Fusible Links

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja KajS, 28.8.2003.

  1. KajS

    KajS Gearhead

    Siis ne johdon näköiset "sulakkeet", hypalon wires, joita ainakin dodgen johtonipusta löytyy. Olen aina ihmetellyt noiden toimivuutta ja järjellisyyttä.

    Onko joku upgradannut fusible linkkejä esim sulakkeilla? Olisiko järkeä korvata tuo "järjestelmä" jollain nykyaikaisemmalla?

    Ihmettelen näitä sen virtalukonpohja-episodin jälkeen, sillä yksi fusible link oli lakannut olemasta.

    mjo33400: Miten sinä tekisit sen??
     
  2. lake ender

    lake ender Gearhead

    Samoja sulakepiuhoja löytyy muistakin mopareista ainakin. Itse en ole arvannut korvata sulakkeilla, eikä onneksi ole tarvinnutkaan.
    Aina sähköhäikän ilmaantuessa nuo piuhat alkavat kyllä epäilyttää ensimmäisenä.
     
  3. KajS

    KajS Gearhead

    Korjauskirjoissa opastetaan korjaamaan kärähtäneet fusible linkit johdolla ja sulakkeella. Niksi on siinä, että niissä mainitaan jotenkin, että "...use a fuse with similar rating as..."

    Eli mistä fusible linkissä näkee sen arvon eli paljon ampeereja saisi olla.
     
  4. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Kun itse hankin chevyni -96, niin mulla oli ongelmia juuri kyseisten johtosulakkeiden kanssa. Tämä ei ole neuvo, mutta mulla ei niitä enää ole kaikkia, olen kytkenyt johdot suoraan yhteen eikä ainakaan kuuteen vuoteen ole sen takia ollut ongelmia, sitä ennen koko ajan. Ne voi hyvin korvata sulakkeilla, muistaakseni jostain kirjasta näin ne arvotkin, mutta en muista oliko chevy-korjauskirja(Alfamer).
     
  5. Anonymous

    Anonymous Guest

    Varmaan johdot toimivat, kunnes oikanen iskee kohdalle ja koko kiesisi kärähtää sulakkeen tai noiden johtosulakkeiden puuttuessa. Ei nuo irtosulakepesät ja sulakkeet nyt niin hirveästi maksa hiiltyneeseen autoon verrattuna.
    No jokainen säästää vaivaa ja rahaa omaan tapaansa..
     
  6. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Jokainen taaplaa tyylillään. Kyllä mä tiedän mitkä johdot ne on ja niissä ei ole pakko olla sulakkeita ollenkaan.
     
  7. KajS

    KajS Gearhead

    mjo33400 vastaan nimetön 1-0.

    Kiitos Otalampi/Vihti! Tästä rohkaistuneena alan etsiä lisää tietoa ja korvaan ne narut. Sulakkeila tai ilman, tarpeen mukaan.

    Ja seuraavassa elämässä haluan oikeaksi autosähkömieheksi, enää ei kerkeä uudelleenkouluttautua.
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    No sehän hyvä :smile: Suotta tehdas sitten varmaan on ne fusiblewired sinne iskenyt. Sarjatuotannossahan ei pyritä kustannusten pitämiseen pieninä, eihän :wink:
     
  9. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Nää nimettömät puuntakaa huutajat voidaan jättää huomioitta. Mut sinä KajS voit kyllä varmistaa ne johdot sulakkeilla, koska sun auto ei ole mun auto. Älä tee ninkuin minä teen vaan varmista. Tietenkin yksityisviestillä voin kertoa mitkä johdot ei tarvitse sulaketta minun mielestä.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2003-08-29 19:31 ]</font>

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: mjo33400 2003-08-29 19:35 ]</font>
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    kyllä ne linkit on siellä just sen takia että niitä tarvitaan. Täällä palstalla vaan on ihan liikaa sellaisia asiantuntijoita jotka pitävät itseään parempana kuin tehtaan suunnittelijat että varoa kannattaa. Johdot ovat varmenpi tapa suojata kuin sulakkeet, sillä sulakkeet hapettuvat ja vanhenevat ja viat vain lisääntyvät eli jos homma on ok ei kannata koskea.
     
  11. KajS

    KajS Gearhead

    jep, jep, taas OK-komentti:

    "kyllä ne linkit on siellä just sen takia että niitä tarvitaan."

    "jos homma on ok ei kannata koskea"

    Tuo on mullakin periaatteena, varsinkin kun kauppaopistopohjalta learning by doing autoja hoitaa. Siksi kysynkin viisaammilta. Jutun juoni onkin siinä, että olisi kiva tietää keinot, millä nuo korvataan, jos jossain kaukana hypalon wire kaupasta kypsyy systeemit. Ja yksi niistä fusible linkeistä on jo poissa pelistä.

    Menen sulakerasia- ja liitinkauppaan ja ostan tarvikkeet niin kuin varalle, ne sulakkeiden arvot (siis ampeerit) tässä kiinnostaa.
     
  12. Hanxi

    Hanxi Gearhead

    Jos maltat huomiseen odotella, niin yritän tänään muistaa tarkistaa kirjallisuudestani noita arvoja. Siellä tosin neuvotaan käyttämään nimenomaan tarkoitukseen tehtyä johdinta, mutta kyllä sulake toimii samojen fysiikan lakien mukaisesti.
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Aro-yhtymän teknisestä neuvonnasta saat tietää mitä amppeeriarvoa mikäkin linkki vastaa. Ainakin noi mopsin johtosarjoissa olevat linkit on kohtuu suuria. Ne on myös toiminnaltaan sulakkeisiin verrattuna "hitaita", eli hetkellinen ylikuormitus ei niitä vielä käräytä. Ite korvasin perskynässä sen päälinkin jollain 80 A:n sulakkeella ja senkin joutu kerran vaihtamaan ilman, että autossa varsinaisesti oli mitään vikaa.
     
  14. Hanxi

    Hanxi Gearhead

    Sorry, eihän noista minun opuksistani löytynyt tarkkoja arvoja. Johtimien paksuudet ja värikoodit ainoastaan, eikä niistä taida olla tässä vaiheessa paljoakaan iloa. Sen verran tutkin kytkentäkaavioita, että 12AWG johdin (-nippu)on Ramissa suojattu linkillä jonka paksuus on 18. Jos sekin tarkoittaa AWG:ta, niin eurooppalaisilla mitoillahan tuo olisi n. yhden neliömillimetrin johdin. Laskeskelin ryhmässä olevia kuormituksia ja sulakkeiden ja circuit breakereiden arvot ynnäämällä sain kasaan 75 ampeeria! Joskus aikoinaan mitään muuta asiasta ymmärtämättä kuin, että johtimet täytyy suojata, laitoin 70 A sulakkeen tuollaisen palaneen linkin tilalle ja tähän päivään asti on homma toiminut ihan hyvin, jännityksellä odottelen ensimmäistä oikosulkua.
     
  15. KajS

    KajS Gearhead

    Mielenkiintoista. Ostinkin niin kuin varalle sulakerasian ja 30 ja 40 A sulakkeita. Pitänee vielä hankkia sellaisia kunnon paukkuja eli 70-80 A.

    Osassa linkkejä varmaan nuo 30-40 A:t toimii, ovathan ne nopeita. Sitten siellä on se varsin paksu musta linkki, johon saanee laittaa oikein High Fidelity paukun. Pitäisiköhän tämä "korvaussarja" tehdä autohifiukkojen virranjakoblokeilla ja sulakkeilla?

    No, tämän prosessin aikana on taas opittu koko rahan edestä, kiitoksia keskusteluun osallistuneille!!
     
  16. skiko

    skiko 1st gear

    jOOo kyllä on sarjassamme taasen
    voiko 10A sulakkeen korvata rautanaulalla , kyllä voi johtaahan rauta sähköä......
    Fusible linksit on laitettu autoon suojaamaan jotain , kun korvaat ne johdoilla poistat kyseessä olevan suojauksen toki voit käyttää suojauksessa tilalla sulaketta mutta toiminnallinen ero voi olla siinä että sulake palaa herkemmin hetkellisessä ylikuormassa kun fusible linkkki , ite kojaisin alkuperäisillä links johdoilla ,
    sen jälkeen kun on palamisen syy selvitetty ja vika korjattu.
     
  17. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Skiko, kyllähän asiat on niinkuin sanoit, mutta kun kytkentäkuvia katsoo, niin huomaa, että joka paikassa ei tarvita johtosulakkeita. Joissakin autoissa niitä on, mutta hyvin monessa ei ole samoissa kytkennöissä. Eli jokainen itse päättää. missä pitää olla, turhempi jauhaminen on ajan hukkaa.
     
  18. Anonymous

    Anonymous Guest

    Itseäni asenteesi viisaampana kuin "insinööri" ihmetyttää..
    Jos olet koskaan tutustunut Detroitin tuotantotalouteen ja sen historiaan?

    Klassimpia tapuksia lienee Ford Pinto ja Letukan 1973 up 1991 C-10-20-30 sarjalaiset, joiden tankit sijoitetiin vasemman runkoaisan ulkopuolelle. Syynä olivat tuotantotaluodelliset laskelman. "Bean cuonterit", eli pavunlaskijat esim. GM:llä laskivat, että kyseisellä tankin sijoittamisella säätetään noin 9 -10 $ per auto verrattuna tankin sijoittamisesta kauemmas ohjaamosta ja runkopalkkien väliin. Nämä pavunlaskijat ottivat askelmissaan huomioon myös tapaukset, joissa auto törmää vasemmalta, bensasäiliö räjähtää ja autossa olevat palavat kuoliaaksi. Heidän mukaansa tuli (tosi asiassa tuli!) halvemmaksi maksaa korvauksia muutamille palaneille/ heidän omaisilleen, kuin sijoitTaa tankki turvallisempaan paikkaan!!

    Uskotko tosiaan, että moisia muutamia kymmeniä senttejä maksavia johdonpätkiä olisi juoteltu syyttä suotta johtoihin "huvin vuoksi"?? Jos uskot, ja olet niin viisas, että mielestäsi asennus on OK, niin ei auta kuin kumartaa kaltaistasi messiasta, joka tietää/ taitaa paremmin kuin nuo haukutut Bean counterit.. Veikkaappas mitä palanut auto/ auto sarja maksaa? Siis tuottajälle.. Jos 10 $ riitti tekemään päätöksen tankin sijoittamisesta, luuletko että Detroit pavunlaskijoineen on huvikseen pistänyt ne sulakkeet sinne..??

    No onneksi meitä viisaita löytyy, joista sähköjärjestelmän varokkeet, autoon sopivat iskarit yms. ovat turhan paskan rajoitteita..

    Kotiasentajien viisaus pienessä Suomen maassa ELÄKÖÖN! Kohta lennetäänn kuuhun ja Marsiin!!

    Hauku vaan vapaasti Nimettömäksi..
     
  19. lucifer74

    lucifer74 Gearhead

    Nimettomien ei paljon parane huudella, jos ei ole kanttia kommentoida omalla nimimerkillä. Foorumissa ei kaivata paskanjauhajia, niitä on Arkadianmäki täynnä!
    Eli jos ei ole omia kokemuksia/asiallisia vastauksia kysymyksiin niin TURPA KIINNI!
     
  20. mjo33400

    mjo33400 Gearhead

    Nimettömälle vastaus! Et tajunnut ollenkaan, mistä on kysymys. Näistä asioista tiedän varmasti enenmän kuin sinä, mutta tää loppuu tähän.
     

Kerro tästä muillekin!