Fury -74 jäähdytin ja muuta sätöstystä

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja oceanic7, 15.8.2014.

  1. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Mistähän löytyisi tuommoiseen c-body Furyyn 360cid:llä uutta tai edes ehjää käytettyä syyläriä? Menin 20 vuoden harkinnan jälkeen tuommoisen hankkimaan ja nyt se seisoo tuolla pihassa. Vuotaa jonkin verran alareunastaan. Rockautosta löytyy kyllä 440:seen muttei tähän...
     
  2. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Re: Fury -74 jäähdytin

    1. Korjauta jäähdytinkorjaamossa
    2. Hanki uusi alusyyläri vaikkpa USPSARTSILTA

    Kannattaa muistaa, että rokkiauton hintaan (osan hinta + rahti) tulee aina päälle ALV + tulli. Useimmiten kotiumaisen puljun hinta on OK.

    Mä justiin vein korjattavaksi orkkis -68 Polaran jäähdyttimen ja korjaaja totesi, että kennotus on kannattamaton jos saatavilla uusi jäähdytin, mutta korjaus maksaa n 100-150€. Samalla rahalla irrottaa alasäiliön ja tsekkaa ATF:n jäähdytysputket.
     
  3. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Re: Fury -74 jäähdytin

    Korjaus oli itselläkin mielessä kun näkyy olevan tommonen vanha kunnon syyläri eikä mikään muovikatiska. Onneksi täällä Porissa on Mielonen joka vielä korjaa jäähdyttimiä. Pitää ottaa irti kun syksyn ajot ajeltu.
     
  4. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Re: Fury -74 jäähdytin

    Noniin syyläri irroitettu ja pesty. Helppoa hommaa? Pultit aukesi, hana toimi? Kartioliitimet aukesi...tottunut vähän toisenlaiseen japsien kanssa nyhrätessä.
    Vaurioita kartotettu, korkin kaula huonosti kiinni ja alanurkassa jotain rupua. Korjattavissa...
    Mitä kylmäainetta tämmöseen pitää laittaa? Ilmastointi näyttäisi muuten ehjältä, olisi kokeilemisen arvoista koittaa toimiiko.
    Ainiin ja taka sidemarkkereista; eikö ne saa palaa/heijastaa punaista? Tuleeko sakot?
    Menneekö pieleen jos laitan rn14yc Champion tulpat tähän? Tyhjäkäynnillä jättää säännöllisen epäsäännöllisesti yhden tai kaks pyttyä väliin.
     
  5. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Re: Fury -74 jäähdytin

    Tsekkaa tulpat, jakajan kansi sekä tulpanjohdot ja vaihda uusiin.
     
  6. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Re: Fury -74 jäähdytin

    Mikäs tämä on? Pari letkua lähtee ilmeisesti kaasarille.
    [​IMG]
     
  7. L.P.

    L.P. Gearhead

    Re: Fury -74 jäähdytin

    CCERG switch.

    Ei päästä alipainetta EGR:lle kun kone on kylmä. ERG-järjestelmä voi toimia vain kun jäähdytysneste syylärissä on tarpeeksi lämmintä.

    Eli jos EGR deaktivoitu, tämä toimii vain koristeena.

    ---

    Ilmastointi:
    Laitatin 75 Dodgeen RS24 kylmäainetta. Originaali ja koskematon ilmastointi. On pelannut hyvin jo 2 vuotta.

    ---

    Side marker:
    Katsastuksesta tulee huomautus, jos on punainen side marker PAITSI jos on samassa paketissa takavalon kanssa. Eli samaa valua ja muovi "kiertää kulman ympäri". (Tämä ei ole virallista tietoa, korjatkaa jos olen väärässä)

    Periaatteessa sakotuksen paikka - mutta entäpä käytännössä...? Epäilen ettei ole tarkastuslistan kärjessä kun katsotaan minkälaisia viritelmiä tien päällä liikkuu.
     
  8. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Re: Fury -74 jäähdytin

    Ostin amerikasta oranssit etumarkkerit punaisten takamarkkerien tilalle niin saan kaikki valot palamaan. Asia on juuri niinkuin L.P. vastasi. Sivuille saa Suomessa näkyä vain "ruskeankeltaista" valoa tai punaista yhdysrakenteisista takavaloista. Autostani on takamarkkerit maalattu yli korinväriin.
    Vaihdoin tulpat ja tsekkasin jakajan kannen, tilasin vielä Accelin tulpanjohtosarjan niin sytkäpuoli voisi olla niiltä osin kuosissa. Seuraavaksi öljynvaihtoa.
    Syyläri tuli kuntoon, korkin kaula irti, kannessa yksi pore ja alakannessa sauma hieman huono.
    Jenkeistä pitäisi tulla vielä lokarinlistoja, niistä jäi yksi puuttumaan mutta etsintä jatkuu.
    Kiitän RS24-tiedosta.
     
  9. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Re: Fury -74 rojektia

    Jenkeistä lähtikin tulemaan yllättäen koko etulokarin listoitus ja etumarkkerit sekä muuta pientä nippeliä. Heppu oli löytänyt puuttuneen pätkän ja laittoi korvauksetta samaan pakettiin. Murray B. Parkilta nämä kalusteet.
    Laitoin autoon ne Accelin kuparisydänjohdot ja sitten automaatin öljynvaihtoa, automaatin ö-pohjan tiiviste ja suodatin. Korjasin ryypyn ja säädin vähän seosta rikkaammalle, nyt se lähtee paremmin käyntiin. Kuskinpuolen seosruuvi oli vain puolikierrosta auki..
    Ilmastointiliike sanoi että heillä on vain Isceon49-ainetta ja että se soveltuu tämmöseen autoon.
    Autosta löytyi yllättäin joku kaapelinippu joka on kuskin puolella penkin alla. Onko se joku istuinpaikkatunnistin vai penkinlämppäri tms.? Nelinapainen liitin.
    Ovi auki-buzzer toimii välillä kun pelkääjänpuolen oven lyö kovaaa kiinni. :lol:
    Miten pääsen mittarivaloihin käsiksi? Alakautta? Nopeusmittarin vasen puoli on pimeä.
    Pitäisi varmaan tehdä joku rojekti-topikki. 8)
     
  10. L.P.

    L.P. Gearhead

    Re: Fury -74 jäähdytin

    Terve!

    Olisiko penkin alla Seat Belt Starter Interlock -kytkin? Sisältää paljon johtoja ja kytkimiä penkin alla.
    http://www.mymopar.com/index.php?pid=167.
    Penkinlämmittimiä ei liene ikinä ollut.

    Mittarivaloihin pääsee käsiksi irrottamalla mittarin. Se taitaa on ainot tie tämän ikäisissä. Onneksi irrottaminen on helppo homma tehdä.
     
  11. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Re: Fury -74 jäähdytin

    Sain vaihdettua muutaman polttimon mittarin taa niin nyt näkee paremmin. Auton vaihdelaatikko alkoi vuotamaan öljyä ilmeisesti valitsimen stefasta. Neutral safety switch kiukuttelee kanssa. Onneksi Nätkin toimii tuossa parin kilsan päässä, lupasi laittaa talvella kuntoon.
     
  12. eskoepäkesko

    eskoepäkesko 3rd gear

    Re: Fury -74 jäähdytin

    Olen kysellyt -52 chryslerin jäähdyttimen kennotusta pääkaupunkiseudulta. Maksaa 600€ kahta puolta. Olisiko sulle tullut kennotus, mistä. Edulliselta tuntuu.
     
  13. maxvo2

    maxvo2 Double Gearhead

    Re: Fury -74 jäähdytin

    Tuolta kyselin mm.

    http://www.jaahdytinpalvelu.fi/pages/Yritys/4337

    ja tuolla tehtiin Polaran jäähdyttimen korjaus:

    http://www.fonecta.fi/yritykset/Lahti/1 ... mo+Oksanen

    Jäähdytin ei ole vielä kiinni joten tuloksesta ei tietoa...
    Niin siis ei kennotettu vaan juotettiin säilöt uudelleen ja putsattiin.

    Mutta eipä tuo puhelinsoitto paljoa maksa jos molemmista kysyt.
     
  14. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Re: Fury -74 projekt

    Oma jäähdytin korjattiin Mielosella Porissa ja on edullinen paikka. Tekee nopeasti ja ihan mitä vaan näihin vanhoihin syyläreihin.

    Tuolle omalle autolle kävi sitten niin että loota alkoi eräänä päivänä luistaa pakilla, jotenka se otettiin auki ja rempattiin. Siellä oli kaikenlaista pientä kulumaa ja poretta, no, uutta paikalleen ja sitten se Transgon pikkukitti paikalleen.

    Lisäksi syksyn sateilla alkoi itsepäinen sadevesivuoto jostain tuulilasin ylänurkasta, jota en saanut tukittua vaikka butyylimassalla kävin yläreunaa läpi. Olin ajatellut ajella vähän pidempäänkin talvea kohti mutta talvisäilöön meni. Lattiamaton otin pois ja pannuhuoneeseen kuivumaan talveksi.
    Nyt olen harkinnut uutta tuulilasia Kuttilasta niin voisi samalla käydä yläsauman pellin läpi.

    Mittariston moninapaliitin kiukutteli vähäsen ja mm. pitkien merkkivalo ja öljyvalo (startatessa palava) ei toiminut kuin välillä. Se pitää vissiin irrottaa ja elvyttää. Lähtee ilmeisesti ihan vetämällä paikaltaan pois?

    Aikomuksissa olisi laittaa autoon uusi imusarja (edelbrock performer), nelikurkkunen kaasari (edelbrokki tai, jos jostain löytyy niin carter) ja pakosarja+putkisto mutta katsotaan nyt. Pakosarjoja ei meinaa löytyä millään, vaikka luulisi että tuonne nyt menisi melkein mikä vaan. Nyt tossa on originaali systeemi yhellä putkella, ja pakosarja vuotaa hanttarin puolelta kylmänä jonkin verran.
     
  15. L.P.

    L.P. Gearhead

    Vuotaako pakosarja, koska on halki vai vuotaako vain heat riser-venttiilin akselilta? Omat on ainakin kaikki jossain vaiheessa vuotanut heat riserilta ja korjailtu erilaisilla konsteilla. 360:ssä kyseinen systeemi on juuri apukuskin puolella.

    Etsitkö original pakosarjoja vai jotain peltisiä? SBM valupakosarjat oik+vas saattaisi olla ylimääräisenä minulla. Pitää vain varmistaa, että ovat oikeasta laitteesta. Ota yhteyttä jos tarvitset apua. O4O3504931
     
  16. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Täytyy tutkia kun pääsen auton luo jossain vaiheessa, se on keskellä peltoa hallissa piilossa. Moottoriin tuli siis juuri ennen talvisäilytykseen menoa (kun tuli vähän testailtua kaasarin kiihdytyspumpun tangon sopivaa asentoa) joku säksätys pelkääjänpuolelle kylmänä ja kuulosti ihan pakosarjavuodolta, ääni hävisi lämpimänä. Voihan se olla joku keinu tai jotain muuta venttiileihin liittyvääkin, en sitä sitten sen enempää ehtinyt tarkastella. Pakosarjat ovat vaan sen näköiset että epäilisin niihin liittyvää vuotoa.
    Peltisarjat ajattelin laittaa ja tuplaputket tehdä taakse puskurin alle siististi. Vanha putki on poikki taka-akselin kohdalta.
    Kaasari on Holley 2245 ja se ei kyllä toimi kovin kaksisesti. Stumppaa kun yrittää matkavauhdista kiihdyttää.
    Lämpömittari pitänee varmaan kanssa laittaa, vaikka onhan autossa se merkkivalo... :D
    No, eka jenkki, asia kerrallaan...
     

Kerro tästä muillekin!