Fordin Hemi-koneet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja SUS, 8.2.2013.

  1. C-barge

    C-barge Gearhead

    Tutoannossa ei tainnu vissiin olla tarjolla muuta kun mustangissa, sillä saatiin nascar luokitus aikaseks.
     
  2. Putte

    Putte 1st gear

    Entisöity siihen asuun, missä se oli Waldon ajaessa autoa.
     
  3. Fastback

    Fastback Gearhead

    Waldon maailmanennätys Faikku on Mikkosella entisöitynä amerikan kuosiin ja se yksi niistä Mikkosen vanhoista Faikuista on se jota Galaxien kanssa käytiin tutkailemassa - sekin palautuu tulevaisuudessa tienpäälle ja pellin alla jatkaa lengendaarisia numeroita omaava FE moottori.

    Boss 429 moottoria asennettiin 99.9999 % Mustangeihin. Kaksi Boss 429 moottoria meni Mercury Cougareihin tehtaan toimesta joilla ajettiin Dyno Donin yms. toimesta Drag racea. Ford valmisti lukuisia Experimental autoja aikoinaan, eli autoja joissa ei ollut mm. VIN eli valmistenumeroa. Tälläisiä Talladegoja tehtiin testikäyttöön kolme kappaletta, jotka olivat Holman & Moodyn testihenkilökunnan käytössä - nämä autot tietenkin kuten oireeseen kuuluu, niin vuoden käytön jälkeen lähtivät paaliin. Vai lähtivätkö? No ikävä kyllä lähtivät ne, mutta monia muita omituisia Experimental autoja on tosiaan säilynyt jälkipolville.

    Tätä ei muuten juuri missään huudella, mutta oli muuten todella lähellä jäädä Boss 429 Mustang syntymättä, sillä Fordin R&D osasto oli istuttamassa Boss 429 Moottoria intermediate koriin eli 1969 Fairlane/Torinoon, syystä että moottorit menivät niihin huomattavasti helpommin mitä Mustangeihin. Lee Iacocca tuo kirottu jyrpä kyyrä halusi välttämättä uuden Boss 429 koneen omaan lapseensa - hengentuotteeseensa eli Mustangiin - tästä käy kiitos Boss 429 Mustangeista. Fordin R&D aika vahvasti asiaa vastaan, mutta kun tarpeeki iso herra sanoo, että motti menee mustangiin niin ei auttanut kuin niellä tappion kalkki ja keskittyä taas kisatouhuun.
     
  4. Fastback

    Fastback Gearhead

    Tässä on vielä pikku annos Fordin Boss 429 moottorista ja Fordin Indyssa hankkimastaan turbo osaamisesta. Tämä auto hallitsi aikansa Gasser kahinoita ylivoimaisesti, sen mikä lähdössä hävisi niin tuplaturbo Boss 429 otti kiinni ja ohitti aina ennen maalilinjaa. Tuskin tämä oli pelkkää moottorin ylivoimaisuutta, mutta Fordin insinööreille oli moottorien turbotus hallussa jo '60-luvulla.

    http://www.mustangmonthly.com/featuredv ... ewall.html
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Kaikenkaikkiaan kait toi katuversio 429 bossista oli kohtullisen huono esitys, eikä edes nopein tutoantomustangi missään suhteessa. Josko toi chryslerin hemppakaan nyt niin kummonen ollu.
     
  6. JariV

    JariV 2nd gear

    Mikä moottori on mielestäsi ollut paras/hyvä esitys C-barge noilta menneiltä vuosilta?

    Entä lähempi menneisyys?
    Kahtena hyvänä esimerkkinä itse voisin mainita lähimenneisyydestä Dodge Ramien Cummins turbodieselit ja Toyotan 3-litraisen bensa tuplaturbokoneen. Nämä mielipiteet perustuvat omiin kokemuksiin.
     
  7. C-barge

    C-barge Gearhead

    En mä oikeen osaa sanoo kun vähän riippuu se käyttökin mihin joku on tarkotettu. Kaikenkaikkiaan noi vanhat jenkkimotithan on teknisesti aika kötöstyksiä ja karkeita laitteita, ei niillä ole ollut tarvetta panostaa tekniseen ylivertasuuteen, hyötysuhde on korvattu tilavuudella. Mut siihen nähden toki aikalaisiinsa verrattuna toimivia disaineja, paljon vastinetta rahalle. Käsittääkseni sekä Fordin 429 BOSS (miksei myös 302) ja moparin hemi ovat alunperin kisamoteiks suunniteltuja jotka sit on luokitusten takia lähinnä poäästetty myös kadulle. Ne on kuristettu pudotta malla puristuksia, nokkaa ja kompromissia imu- sekä pakopuolella. Kun hyvä moottori aina on "paketti" missä yks osa tukee toista, niin nuo eivät todellakaan sitä ole. 429 Boss on disainina enempi kompromissivapaa kuin 426, joka kuitenkin kyhättiin muutamassa kuukaudessa olemassaoleville pohjille, eli vähän niinku cammeri; ympättiin vaan tuotantomottiin hönkäävämmät kannet. BOSS on tehty viis vuotta myöhemmin ja se näkyy, se on peruslähtökohdiltaan ihan selkeesti parempi. Sitteminhän tuli enregiakriisit jne. ja jenkkimottien kehitys tyssäs pitkäks aikaa, tän päivän motit, fordin modularit, moparin gen 3 hemi ja gm:n LS:T ovat käsittämättömän hyviä paketteja suuriks massatuotantomoottoreiks. Ja useimmat noista sekä uudemmista että vanhemmista omaavat tosi hyvän muutospotentiaalin.
     
  8. Puutera

    Puutera 2nd gear

    Harmillista luettavaa, mitä on tapahtunut.
     
  9. makkepuu

    makkepuu Gearhead

  10. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    dirty harryn entinen :rotfl:

    mutta ihan outo auto mulle ainakin.
     
  11. Puutera

    Puutera 2nd gear

    Kyllä, vahvasti vaikuttaa samanlaiselta kuin Inspector 71:llä oli The Enforcer:issa, mutta neliovisena. "Antaen" auton panttivankeja ottaneille heeboille. :D
     
  12. SUS

    SUS 3rd gear

    Kiitti linkistä.Näitä lukiessa aika kuluu.Mukavasti uutta tietoa.
     
  13. Fastback

    Fastback Gearhead

    Boss 429 Mustang ei yltänyt 454 Chevellen tasoon tai kiukkuisempien moparien tasoon eli hintaansa nähden suorituskyky oli varsin heikko.

    Tässä lainaus, jonka joskus kirjoittelin tuonne amerikan taunuskerhon forumille:
    -----------

    MuscleCar Reviewin yhteenveto "25 Fastest Fords" artikkelista, koottu lukuisista aikakautensa autolehdistä.

    speciaalit;
    '65 Shelby 427 12.20 / 118 (slicksit)
    '70 Boss 429 12.30 / 112 (slicksit)

    vakiot:

    1) '62 Shelby Cobra 260.......12,90 @ 114..........4 spd.
    2) '66 Shelby Cobra 427.......13,20 @ 110..........4 spd.
    3) '68 Cougar XR7 GTE 428...13,23 @ 103,39.....C6
    4) '69 Boss 429....................13,27 @ 107..........4 spd.
    5) '70 Torino Cobra 429 scj...13,30 @ 106..........4 spd.
    6) '71 Torino Cobra 429 scj...13,30 @ 106..........4 spd.
    7) '71 Mach 1 429 cj............13,40 @ 105...........C6
    8 ) '63 Marauder S-55 427....13,40 @ 105,7........4 spd.
    9) '70 Boss 302....................13,43 @ 103,22.......4 spd.
    10) '68 Mustang 428..............13,56 @ 105,62......4 spd.
    11) '63 Galaxie 500 2dht 427..13.60 @ 107..........4 spd.
    12) '69 Mach 1 428................13,69 @ 103,4........C6
    13) '70 Mach 1 428................13,80 @ 103...........4 spd.
    14) '71 Boss 351...................13,80 @ 104...........4 spd.
    15) '65 Shelby AC Cobra 427..13,80 @ 106..........4 spd.
    16) '64 Shelby AC Cobra 289..13.80 @ 112..........4 spd.
    17) '69 Shelby GT500 428.......13,87 @ 104,52.....4 spd.
    18 ) '69 Cougar ht 428cj.........13,93 @ 102,38.....4 spd.
    19) '69 Cyclone 428cj.............13,94 @ 100,89......C6
    20) '69 Fairlane Cobra 428......13,96 @ 101..........C6
    21) '64 Galaxie 500 2dht 427...13,96 @ 106,80.....4 spd.
    22) '70 Cyclone Spoiler 429scj..13,97 @ 100........4 spd.
    23) '66 Comet Cyclone 390......13,98 @ 103,8......C6
    24) '65 Mustang ht GT 289.......14,00 @ 100.........4 spd.
    -----------

    Eli ei se aivan luuska ole, mutta hintaansa nähden ei kaksinen esitys. Toisaalta 13,3s varttiaika ei ole huono, siinä kakoo lähes kaikki perhesportit rinnalla. Keskiverto 429 Boss kulki n. 14s aikoja vartilla, paljon on nähnyt tilastoja, jossa vuosimallista riippuen 429 Boss ajoi eri aikoja ja sen perusteella 71 Boss 351 on tituuleerattu nopeimmaksi bossiksi ikinä... Täytyy myös muistaa, että oman aikansa testeissä autojen ympärillä hyöri lauma tehtaan insinöörejä säätämässä autoa ja puikoissa Dyno Don tai Gas Rhonda eli täysi ammattilais kiihdytyskuljettaja.

    Boss 429 oli kehno esitys panostukseen nähden. Moottori ei toiminut niin kuin sen olisi pitänyt. 735 cfm kaasutin oli kyllä katukelpoinen, mutta ei mikään hiperf valinta näin suurelle kierroksia janoavalle moottorille. Moottori oli tosiaan kuristettu, mutta sillä tavoin siitä saatiin vähintäänkin katukelpoinen. Ja pysyivätpähän NASCAR rasituksiin suunnitellut rock solid koneet ehjänä mummojen käydessä ruokaostoksilla. Suuret imukanavat ja lyhyt 3,590” isku tekivät koneesta kierroksia janoavan, mutta taasen painavahko venttiilikoneisto rajoitti maksimikierrosluvun 5500 rpm:ään. Nokka-akselikaan ei ollut tälle moottorille optimoitu vaan tempaistu sisariensa 429cj vakiokärsä. Huono yhteensopivuus, mutta ehkä juuri sitä mitä tehdas haki. Kevyempi venttiilikoneisto jätettiin asentamatta säästösyistä Bossin tuotantovuosina. Jälkiasentamalla kevy-empi venttiilikoneisto, isobossi saatiin laulamaan yli 7000 rpm jengutuksia jo tuotantovuosinaan, joilla iso kisapata vasta pääsi oikeuksiinsa.

    Vuonna 1970 Kalifornialainen Ford diileri Folger Ford ajoi kevyemmällä vent-tiilikoneistolla, isommalla kaasuttimella, peltisarjoilla, 4,57 perällä ja slickseillä isolla bossilla 12,32s/178kmh varttimaililla. Tämä on aika huomattava parannus vakiokeksintöön. Tuohon vielä erilainen nokka-akseli niin oltaisiin oltu jonkun matkaa +600 hv lukemissa.

    Vakio Boss 429 kansi vuodelta 1969 virtaa 0,600" nostolla 379 cfm imu ja 225 cfm pakopuolelta. Aikansa porttauksilla ja rajummilla nostoilla lukemat siirtyivät 0.800" 419 cfm imu ja 291 cfm pakolukemiin. Vallan pätevät keksinnöt ovat olleen armon vuonna 1969.
     
  14. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Ei se sen kummempi ole kuin FE 428CJ Police Interceptor-optiolla (P-koodi), jossa oli alumiininen hyvin virtaava P.I. 2-tasoinen imusarja, tehokkaampi kaasari ja taisi olla mek. nokka nostajineen. 360HP @ 5400 rpm / 459 ft-lb @ 3200 rpm. Kärry on vakio -69 2Dr. Custom (korikoodi 62E) ja
    valmistemäärä 15439 kpl ko. vuotena. FE-orientoituneita (niinku minäki)
    kiinnostava moottoripaketti.
     
  15. Futurage

    Futurage Gearhead

    Hieman OT mutta : Motor Trend vuodelta 1970: testattiin 454 SS Chevelle 450 hp, 440 Sixpack Roadrunner 390 hp ja 429 SCJ Torino 370 hp.
    Oikea voiman/suorituskyvyn mittari eli varttimailin loppunopeus:

    Chevelle 97,5 mph ( 13,8 sek)
    Roadrunner 99,0 mph ( 14,4 sek)
    Torino 100,2 mph ( 14,5 sek)

    Eli ei se 454 450 hepan Chevellekään mikään raketti ollut.Torino pienimmällä ja tehottomimmalla moottorilla oli oikeasti suorituskykyisin tässä testissä.
     
  16. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead


    Mites noitten lossien painot meni, jos lähetään tehoja laskee lopareista?
     
  17. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ton aikasten lehtien tuloksilla voi aikalailla pyyhkiä hanuria tuolla aiemmin mainituista syistä. Koeajojen autot eivät välttämättä edustaneet tyypillistä diileriltä ostettua yksilöä, vaikka noi tulokset vaikuttaiskin jossain määrin realistisilta. Mitähän mahto olla varttimailinopeus Teknarin uutena ajamalla 6pak challengerilla, olikohan 156 ja aika jossian 14.5 hujakoilla?
     
  18. Puutera

    Puutera 2nd gear

    Hjelpiksi netistä pikaisesti poimittuja painoja:

    Chevelle: 3800 lbs (http://www.squidoo.com/1970-chevrolet-c ... le15122642)
    Roadrunner: 3450 lbs (http://www.mymopar.com/index.php?pid=61)
    Torino: 3116–3774 lbs (http://en.wikipedia.org/wiki/Ford_Torino)

    Muut tekniset - suorituskykyyn vaikuttavat - seikat ovatkin oma juttunsa, joilla kuitenkin vaikutusta.
     
  19. C-barge

    C-barge Gearhead

    1560 kiloinen six pack roadrunner... Toi shipping weight on se velotuspaino mitä rahtarit kuskauksestaan saivat. Rekisterotteen omapaino on jotain aivan muuta, tollasen six pack roadrunnerin kohdalla 2-300 kiloo enempi.
     

Kerro tästä muillekin!