Fosforihapon oikeaoppinen käyttö?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja rodek, 3.1.2006.

  1. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Mjaa, lipeää sitte vaan neutralointiin. Olen tossa kattellut, se aika hyvin kestää vedenkin kunhan vaan on tarpeeksi käsittelykertoja, toisessa paikassa on fosforipitoinen pohjamaali päällä ja kolmannessa vielä pintamaali, mutta en oo huomannut kuplimisia, tietysti jostain reunan alta alueelle jos kulkeutuu kosteutta, sitten kuplii. Hapon määrä käsittelyliuoksessa lienee vähäinen.
     
  2. Stone

    Stone 3rd gear

    Lipeän (NaOH Natriumhydroksidi) kanssa pelatessa pitää olla myös tarkkana, koska se on erittäin syövyttävä emäs. Vältettäviä materiaaleja ovat ainakin alumiini, magnesium, sinkki, tina, lyijy sekä näiden seokset kuten messinki.

    Kyllä toi vesi vanhimpana ja laimeimpana voiteena pitäs riittää fosforihapon "neutralointiin" eli tässä tapauksessa laimentamiseen, kunhan käyttää reilusti.
     
  3. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Juu juu, mutta jos neutraloidaan niin kai emäksellä happo neutraloidaan, vesi voipi olla hapan, hapan tietty ruostuupi. Samalla tuli mieleen että saahan soodallakin, natriumkarbonaatilla. :D

    Ei kai se lipeäliuos paranis olla enämpi k. 3-5% vahvaa.

    Ei sinne mitään happoa jää kun antaa kuivua kunnolla, veikkaan. Ja ei varmaan lipeälioksella kannata huuhdella.

    Se pitäs olla aika vahvaakin että lipeä pellin syövyttäis, kai. Stone tietää ku on kemioista selvillä paremmin.

    Ite olen pikkuosia liuotellut sitruunahapossa, mutta se ei tee samansorttista suojaa, pitää hetikohta maalata tai suojata muuten.
     
  4. Stone

    Stone 3rd gear

    No tos olikin noi herkimmin reagoivat metallit sen lipeän kanssa, en tiedä kuinka vahvasti se reagoi rautapellin kanssa. Vanteille ym. sitä täytyy olla ruiskimatta.

    Voi olla kyllä aika kikkailua että saa neutralointihomman noilla litkuilla menemään niin, että lopputulos on pH 7! :)
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    En lähtisi neutraloimaan rungossa olevaa happoa NaOH:lla tai muullakaan emäksellä vaan luottaisin huolelliseen vesipesuun.

    Jos epäilee että tuliko pesu hoidettua hyvin, niin se on helppo varmistaa hakemalla vaikkapa akvaario/eläintarvike liikkeestä ph-paperia (niitä pieniä värillisiä paperiliuskoja, joilla tarkistetaan akvaarion veden happamuutta) joilla voi varmistaa että kotelosta pois tuleva vesi on neutraalia. Helpoin tapa olla 100% varma asiasta.

    Kiitos eyetech, just eilen katselin vähemmän ylpeänä kätteni töitä konepellin saranoissa. Lasikuulapuhalluksen kautta on lähdettävä hommassa eteenpäin....

    Mangaanifosfatointi taitaa olla tosiaan kiellettyä. Jenkkipalstoilla on saman tyyppistä keskustelua ja kyselyä ja muistelen että ison veden takana kukaan ei sitä enää tee. Sen sijaan joku puistokemistikioski myy aineita ja ohjeita hard core restauroijille. Olen tietoisesti jättänyt ne threadit lukematta jotta voi olla autuaan tietämätön mitä jätkät vetää henkeensä autotalli labrassaan, ja että ei vahingossa itse tulisi kiusausta tehdä sitä samaa kotona :lol:
     
  6. nyffikaakoo

    nyffikaakoo 1st gear

    Joopa, en mäkään viitti ruveta liikaa monimutkaistamaan, menee yli yksinkertaisen järkiparan ja sitten hermostuu lopulta ja pilaa koko hösselin kumminkin. :D

    Paree semmonen auto johon voi tehdä pikafiksauksia yhä uudestaan ja uudestaan...

    nim.
    Honkkelista mattamustaa ja vannelakkaa pääle.
     
  7. 90.s astronautti

    90.s astronautti 3rd gear

    Fosvoortilla!

    Muutama vuosi sitten puhdistettiin -50:n voortin tankkia fosvoorti hapolla (saa apoteekista). Senjälkeen huuhtelua vedellä, ja huuhtelua, huuhtelua, huuhtelua......., niin kauan ettei käry käy nokkaan. sen jälkeen huuhtelua viinalla (lue Sinolilla tms.). Nopea kuivaus kuumalla ilmalla. Ja ei muuta kuin pinnoitteet selekään, ei ole vielä kesiny mistään. :-?
     
  8. Jza

    Jza Double Gearhead


    Emäksinen litkuhan suojaa terästä, happo taas syövyttää (päinvastoin kuin alumiinin kanssa). Siksihän esimerkiksi harjateräkset kestävät betonin sisällä käytännössä ikuisesti jos eivät ole liian pinnassa.
     

Kerro tästä muillekin!