Fordin 351 W vaiko C

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja jalluvaari, 13.2.2006.

  1. jalluvaari

    jalluvaari Gearhead

    Kumpiko konevaihtoehto, vaikka kuutiot ovat samat, ovat täysin eri moottorit. Onko ns. tyyppivikoja? C lienee uudempaa tuotantoa, mut onko parempi vaiko toisin päin. Kokemuksia, mielipiteitä? :lol:
     
  2. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Tämä nyt on niitä ikuisuuskysymyksiä.

    Sanoisin että jos meinaat viritellä konetta reilummin, niin sillon W puolustaa paikkaansa monipuolisemman (halvemman) viriosa -valikoimansa vuoksi.

    Jos meinaat pysyä fordin rautakansissa niin silloin C antaa enemmän kaakkeja eurolle. Sama sitten onko 2V vai 4V versio.

    Cleve oli aikanaan kova sana, ja oikeastaan jatkumoa Trans-Am sarjan koneille. Pähkinänkuoressa:
    302 BOSS -koneen (jota valmistettiin lähinnä Trans-Am luokitusvaatimusten vuoksi) kannet siirrettiin sellaisenaan uuteen 335 -lohkoon, ja syntyi 1970-1974 (vai olikohan peräti 1976?) 351 BOSS / 351 Cobra Jet / 351 4V, jotka kaikki tunnetaan 351 Clevelandeina valmistuspaikkansa mukaan.
    Noilla koneilla kisailtiin menestyksekkäästi mm. silloisessa ProStockissa, kylläkin raskaasti rakenneltuina.

    Samasta koneesta oli 2V -versio pienemmillä kanavilla ja venttiileillä, mutta pienet ne eivät niissäkään ole.
    Koneet eroittaa parhaiten kannen etukulmassa olevasta "2" tai "4" valunumerosta.
     
  3. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    C:ssä on vielä sekin vaihtoehto että halvalla on saatavissa tee-se-itse stoker kittejä :rotfl: Eli 400cid kone. Siihen käy C:n kannet ja imusarja sopii sovituslevyllä kun toi 400 lohko on korkeampi niin pitää jotenkin täyttää imusarjan ja kansien väli....

    Ittellä on tossa tulossa 400 kone autoon, mutta harkinnassa on että pitäiskö ylimääräiseksi jäävä 400 alakerta rakentaa edelin rpm kansilla (351-4V) ja imusarjalla tulevaisuuden varalle....
     
  4. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Joo, jos stroukkamaan lähdetään niin C:hen löytyy valmiita palikoita aina 426CID asti.
     
  5. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Juu mutta kuinkas käy hintatason? 400cid on vielä halpa....
     
  6. aksu

    aksu 1st gear

    Kyllä Cleveland saa multa kannatusta. Jos vertaa mitä vaihteistoja kyseisten myllyjen perään on saanut niin kyllä C:n takaa löytynyt vahvinta kamaa mitä FoMoCo:lta saa; C6/toploader isoilla akseleilla.
    Ehkä se jotain kertoo...
    Kuten Mussemman jo sanoi Windsor on halvempi virittää ja osia löytyy myös käytettynä.
     
  7. kime2

    kime2 Gearhead

    Eikös clevelandinkin perässä ole ollut myös pikkuakselista toploaderia? Multa taas saa tuo windsori kannatuksen,mieleen ei tule montakaan nopeaa clevelandia tuolta katukisoista... Kiehtovampihan tuo c olis mahtavan kokoisine kanavineen,kaverilla kun on nuo lähes kaikki c:n eri versiot joita olen päässyt tutkiskelemaan!
     
  8. fairlane

    fairlane Gearhead

  9. pantera

    pantera Double Gearhead

    Aani 4V Clevelle, se on oikea muskeliauto moottori,
    windsorit on tehty sellaiseksi jalkikateen,
    Se miksi niita ei nay enaa dragstripeilla on tietysti se etta kun ne alkaa olemaan hakusessa, niin mita niita sarkemaan sinne menee, :lol:
    Jokaa epailee niittenapotetntiaalia niin vanhat 15v veekasit kateen ja kas, cleveilla ajettiin ee aikoja ruottissa ja muualla :eek:
     
  10. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Tossa on kyse lähinnä samasta miks hemi oli joskus kova sana; eli kannet virtaa. silloin kun ajettiin tuotantopohjasilla kansilla joiden virtauspotentiaali oli rajallinen, niin suuremmasta virtauksesta oli etua. Nykyään saa jo vähän joka malliin kansia joilla päästään yli 100% VE numeroihin, niin muut tekijät on tulleet tärkeämmiksi kun pelkkä virtaaminen.
     
  11. kime2

    kime2 Gearhead

    Onhan tuo clevelandin alakerta maukas,kun kaikki runkopukit on 4-pulttisia(parhaat versiot siis)! Noista sen kansista vaan haluais faktaa... Eikös noita ole vielä kuit.ihan kohtuudella tarjolla,ainakin noita 2v-versioita,ei tietenkään samalla mitalla kuin windsoreita mut kuitenkin! Mut aivan kuten mussemaan kirjoitti että on iäisyyskysymyksiä ja kuten mopeman kirjoitti noista tuotantokansi-jutuista! Joo,ruottissa on ajettu noita kovempia aikoja clevelläkin! En suinkaan epäile sen potentiaalia,vähän vaan kuulostelin et jos joku muistais noita nopeita cleveland-autoja?
     
  12. pantera

    pantera Double Gearhead

    Jos jostain loytyy stanu tai 030 4pultti clevelohkoja niin ilmoittaudun potenttiaaliseksi ostajaksi, vain pieni osa 4V moottoreista on 4pulltti alakerralla.
    Niin ja ne (quartermile engineeringin motti jossa roushin "menikohan oikein") tekemat ee kannet majailee tuolla forssan lahistolla, kanavissa on ohjainpellit , portplatet jne. omistaja kertokoot lisaa noista jos on paikalla ja haluaa valottaa asiaa
     
  13. Fastback

    Fastback Gearhead

    onko samalla miehellä titaaniveivit clevelandiin?
     
  14. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Voisin myydä 400cid alakerran (ilman kansia ja apulaitteita siis) jos joku haluaa vähän saada 351C:hen lisää potkua? YV:tä tai sähköpostia jos kiinnostaa...
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Asiasta viidenteen, KO Sarlinhan ajeli tollasella mustang kakkosella jossa oli Säfströmin cleveland motti, mitähän sille autolle tapahtu? Motti oli vähän aikaa meidänkin nurkissa pyörimässä, oli silloin matkalla beaver rocker cortinaan ja muistaakseni jossain vaiheessa Aholan vanhaan STW:henkin sitä oli suunniteltu, mutta kumpikaan visio ei toteutunut.
     
  16. Mussemaan

    Mussemaan 3rd gear

    Neljä pulttia on aina neljä pulttia, mutta 70 -luvun prostock -miesten kirjoituksia muinoin jostain kirjasta lukeneena väittäisin että 2-pultti clevekin on lujaa tekoa.
    Eli suora vertaaminen vaikka 4/2 bolt SBC:n eroihin ei toimi Clevelandin kohdalla.
    Kun muinoin vertailuja tein kuvien perusteella omaan 2-pulttiin niin pahasti samalta näytti. 2-pulttisista pukeista vain puuttuu lisäreiät, mitat on periaatteessa samat.
    Lohkoissakin on valettuna valmiiksi paksunnos lisäpultteja varten, mutta ne on jätetty koneistamatta.


    Kirjasta jäi mieleen sellainen asia että ainoa käytännön etu mitä 4-pultista kisahommissa saadaan/saatiin on se että korkeilla 10000rpm kierroksilla pukkien joustaminen/eläminen oli vähäisempää pukin pituussunnassa.
    Itse alakerran lujuus ei sinällään tuntunut olevan mikään ongelma kummassakaan versiossa.
     
  17. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Mites noi 351C 4v kannet onko noi edelbrockin rpm kannet vastaavat vai mitkä on erot?

    Ne kun sopis tohon mun 400 lohkoon kiinni jos jotain tehokkaampaa konetta siitä tulee joskus tehtyä...
     
  18. pantera

    pantera Double Gearhead

    Onko kellaan tietoa kayko Yatesin kansiin E 3ZM 604S C3 4V clevelandin imusarja.
    Jossain vanhassa motorsportti kirjassa varmaan olis tieto tasta
     
  19. Fastback

    Fastback Gearhead

    tarkoittaako pantera high-port kansia vai jotain vielä vanhempia? Yatesit ovat äärimäisen tylyjä kansia, taitaa saada peräti 40cc palotiloilla.

    tässä on copy paste m-6049-c3 "high-port" kansille;

    Part Number Deck Head A/B Description
    Hgt In/In
    In
    M-9424-A331 9.2 A3/C302 6.25/6.25 NASCAR single plane, Roush
    M-9424-A351 9.5 A3/C302 6.50/6.50 NASCAR single plane, Roush
    M-9424-A351 9.5 Yates 6.50/6.50 NASCAR single plane, C3L flange
    M-9424-B351 9.2 A3/C302 6.30/6.30 NASCAR single plane, short track
    M-9424-C351 9.5 A3/C302 7.36/7.36 single plane Edelbrock
    M-9424-D351 9.2 A3/C302 6.94/6.94 NASCAR single plane, Edelbrock
    M-9424-E351 9.2 A3/C302 6.40/6.40 NASCAR restrictor plate
    M-9424-E351 9.2 Yates 6.40/6.40 NASCAR single plane, restrictor, C3L
    M-9424-EE351 9.2 Yates 7.50/7.50 single plane, restrictor plate, lightweight,no valley tray
    M-9424-F351 9.5 A3/C302 6.60/6.60 NASCAR single plane, restrictorplate
    M-9424-F351 9.5 Yates 6.60/6.60 NASCAR single plane, restrictorplate
    M-9424-G351 9.2 2V iron 3.50/4.30 street dual plane, Edelbrock Performer
    M-9424-K351 all C302 ---/--- Kinsler fuel injection
    M-9424-L351 all B351 ---/--- Kinsler fuel injection
    M-9424-M351 all A3 ---/--- Kinsler fuel injection
    M-9424-N351 9.5 A3/C302 ---/--- NASCAR, 2 piece for use with restrictor
    M-9424-W351 9.2 Yates 6.87/6.87 NASCAR single plane, 4500-8500 rpm
    M-9424-W351 9.2 Yates 7.97/7.97 single plane, no valley tray,C3L, shorttrack
    M-9425-W351 9.5 Yates 7.50/7.50 single plane, C3L, short
    M-9424-Y351 9.5 Yates 6.87/6.87 NASCAR single plane, 4500-8500 rpm
    Edel #2960 9.2 Yates 6.97/6.97 Victor GN 351-Y, NASCAR Busch,Super Truck, and Winston Cup, no waterneck in manifold 2.8sq. in. runners
    Edel #2961 9.2 Yates 6.97/6.97 Victor 351-Y Spider, NASCAR Busch, Super Truck, Winston Cup, 5000-8500 rpm, requires
    separate lifter valley cover,3.2 sq. in. runners, no waterneck
    Edel #2987 9.2 A3/C302 7.36/7.36 Victor 351-AH
    Edel #2990 9.2 A3/C302 6.81/6.81 Victor 351-AH II 4500-8500 waterneck cast in
    Edel #2991 9.2 Yates 6.97/6.97 Victor 351-Y 4500-8500 no waterneck, 2.95 sq. in. runners
    IA-104BP 9.2 A3/C302 ---/--- Inglese downdraft Weber intake, 4 x 48
     
  20. pantera

    pantera Double Gearhead

    eipa tossa luettelossa nayta olevan noita kansia, ilmeisesti ovat aika uutta designia, myyja kerto nain:

    Check out the big winners at any of the Big Drag Races and you’ll see the Yates C3 Head taking over the winners circle.
    This package has come to us from Robert Yates Winston Cup/Nextel Cup Engine Shop.They are set up fot .750 solid roller cam titanium valves and retainers and they come with a matching set ao crane shaft rocker and studs intake valve is 2.100 ext is 1.600 readt to go 1.600 and 1.65 rockers flow 378 at 700 lift 399 750 lift nice set readt to go .

    Sopivuudesta cleven imusarjaan ei myokaan osannu sanoa, mulla on 4V cleve 4x IDA`lle tehty imari johon upotettu paljon tunteja ja en kylla hyllyta sita kansien takia.

    Pitaa varmaan kysya asiaa suoraan jaatesin roopelta :D
     

Kerro tästä muillekin!