Fordin välipelti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja terence hill, 12.10.2009.

  1. terence hill

    terence hill Gearhead

    Voisko joku kertoa miksi siellä koneen ja turbiini/kytkinkotelon välissä se on????
     
  2. Muurahainen

    Muurahainen Gearhead

    Eikös se alaosa suojaa ettei lennä ihan suoraan soraa turbiini/kytkin koteloon.
     
  3. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Niin ja eikös se ohjaa vähän tarttiakin kohdalleen. Omasta voortista se puuttuu ja kun tartti on ollut muutaman kerran irti niin ei ole kertaakaan mennyt laakista kohdalleen asennusvaiheessa.
     
  4. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Tuo nyt tuli kans mulle mieleen.
     
  5. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Mulla on erillinen luukku parilla pultilla kiinni ettei loota haukkaa soraa.
     
  6. Ratsumies

    Ratsumies 1st gear

    Automaateissa on, että saa vetolevyn ja turbiinin kiinni/irti toisistaan.

    Eipä tunnu tuo välilevy pakollinen olevan, mutta hyödyllinen varmasti.
     
  7. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Niin juu eihän se välipelti sitä luukkua korvaa. Ei ole tarvinnut pitkiin aikoihin ryömiä voortin alla, ei muista kaikkee.
     
  8. lincci

    lincci Gearhead

    Hiton hyvä kysymys muuten.... :eek: enpä ole edes koskaan tullut ajatelleeksi moista välilevyn tarkoitusta.
    Mutta vaikuttaahan se suoraan turbiinin etäisyyteen laatikosta,eli kuinka syvälle laatikon akselit menevät turbiiniin. Tiedä sitten onko sillä parilla millillä mitään merkitystä siinä kohtaan?????
    Samaten manuaalin kanssa se vaikuttaa painelaakerin etäisyyteen asetelmasta,toisaalta saahan sen välyksen säädettyä kytkinvivuista.
    Ja kyllähän vois olla erillinenkin puoliympyrän muotoinen pelti suojaamassa turbiinia/hammaskehää/vauhtipyörää,niinkuin onkin jossakin fordin laatikoissa.
    Ja muuten vaikuttaahan se myöskin startin bendixin etäisyyteen hammaskehästä,koska startti tulee laatikkoon kiinni ja hammaskeha on moottorissa kiinni.
    mielenkiintoista..... :odroll: :odroll:
     
  9. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Juu tarttiin piti sorvauttaa pieni shimmilevy kun hammaskehä jyrsi bendixin kyljen auki. Meni liian lähelle.
     
  10. Meca

    Meca 3rd gear

    Olen kuvitellut, että se pelti on siksi, kun käytetään erilaisia moottori-vaihteistoyhdistelmiä, niin ei tarvitse muotoilla moottorin takapäätä tiiviiksi kytkin/turbiinikoppaan, vaan kytkinkoppa saa olla reilusti isompi ja sillä pellillä hoidetaan tiivistys. Siinä säästetään pari kiloa valurautaa.
     
  11. lincci

    lincci Gearhead

    Mutta ei siinä kyllä kauheesti saa,eikä kyllä olekkaan, olla kokoeroa. Eihän tuollainen parin millin levy paljoa tukea anna jos vaihteiston ja koneen tasot ovat eri kohdissa.
    Mites muuten mahtaa olla jos tulee Lakewoodin kytkinkoppa koneen jatkoksi,tarvitaanko edelleen fordin orkkis välipelti????
     
  12. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    kuuluko ennen bendixin tuhoa startatessa vinkuva ääni?
    meikäläisen kärryssä suht uusi startti ja, aina käynnistettäessä kuuluu isohko vinkaisu,kuin startti hiestäis siihen peltiin.jotain vissiin laukeamassa ?
     
  13. Vuppe

    Vuppe Double Gearhead

    Tuossa kävi niin että remontin yhteydessä vaihtui startti koska vanhassa ei riittänyt puhti. Toinen oli samanlainen mutta piti sitä passailla moneen kertaan ja silti vihelsi välillä. Ilmeisesti vanhaan oli tehty jotain muutoksia koska se ei pitänyt ylimääräistä ääntä.

    Autolla ehdittiin käydä norjassakin mutta muutaman viikon päästä remontista voortti jäi läheisen huoltiksen pihaan. Tosiaan bendix oli leikkautunut pikkuhiljaa auki, paljosta ei kiinni ollut koska kesti noinkin kauan.

    Sekin vaihtoehto on että startti ei ole aivan kohdallaan. Sitä tarkoitin tuolla passaamisella. Omassa voortissa on suht väljät kiinnityspultit ja siinä on tulkinnan varaa, jos vinkuu niin vähän pulttia löysälle ja välykset toiseen suuntaan. Välystä oli siis pituus- ja leveyssuunnassa. Pituus saatiin kohdalleen sillä shimmillä.

    Ja mainitaan vielä sekin kun autoon laitettiin lohkolämppäri ja startin takana oli sopiva rööri. Siinä oli vaan semmonen pikku juttu että startti ei sopinut aivan suorassa paikalleen ja taas rääkyi.
     
  14. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Tohon etäisyyteen vaikuttaa myös Foordin insinöörien nerokkuus tehdä alun alkaen kahta eri startin nokkakappaletta. Automaatissa startin hammaspyörä menee syvemmälle kuin manuaalissa (vai oliko se toisin päin), joka tapauksessa osa varaosapuljuista on onnistunut pistämään numerot väärin päin, eli tilaat manuaalin startin, niin saatkin automaatin startin. Ja se sitten hakkaa sitä pylpyrää vauhtipyörään. Been there and back. Help-merkillä myydään myös noita shimmilevyjä, kattelkaas vaikka Nippelit-Tepolta. En nyt muista milloin Fordin bean countersit huomasivat ja pakottivat siirtymään yhteen starttiin.
     
  15. Meca

    Meca 3rd gear

    Sivuilla riittää että lohkoon on muotoiltu korvakkeet joihin vaihteisto pultataan kiinni. Korvakkeiden välissä olisi muuten aukot kytkinkoppaan jos ei sitä peltiä olisi.

    Mulla oli nimittäin yksi Scorpio jossa näki kytkinkopan sisälle konetilasta. Ihmettelin sitä aikani ennen kuin hokasin, että peltihän sieltä puuttuu välistä.
     
  16. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    Mulla oli galaxiessa sama vaiva, välillä vinkaisi niin pirusti.
    Vetolevystä puuttui ca 10 hammasta & laturin ratas oli "Ihan loppu"
     
  17. terence hill

    terence hill Gearhead

    Mulla on Clevessä 302:sta otettu alunperin manuaaliversio startti Ceenelkussa,hyvin o pelannu. C4:sta oli kahtakin versioo,isommalla ja pienemmällä vetolevyllä mut aina pelas hyvin.Tosin se 157 hampainen versio tuli melko lähelle lohkoa:jouduin vetää vasaralla öljypohjan yläreunaan pari kertaa et mahtu!
    Manuaalis oli muuten erillainen peltilevy ku automaatis.
     
  18. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    Mulla oli galaxiessa sama vaiva, välillä vinkaisi niin pirusti.
    Vetolevystä puuttui ca 10 hammasta & laturin ratas oli "Ihan loppu"[/quote

    mulla vaan vinkuu koko ajan kun pyörittää ? :odroll: ]
     
  19. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    ja ei startti pyöritä moottoria ollenkaan ????
    JOs niin, startin hammas ottaa juuri ja juuri vajaaseen vetolevyn hampaaseen kiinni ?
     
  20. piiparinen

    piiparinen Gearhead

    sori,siis pyörittää moottoria ihan ok,mutta vinkuu silloin koko ajan.
    mitäpä tuossa olis tehtävissä ?
     

Kerro tästä muillekin!