Fordin Hemi-koneet

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja SUS, 8.2.2013.

  1. Fastback

    Fastback Gearhead

    Niillä ei ollut sillähetkellä todellista arvoa, vuosi '75 fordin rahahanat kiinni, Holman Moody periaatteessa suljettu, helpoiten rahaa tuli metallimieheltä kuka osti sulatettavaksi noi kannet. Nykyrahassa mitattuna tuossa työnnettiin 300.000 USD edestä kansia jordaaniin.
     
  2. Fastback

    Fastback Gearhead

    Superovaaleilla käytössä oli aina full hemi kannet, jos lyhyemmillä radoilla paljealueesta katsottiin olevan hyötyä niin niitä käytetiin. Boss 429 palotila ei ollut järjettömän suuri, luokkaa BBC. Kaasen B9 kansissa palotila on vain 85 cc, eli niiden kanssa käytetään tasalaki mäntiä, palotila ei ole oikea hemi vaan se on just modernimpi vastine, venttiilit ovat kuitenkin Boss tyylille uskollisesti kuten kuuluu.

    429 Bossit suoriutuvat dynossa jokseenkin ok kuristukseen nähden. Motor Trend dynotti ’69 vuosimallin hydraulikeppisen 429 bossin ja huipputehoksi saatiin akselin päästä 352 hv / 5500 rpm. ’70 vuosimallin mekaanisella SCJ kepillä moottori tuotti 366,5 hv / 5500 rpm. Nascar käytössä moottorit työnsivät yhdellä nelikurkkuisella kaasarilla 690-700 hv 7800-8000 rpm.

    En nyt oikein ymmärrä miten Fordin isolohkojen kiihdytyssaavutukset Usassa ovat olleet jotenkin heikkoja? Eikö noita stock yms ryhmissäkin Fordeilla ole juhlittu. Täytyy toki muistaa, että tietyissä ryhmissä on ollut 4,840" boraspacing maksimi, jolla on rajattu ulos Fordin isot hemit/wedget. Sanottakoot myös, että ensimmäinen auto josta Mario Andretti ei pyytänyt lisätehoa mekaanikoilta oli Can-Am kilpuri varustettuna 494 cid CAN-AM Bossilla, se puski +700 hv.
     
  3. C-barge

    C-barge Gearhead

    Stock ryhmät on aikalailla spesifisiä ryhmiä, kombinaatio riippuvaisia, ei ne kilpaile kuin itseään vastaan. Vapaissa ryhmissä ei vaparibensahemimotteja ole käytetty kuin noissa virtausvajaissa mountain motoreissa. Jopa Ford ikoni Bob Glidden vaihtoi hemistä wedgeen jo 80-luvun lopulla Pro Stockissa, ja saman tekivät mm. suomalaiset Fordistit. Ei Fordin 385 isolohkossa ole käsittääkseni myöskään mitään suurempaa vikaa, en tosin ole sitä kovin tarkkaan tutkinut enkä käpistellyt, mun käsittääkseni aivan liian vähän edustettu ja "aliarvostettu" moottori rakennuskohteena.
     
  4. hot1930

    hot1930 Gearhead

  5. JariV

    JariV 2nd gear

    Jaaha, foortimiehillä menikin sitten pasmat sekasin samantien :D
     
  6. Pahemman kerran... Olin jo lähdössä hakemaan mutta tuo hinta olikin jotain muuta kun tavan rempatusta streetperformancevinkkelistä
     
  7. JariV

    JariV 2nd gear

    Äkkisältään aateltuna onko toi Cammeriks edes mitenkään kauhean kallis... ei se ilmanen oo mutta kyllä siinä (harraste)kansan rivit kohahtas varmaan jo enemmänkin kun talutat minkä tahansa Fordin tuotteen framille Cammer konehuoneessa. Mäkin taatusti pällistelisin sitä pitkän aikaa, ei oo moista virveliä tullu koskaan nähtyä luonnossa.
     
  8. rb

    rb Double Gearhead

    Jösses mikä moottori !!!

    Monta metriä tossa olikaan sitä nokkaketjua?

    Mites noi tulpat sijoittuu palotilaan tossa kun kraisun hemistä poiketen ne ei menekkään keskeltä venttiilikoppaa, vaan aivan kopan sisäreunasta??
     
  9. C-barge

    C-barge Gearhead

    Samaltahan toi tulppajärjestely näyttää normibossissakin, vaan enempialarenassa. Ei kais siin mitään jos tulevat sopivasti vinossa niin voivat silti olla kärjet suht keskellä. Sieltäkin on kaikkialle pitkä matka. Nokkaketju kai olikin yks cammerin heikkouksista, sen venymää kierroksilla piti ennakoida nokka-ajotuksissa eikä kesto ollut mitenkään iätöntä. Hihna olis ollut cool. Samaan aikaan kun Fordi kehitteli Cammeria, kraisu kehitteli 32 venttiilisiä motteja, niitä tuli valmiiks asti ainakin kahta versiota, työntötankoversio korkeella nokkapositiolla ja haarakeinuvivuilla ja nelinokkanen hinoilla. Työntötankoversiota ei taida olla selviytyjiä, mutta nelinokkasia A925 motteja jokunen on. Toi Fordin 385 perhehän oli viiimeinen, ja siis tavallaan minella tapaa myös modernein, jenkkiläinen isolohkoperhe. Letukka tehtiin ennen 60-luvun puolväliä, FE 50-luvulla samoin kun mopari mihin hemikin vahvasti pohjautuu. 70-luvulle tultaessa mooppari oli kanssa updeittaamassa omaa isolohkoperhettään. Kyseessä olis ollut pitkälti matalaan 400:n B- lohkoon perustuva moottori jossa olis ollut lievempikulmaset hemikannet studityyppisillä keinuvivuilla ja yläkerran työntötankovoitelulla perinteisen moparin keinuvipuaksilahässäkän sijaan. Sitä olis ollut kahdella iskulla, normi B motin 3.38" ja RB:n 3.75, ja tilavuudet vastaavasti 404 ja 444. Energiakriisi kuitenkin tuli ja noi haudattiin hyvässä järjestyksessä.

    [​IMG]

    [​IMG]

    http://www.moparaction.com/article/ball ... dhemi.html
     
  10. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Miks vitussa pitää sotkea moparin hemejä tähän ketjuun? Ei kukaan oo tyrkyttämässä tuonne 572 crate hemi topiinkaa mitää ford juttuja. Ottaako noin sielun päälle moppe miehillä??? Naurettavaa!!!
     
  11. rb

    rb Double Gearhead

    Sorry kun pilattiin sun päiväsi.
     
  12. renttu81

    renttu81 Gearhead

    Ei vaan jaksa ymmärtää tuota "päsmäröintiä" tosin kyseinen ilmiö on tullut tutuksi koko foorumilla. Tämä avautuminen ei ole kenellekkään henkilökohtaisesti kohdistettu, vaan tulipa nyt avauduttua.. Itse pidän merkistä välittämättä joka konsernin ns. teho moottoreita mielenkiintoisina mutta se, että menee tähän vastkkain asetteluksi aina ni ei ole mitään järkeä. Pskaa voidaan jauhaa ihan muustakin. Ei ne koneet parane täällä hillumalla.
     
  13. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Nokkaketjun pituus on 6 feet = 1,8288m.
    Tulppien sijoittuminen näkyy parhaiten tästä halkileikkauskuvannosta:
    http://www.flickr.com/photos/lightning72/4012771033/

    Hyvä juttu kokonaisuudessaan ko. motista löytyy täältä:
    http://www.supermotors.net/articles/lfm ... 1-a2-1.php
    :wink:
     
  14. C-barge

    C-barge Gearhead

    Anteeks ny vaan kauhian paljon, en ite oo nähny kauheesti vastakkainasettelua tässä ja ite laitoin noita huomioita, kuvia ja linkkejä ihan vaan yleissivistysmielessä. Mut toki se vie huomiota itse herätyskokoukselta.
     
  15. rb

    rb Double Gearhead

    Okei;

    Siihen "keskelle laitaan" se näyttää tulevan niinkun mopsissakin, tosin melkoisessa kulmassa...
     
  16. pizzamake

    pizzamake Gearhead

    Ei kannata pyydellä anteeksi :wink: ! sulla on hyvää tietämystä asiasta
    ja niitä on hyvä lukea. Antaa erittäin kiinnostavaa tietoutta asiasta.
    Asioita voi lukea ihan puhtaan kliinisesti antamatta "vertailutiedon"
    häiritä.
    Hyviä ovat, niinku Snelmanin makkaramainoksessa :D
     
  17. Galaxie61

    Galaxie61 Gearhead

    pysytään asiassa. moottoreissa.
    merkillä ei niin väliä ole.
     
  18. J.J.

    J.J. Gearhead

    Kyllä tänne foorumille viestejä mahtuu. Mielenkiintoista juttua jo tullutkin, ja antaa tulla vaan lisää, kiitos.

    Itsellä ei aiheesta ole mitään kummempaa tietoa mutta tässähän sitä sivistystä karttuu.
     
  19. makkepuu

    makkepuu Gearhead

    tää topikki on ollu hemmetin hyvä historiantunti, varmaan 3 kertaa lukenu läpi koko sepustuksen :)
     
  20. rb

    rb Double Gearhead

    Joo, tää on ollut kiva tropikki seurata vaikka en Foodeja harrastakkaan.

    Ja kiitos erityisesti Fastbackille asiantuntevista kirjoituksista.
     

Kerro tästä muillekin!