Fordin Hemi-koneet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja SUS, 8.2.2013.

  1. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Kiitos C-barge tarkennuksesta! Kun kerta asia on näin, niin poimimiani painoja ei voi suoraan verrata keskenään, koska linkkien takaiset tiedot eivät ole kaikki omapainolukuja.

    Ainakin Roadrunnerin ja Torinon kohdalla lähteiden mukaan painot olivat shipping weight -mukaisia. Chevellen kohdalla en voi ottaa kantaa, kun lähde ei sitä kerro.
     
  2. JariV

    JariV 2nd gear

    Mottoreita voi vertailla dynoissa. Autoja voi verrata autoina, mutta ei eri moottoreita eri autoissa. Sitten vois verrata moottoreita autossa jos kaikki motit pultataan peräjälkeen samaan laitteeseen kiinni ja ajo-olosuhteet, kuski ja muut muuttujat ei muutu. Ainoastaan moottori muuttuu, ei mikään muu.
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Ei moottoreita voi oikeen edes verrata dynoissa kun ei oo mitään takuita niiden kalibroinnista. Yhdessä dynossa kenties. Vähän sama kun vertais Alastaron varttimailiaikoja Hyvinkään aikoihin. Ja toisekseen dyno tuppaa antamaan vaan lukemia täyskaasulla mut useimmissa moottoreissa tarvitaan mutiakin ominaisuuksia jotka eivät välttämättä kulje käsi kädessä ton uhipputehohakuisuuden kanssa.
     
  4. JariV

    JariV 2nd gear

    No oletus oli että motteja verrataan samassa dynossa.
     
  5. Woodpecker

    Woodpecker 2nd gear

    Ei kyllä koske Fordin koneita eikä edes hemejä
    Viimekesänä penkitettiin mun vakio LS1 koneesta 308suomi hevosta
    Heti perään samassa penkissä 440 sixpack moppe tuotti 330hv konetehoa
    Moppesta olisi saanut säätämällä varmasti yli 350hv.

    Aika lähellä nuo todelliset nykypäivän konetehot sitä mitä mainoksissa aikanaan luvattiin. Ainakin tässä tapauksessa
     
  6. SUS

    SUS 3rd gear

    Mr Fastbackin 25 auton luettelossa on pari mielenkiintoista yksityiskohtaa:
    Porukan pienikoneisin pesi koko porukan ja kaikki 25 autoa olivat vain 1,1 sekunnin ja 14mph sisällä toisistaan.Matka on lyhyt ja satasetkin lasketaan mutta jännä tilasto.Katuolosuhteissa ei voi sanoa kuka on korttelin nopein?
    Nyt kun tähän saataisiin muiden vastaavat tilastot mukaan!?! Ja kesäksi kunnon muscle car weekend jonkun suoran pätkän varteen!TÄ?
     
  7. JariV

    JariV 2nd gear

    Ehkä hieman yllättävää on että pikkulohko-Cobra pesi näemmä kaikessa isolohko-Cobran. Olisin luullut että isolohkoinen olisi ainakin ottanut loppunopeuden haltuunsa. Tämä siis Fastbackin listasta kuriositeettina.
     
  8. muthafukka

    muthafukka 1st gear

    427 alumiini hemi-kansilla, ei tehty montaa..jossain t-boltissa oli.
     
  9. Putte

    Putte 1st gear

    Standard katalookin mukaan Chevellen shipping weight on 3260 eli tuo 3800 lbs saattaa hyvinkin olla omapaino.
     
  10. C-barge

    C-barge Gearhead

    Joku jol löytyis toi '70 mallinen TM missä challengerin koeajo, mikähän siinä oli paino, vois vähän suhteuttaa. 330 heppaa työntävä 440 six pack voi olla liki totuutta, mut todennäköisesti ei sekään mikään tyypillinen tuotantolinjan tuote. Siihen nähden just noi nykypäivän motit on aika hämmästyttäviä, ne tuottaa tehoa sen minkä noi "legendat", on joka ominaisuudeltaan miellyttävämpi käytössä ja kuluttaa puolet. Kaveri jolla oli 426 hemi käytti sitä samassa dynossa gen 3 hemppojensa kanssa ja jos en ihna väärin muista niin normi 5.7 tuotti sen minkä 426:kin. Idiootti on joka noit museomoottoreita rakentaa ja virittää; yks imottautuu just!
     
  11. Puutera

    Puutera 3rd gear

    Pitää ilmoittautua myös! :D
     
  12. JariV

    JariV 2nd gear

    Joo, täällä kanssa. Tosin jos museomoottori on turboahdettu ni onks se sit vaan vielä huonompi juttu?
     
  13. MudMax

    MudMax Gearhead

    ^^^ 1770 kg TM:n mukaan.
    Ilmeisesti mitanneet kiihtyvyydet D:llä, kun jutun mukaan "Näihin arvoihin todennäköisesti tulisi vielä pieniä parannuksia jos automaattivaihteiston säätäisi paremmin, vaihtamiset tapahtuivat nimittäin aivan turhan pienillä kierrosluvuilla" :lol:
     
  14. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Taidat tarkoittaa Calliope 427 LeMans-konekokeilua? Niitä valmistettiin
    3 kpl ja ne oli tarkoitettu -68 GT40 Fordeihin. Projekti osoittautui
    enemmän tai vähemmän ongelmalliseksi joten sen tuotanto tyssäsi heti alkuunsa. Ei siis kuulunut millään tavoin FE-perheeseen.
     
  15. C5_Z06

    C5_Z06 Double Gearhead

    Varmaan sata kertaa jo linkitetty, mutta aina yhtä mainio:

    "This is as close as you can get to going back in time 41 years," noted Editor Jim Campisano. "The red-on-red color combo made me weak, but it was nothing compared to what happened when I put the pedal to floor. The air-fuel ratio/carb tuning was spot-on and the 454 performed flawlessly-even the choke works. The minute I dropped the hammer, the engine accelerated the rollers with authority."

    LS6:n teholappu löytyy siis täältä:

    http://www.superchevy.com/technical/add ... ewall.html
     
  16. JariV

    JariV 2nd gear

    Jaa että vm. 1970 LS6 "450hp" 454 Cevelle on luovuttanut kokonaista 283 heppaa takapyöriltä nykydynossa. Ja 320 ft.lbs maksimivääntö. Melkoisen eriäviä lukemia kuin mitä on yleinen käsitys. Nämä siis tuosta edellisestä linkistä.

    Olettaa siis sopii että jos GM:n "todelliset" luvut on tota niin mitähän ne samanlaiset todelliset luvut on Moparin ja Fordin osalta.
     
  17. Futurage

    Futurage Gearhead

    No....kts mun edellinen postaus....ko. Chevellen varttimailin loppunopeus oli vain 97,5 mph eli 157 kmh, ihan sama siis muuten kuin TM 1970 testaamassa 440 six-pack Challengerissa.

    Eivät siis kovin kummoisia...Ihan vaan vertauksena nykyisiin superautoihin... Bemari M5 varttimailin loppunopeus 200.....vituttaahan tämä meitä valuraudan, mekaanisten releiden ja vinyylilevyjen ystäviä. :cry:

    Mutta..no....eipähän tollaiselle perinteistä 6-7 litran 50-luvun suunnittelua olevaa kasia tarvitse ihan älyttömästi virittää niin nykysuperautotkin ovat ihmeissään..eikä tarvita ahtimia joita niissä kaikissa kovakulkuisimmissa on. :D
     
  18. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Alkaa olla jo OT, mutta kyllähän voimansiirtoon ja apulaitteisiin häviää se 100hp ja enemmänkin, tuossa oli kuitenkin ilmastoinnin kompura ja tehostajakin kiinni. Takapyöräteho ja takapyöriltä mitattu koneteho on kaksi eri asiaa, ensimmäinen pitää paikkansa ja jälkimmäisen tarkkuus riippuu dyno operaattorista.

    Mopareissa se takapyöräteho on kanssa vakiona reilut 200, Mopar Muscle:ssa on noita mittailtu joskus.
     
  19. Granaatu

    Granaatu Gearhead

  20. Futurage

    Futurage Gearhead

    Ja mikäpä sen hienompaa kuin näyttää närhen kulkuset vaparivalurautaveekasilla jollekin 100 000 € + nykydigitaalisuperturboaudibemariporssemersulle. Ai ai ai ai on se niii-iin makiaaa !
    Suosittelen.
     

Kerro tästä muillekin!