Fordin lättäpään eri tyypit, teknistä tietoja ja muuta höpöhöpöjuttua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Miguelos Poropeukalos, 9.1.2020.

  1. Taannoin käytiin tällaista keskustelua toisessa ketjussa. Hetken mietittyäni huomasin, että en minäkään muista näistä Fordin lättäpäistä mitään, vaikka lukenut sata kertaa niistä. Siispä tein jonkinlaisen muistilapun/oppaan asiaan:


    Ensimmäinen sukupolvi (1932-1938 ½)

    Ensimmäisen sukupolven tärkein tunnusmerkki on se, että niissä kannet on kiinni 21 pultilla. Se myös tunnetaan nykyään usein sillä nimellä.

    [​IMG]

    [​IMG]
    1932 vuoden versio.

    [​IMG]
    1937 vuoden versio.


    Toinen sukupolvi (1938 ½ – 1948)

    Toisen sukupolven myötä tuli 24 pulttinen kannen kiinnitys. Näissä on kaksi eri tyyppiä. Ensimmäinen tyyppi ennen sotia oleva lohkomalli "81A" ja sodan aikainen "41A."

    Toinen tyyppi on sodan jälkeinen "59A", jossa on myös 24 pulttia, mutta hiukan eri tavalla.

    [​IMG]

    [​IMG]
    1942 vuoden versio.

    [​IMG]
    1947 vuoden versio

    Kolmas sukupolvi (1948-1953)

    Viimeinen sukupolvi tunnetaan usein nimellä Fordeissa 8BA ja 8CM Mercuryeissa. Viimeiseissä malleissa koodi oli vastaavasti EAB ja EAC.

    [​IMG]

    [​IMG]
    8BA versio.

    [​IMG]
    1953 vuoden versio.

    Yleistä lättiksistä:

    Kannenpulttien kiristysjärjestys:

    [​IMG]

    Kiristysmomentit:

    [​IMG]


    Sytystysjärjestys:

    [​IMG]

    Lohkoista:

    Edellä mainittujen lisäksi Fordin lättistä on tehty ympäri maailmaa. Jopa Suomessa sodan aikana suunniteltiin lohkonvalamista Suomivalimon toimesta saksalaisilla muoteilla.

    [​IMG]

    Sen sijaan Ranskassa armeijan kuormureissa käytettiin 90-luvulle asti omalla valulla olevaa lättiksen lohkoa. Lohkot on luokkaa 30 paunaa (13,6 kg) painavampia kuin Fordin vanhat lohkot oli. Ne oli valettu 10 % korkeampi nikkelisellä valuraudalla paremmalla valutekniikalla. Lohkot oli sekoitus 8BA:n lohkon etuosaa ja lohkon korkeutta, mutta yhdistetty 59A:n öljypohjaan sekä kiinteään kytkinkoppaan. Tämä lohko on erinomainen virityskohde, jossa on paljon porausvaraa.

    [​IMG]
    Ranskalainen lohko.

    Tämä siis peruslätysköistä..
     
    Muokattu: 10.1.2020
    isalmela, auburn, tinareki ja 1 muu tykkäävät tästä.
  2. Varaan tähän tilaa vielä muulle jutulle.
     
  3. dart -66

    dart -66 Gearhead

    Niitä lohkoja valettiin Suomessa...
     
  4. skide

    skide Gearhead

    Ei pelkästään suunniteltu:
    "1918 perustettu valimo oli sotavuosina osallistunut sotaponnisteluihin muun muassa kehittämällä omaa käsikranaattia ja valamalla V8-sylinterilohkoja armeijan loppuun ajettuihin Ford-kuorma-autoihin. Se onnistui, kun valimon johtaja B. M. Lehtonen kävi henkilökohtaisesti Fordin Saksan-tehtailla neuvottelemassa ja hakemassa valmistustyökalut eli valumallit ja -keernalaatikot moottoreihin."
     
  5. Fileeraus

    Fileeraus 3rd gear

    Käykö fordin lättäpään joitain osia Lincolnin lättäpää v12 mottiin?
     

Kerro tästä muillekin!