G-bodyn vertailumoottorit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja WTF, 31.10.2006.

  1. WTF

    WTF Gearhead

    Voikos vertailumoottorina käyttää mitä tahansa G-bodyn konetta?

    http://en.wikipedia.org/wiki/GM_G_platform_%28RWD%29

    This family consisted of:

    Buick Grand National (1982, 1984-1987)
    Buick Regal (1982-1987)
    Chevrolet El Camino (1982(nee'78)-1987) note: ~200 unsold 1987s reportedly sold as 1988s; unclear if this included GMC Caballeros as well
    Chevrolet Malibu (1982(nee'78)-1983)
    Chevrolet Monte Carlo (1982(nee'78)-1988)
    GMC Caballero (1982(nee'78)-1987)
    Oldsmobile Cutlass Supreme (1982(nee'78)-1988) note: 1988 model known as Cutlass Supreme Classic
    Oldsmobile Cutlass Calais (1982(nee'78)-1985)
    Oldsmobile Cutlass Cruiser (1982(nee'78)-1984)
    Oldsmobile Cutlass Salon (1986-1987)
    Pontiac Bonneville (1984-1986)
    Pontiac Grand Prix (1982(nee'78)-1987)
    Pontiac Grand LeMans (1982-1983)
    models not on list born in 1978 as A-bodies were:

    Buick Century (1978-1981)
    Pontiac LeMans (1978-1981)
    Pontiac Grand Am (1978-1980)

    [edit] Performance vehicles
    Performance applications include:

    1982(nee'78)-1982 Buick Regal Sport Coupe 3.8 L (231 in³) V6 Turbo
    1982(nee'78)-1987 Chevrolet El Camino SS 5.0 L (305 in³)/5.7L (350 in³) V8
    1983-1984 Oldsmobile Hurst/Olds 5.0 L (307 in³) HO V8
    There is also speculation that 3 Hurst/Olds editions were made using 1988 Cutlass Supreme Classic bodies. These were not marketed through GM though. There was also a Hurst/Olds body kit available in 1988.
    1983-1988 Chevrolet Monte Carlo SS 5.0 L (305 in³) HO V8
    1983-1986 Buick Regal T-Type 3.8 L (231 in³) V6 Turbo
    1982, 1984-1987 Buick Grand National 3.8 L (231 in³) V6 Turbo
    1985-1987 Oldsmobile 442 5.0 L (307 in³) HO V8
    1986-1987 Chevrolet Monte Carlo SS Aerocoupe 5.0 L (305 in³) HO V8
    1986.5 Pontiac Grand Prix 2+2 5.0 L (305 in³) V8
    The 1986.5 Grand Prix 2+2 cosmetic features which included a NASCAR qualifying nose-cone was also available through GM for installation on any 1981-1987 Grand Prix. There were 17 Grand Prix GTs offered by Mertyle Motors in New York which offered a slightly different look and had some performance tuning in 1986.
    1987 Buick Regal T Turbo 3.8 L (231 in³) V6 Turbo
    1987 Buick Regal T (307 in³)
    1987 Buick Regal many base and Limited models featured the 3.8 L (231 in³) V6 Turbo
    1987 Buick GNX 3.8 L (231 in³) V6 Turbo
    The 1987 GNX was made in conjunction with ASC/McLaren and 547 were made and included a unique suspension system, featured fender flares, had Stewart-Warner gauges, and a net power of 276 hp (206 kW), above the 245 hp (183 kW) of the regular Grand National. There are many more features that set the GNX apart and are too many to list.
    models not on list born before G-body classification of 1982 were:

    1978-1981 Chevrolet Malibu F41
    1980-1980 Chevrolet Malibu M80
    1978-1981 Pontiac LeMans GT (possibly Canadian only)
    1978-1980 Oldsmobile 442
    1979-1979 Oldsmobile Hurst/Olds
     
  2. Jasca

    Jasca 1st gear

    Ainoa vaan et 350:stä ei saanut enää vuonna 1980, ainakaan Caminoon. Viimeinen vuosi jolloin moinen oli tarjolla oli 1978! Sinänsä tällä ei oo merkitystä, vertailukattilaks kelpaa joka tapauksessa. Ja voihan sitä myöhemminkin tarjolla ollutta nakua (350) käyttää vertailumoottorina iskutilavuuden osalta.

    Eikös se silleen mee, et sen pitää olla saman mallisarjan sisältä? Siis tommonen G-body luokitus ei riitä, vaan sen pitää olla tyyliin El Camino tai Malibu tai Monte Carlo.

    - Jasca -
     
  3. WTF

    WTF Gearhead

    Eikös Monte Carloon ole saanut optiona Buickin turbo koneen?

    Siitä jos saisi käyttää vertailuna tuon 276hp ja dieselistä paino sekä tilavuus.

    Kyllä tämä suunnitelma alkaa hahmottua. :eek: :D :eek:

    Taitaa taas lähteä lapasesta tämä homma, mutta ei se haittaa.

    Mites muuten nuo bhp tehot saa hyväksyttävästi vertailukelpoiseksi nykyaikaan?
    Paljonkohan käytetään kertoimena? 0,739 x bhp = nykypolle ??
     
  4. Per Besserwisser

    Per Besserwisser 1st gear

    No mistäs moisen "tiedon " kiskaisit?
     
  5. Jasca

    Jasca 1st gear

    Tottahan tuo on. Monte Carlon peruspata vuosimalleissa 1980-81 oli 229 cid V6, optiona tarjolla olivat 231 cid V6 Turbo, 267 cid V8 ja 305 cid V8.

    Buickin turbopata ei tosin puhise kuin 170 hepan edestä. Toi sun mainitsema heppaluku viittais enemmänkin Chevyn omaan 4,3 L V6 Turboon, jota käytettiin mm. Typhoonissa.


    - Jasca -
     
  6. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Jaoin tän aiheen, mutta tämä unohtu välistä:


    -----------------------------------
    ------------------------------------





    WTF Lähetetty: 31.10.2006 12:59 Viestin aihe:

    --------------------------------------------------------------------------------
    Per Besserwisser kirjoitti:
    WTF kirjoitti:
    Eikös Monte Carloon ole saanut optiona Buickin turbo koneen?

    Siitä jos saisi käyttää vertailuna tuon 276hp ja dieselistä paino sekä tilavuus.



    No mistäs moisen "tiedon " kiskaisit?


    The turbo 3.8 was used in the following vehicles:

    1978-1987 Buick Regal Sport Coupe, T Type and Grand National
    1978-1980 Buick LeSabre Sport Coupe
    1979-1980 Buick Century Turbo Coupe
    1979-1985 Buick Riviera S Type and T Type
    1980-1981 Chevrolet Monte Carlo
    1989 Pontiac Trans Am Turbo


    ____________________________________________________________

    buick8791 Lähetetty: 31.10.2006 14:48 Viestin aihe:

    --------------------------------------------------------------------------------
    Nii joo, mutta tuo 276 HP tuli varmaan tuolta ´87 buck GNX:n 231 cid konetehoista?
     
  7. WTF

    WTF Gearhead

    Ja tän kerkesin työntää sinne:

    Mikäs helvete tää on?

    http://www.conceptcarz.com/vehicle/z121 ... fault.aspx

    Sitten sieltä vm 1986 alhaalla olevista tiedoista klikkaa optional engine:

    Optional Engine
    Engine Configuration V
    Cylinders 8
    Aspiration/Induction Normal
    Displacement 6997.00 cc | 427 cu in. | 7 L.
    Valves 16 valves.
    2 valves per cylinder.
    Valvetrain OHV
    Horsepower 230.00 BHP (169.3 KW) @ 4000.00 RPM
    Torque 330.00 Ft-Lbs (447.5 NM) @ 3200.00 RPM
    HP to Weight Ratio 14.0 LB / HP
    HP / Liter 32.9 BHP / Liter
    Compression Ratio 9.5:1


    _________________
     
  8. Eyetech

    Eyetech Gearhead

    Ja minä kerkisin kopioimaan :rotfl: , no nyt pitäis olla järjestyksessä
     
  9. Jasca

    Jasca 1st gear

    Tiedä sit mikä on, mut ei ainakaan tehdasoptio. Isolohkoa ei viimeisen sukupolven Caminoihin ole ollut tarjolla.

    - Jasca -
     
  10. WTF

    WTF Gearhead

    Juu lähettelin sähköpostia jenkkeihin yhdelle Camino freakille niin ei Caminon spekseistä ainakaan ole apua BBC:n keulalle laittamisessa.
    427 menis tilavuuden puolesta, mutta tuo teho puoli tökkii.
    Tekisköhän mitä haluaa ja ajelis puuhakilvillä, jos tämä nyt kovin vaikeaksi menee.

    Tuossa osa vastauksesta:

    "From the factory - in the 1978/1978/1980/1981/1982/1983 Chevrolet produced the El Camino with the 350 0 210 HP small block engine only. Beginning in 1984 the only engine for the El Camino here in the US was the 305 - 195 HP small block engine.

    However, you could still order the 350 - 210 HP engine, and even get a 4-Speed manual transmission, on El Camino's that were produced and sent to Mexico - just not the US. The reasons, were the ever increasing "smog" laws, and they could not be met, with the 350 engine, only the 305."

    Vai vertailisko tehoja sitten tuohon Buick GNX:ään.
    :D
     
  11. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Eihän se heppu vaan väitä että 78-83 olis 350 ollut ainoa kasivaihtoehto? Kyllä tuolloin oli 305:stakin
    402 70-luvulta menee tehojen puolesta tuohon hienosti. Mihin sitä tehoa ja vääntöä sitten tarvitaan kun keula muuttuu vielä entistäkin painavammaksi on toinen juttu.
     
  12. WTF

    WTF Gearhead

    Onpahan hauskempaa. :lol:

    Kysäsin siltä että mitkä oli 78 -> up isoimmat koneet mitä oli saatavilla.

    Taitaa noissa pidot hukassa jo piristetyllä 350 koneellakin.
    Tarjos tuo sama heppu 454 + th400 pakettihintaan 2000$.
    Tuohan asustelee siellä SC:ssa.
     
  13. Holley

    Holley Gearhead

    [/quote]
    Eikös se silleen mee, et sen pitää olla saman mallisarjan sisältä? Siis tommonen G-body luokitus ei riitä, vaan sen pitää olla tyyliin El Camino tai Malibu tai Monte Carlo.

    - Jasca -[/quote]
    Miksi niin, jos voi osoittaa, että täsmälleen samalla rungolla ovat kaikki ja kyse on alustaltaan lähes täsmälleen samasta autosta. Kannattaa sen sijaan hankkia tiedot kunnollisesta ja uskottavasta lähteestä = ei printattuna nettisivulta. Menee paremmin läpi.

    Joka tapauksessa painojakaumaan pystyy hiukan vaikuttamaan eikä yleensä mikään kone ole liian tehokas tai vääntävä. Vaikka jarrut menevät sellaisenaan läpi, minä laittaisin isolohkon kera jo isommat etulevyt vähintään ja mielellään levyt taaksekin sekä tukevimmat etujouset sekä paksuimman vakaajan (oliko se nyt F41 tms paketti tehtaalta) mitä löytyy.

    Helpointa olisi tehdä stroukattu pikkulohko eikä tarvitsisi tehdä mitään papereille.
     
  14. PerttiA

    PerttiA 1st gear

    Täsmälleen tuollainen tapaus, ja käytettävissä aikoinaan maahantuojan käytössä olleita varaosaluetteloita, joissa molemmat mallit samassa luettelossa, mutta silti ei Opel Commodorea voi käyttää Opel Rekordin vertailumallina, kun ovat mukamas eri mallisarjaa :odroll:
     
  15. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    pompautetaampa aihe ylöspäin.. otsikko kun on yhä sopiva.

    eli mikä on nykysäädännön määräykset?

    tapaus: Buick Regal vm 1980.

    mikä on sen vertailu moottori? onko se GN tai GNX vaikka ne ovatkin jo ns "uudempaa korimallia". 1978-80 oli A ja sitten 81 muuttu G:ksi kun koria muuteltiin linjakkaammaksi, eli huomioiko trafi tämänkin muutoksen?

    mutta ovat ne kuitenkin samalla alustalla (tai onhan niissäkin eroja joo esim taka akselin tuenta tais olla gnxssä erilainen)
     
  16. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Olen tätä pikkasen selvitellyt kun Malibussa on nyt Buickin turbokuukka. -79 Malibuun on saanu 177heppasta 350 konetta ja sitä pitää katsoukkojen mielestä pitää vertailupattina. Eka Buickin ruuttaversio "hot"turbolla lykkäs 200kaakkia -84 .
     
  17. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    mistäs tota sais selvitettyä?
     
  18. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Samaa tuskaillaan täällä--- 1978 malibuun pitäis saada ls trukkipannu papereihin. Mun selvityksen mukaan vertailumalli on 170hp 350.

    Tohon kun lisää sen 20% minkä laki sallii niin ollaan 204 hv lukemissa. ei riitä mihinkään ja enempää ei saa ilmeisesti ilman poikkeuslupaa? Ja semmosta ei varmaan saa millään muutoksilla?
     
  19. laakkius

    laakkius Gearhead

    1983 on kirjassa maininta police/Malibu ja 200hv 350cid mosalla (VIN 6). Kävisköhän se?
     
  20. NonSenCe

    NonSenCe Gearhead

    saakohan vertailumoottoreina käyttää useampaa konetta?

    toista konetta tehon vertailun pohjana.. ja toista koneen litrakoon perusteluun? eli käyttää esim v6 buick 3.8 turbo gnx:n tehomaksimia (280hp tms) vertailutehona..

    ja sitten jonkun perus v8n koneen koko (307/350 cid?) verrokkina uuden koneen litratilavuuteen..
     

Kerro tästä muillekin!