Fordin kaukostarttisolenoidi

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja JariV, 10.6.2010.

  1. JariV

    JariV 2nd gear

    Tarttisin apua sähköjen kytkentään tällaselle himmelille. Tää on se USA-Fordien perussolkku joka asennetaan sisälokasuojaan ja jossa 4 nastaa, 2 isolle virralle ja 2 pienelle ohjaukselle.

    http://www.publicityx.com/major/cart/ca ... rical.html

    Ite kuvittelisin ettei isojen nastojen suunnalla oo mitään merkitystä, eli kumpi tahansa nastoista voi mennä akun plussalle ja toinen startille. Onko näin?

    Pienissä nastoissa on kirjaimet I ja S. Olettaisin että I-nastaan kytkeytyy virta (+12V) kun virrat väännetään avaimesta päälle. Onko näin?
    Ja S-nasta on startin heräte? Eli kun virtalukko väännetään Start-asentoon. Äkkisältään kuulostaisi loogiselta mutta maa (-) puuttuu.

    Voisko joku asian hyvin tietävä valasta mua? Tää on eka kerta kun räplään tällasta solkkua kun se pitäs sovittaa kaverin Mopariin.

    Netistä löytyy kuvatuksia jossa tällanen laitetaan orkkissolkun lisäksi (???) mutta tässä kaverin startissa ei oo solenoidia ollenkaan vaan pelkkä päävirtaterminaali, 1959 Chrysy kyseessä ja sen himmelit ja siihen pitäs tällanen kikkula laitella toimimaan.
     
  2. EdselHomo

    EdselHomo Gearhead

    S-nastaan tulee virtalukolta virta startatessa joka kytkee solenoidin päälle ja I-nastasta lähtee tällöin 12V suoraan puolalle starttauksen ajaksi.

    Puolalle tulee muuten pienempi jännite esivastusjohdon kautta virta päällä.
     
  3. Powerstroke

    Powerstroke Double Gearhead

    Tuo po solenoidi maadottaa runkonsa kautta. Sitä on myös ilman I nastaa kärjettömille sytkäsysteemeille.

    Toinen Ford perussolkku on tämä missä toinen pieni nasta on maa, toinen plus, ja mikä kytkee sitte isot yhteen. Jos siis haluaa ettei maadota rungon kautta.
    [​IMG]
    Yllä linkissä näkyy tostakin runkonsa kautta maadottava versio yhdellä pienellä nastalla.
     
  4. sbf

    sbf Gearhead

    Toi kysyjän linkissä näkyvä versio kytketään niin että vasemman puoleisista isoon tulee akun plussa ja pieneen heräte ja loputhan pystyy tästä päättelemään. :D
     
  5. JariV

    JariV 2nd gear

    Kiitos herrat tästä. Homma pelaa.
     

Kerro tästä muillekin!