Formula-moottori puhuu

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja tapio, 8.7.2005.

  1. tapio

    tapio Gearhead

  2. wiljo

    wiljo 1st gear

    Juu,ja suht terhakasti kuulosti kaasuun reagoivan... Ei taida yhtä nopeella kaasun polkemisella oma lintta ehtiä edes yskästä kaasariin :rotfl:
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Yes, ihan kivasti lauloi ! Mutta kertokaapas joku tietävämpi miksi ihmeessä noissa formuloissa on suihkutussuuttimet imusarjan ulkopuolella ? Sama sydeemihän on noissa katupuolen giljotiini-ruiskuissakin.

    Terveellä järjellä ajateltuna olisi viisaampaa kuljettaa imusarjassa ja imukanavassa pelkkää ilmaa ja ruiskuttaa menovesi vasta palotilan sisään. Bensalla ja ilmalla kun on eri "lento-ominaisuudet" niin miksi niitä on järkevää sekoittaa ? Eikai seos ainakaan tasalaatuisempaa voi olla ?
     
  4. Linc77

    Linc77 1st gear

    Veikkaisin sitä että polttoaine ja ilma seoksella on suurempi massa kuin pelkällä ilmalla :odroll:
     
  5. Vanishing Point

    Vanishing Point 1st gear

    Oikealla oleva kaveri oli vrmaan koneen päätuunari kun nuuteli korvat tarkkana ilman korvatulppia. :lol: Tosimies olisi kaivannut Juusto Campingin sekä makkaratikun ja lämmitellyt pakosarjan hempeässä hehkussa pikkupurtavaa
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Eli vähän niin kuin dieselissä. Mutta soita jollekin moottorivalmistajalle ja kerro että sä oot "keksinyt" tavan millä saadaan lisää tehoa niiden moottorista koska tuskin ne on koskaan tota osannut ajatella. :lol:
     
  7. tapio

    tapio Gearhead

    Olisko noi vesisumulle tarkoitetut suuttimet??? En tiedä, mutta joku varmaan tietää.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tiedoksesi:
    1) en ole keksinyt bensakoneen suorasuihkutusta kunhan vain ihmettelin
    2) VW, Mitsu ja Alfa (?) puuhastelevat jo suorasuihkutuksen kanssa eli ovat näköjään osanneet ajatella asiaa...
     
  9. Anssi

    Anssi Gearhead

    Mä olen aina ajatellu, että ne suuttimet on läppien yläpuolella juurikin paremman sekoittumisen takia. Eikös noissa koneissa ne runnerit ole melko suoria, eli eroittumista ei pitäisi ainakaan mutkien takia tapahtua?

    Toisaalta, tuo Linc77:n ajatus suurempimassaisesta seoksesta kuulosta kyllä ainakin näin nopeasti ajateltuna todella fiksulta selitykseltä!
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kuka muistaa missä autossa oli ensimmäinen suoraruiskutus?? ite muistelen että se oli jossan mersun kilpautossa ennen sotia. Mutta sodan ainakan ainekin Messerschmitt ja Spitfire hävittäjissä oli suorasuihkutus , mekaaniset ahtimet ja natriumtäytteiset venttiilit jne... :eek: Ei siis mitään uutta taivaan alla.

    Ehkä se miksi F1:ssä ei käytetä suoraruiskutusta, voi olla siinä ettei polttoaine seos ole tarpeeksi tasalaatuista noin korkeilla kierroksilla Ts. bensa ei kerkiä höyrystymään. Koska suoraruiskutuksen hyöty on siinä että aluksi sylinteriin imetään täyteen ilmaa ja vasta imutahdin lopussa ruiskutetaan bensat, ja näin sylinterin täytös on aina yli 100%
     
  11. gremlin

    gremlin Gearhead

     
  12. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    [/quote] Ehkä se miksi F1:ssä ei käytetä suoraruiskutusta, voi olla siinä ettei polttoaine seos ole tarpeeksi tasalaatuista noin korkeilla kierroksilla Ts. bensa ei kerkiä höyrystymään. Koska suoraruiskutuksen hyöty on siinä että aluksi sylinteriin imetään täyteen ilmaa ja vasta imutahdin lopussa ruiskutetaan bensat, ja näin sylinterin täytös on aina yli 100%[/quote]

    höpöhöpöhöpö.

    suorasuihkutuksen etuja ovat mm:

    Suoraan sylinteriin suihkutettava bensiini jäähdyttää palotilaa, voidaan käyttää korkeampaa puristussuhdetta. (puristussuhteet jopa 12.5 ja 95 bensiini)

    Voidaan käyttää osakuormalla kerrostäyttöä, eli saadaan tulpan lähelle syttymiskelpoinen seos ja kauempana palotilassa huomattavasti laihempaa, jopa pelkkää ilmaa. Lambda voi olla jopa 3

    Kun ajetaan suurella kuormituksella, suihkutusajankohta on "normaaliin" tapaan imutahdin aikana jotta polttoaine ehtii sekoittumaan. Näin ainakin tänäpäivänä kaikilla suorasuihkutteisten ottomoottorien valmistajilla.

    Etuja on paljon muitakin, ei vaan tule näin juovuspäissään mieleen. :lol:



    Ihme kun kukaan nimetön ei oo vielä pullistellut kuinka amerikan fordchevymopar xxxcid on parempitehokkaampikauniimpikestävämpi..... :lol:
     
  13. harzam

    harzam 3rd gear

    Ainakaan mulla Clevelandi ei ole noin janoinen (70l/100km!). :lol:
     
  14. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Ne ei ole vielä heränneet eilisillan rebeljuhlista ... :wink:

    Suuttimet on yleensä kisakoneissa läppien yläpuolella ja katusissa sitten alapuolilla. Jotain tekemistä varmaan turvallisuuden tms kanssa. Luulis bensan sekoittuvan paremmin ilman kanssa pidemmältä suihkuttaessa.
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ehkä se miksi F1:ssä ei käytetä suoraruiskutusta, voi olla siinä ettei polttoaine seos ole tarpeeksi tasalaatuista noin korkeilla kierroksilla Ts. bensa ei kerkiä höyrystymään. Koska suoraruiskutuksen hyöty on siinä että aluksi sylinteriin imetään täyteen ilmaa ja vasta imutahdin lopussa ruiskutetaan bensat, ja näin sylinterin täytös on aina yli 100%[/quote]

    höpöhöpöhöpö.

    suorasuihkutuksen etuja ovat mm:

    Suoraan sylinteriin suihkutettava bensiini jäähdyttää palotilaa, voidaan käyttää korkeampaa puristussuhdetta. (puristussuhteet jopa 12.5 ja 95 bensiini)

    Voidaan käyttää osakuormalla kerrostäyttöä, eli saadaan tulpan lähelle syttymiskelpoinen seos ja kauempana palotilassa huomattavasti laihempaa, jopa pelkkää ilmaa. Lambda voi olla jopa 3

    Kun ajetaan suurella kuormituksella, suihkutusajankohta on "normaaliin" tapaan imutahdin aikana jotta polttoaine ehtii sekoittumaan. Näin ainakin tänäpäivänä kaikilla suorasuihkutteisten ottomoottorien valmistajilla.

    Etuja on paljon muitakin, ei vaan tule näin juovuspäissään mieleen. :lol:



    Ihme kun kukaan nimetön ei oo vielä pullistellut kuinka amerikan fordchevymopar xxxcid on parempitehokkaampikauniimpikestävämpi..... :lol:[/quote]

    höpöhöpöhöpö.

    No kerro tämä kaikki sitten Formula1 koneiden valmistajille :rotfl: Varmaan sen jälkeen kavereilla naama punoittaa pakosarjojen kanssa kilpaa... miksei me olla huomattu tätä että Lambda voi olla 3.

    Totuus on se, jos sillä todella saadaan enempi tehoa F1:ssä niin se olisi jo käytössä.. aivan varmaan, ehkä syy on että suuttimet ei kestä tai ehkä on niin että suorasuihkutus on kielletty.
     
  16. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Off Topic, mutta Spitissä ei ollu suorasuihkutusta, Mersussa kyllä...

    Ei tommonen F-ykkösen mylly oikein moottorilta kuullosta, pikemminkin joltain Dremeliltä vähän isommalla desibelimäärällä :D
     
  17. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kukahan sais sen Räikkösen moottorin puhumaan edes yhden kisan kerrallaan?

    Mercedes Benz - suurin suomalaisen F1-mestaruuden este jo vuodesta 2000
     
  18. Vanishing Point

    Vanishing Point 1st gear

    Itsekin mietin samaa kun katselin Mclaren-Mossen menoa eilen. Jos jokin talli saa homman toimimaan nappiin kuten aikaisemmin Ferrari ja nyt Rellu, ei Räikkösellä ole mahiksia vaikka kuinka hyvin ajaisi.
     
  19. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead


    Edellinen kommenttini koski tätä lausetta jossa höpistään jotain kummallista suorasuihkutuksen hyödyistä.

    Tämä selvennyksenä kun ei näköjään kaikki sitä tajunneet...


    :lol:
     
  20. KimT

    KimT 1st gear

    Ensimmäinen suoraruiskutus ajoneuvokäytössä oli Gutbrod merkkisessä Saksalaisessa 2-tahtiautossa v. 1952. Lokinsiipi Mersuun se tuli 1955, ja nimenomaan suoraruiskutus, vaikka se jäi sittemmin pitkäksi aikaa "unholaan".
     

Kerro tästä muillekin!