä niin luistelee saakelisti ja 3:sta pysty käyttämään käytännössä pääsuoralla. Jos toi uusi moottori nyt valmistuu niin pari kierrosta tarkoitus käydä vetämässä, ajalla niin väliä, enemmänkin kiinnostaa, kestääkö sen 2 kierrosta.

    Niin ja mitä tulee siihen 100tkm, niin en nyt ihan sitä tarkoittannu, vanhalla koneella ajettu 45tkm ahdettuna 15 vuoden aikana, jotain samantyylistä kestoa haussa... uudessahan on kaiken järjen mukaan huomattavasti kestävemmät kamat sisässä, kun vanhassa on vakio kamaa suurin osa. Esim. originaali fiberi nokkapyörä.
     
    Muokattu: 20.2.2017
  10. Rannis

    Rannis 3rd gear

    Jep takaa se tulee mulla. Mulla on töissä yks ylimääräinen mittari joka on muistaakseni miinus1-2,5bar. Täytyy chekata ku meen torsataina ens kerralla töihin, en nyt muista oliko se alhaalta vai takaa liitos.
     
  11. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hmmmm tarviiko pakoventtiilin retainerin lukossa olla välystä vai ei saa olla välystä?
    Luin tuossa virittäjän käsikirjaa sellainen ikivanha, siinä lukee että ei saa olla välystä. Tehda on tehnyt välystä kuitenkin lukkoon pakoventtiilissä, imuventtiilissä ei ole sitten kylläkään sitä välystä.

    Tarviiko välys olla lämpölaajenemisen takia?

    Näissä vehkeissä kun tuppaa olemaan ongelmia noitten ventiili retaineria ja lukkojen kanssa ne vissiin yksi heikkopaikka.
     
  12. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Vähän olis kiikarissa seuraavat

    1700cc/3 bar Bosch EV14, 9 ohm, Jetronic
    O-O 61mm "Long"
    Compatible with RE85

    Oiskohan tollaset passelit, vai tuleekohan jotain ongelmaa?
    Eikös noi Boschin suuttimet olet yleensä parhaasta päästä?
     
  13. Jopas_jotakin

    Jopas_jotakin 3rd gear

    Lukoissa täytyy olla välystä, muuten se ei toimi oikein. Ainakin kirjojen mukaan.
     
  14. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Nyt on polttoainelinja kamoja ostettu noin 1000€:lla....
    Sitten ois vielä kysymys, millaisilla kiinnikkeillä polttoaineletku kiinni?
    Ostaako motonetistä niitä kaarevia kumipäällysteisiä jutskia.
    Millaisilla klemmareilla noi polttoaineletkut kiinni? Oisko joku hyvä malli jolla
    ois hyvä saatavuus vai onko ihan sama millasilla klemmareilla?

    Kattelin tossa että noi mikalor W4 ois hyvä mutta niitä ei oo noin pienenä kokona
    saatavillaa missään.
     
  15. viridia

    viridia Gearhead

    Tonnilla pensakamoja ja klemmariliitokset..?
     
  16. Vermilion

    Vermilion Gearhead


    Olis maksannu 2000€ jos olis tehny AN-liittimillä kaikki....
    jos nyt painepuoli konehuoneessa vaan ja uudet E85 letkut kaikkiaan.

    Jos kaikki ois vaihtannu niin olis menny noin 40kpl liittimiä....
    4 liitintä per letkun päädyt

    Polttoainetukku => polttoaineenpaine mittari
    Polttoaineenpaine mittari => polttoaineputki
    Polttoaine =>Polttoaineenpaineesäädin
    Paluulinja => polttoainetankki
    Tankilta => raakapolttoaineensuodattimelle
    Raakapolttoaineensuodattimelta => haaroituskappaleeseen
    haaroituskappaleesta => polttoainepumpulle 2x (tuplapumput)
    polttoainepumpuilta => paineenvaraus säiliölle 2x (tuplapumput)
    Paineenvaraus säiliötä => hienolle suodattimelle
    Hionolta suodattimelta => polttoaineputkelle


    Voihan tuosta sitten laskea... noin 30% liittimistä pitäis sitten olla vielä 45 tai 90 asteen kulmilla ja maksaa sen 25-35€ kappale...

    Jos laskeaan vaikka 20€ x 40 liitintä niin se tekis 800€. (Tässä ei ole siis letkulinjan letkun keskelle tulevia kiinnikeitä edes laskettu mukaan)
    Muutenkin en nyt tiedä onko noi AN liittimet hypetyksen arvoisia
    katujeen kaahareissa käyttävät niitä mutta silti välillä tuppaa vuotamaan...
    Enemmänkin kiinnostaa miten noi letkut kestää tota soppaa ja miten noi uudet
    suuttimet pelittää. Toivottavasti ei käy noitten kanssa enään kuten aikaisemmille kävi
    että tuotto loppuu kesken.
     
    Muokattu: 28.4.2017
  17. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Onkohan missään O-renkaita mitkä olisi varmasti E85 kestäviä? Vai onko ihan sama mitä O-renkaita laittaa? Kohde:ORB/Suodattimen O-renkaat

    PS. VAROITUS Motonetistä kysyin E85 kestävää letkua (netissä näytti että ois) niin ne tarjos kassalta aluksi sellaista 6.90€ maksavaa polttoaineletkua joka ei kestä edes 95E10 polttoainetta. Sanoin myyjälle että kannattais ehkä ottaa vähän selvää mitä myy eikä myy tollasta moskaa jonka takia pahimmillaan polttaa koko auton. (Niillä oli takavarastossa sitä E85 kestävää, mutta ei ne sitä alussa tahtonnu millään myöntää).
     
  18. Snigu

    Snigu 1st gear

    silikoonirenkaat kestää, tiivistekeskukselta saa
     
  19. VooDoo

    VooDoo Gearhead

    Nyt meni kyllä niin metsään kuin voi. Silikoni ei todellakaan ole polttoaineenkestävää. Turpoaa muodottamaksi hiilivedyistä. Samanlainen ilmiö kuin pistää kuivunutta silikoniliimaa bensapurkkiin, menee melko hassun näköseks. (Re85 sisältää kuitenkin myös hiilivetyjä)

    http://tuotteet.tiivistekeskus.fi/m...ts=|1154661|1154695&path=0&catalogUid=1154028

    Oikea materiaali on fpm, eli fluorikumi. Tutummin puhutaan "viton" kumista. Tiivistekeskus toimittaa, eli esim lähimmän etran kautta saa.
     
    Muokattu: 4.5.2017
  20. Vermilion

    Vermilion Gearhead

    Hieno homma! Kiitos, tiestin että fluorikumi letkuja saa, mutta en tienny että etrasta saa sellasia o-renkaitakin. En vaan löytänny etran valikoimasta mitään hakemalla fluorikumi sanalla. Minussa vika, my fault.
     

Kerro tästä muillekin!