G-bodyn vertailumoottorit

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja WTF, 31.10.2006.

  1. Lintta cruiser

    Lintta cruiser Gearhead

    Nykyään saa kuristaa konetta. Sitä en tiedä mitkä tavat on hyväksyttäviä. Ahtimen asennus ei ainakaan enään käy. :rotfl:
     
    Muokattu: 10.8.2018
  2. Jonza

    Jonza 1st gear

    Mites kun nyt löytyy tieto et meksikoon tehty tota 194kw mallia niin millä todistan että siinä mallissa on samat alustan/voimansiirron osat? Voi olla että jossainvaiheessa pitäis toi 327 tonne muutoskatsastaa ja tuo on ainut vaihtoehto se sinne saada. Tosin eipä leimasedät sitä taida huomata:odroll:
     
  3. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Tollanen viesti tuli katsoukolta.

    "Terve, Malibun moottorin vaihtamisesta: vertailumoottorin pitää olla tarkoitettu käytettäväksi saman tyypin autossa. Vertailumoottoria tehokkaamman saa vaihtaa, max 20%. Malibun jarrut, voimansiirto ja akselistot pitää vastata vertailumoottoriajoneuvoa. Näistä pitää olla dokumenttia. Moottorista, jonka autoon asennat, pitää olla valmistajan edustajan selvitys. Jos siihen moottoriin on tehty muutoksia, pitää olla tehonmittaustodistus. T. Jari"

    Mistäs nyt löytyy Buickin edustaja selvittämään että mun kone on GN Buickista?
     
  4. japi70

    japi70 Gearhead

    Omassa tapauksessa mietittiin katsastajien kanssa omien jarrujen riittävän koska oma Camino muutamaa vuotta uudempi kuin meksikon mallit. Ja kun kyseessä on meksiko niin tuskin jarruja tehosteltu kyseisiin malleihin.
     
  5. dbltrbl

    dbltrbl Gearhead

  6. HulluCaminomies

    HulluCaminomies 1st gear

    G-body Caminon TEHOKKAIN VERTAILUMOOTTORI on vuoden 1979 350cid.
    Siitä valmistaja ilmoittaa irronneen 170hp (SAE netto) hevosvoimaa. Tähän saat lisätä max. 20% tehoa ja saman verran vääntöä, mikäli mielit vehkeesi menevän läpi muutoskatsastuksesta uudella moottorilla (vaikka alukannet 350 koneessa, kansien vaihto toisenlaiseen rinnastetaan moottorin vaihtoon).

    Näin autossa saa katsastukseen mennessä olla muutetussa/vaihdetussa moottorissa Caminon tapauksessa max 204hp SAE netto. Dynossa mittauksessa saat SAE BRUTTO -heppoja, jotka DIN-hevosiksi muutettuna kerrotaan luvulla 0,7. SAE netto -hepat DIN-muunnettuna kerrotaan luvulla 0,9. (DINhp = 1).

    Eli dynolapussa pitäisi lukea sekä mittausnormi (SAE net/SAE brutto vai DIN).
    SAE Brutto -heppoja saa dynolapusta löytyä siis laillisesti G-bodyn Caminosta 262.

    Se kertaa 0,7 antaa DIN-hepoiksi 183,4hp (DIN). Kun tämä JAETAAN 0,9:llä, saadaan SAE-net -heppalukemaksi 203,77hp, mikä siis on juuri alle tuon 20% tehonlisäyksen TEHOKKAIMPAAN VERTAILUMOOTTORIIN VERRATTUNA.

    Lisäksi on todistettava, että jarrut, pyöräntuenta ja voimansiirto vastaavat tehokkainta mallia. Tähän käy esimerkiksi varaosaluettelo tai jonkun virallisen testilaitoksen antama todistus.
    Nettisivut eivät käy todisteeksi.

    Helpointa on hommata auto, jossa on tehtaalta 350 ja virittää sitä kansia vaihtamatta. Siinä katsastuksessa tulee silmille todennäköisesti vain hiilivedyistä tai meluarvoista.

    Uskokaa pois, minä tiedän ("Mennäänpäs tässä nyt sitten vähän vaikeamman kautta", sanoi mulle katsastaja) Perkele.

    Vaikeaa on joskus, muttei mahdotonta.

    Tarinan opetus kuitenkin on, että moottorin kansien vaihto alukansiksi tai koko moottorin vaihtaminen kutosesta kasiin tai kasista isompaan kasiin on katsastuksessa helposti yhtä helvettiä.
    G-bodyn vertailumoottorit
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ite maalasin uudet alukannet saman färisiksi kuin konekin on niin katsoukko ei puhunut mitään. Viikkoa aiemmin yks hylsy hylättiin saman ukon toimesta kun oli alukannet maalaamattomana:rotfl: .
     
    Gary Grand ja Imusihti tykkäävät tästä.
  8. Jonza

    Jonza 1st gear

    Juu ei mullakaan päälleppäin taida kukaan erottaa onko toi alkuperänen 4.4l kasi vaiko 5.4l kasi. Alukansiakaan näy siitä mitenkään fiksusti. Eli kokeillaan ihan vaan tälleen:odoops:
     
  9. maddis

    maddis Gearhead

    Itse laittelin 200CID V6:n tilalle (tai no samaan reikään, koska ei autossa konetta ollut kun sen ostin) 350CID V8:n. Hommasin maahantuojalta(Metroauto) todistuksen mitä muutoksia tarttee ja sen kanssa konttorille eikä ollut mitään ongelmia. -79 Camino kyseessä.

    Ja ainoa muutos mitä tuohon tartti oli pari milliä paksumpi kallistuksenvakaaja eteen.

    Tämä tietysti asiaa auta, mutta kommentoin vaan tuota tekniikan vaihdon 'vaikeutta'.
     
  10. lake

    lake 3rd gear

    Vanha aihe, mutta ajankohtainen. Olen laittanut 5.3 trukkimoottorin G-Body El Caminoon ja se pitäisi aikanaan muutoskatsastaa. G-body.org ei näyttäisi olevan enää olemassa ja en löydä millään dokumentteja tuosta Meksikon 260 hp moottorista. Olisiko sulla tai jollain muulla mustaa valkoisella asiasta ja halua auttaa miestä mäessä?
     
  11. rallikuski

    rallikuski Gearhead

    Itse ettiny kohta tyyliin vuoden-kaks samaa paperia... Eikä tunnu mistään löytyvän.
     
  12. jpe

    jpe 3rd gear

    Jos löytyy, niin täällä olisi myös kiinnostusta.
     
  13. Stang 72

    Stang 72 3rd gear

    Olisko jollakin laittaa otteeseen merkittyjä painoja eri malleista V6 ja V8
    A koriset ja G koriset erikseen.
    GM heritagessa on painoja ilmoitettu, mitenkähän ne on suhteessa paikalliseen laskenta tapaan.
    Nimim. -79 Elco ja LM7 4L60
     

Kerro tästä muillekin!