Fosforihappo???

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja mr.v2, 17.1.2005.

  1. Tylsä Rautasaha

    Tylsä Rautasaha 3rd gear

    Happojen ja emäksien "toimimiseen" on lämpötilalla erittäin suuri merkitys. Jotakuinkin niin että +10 ei toimi ollenkaan ja +40 ruoste lähtee että suhina kuuluu.
    Ja myös liemen määrä on tärkeä ,eli siis sitä on oltava riittävästi (=paljon=pestävä osa pitäsi saada upotettua liemeen). Syystä että happo/emäs liemi kyllästyy(esim. ruosteesta tai muusta paskasta) ja menettää tehonsa.
    Ja jos happo/emäs pesun jälkeen ei rauta/teräspalikoita huuhtele kunnolla, punastuminen on enemmän kuin varmaa.

    Se mopon tankin puhdistus varmaan onnistuu hapolla ihan kotioloissakin (siihen taisi olla joku "oikeakin" aine olemassa) mutta tuo auton runko voi olla kyllä aika hankala. Pintakäsittelylaitoksilla (esim Aurajoki Oy) on kohtuu isot suolahappoaltaat sinkittävien kappaleiden puhdistusta varten. En ole kysynyt mutta voisin kuvitella että tekisivät pelkän happopesunkin. Vaan jos on paskaa ja paksua ruostetta niin taitaa se vanha kunnon mekaaninen puhdistus (hiekkapuhallus) olla paras konsti.
     
  2. -TH-

    -TH- Gearhead

    enpäs löytänyt sitä sitruunahappotarinaa, ajattelin laittaa ruosteisia alustanosia 200L muovitynnyriin porisemaan.......eikös sitä jauhetta jota lantrataan veteen, ole saanut ostettua jostain rautakaupasta/maatalouskaupasta? luulisi että hinta olisi halvempi ku kiikuttaa aine apteekista?

    jos on aiheesta vinkkejä, jotka toimii, niin tänne vaan, kiitoksia.
     
  3. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    Yks vinkki vielä noiden happojen kanssa puuhailuun:

    Kaikki happoon upotettavat osat kannattaa purkaa niin pieniin osiin kuin mahdollista. Jos on nimittäin liitoksia ja saumoja, joiden sisään happo pääsee ja joita ei pääse sitten huuhtelemaan kunnolla, niin ruoste pukkaa kyllä saumasta ulos jossain vaiheessa.

    esim. poistin ruosteet hapolla Lancerin etusivulasin alle liimatusta pellistä (johon ikkunannostinvarret kiinnittyvät) ja siinä on kaksi peltiä toisiinsa pistehitsattuina. Huuhdoin osan hyvin hapotuksen jälkeen, annoin kuivua ja teräsharjalla hinkkasin pintaruosteen pois. Sitten maalia päälle ja paikalleen. Kun n. vuoden päästä aloin tehdä tuota 4D - 2D -muutosta, oli sauma taas ruosteessa. Esimerkiksi tankkia putsattaessa saattaa tuo puolivälin sauma olla aika vaikeasti puhdistettavissa.
     
  4. mpjaprotopaja

    mpjaprotopaja 1st gear

    Mihinkö vanha fosforihappo, no äipän kukkapenkkiin. Jostain tuoteselosteesta lueskelin että se ei ole "myrkkyä" luonnolle vaan rehevöittää vesistöjä jne. joten eikös äipän kukatki kasva silloin komeasti? No ehkä tämä oli vitsi mutta seuraava ei!!

    Happojen kanssa leikkiville tiedoksi, jos teillä ei ole kokemusta happojen käytöstä niin netistä löytää lukuisia turvallisuus ohjeita suomenkielellä.
    Kuten esimerkiksi haponkestäviä osia peittäessä (hapotus) ei kannata nuuhkia mille happo haisee, se sisältää fluorivetyhappoa johon onpi kuollut useempi ihminen maailmassa. Kuten eräs hapottaja kerto ku fluorivetyhaposta tulee jännä valkonen pilvi, no se pilvi on "vaa" sitä kaasua joka on teilannut osan noista useasta kuolleesta. Ei jalostamon alkylointiyksikössä huvikseen käytetä kokovartalokondoomia ja PI-laitteita ja lisäksi remonteissa jenkkilän pojat tulee neutralisoimaan hapon omilla aineilla.

    Ja turun suunnallakos se palo jonkin aikaa sitten joku hapottamo, no siitäkään ei tullut sen ihmeellisempää kaasua kuin syanidi.

    Seuraava esimerkki on puoliksi jo hävinnyt mielestä mutta joku tyypillisimmistä hapoista reagoi taas alumiinin kanssa niin voimakkaasti että alumiinista syntyy myös jotain vaarallista kaasua.

    Että voisimpa suositella käyttöohjeiden lukemista etukäteen!!!
     

Kerro tästä muillekin!